رَهی نو

خانه نیکدل تبریز

تعداد بازدید: ۱۵۳۶ ۵ آذر ۱۳۹۶

می‌خواهیم به قلب تپنده تاریخی‌ترین نقطه شهر تبریز سفر کنیم. در محله مقصودیه، که زیباترین خانه‌های تاریخی را در خود جای داده است، قصد داریم وارد یکی از بهترین جاهای دیدنی تبریز شویم، که از تماشای آجر به آجر دیوارهایش می‌توان حدس زد که زندگی برای ساکنانش تا چه حد لذت‌بخش بوده و چه حکایت‌های شیرینی را دیده است. به خانه فیروزه‌ای نیکدل تبریز خوش آمدید.

خانه نیکدل تبریز

آشنایی با ابراهیم نیکدل

در میان تبریزی‌ها، ابراهیم نیکدل یکی از سرمایه‌داران و واردکنندگان اصلی لوازم خانگی بود. در تبریز، مغازه‌های لوازم خانگی فروشی نیکدل، از همین سرمایه‌دار سرشناس، سرچشمه گرفته است که توسط پسران و نوادگان او چرخیده می‌شود. از لوازم خانگی و دوربین گرفته تا چرخ خیاطی همه از واردات سرمایه دار تبریزی است.

معماری و ویژگی‌های خانه نیکدل در تبریز

به خانه نیکدل که می‌رسید بنایی دو طبقه پیش رو دارید. از در اصلی می‌گذریم و از ضلع جنوبی عمارت وارد حیاط کوچکی می‌شویم که بخش اندرونی عمارت را تشکیل داده است. در حیاط اندرونی یک طنبی کوچک با چهار اتاق می‌بینید. خانه همانند سایر خانه‌های سبک قاجار، دارای دو حیاط بیرونی و درونی بوده که در شمال و جنوب عمارت قرار گرفته است. به بنا وارد می‌شوید. از گچ بری‌های آیینه کاری شده و طرح‌های اسلیمی گرفته تا پنجره ارسی و طاق‌های قوسی، حس دلچسبی از بازدید خانه‌های قدیمی به شما می‌بخشند.

خانه دارای یک تالار بزرگ به همراه دو اتاق گوشواره است. با چند پله به زیر زمین بنا می‌رویم. اینجا حوضخانه زیبایی قرار دارد که حتی در تابستان، خنکای این بخش از خانه از طاق‌های گنبدی‌اش صورت‌تان را نوازش می‌کند. در ضلع شمالی خانه به حیاط بیرون می‌رسیم که بسیار بزرگتر و دلنشین‌تر از حیاط اندرونی است. دو حوض بزرگ سنگی قرار گرفته است که جلوه باشکوهی به عمارت بخشیده است. به واسطه یک راهرو، دو حیاط اندرونی و بیرونی به هم مرتبط می‌شوند که نشان از معماری هوشمند قاجار می‌دهد تا دیگر نیازی به عبور از داخل ساختمان نباشد. بهترین مسیر بازدیدی که می‌توانید در پیش بگیرید، بازدید از پله‌های مسیر طبقه بالا و دیدن اتاق شاه نشین است.

موزه نیکدل

اصلی‌ترین وسیله‌ای که در این خانه دیده می‌شود، چرخ خیاطی‌های ژاپنی است. همچنین فانوس تاریک خانه آمریکایی، ماشین حساب قدیمی، دوربین‌های پایه دار، جعبه لوازم التحریر و... از جمله وسایلی است که می‌توانید در بخش شاه نشین خانه تماشا کرده و لذت ببرید.

دوربین های پایه دار موزه نیکدل

 

چرخ خیاطی در موزه نیکدل تبریز

آدرس دقیق و ساعت بازدید از خانه نیکدل تبریز

بهترین زمانی که می‌توانید از این بهشت فیروزه‌ای دیدن کنید شاید بتوان گفت در فصل‌های بهار و تابستان و در ماه اردیبهشت است که حیاط اصلی عمارت، فضای دلنشینی را به چشمان‌تان هدیه می‌کند. در خیابان امام، میدان ساعت را به سمت پیاده‌راه زیبای تربیت طی کنید تا به خیابان مقصودیه برسید. از آن جا ابهت این بنای زیبا که از بالای دیوارهای کوتاهش، سر بلند کرده است، می‌بینید. تنها می‌توانید در ساعات اداری از این خانه بازدید کنید، با این وجود، نورپردازی و جلوه این عمارت به حدی زیبا است که حتی در تاریکی شب از دل دیوارهای کوتاه، می‌تواند برای هر اهل دلی، دلبری کند.

مسیرهای دسترسی به خانه نیکدل تبریز

اگر قصد رفتن به بنا با اتوبوس را دارید، می‌توانید با اتوبوس‌های بی آرتی، به ایستگاه تربیت رفته و از آن جا مسیر مقصودیه را در پیش بگیرید. همچنین می‌توانید از اتوبوس‌های پایانه خاقانی هم استفاده کنید که البته از آن جا بایستی تا میدان ساعت حدود ده دقیقه پیاده‌روی کنید. اگر مترو را انتخاب کردید به راحتی می‌توانید در ایستگاه مترو میدان ساعت پیاده شده و مسیر سنگفرش‌های مقصودیه را تا خانه نیکدل پیش بگیرید.

جاهای دیدنی اطراف خانه نیکدل تبریز

خانه در دل محله قدیمی مقصودیه قرار گرفته است. بنابراین بازدید از بناهای تاریخی این محله را مانند موزه خانه استاد شهریار، موزه سنجش، خانه حیدری زاده را از دست ندهید. اگر قصد خرید داشتید می‌توانید با چند دقیقه پیاده‌روی به بازار سرپوشیده تبریز برسید.

این خانه یکی از زیباترین خانه‌های تبریز است که زیبایی و جلوه آن را و حس دلنشینی که به بیننده می‌بخشد، فقط باید از نزدیک تجربه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
kazem ۱۴۰۲/۴/۱۰

عجب عمارت باشکوهی واقعا که خانه فیروزه ای نیکدل است و چه نام نیکویی به جا گذاشته

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۱۱

کاظم عزیز بله عمارت بسیار زیبایی است ممنون از ثبت نظرتون در سایت رهی نو براتون آرزوی موفقیت و سفرهای خوشی داریم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...