رَهی نو

جاذبه های گردشگری سوادکوه

لیست دیدنی های سوادکوه

حتما نیازی نیست برای دمی آرام زندگی کردن و فارغ بودن از روزمرگی‌های فرسایشی، به دل جاده زد و حداقل سه چهار روزی استراحت کرد. مقصد اگر بهشت باشد، حتی برای یک روز هم که شده می‌تواند جانتان را تازه کند و خستگی را از روح و روانتان پاک کند. به خصوص اگر این بهشت، شهرستان سواد کوه باشد. با رهی نو همراه باشید تا با هم خستگی‌مان را با دیدن جاذبه‌های گردشگری سوادکوه، رفع کنیم. شما چقدر با مکان‌های دیدنی سوادکوه، این بهشت بی ادعا، آشنا هستید؟

 

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری سوادکوه

سر و دست شکستن برای مرخصی گرفتن دو سه روزه، آن هم با دغدغه‌ها و مشغله‌های امروزی دیگر فایده ندارد. در عوض، تورهای یک روزه گردشگری، مکان‌های بهشتی و بکر که حتی یک دقیقه ماندن در آن می‌تواند روحتان را تازه کند، می‌تواند گزینه بهتری باشد. پس کوله‌بارتان را سبک بردارید. سوادکوه زیبا، این شهر دیدنی و گردشگر پسند، آماده نفس بخشیدن دوباره است. سوادکوه از شهرهای شمالی استان مازندران است که در همسایگی سمنان قرار گرفته است. فاصله آن تا تهران ناچیز است و مردم خونگرم و با فرهنگ آن، به مهمان‌نوازی معروف هستند.

 

بهترین دیدنی‌های سوادکوه

در سفرمان به سوادکوه از مکان‌های دیدنی آن، لیستی آماده کردیم تا با سفر به این شهر، با مکان‌های دیدنی و جذاب آن آشنا شوید. از جمله جاهای دیدنی سوادکوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پل ورسک

به یکی از مشهورترین و دیدنی‌ترین پل‌های ایران یعنی پل ورسک می‌رویم. تاریخ درخشان این پل به همراه قدرتی که در افزایش ضریب قدرت لوکوموتیوها در گردنه کوه‌های البرز داشت، آن را به شکل سه پل درآورد که بعد از درآوردن مسیر پل ورسک، به سه خط طلا مشهور شد. سه خط طلا در واقع در سه کیلومتری پل ورسک قرار گرفته است که بعد از گذر از روستای ورسک آن را می‌بینید.

 

جاذبه‌های گردشگری سوادکوه

 

منطقه حفاظت شده اساس

اساس، یک منطقه کوهستانی پر آب و درخت است که در ارتفاع 540 تا 1650 متری قرار گرفته است. اینجا با آب‌ و هوای نیمه معتدل و مرطوبی که دارد، انواع گونه‌های درختی زیبا از جمله راش، ممرز، شمشاد، ملچ، توسکا، پلت، انجیلی، آزاد، سیاه تلو و ... را در خود دارد. به طوری که می‌توانید در اقامتگاه‌های چوبی نزدیک به آن ساکن شوید و از این منطقه کوهستانی زیبا لذت ببرید.

مقبره تاریخی شیخ محمد شهریار

شیخ محمد شهریار، یکی از علمای برجسته در قرن 4 هجری بوده که در روستای لمزر سوادکوه، مقبره تاریخی او را می‌بینید. شیخ محمد در همین شهرستان، یعنی سوادکوه به دنیا آمد و آرامگاه او اکنون یکی از آثار تاریخی منطقه سوادکوه محسوب می‌شود.

لاجیم

مقبره امامزاده عبدالله که با برج لاجیم نیز شناخته می‌شود، یکی از دیدنی‌ترین مناطق سوادکوه است. در سفرتان به این شهر، سری به روستای لاجیم بزنید. در این روستا چشمتان به برج گنبدی مخروط مانندی می‌خورد که به صورت مدور تغییر شکل می‌دهد. در قسمت زیر گنبد دو کتیبه به خط پهلوی و کوفی در کنار هم قرار گرفتند که به صورت آجرهای تراش شده و گچ سفید دیده می‌شود. روی کتیبه با خط کوفی نام کیا اسماعیل ابوالفوراس شهریار ابن عباس نوشته شده که گویا صاحب بنا بوده است.

