رَهی نو

جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه

لیست دیدنی های کرمانشاه

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه های گردشگری کرمانشاه

جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه از جمله زیباترین جاذبه‌های غرب کشور هستند. آثار تاریخی موجود در کرمانشاه نشان می‌دهد که این استان در گذشته مورد توجه بسیاری از پادشاهان بوده است و آن‌ها به دلیل داشتن آب و هوای معتدل، کرمانشاه را برای تفریح و خوش‌گذرانی انتخاب می‌کردند. امروزه، این استان به خاطر داشتن جاذبه‌هایی مثل بیستون و طاق بستان معروف است؛ اما جاهای دیدنی کرمانشاه تنها به این دو مورد محدود نمی‌شود. جالب است بدانید نزدیک به 4000 جاذبه در استان کرمانشاه وجود دارد و می‌توانید بارها در این استان سفر کرده و از جاذبه‌های گوناگون بازدید کنید. اگر اهل مسافرت باشید، سفر به استان کرمانشاه می‌تواند برایتان بسیار لذت‌بخش و متنوع باشد. در ادامه با مکان‌های دیدنی کرمانشاه بیشتر آشنا می‌شویم.

 

استان کرمانشاه جاذبه‌های بی‌نظیری را در خود جای داده است. افراد مختلف با هر سلیقه‌ای که به کرمانشاه سفر کنند، می‌توانند از سفر خود لذت ببرند. با وجود تعداد بالای جاذبه‌های فوق‌العاده دیدنی و ارزشمند در این استان، معرفی همه آن‌ها در یک مقاله امکان‌پذیر نیست. با این حال، ما سعی کرده‌ایم برخی از بهترین مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه را لیست کرده و به شما معرفی کنیم. امیدوار هستیم که از بازدید از این جاذبه‌ها لذت ببرید.

 

بهترین دیدنی‌های کرمانشاه

در ادامه با ما همراه باشید تا با این جاذبه‌های زیبا و دیدنی آشنا شوید.

 

تکیه بیگلربیگی

تکیه بیگلربیگی یکی از بناهای ارزشمند است که قدمت آن به زمان قاجاریه بازمی‌گردد. در حیاط این تکیه که اکنون به موزه تبدیل شده است، یک حوض مستطیلی بزرگ وجود دارد. هنگامی که وارد بنای اصلی می‌شوید، در نگاه اول مجذوب و مسحور آینه‌کاری‌های خیره‌کننده این بنا خواهید شد. در شیشه‌ای تکیه بیگلربیگی از شیشه‌های رنگی ساخته شده و هنگام عبور نور خورشید از آن‌ها، جلوه‌ای بی‌نظیر ایجاد می‌شود. تکیه بیگلربیگی در نزدیکی بازار قدیمی کرمانشاه واقع شده است و دسترسی به آن با وسایل حمل و نقل عمومی آسان است.

 

مکان های دیدنی کرمانشاه

 

مسجد شافعی

مسجد شافعی محل عبادت مسلمانان اهل سنت در کرمانشاه است. چیزی که در نگاه اول توجه چشم‌ها را به خود جلب می‌کند، معماری اسلامی مسجد شافعی است که به سبک مساجد امپراتوری عثمانی در ترکیه نزدیک است. این مسجد در تاریکه بازار و در مرکز شهر کرمانشاه واقع شده است. مسجد شافعی دارای دو شبستان مخصوص خانم‌ها و آقایان، کتابخانه، جاکفشی، آبدارخانه و فضاهای خدماتی است. این مسجد در نزدیکی تکیه بیگلربیگی و مسجد جامع کرمانشاه قرار دارد و می‌توانید با چند دقیقه پیاده‌روی به آن‌ها برسید.

 

تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه است که شاهکار هنر و فرهنگ ایرانی در آن به چشم می‌خورد. در این تکیه سه بخش با نام‌های حسینیه، زینبیه و عباسیه وجود دارد. تکیه معاون الملک در گذشته محل برگزاری مراسم مذهبی بوده است. معماری این بنا به سبک قاجاری است و روی دیوارها کاشی‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و مختلف وجود دارد. این کاشی‌ها در کنار معماری منحصربه‌فرد، نمای این تکیه را بسیار زیبا و بی‌نظیر کرده است.

 

سراب نیلوفر

سراب نیلوفر یکی از زیباترین سراب‌های غرب کشور است. هر ساله گردشگران بسیاری برای بازدید از سراب به این منطقه می‌آیند تا گل‌های نیلوفر که بر روی دریاچه رشد کرده‌اند را تماشا کنند. سراب نیلوفر محل زندگی ماهی‌ها و مرغ‌های وحشی است. در فصل زمستان، پرندگان بسیاری به این مکان سفر می‌کنند. چرخه زندگی طبیعی در سراب نیلوفر، این سراب را به محلی جذاب برای عکس‌برداری تبدیل کرده است. افسانه‌های بسیاری درباره سراب در میان بومیان این منطقه نقل می‌شود. برای مثال آن‌ها معتقد هستند که در زیر این دریاچه گنج بزرگی وجود دارد که توسط خسروپرویز، یکی از شاهان دوره ساسانیان، مخفی شده است.

