رَهی نو

جنگل لفور کجاست ؛ مسیر دسترسی + عکس

تعداد بازدید: ۳۲۷۷ ۱۹ آذر ۱۴۰۱

آنچه به ایران عزیز در کنار کوه‌ها، کویرها و دریاهای زیبایش معنا می‌دهد، جنگل‌های زیبا و بکر مازندران است. مازندران خطه همیشه‌سبز ایران، علاوه بر فرهنگ غنی، جنگل‌های رؤیایی زیبایی را در خود دارد. جنگل لفور یکی از نقاط سبز و بکر شهرستان شیرگاه استان مازندران است. این جنگل با پوشش گیاهی و جانوری غنی ازجمله پرطرفدارترین جنگل‌های این ناحیه محسوب می‌شود. اما آنچه قبل از سفر و بازدید از این جنگل رؤیایی باید دانست، اطلاعات اولیه‌ای نظیر نحوه دسترسی، نوع اقامت و... است. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه طبیعی و دیدنی، همراه ما باشید.

لیست زیباترین جنگل های ایران را در این مقاله مشاهده کنید.

معرفی جنگل لفور

جنگل لفور در نزدیکی روستایی به همین نام در بخش شمالی استان مازندران قرا ردارد. لفور همواره به علت طبیعت زیبای خود در فصول مختلف سال در میان مردم ایران و جهان مشهور است. قدمت بالای این جنگل در کنار شناخته شدن این طبیعت زیبا در یونسکو، از مهم‌ترین دلایلی است که هر گردشگری را مجاب می‌سازد تا از این جنگل هیرکانی دیدن کند.

 

معرفی جنگل لفور

 

دیدنی‌های شگفت‌انگیز بسیاری از آبشار خروشان گرفته تا بنای تاریخی در این منطقه وجود دارد که تماشای هرکدام خالی از لطف نیست. قدمت بالای لفور نیز از دیگر شگفتی‌های این منطقه طبیعی و بسیار زیباست که گواه از ارزش تاریخی و گردشگری آن دارد.

برای آشنایی با جاهای دیدنی مازندران و جاهای دیدنی ایران این مقالات را بخوانید.

جنگل لفور کجاست؟

جنگل لفور واقع در مجاورت روستای لفور و در نزدیکی شهرستان شیرگاه و ناحیه سوادکوه شمالی خطه مازندران واقع ‌شده است. شیرگاه یکی از شهرهای مهم سوادکوه محسوب می‌شود که از جنوب به زیرآب، از شمال به قائم‌شهر و از غرب با جاده بابل همسایه است. این شهر زیبا محل تلاقی دو رودخانه استان مازندران است که هوای مطبوع و کشاورزی پررونق را بر مردم منطقه به ارمغان آورده است.

 

شواهد نشان می‌دهد که مردم ساکن روستای لفور، درگذشته دور، سفالگرهای ماهر و خبره‌ای بودند. این روستا همچنین محلی مناسب برای عکاسان محسوب می‌شود، چراکه وجود مناظر زیبا و خانه‌های دیدنی بستر زیباترین عکس‌ها را برای عکاسان حرفه‌ای فراهم می‌کند.

 

مسیر دسترسی به جنگل لفور

اگر از تهران راهی می‌شوید، بهتر است از جاده فیروزکوه به جهت دسترسی سریع به این جنگل استفاده کنید. به‌طورکلی مسیر رسیدن به شیرگاه آسان است، اما با ورود به مسیر فرعی و جنگلی امکان عبور و مرور به دلیل نبود آسفالت، کمی دشوار می‌شود. برای دسترسی راحت به مسیر، حتماً از اپلیکیشن‌های مسیریابی استفاده کنید تا در کمترین زمان به لفور برسید.

 

دیدنی‌ های جنگل لفور

جنگل لفور واقع در روستای لفور علاوه بر اینکه خود جاذبه‌ای طبیعی و تاریخی محسوب می‌شود، دیدنی‌های دیگری را در خود جای‌داده است که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

روستای لفور

روستای لفور (لپور) واقع در مسیر جنگل لفور با تاریخ و آداب‌ورسوم‌های زیبایش ازجمله دلایلی است که هرساله گردشگران زیادی را میزبان است. اغلب مردم لفور به زراعت و دامداری مشغول‌اند و امکان اقامت در این روستا وجود دارد. این روستا در کنار عرضه انواع سوغات‌های خوشمزه به گردشگران ازنظر تاریخی بسیار پراهمیت است. در چند سال گذشته باستان شناسان در این روستای زیبا، کارخانه‌های ذوب‌آهن قدیمی، خانه‌های باستانی، خمره‌های سفالی و... یافتند.

