رَهی نو

سد لفور یا سد البرز کجاست ؛ مسیر دسترسی + عکس

تعداد بازدید: ۱۷۸۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۶

شما هم ذهنتان با شنیدن نام سد به ذخیره کردن آب می‌رسد؟ این درست است؛ اما سد لفور که آن را با نام البرز هم می‌شناسند، یک سد خاکی است که می‌توانید در اطراف آن کمپ کرده و اوقات فراغتتان را در آن‌جا سپری کنید. بنابراین، این سد علاوه بر کمک به محیط زیست، محلی است که توریست‌ها می‌توانند به آن‌جا بروند و برای هر مدت زمانی‌که مایل هستند، کمپ کنند.

 

در این مقاله تمام اطلاعات موردنیازی که برای سفر و تماشای سد لفور به آن نیاز دارید، در اختیارتان قرار می‌دهیم. بنابراین، ما را تا انتهای آن دنبال کنید تا بتوانید با آگاهی، تجربه خوبی از سفرتان به این سد داشته باشید. اگر به توضیحات بیشتری درباره این سد نیاز داشتید، سوالات خود را با ما درمیان بگذارید.

 

معرفی سد لفور (سد البرز)

سد لفور را با نام رسمی سد صالحی مازندران و سد البرز می‌شناسند؛ اما ممکن است هنگام جست‌وجو برای رسیدن به این مکان، نام سد پاشاکلاه را هم بشنوید که آن هم به همین سد اشاره دارد. هدف از ساختن این سد، تامین آب شرب منطقه بود. سپس، برای این‌که به آن محدوده آسیب کمتری وارد شود و محیط زیست تخریب نشود، آن را به‌صورت خاکی روی محل جمع شدن رودهای کارینگ رود، آذر رود و اسکلیم روهار ساختند. در نهایت، این سد با حدود 70 متر ارتفاع ساخته شد.

 

سد لفور

 

برای تماشای این سد مازندران، باید ورودی بپردازید تا وارد محوطه آن شوید. حداقل زمانی هم که برای بازدید از این سد طول می‌کشد، 3 تا 4 ساعت است؛ اما شما می‌توانید با توجه به خواسته خودتان تصمیم بگیرید که چقدر در آن‌جا بمانید. بنابراین، از این نظر هیچ محدودیتی ندارید.

 

سد لفور کجاست؟

از شهر بابل 45 کیلومتر به سمت جنوب شرقی شهر بروید تا به شهرستان سوادکوه برسید. سد لفور در این بخش قرار دارد. زمانی‌که شما در جاده شیرگاه- بابل باشید، بعد از گذشتن از کلیج خیل و اسلام آباد به این سد خاکی در روستای لفور می‌رسید و در قسمت جنگلی آن، سد را می‌بینید.

 

مسیر دسترسی به سد لفور

اگر از تهران حرکت می‌کنید، در ابتدا وارد جاده فیروزکوه می‌شوید تا به شهرستان سوادکوه برسید. در این مسیر از پل سفید، زیرآب و شیرگاه هم می‌گذرید تا به شیرگاه برسید. جاده شیرگاه- بابل را تا 45 کیلومتر مانده به بابل ادامه می‌دهید و شهرهای کلیج خیل و اسلام آباد را رد می‌کنید. اگر این مسیر را طی کنید، به سوادکوه می‌رسید. با گذراندن جاده گنج‌افروز به بابل‌کنار می‌روید. در ادامه، جاده پرخطر آن را گذرانده و به 3 راهی شیردارکلا می‌رسید. در آن‌جا با پرسیدن از افراد محلی و با کمک تابلوهای راهنما به سد لفور می‌رسید.

 

تاریخچه سد لفور

در دوران پهلوی و با آزمایش‌های بسیار، تصمیم گرفته شد که در بابل‌کنار سدی ساخته شود تا به محیط زیست آسیبی نرساند و در جهت کمک به نیازهای انسان هم باشد؛ اما با تمام تلاش‌ها، این تصمیم اجرا نشد و تا سال‌ها به تعویق افتاد و زمان آن به بعد از انقلاب 57 رسید. علاوه بر زمان، تصمیم گرفته شد تا محلی هم که سد در آن احداث شود، تغییر کند؛ درنهایت، سد در روستای لفور ساخته شد که شروع احداث آن در سال 74 بود. گنجایش سد، 142 میلیون مترمکعب است که آب آشامیدنی و آبیاری حدود 50 هکتار از زمین‌های کشاورزی اطراف آن با آن امکان‌پذیر است.