غار کیجاک چال

در 10 کیلومتری جنوب پل سفید، غار کیجاک چال قرار گرفته است. در ارتفاعات جنگلی مشرف به روستای پیت سرا که بروید، غار را خواهید دید که در بدنه یک دیوار 60 متری از جنس آهک و در ارتفاع 23 متری قرار گرفته است. دهانه غار نیز به صورت یک کلاهک است که به صورت شاهکار طبیعی خودنمایی می‌کند. محل قرارگیری و شرایط آن به گونه‌ای است که حتماً بایستی با تجهیزات کامل به داخل غار بروید.

 

جاهای دیدنی سوادکوه

 

غار زنگیان

در منطقه‌ای دیگر در نزدیکی روستای آلاشت، به یک دوراهی می‌رسید. مسیر سمت چپ را که پیش بگیرید بعد از 15 کیلومتر به روستای زنگیان می‌رسید. در اینجا دو مسیر بسیار زیبا وجود دارد که اگر قصد بازدید از غار زنگیان را دارید، بایستی از آن بگذرید. البته پیشنهاد می‌کنیم به‌ هیچ‌ عنوان بدون راهنمایی یک غارنورد حرفه‌ای وارد آن نشوید.

غار اسپهبد خورشید

برای غارنوردان و ماجراجویانی که از غارنوردی و کشف نادیده‌ها سیر نمی‌شوند، سوادکوه غار دیگری را ترتیب داده است. غار بعدی که قصد داریم از آن بازدید کنیم، غاری به نام اسپهبد خورشید است. این غار در منطقه دوآب و در ورودی خطیر کوه قرار گرفته است. جالب است بدانید با ورود به غار گویی به داخل قلعه‌ای قدم گذاشتید که متعلق به زمان ساسانیان است. با این وجود، متأسفانه تا زمانی که به ثبت جهانی درنیامده است، همچنان خطر تخریب آن در اثر معادن شن و ماسه‌ای که در اطرافش است، وجود دارد.

سد لفور

از جاذبه‌های معروف و دلنوازی که می‌تواند فوق‌العاده خاطره به‌ یادماندنی برایتان شود، بازدید از سد لفور سوادکوه است. لفور با طبیعتی زیبا، آب‌ و هوایی بی‌نظیر و پوشش گیاهی انبوهی که دارد، یک مکان دیدنی و فوق‌العاده جذاب است. به‌ خصوص اگر بدانید دریاچه‌ای که به تماشای آن نشستید، آب روستاهای اطراف را تأمین می‌کند. در همین‌جا می‌توانید پیاده‌روی در جنگل‌های توسکا داشته باشید تا گنجینه سفرتان کامل‌تر شود. بهترین زمان بازدید از دریاچه‌های سوادکوه حوالی اردیبهشت تا شهریور است. البته حتی در پاییز هم تماشای برگ خزان درختان کنار دریاچه صفای دیگری دارد. برای بازدید از سد لفور باید به شیرگاه و سپس دهستان لفور بروید. شیرگاه هم که خود جاذبه‌ای ورای هر عکس طبیعتی است که می‌بینید.

سد سنبل رود

بعد از گذر از منطقه‌ای جنگلی به سد زیبای سنبل رود می‌رسید که دور تا دورش را درختان انبوه، تزیین کرده است. در اینجا می‌توانید در هوای مه‌آلود کنار دریاچه بنشینید و لذت نوشیدن چای را با عزیزانتان بچشید. یا سوار قایق پدالی شده و برای عکاسی در وسط سد آماده شوید.

 

مکان‌های دیدنی سوادکوه

 

رصدخانه آلاشت

اگر به ستاره‌شناسی و نجوم علاقه‌مندید و با تماشای آسمان شب، هیجانی وصف‌ ناپذیر را تجربه می‌کنید، بازدید از آسمان نمای شهر آلاشت را از دست ندهید. از تپه‌های آلاشت که بالا بروید، اولین رصدخانه مازندران به نام رصدخانه آلاشت را خواهید دید که در ارتفاع 50 متری از سطح شهر قرار گرفته است. در این رصدخانه دو تلسکوپ 6 و 14 اینچ در زیر یک گنبد دوار به قطر 4 متر قرار گرفته است.