 

پارک جنگلی آذر رود

جنگل آذر رود در واقع بخشی از جنگل لفور است. این جنگل دیدنی، زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری متفاوتی است. از درختان موجود در این جنگل می‌توان به وجود درختان راش، آسپن، ازگیل، گلپر، توسکا اشاره کرد. هم‌چنین حیواناتی مانند گراز، مارمولک درختی، شغال و غیره نیز در این جنگل بکر زندگی می‌کنند. وجود آلاچیق به جهت اسکان، رستوران، اجاره سوییت و غیره ازجمله امکانات این پارک جنگلی محسوب می‌شود.

 

آبشار اسکلیم

این آبشار یکی از جاذبه‌های گردشگری مازندران در میان جنگل‌های سرسبز لفور است. این آبشار آهکی و زیبا دارای مسیری نسبتاً چالشی است و گردشگران برای دسترسی به این آبشار زیبا باید آماده جنگل نوردی باشند. این آبشار پلکانی و زیبا در میان جنگل و در آغوش درختان قرار دارد. لازم به ذکر است که آبشار اسکلیم یکی از زیباترین آبشارهای سوادکوه است که هرساله میزبان گردشگران بین‌المللی است.

 

آبشار اسکلیم

 

آبشار گزو

ازجمله مرتفع‌ترین آبشارهای ایران با ارتفاع تقریبی 48 متر می‌توان به آبشار گزو واقع در لفور اشاره کرد. این آبشار نسبتاً بکر از دیگر دیدنی‌های نزدیک جنگل لفور محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که محل دسترسی به این آبشار زیبا نسبتاً دشوار است، معمولاً گردشگران کنجکاو و علاقه‌مند به طبیعت مشتاق دیدن این آبشار رؤیایی هستند. وجود چندین استخر پرورش ماهی ازجمله امکانات این آبشار زیبا محسوب می‌شود.

 

امامزاده گزو

در دل جنگل و در نزدیکی آبشار گزو بقعه سه امامزاده بی‌نام وجود دارد. وجود این بارگاه مقدس در میان این بهشت گمشده بستر امکانات زیادی نظیر محلی برای عبادت، سرویس بهداشتی، استراحت و غیره را فراهم کرده است. امامزاده گزو به‌عنوان بارگاهی مقدس در میان بومیان لفور شناخته می‌شود.

 

پلنگ دره

لقب معروف‌ترین بخش جنگل پلنگ دره تعلق می‌گیرد. پلنگ دره فقط یک نام نیست، بلکه جنگلی خنک برای تفریحات آبی در فصل تابستان محسوب می‌شود. این منطقه دیدنی علاوه بر جای دادن فضایی سبز و رودخانه، آبشاری 8 متری را در قلب خود جای‌داده است. آبشار پلنگ دره از دیگر جاذبه‌های دیدنی به جهت تفریحات آبی لفور محسوب می‌شود.

 

سد لفور (سد البرز)

سد البرز یا (سد لفور) در منطقه جنگلی لفور واقع ‌شده است. این سد در کنار منظره بسیار زیبا و دل‌نشین خود، دارای امکانات زیادی نظیر دوچرخه‌سواری، کایاک سواری، شرایط ماهیگیری، برپایی کمپینگ و... است. در نزدیکی این سد طبیعی نیز می‌توان شاهد چشمه‌های خودجوش و پوشش گیاهی غنی بود. اگر از گشت‌وگذار در آرامش محض و قدم زدن در کنار محیطی آرام لذت می‌برید، توصیه می‌کنیم حتماً از سد البرز دیدن کنید.

 

آبشار ترز

آبشار ترز از دیگر آبشارهای اسرارآمیز منطقه لفور است که به علت مسیر ناهموار خود آن کمتر کسی آن را می‌شناسد. این آبشار زیبا با ارتفاع 20 متری خود از دیگر جاذبه‌های دیدنی لفور زیبا قلمداد می‌شود. یک داستان قدیمی روایت می‌کند که مسیر جاده آبشار ترز که امروز از آن به‌عنوان مسیر مال¬رو یاد می‌کنند، درواقع مسیر زمستانی جاده ابریشم محسوب می‌شود. آبشار ترز در ایام دور ازجمله نقاط استراتژیک برای پادشاهان زمان محسوب می‌شود.