 

بهترین زمان سفر به سد لفور

اگر بخواهید در زمان تعطیلات به سد لفور بروید، مطمئن باشید که در آن‌جا تنها نیستید و افراد زیادی انتخاب کرده‌اند روزهای تعطیلشان را در کنار این سد بگذرانند. بنابراین، تفاوتی ندارد که در کدام ماه از سال باشید؛ در تمام زمان‌ها، شلوغ است و انتظار داشته باشید که مسافران دیگری هم در این مکان باشند. با این‌حال، در روزهای بارانی و برفی فصل سرما مسیر رسیدن به این سد اوضاع خوبی ندارد؛ بنابراین، خلوت بوده و  بهتر است که شما هم روزهای خوش‌ آب‌وهواتر را انتخاب کنید تا به این سد سر بزنید و از رفتن به آن‌جا در این زمان اجتناب کنید.

 

مانند بخش‌های دیگر شمال، مناسب‌ترین زمانی‌که می‌شود برای رفتن به سد لفور انتخاب کرد بهار و تابستان است. در این زمان، محیط در سرسبزترین حالت ممکن است و می‌توانید در مسیر خاکی این سد، پیاده‌روی کنید و از طبیعت اطرافتان لذت ببرید. چون در اطراف آن کوه و جنگل هم وجود دارد که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست و به آرامش روح شما کمک می‌کند.

 

بهترین زمان سفر به سد لفور

 

جاهای دیدنی اطراف سد لفور

در اطراف سد لفور، جاهای دیدنی دیگری هم هستند که فاصله چندانی با آن ندارند؛ تعدادی از آن‌ها فاصله‌ای تنها به اندازه نیم‌ساعت رانندگی با ماشین فاصله دارند؛ بنابراین، زمانی‌که به آن‌جا رفتید، می‌توانید از این مکان‌ها هم دیدن کرده و تجربه بیشتری از این سفر خود به دست آورید. برخی از این جاهای دیدنی نزدیک سد لفور را در زیر معرفی کرده‌ایم:

  • آثار باستانی چاشتخوران
  • آبشار هفت‌گانه تیرکن
  • پارک جنگلی جوارم
  • پل ورسک
  • آبشار گزو

 

ماهیگیری در سد لفور

اگر قصد دارید که برای آرامش و ریلکس کردن به این مکان بروید، همراه خود قلاب ماهی‌گیری هم ببرید. ماهیگیری در سد خاکی لفور آزاد است. در آب این سد، ماهی سفید، زرد پر و سرخ‌باله وجود دارد که شما می‌توانید با صبوری کردن و تکنیک‌های مختلف ماهی‌گیری، آن‌ها را صید کرده و در همان‌جا نوش جان کنید.

 

جمع‌بندی

سد لفور یا البرز یکی از جاهای دیدنی استان مازندران در شهر سوادکوه آن است. شما می‌توانید در تمام اوقات سال به آن سر زده و اوقات فراغتتان را در آن‌جا سپری کنید. برای ماندن در این محل هم نگرانی به خودتان راه ندهید. در اطراف سد هتل‌ها و اقامتگاه‌های زیادی هستند که می‌توانید از میانشان انتخاب کنید که شب را در کجا بمانید. برای این هدف، می‌توانید به سایت رهی نو سر زده و رزرو را برای هرکدام از آن مکان‌ها، برای هر تاریخی که می‌خواهید، انجام دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
میترال ۱۴۰۲/۱۰/۱۹

سد لفور یک تفریگاه کامل است یک روز کامل براش وقت بگذارید واقعا زیبا و قشنگه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۰/۲۱

دوست عزیز ممنون از پیشنهادتون و توجهی که داشتید نظر شما قطعا به دیگر دوستان کمک زیادی میکند

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...