 

غار زیلو

غار زیلو یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است که 2500 متر ارتفاع دارد. این غار شگفت‌انگیز دالان‌ها و حفره‌ها بسیاری داشته و جنس برخی از آن‌ها از دندان، شاخ و اسکلت جانوران مختلف است. در واقع در در طی سالیان متمادی، سقوط و مرگ جانداران در این غار باعث شده است تا اجزای بدن آن‌ها پس از تجزیه به فسیل تبدیل شود. غار زیلو در عالیوار کوه در شمال غربی استان کرمانشاه قرار دارد.

 

موزه مردم‌شناسی

موزه مردم‌شناسی بهترین مکانی است که می‌تواند شما را با آداب، فرهنگ، رسوم و پوشاک سنتی مردم کرمانشاه آشنا کند. در این موزه مجسمه‌هایی وجود دارد که مردم محلی را در حال انجام کارهای روزانه مانند پختن غذا، کشاورزی و پذیرایی از مهمان نشان می‌دهد. این مجسمه‌ها لباس‌های محلی بسیار زیبایی بر تن دارند که هنوز هم توسط بومیان کرمانشاه در جشن‌ها استفاده می‌شود. برخی از اشیای قدیمی این موزه، قدمتی چند هزار ساله دارند. ظروف و وسایلی که این قوم اصیل ایرانی در گذشته از آن‌ها استفاده می‌کردند، شما را به وجد می‌آورد.

 

جاهای دیدنی کرمانشاه

 

موزه پارینه سنگی زاگرس

موزه پارینه سنگی زاگرس، اولین موزه پارینه سنگی در منطقه خاورمیانه است. در این موزه، آثار برجای مانده متعلق به دوران پیش از تاریخ به نمایش درآمده است. یکی از شگفت‌انگیزترین آثار این موزه، اثری است که حدودا یک میلیون سال قدمت دارد. در این موزه قالب‌هایی شبیه‌سازی شده از شکارچیان عصر سنگ و انسان نئاندرتال وجود دارد. پس از بازدید از موزه پارینه سنگی زاگرس می‌توانید از کلیسای قلب مقدس مسیح و خانه تاریخی سوری نیز بازدید کنید.

 

غار ورواسی

غار ورواسی در دامنه کوه ماسی و در دره تنگ کنشت قرار دارد و فاصله آن تا شمال شرق کرمانشاه 11 کیلومتر است. در دوران پارینه سنگی که انسان‌ها برای گذراندن زندگی خود ناچار به شکار کردن بودند، از این غار برای استراحت و پنهان شدن استفاده می‌کردند. در غار ورواسی اشیائی وجود دارد که قدمت آن‌ها به دوره موسترین باز‌می‌گردد.

 

باغ گل‌ها کرمانشاه

باغ گل‌های کرمانشاه بهشتی از گل‌های رنگارنگ خوشبو است. در این باغ، بیش از 4000 نوع گل ایرانی، فرانسوی، ژاپنی، ایتالیایی و انگلیسی وجود دارد و در نگهداری و کاشت آن‌ها از به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیا بهتر گرفته شده است. وجود برگه‌ها، باغ صخره‌ای، تپه‌ها چمنی، آکواریوم، آبراه و مجسمه‌هایی از جنس گل، زیبایی خاصی به این باغ داده است.

 

مسجد جامع کرمانشاه

مسجد جامع کرمانشاه یکی از شاهکارهای دوره زندیه است. این مسجد در گذشته 45 طاق داشت اما امروز تنها 25 طاق از آن‌ها باقی مانده است. جالب است بدانید به همین دلیل است که برخی به اشتباه این مسجد را با نام مسجد چهل‌ستون می‌شناسند. این مسجد همانند بسیاری دیگر از مسجدهای تاریخی، کاشی‌کاری‌های فوق‌العاده زیبایی دارد. موزه پارینه سنگی زاگرس و راسته بازار زرگرها در نزدیکی این مسجد قرار دارند و می‌توانید با کمی پیاده‌روی به آن‌ها برسید.

 

بیستون

بیستون یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین مکان‌های دیدنی کرمانشاه است. آثاری از جمله پل بیستون، نقش برجسته مهرداد دوم، مجسمه هرکول، نقش برجسته گودرز و فرهاد تراش در منطقه بیستون قرار دارند. کتیبه بیستون مهم‌ترین اثر باقی مانده از دوره هخامنشیان است که در این منطقه قرار دارد و شما می‌توانید ترجمه آن را مطالعه کنید.

 

طاق بستان

طاق بستان توسط پادشاه اردشیر دوم به عنوان مکانی برای ایجاد سنگ نوشته‌ها انتخاب شد. این محل طبیعتی بسیار زیبا و چشم‌نواز دارد. طاق بستان نشانگر شکوه و عظمت هنر ایرانیان باستان است و از لحاظ تاریخی اهمیت بالایی دارد. نقش‌های حک شده بر روی سنگ‌های طاق بستان، نمایانگر ظرافت، دقت و مهارت بالای هنرمندان و ارزش هنر در میان ایرانیان هستند.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...