 

آبشار اسپیر و جالسنگ

تعجب نکنید شهر سوادکوه ازجمله نقاطی از ایران عزیز محسوب می‌شود که بیش از 84 آبشار را در خود جای ‌داده است. آبشار اسپیر و جالسنگ از دیگر آبشارهای جنگل لفور محسوب می‌شود که در سکوتی محض و آرامشی بی‌نظیر در دل جنگل‌های هیرکانی واقع ‌شده است. اغلب گردشگرانی که از آبشار اسپیر و جالسنگ دیدن می‌کنند، ابراز کرده‌اند که پس از تحمل سختی‌های فراوان و جنگل نوردی چندساعته در سکوتی مخوف ناگهان صدای آرام‌بخش آب به گوش می‌رسد. بازدید از این آبشار زیبا را به‌ تمامی طبیعت گردان در فصل بهار و تابستان پیشنهاد می‌کنیم.

 

قدمت جنگل لفور

آنچه زیبایی لفور را صدچندان می‌کند، رمزآلود بودن آن است. باستان شناسان قدمت این جنگل را 40 میلیون سال پیش تخمین می‌زنند. هم‌چنین شاید عجیب به نظر برسد؛ اما عده‌ای از تاریخ‌دانان معتقدند، قدمت برخی از قسمت‌های جنگل منطقه لفور به زمان زندگی دایناسورها بازمی‌گردد. لازم به ذکر است که باستان شناسان در حاشیه این جنگل زیبا کوزه‌های غذا و مصالح ساختمانی قدیمی کشف کردند و این موضوع دلیلی بر وجود زندگی و آبادی در این جنگل پهناور است.

 

بکر بودن بخش عظیمی از جنگل، سبب شده است تا گونه‌های جانوری مختلفی در کنار آبشارها و چشمه‌های ناشناخته، زندگی کنند. در خصوص لفور داستان‌ها و ادعاهای زیادی بیان می‌شود؛ اما کشف فسیل‌ها و درختان موجود در این منطقه سبب شده تا در کل جهان، این منطقه به‌عنوان موزه طبیعی یا فسیل زنده مشهور شود.

 

جالب است بدانید که برخی از درختان لفور هم‌نسل با درختانی هستند که در مناطق مختلف اروپا و سیبری نتوانستند زنده بمانند. تمام این تفاسیر و اهمیت این منطقه دیدنی از هر نظر سبب شد تا در 5 جولای 2019، جنگل‌های هیرکانی لفور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد.

قدمت جنگل لفور

 

پوشش گیاهی جنگل لفور

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد جنگل لفور بخشی از جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود. در این جنگل می‌توان به‌وفور درختان و گیاهان پهن‌برگ را مشاهده کرد که تعداد زیادی از آن‌ها ازجمله گونه‌های خاص کشور ایران هستند. در این جنگل زیبا می‌توان شاهد درختانی با ارتفاع‌های 25 متر در کنار درختان دیگری نظیر توت، به وحشی، گلپر، راش، توسکا، ازگیل، بلوط، لیکی، سپیدار، آلو جنگلی و... بود. هم‌چنین گونه‌های مختلفی از گیاهان علفی یک یا چندساله نظیر سرخس، دم‌اسبی، خزه و... در کنار درختان این جنگل حیرت‌انگیز در کنار هم زندگی می‌کنند که در هر فصل، چهره‌ای متفاوت به جنگل می‌دهند.

 

اما پوشش گیاهی جنگل، تنها به موارد فوق محدود نمی‌شود، بلکه طبق آخرین بررسی‌ها بیش از 3200 گیاه آوندی در این جنگل وجود دارند که به علت بکر بودن جنگل، تا به امروز باقی‌مانده‌اند. جالب است بدانید بسیاری از گیاهان موجود در لفور اسرارآمیز، در سایر نقاط جهان به‌عنوان گونه منقرض شناخته می‌شوند. با توجه به این موضوع پس حفاظت از این‌ گونه‌های نادر وظیفه ماست.

 

سوغات جنگل لفور

اگرچه سوغات اصیل جنگل لفور ثبت خاطرات، عکس‌ها و میوه بلوطی است که از زمین برمی‌دارید؛ اما در ابتدای ورودی لفور زیبا و رؤیایی، فروشندگان شریفی ساکن‌اند که شرایط خرید رب انار محلی، ماست، دوغ، لواشک، ترشی، میوه‌های محلی و... را برای گردشگران مهیا می‌کنند. خرید این محصولات که حاصل دسترنج خود فروشندگان است، می‌تواند بهترین تحفه و سوغاتی در کنار خاطرات شیرین ثبت‌شده در ذهن باشد. 

برای آشنایی با سوغات مازندران و سوغات شهرهای مختلف ایران این مقالات را بخوانید.