دریاچه شورمست

به یکی دیگر از معروف‌ترین دریاچه‌های سوادکوه می‌رسیم. دریاچه‌ای که از شور و هیجان چنان مست خواهید شد که تا مدت‌ها، حال و هوای بازدیدش از سرتان بیرون نخواهد رفت. علاوه بر آرامش وصف‌ ناپذیری که در اینجا تجربه می‌کنید، می‌توانید از اقدامات رفاهی اطراف دریاچه هم بهره‌مند شوید. می‌توانید دوچرخه یا قایق سوار شوید و از جنگل‌های اطراف لذت ببرید. جالب است بدانید در این دریاچه انواع آبزیان همچون مار آبی، قورباغه، ملخ، انواع ماهی و … نیز زندگی می‌کنند. برای رسیدن به دریاچه شورمست از جاده فیروزکوه به سمت قائم‌شهر حرکت کنید. بعد از حدود 65 کیلومتر به پل سفید که رسیدید، سمت راست جاده بپیچید. چند متر جلوتر، تابلوی شورمست را می‌بینید. البته برای ورود باید ورودیه بپردازید.

 

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری سوادکوه

 

جنگل و آبشار پلنگ دره

پلنگ دره از آن مکان‌هایی است که فقط باید با اینترنت خاموش و فراموشی تکنولوژی و فارغ از هر استرسی، در مراتع و جنگل‌های آن بگردید و لذت ببرید. در دل این جنگل‌گردی هم آبشار 8 متری پلنگ دره توجه‌تان را جلب می‌کند. اینجا در یکی از سرسبزترین و دلنوازترین مناطق مازندران یعنی شیرگاه قرار گرفته است. جایی که تا چشم کار می‌کند، زیبایی و سرسبزی و طبیعت، الهام‌بخش آدمی می‌شود.

ارفه کوه

ارفه کوه یا ارفع کوه در منطقه بسیار زیبا و جنگلی در البرز قرار گرفته است. جنگلی خوش آب‌ و هوا با چشم‌انداز زیبا که با شهرت قله‌ای که در خود دارد، چشم‌نوازی می‌کند. اگر می‌خواهید آبشارهای دیدنی و زیبای سوادکوه را ببینید به این منطقه جنگلی سری بزنید. احتمالاً از تماشای حیواناتی از جمله گراز، پلنگ و خرس هم متعجب شوید. ارفه کوه در 90 کیلومتری ساری قرار دارد.

آبشار گزو

یکی دیگر از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری سوادکوه، آبشار گزو است. این آبشار با ارتفاع 48 متری‌اش در منطقه جنگلی لفور قرار گرفته است. اگر برای تماشای این آبشار در فصل بهار و تیر یا مهر و آبان به اینجا بیایید، احتمالاً صفای تماشای آبشار که همچون ماری به دور درختان انبوه جنگل پیچیده است، برایتان چندین برابر شود. برای دسترسی به این آبشار، خودتان را برای یک جنگل پیمایی 2.5 تا 3 ساعته آماده کنید.

 

بهترین دیدنی‌های سوادکوه

 

با هم به تماشای جاذبه‌های دیدنی سوادکوه نشستیم. از ارفه کوه بالا رفتیم، در دل غارهای پر پیچ‌ و خم، کنجکاوی کردیم و زیر آبشارهای پر آب گزو، آب‌تنی کردیم. در نهایت در کنار دریاچه‌های شورمست و سنبل رود، در هوای مه‌آلود، چای تازه و خوش‌ عطر شمالی با کلوچه‌های مازندرانی خوردیم. اگر بنا باشد برای چند روز همه چیز را رها کرده و به دل شهر زیبای سوادکوه بیایید، شما کدام جاذبه‌ها را برای تماشا انتخاب می‌کنید؟


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...