 

چه زمانی به جنگل لفور برویم؟

جنگل لفور در هر فصلی زیبایی مخصوص خود را دارد و نمی‌توان زیبایی آن را محدود به فصلی خاص دانست. بهار این جنگل، مملو از شکوفه‌های رنگی است. تابستان آن، درختانی سبز و تناور را همراه با خنکای باد به گردشگران هدیه می‌دهد. پاییز جنگل، غنی از رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد است. با شروع فصل زمستان این جنگل زیبا سفیدپوش می‌شود. هر فصل این منطقه، جاذبه‌های فریبنده‌ای دارد؛ اما با تمام این تفاسیر ازنظر اغلب گردشگران زیباترین فصل‌های بازدید از لفور زیبا بهار، تابستان و نیمه اول پاییز است.

 

فاصله تهران تا جنگل لفور

به‌طورکلی فاصله تهران تا شیرگاه حدوداً 234 کیلومتر است و زمان رسیدن به شیرگاه، حدوداً 3 ساعت است؛ اما استفاده از اپلیکیشن¬های کاربردی در تعیین فاصله مبدأ تا لفور دقیق‌ترین راهکار محسوب می‌شود.

 

وسایل لازم برای سفر به جنگل لفور

به خاطر داشته باشید که لفور جنگلی کاملاً بکر است، پس نباید در هنگام ورود در این جنگل انتظار بهترین شرایط و امکانات رفاهی را داشت. پس قبل از عزم سفر در فهرستی مشخص، تمام وسایل لازم خود را یادداشت کنید. ازجمله مهم‌ترین وسایل لازم برای سفر به جنگل لفور می‌توان به موارد فوق اشاره کرد.

  • زیرانداز و چادر
  • چراغ‌ قوه
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • وسایل بهداشتی و محافظتی
  • لباس اضافه و مناسب فصل
  • لوازم آشپزی
  • کیسه ‌زباله
  • ظرف شامل لیوان، بشقاب، فنجان، چنگال، چاقو و...
  • مواد شوینده
  • فلاسک آب جوش
  • همراه داشتن داروهای مصرفی در کنار مسکن
  • پماد یا لوسیون دفع حشرات
  • پتو
  • قرص ضدعفونی‌ کننده آب
  • پاور بانک
  • کرم ضد آفتاب
  • کلاه
  • تلفن همراه
  • پول نقد یا کارت‌ بانکی

 

سفر به جنگل لفور

 

نکات لازم برای بازدید از جنگل لفور

قبل از بازدید از جنگل لفور یا هر جنگل دیگری، یادآوری و تکرار برخی نکات بسیار کمک‌ کننده است. ازجمله مهم‌ترین نکاتی که حتماً در هنگام بازدید از جنگل لفور باید به آن توجه داشت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مراقب حیوانات وحشی این جنگل باشید.
  • حتماً آب سالم همراه خود داشته باشید.
  • برای جنگل نوردی به ‌جای غذاهای چرب از میوه‌های خشک، انواع آجیل، خرما ... استفاده کنید.
  • در کوله‌پشتی خود حتماً مقداری پول نقد نگهداری کنید.
  • طبیعت، سرمایه و امانتی از طرف ما برای نسل آینده است، لذا از رها کردن زباله در لفور و آتش زدن جنگل جدا خودداری کنید.

 

اقامت در لفور

خوشبختانه امکان اقامت در جنگل لفور به‌صورت کمپینگ فراهم است. این موضوع می‌تواند خبری خوش برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت باشد؛ اما گردشگرانی که می‌خواهند در این منطقه رؤیایی یک یا چند شب ماجراجویی کنند، می‌توانند از کلبه‌ها و سوییت‌های اطراف سد لفور استفاده کنند.

برای 

جمع‌بندی

جنگل لفور از دیگر جاذبه‌های دیدنی استان مازندران محسوب می‌شود. این جنگل با جای دادن چندین آبشار بکر و زیبا ازجمله مناطق بکر خطه مازندران و شهرستان سوادکوه است. امید است با حفظ این جنگل کهن و محافظت از آن از گزند زباله و آتش آن را سالم به آیندگان تحویل دهیم. بسیار خرسندیم که رهی نو را به جهت کسب اطلاعات در مورد لفور انتخاب کردید، حتماً تجربیات خود را در مورد امکانات لفور با ما و سایر مخاطبان این سایت به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
محسن ۱۴۰۲/۷/۲۲

آبشار اسکلیم بنظرم زیباتر از همه آبشارها در این منطقه هست هم مسیرش پرچالش و بسیار سرسبزو زیباست هم خودش مرسی از توضیحاتتون

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۴

محسن عزیز چه خوب که مقاله رو مطالعه نمودید و نظرتون رو ثبت کردید خوشحال شدیم و براتون بهترین ها رو آرزومندیم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...