رَهی نو

کندوان

تعداد بازدید: ۱۳۰۶۳ ۱۳ آبان ۱۳۹۶

اطلاعات مفید در مورد روستای کندوان تبریز

کندوان روستایی در‌حدود 62 کیلومتری شهر تبریز و 22 کیلومتری شهر اسکو در‌استان آذربایجان شرقی قرار دارد. اقلیم این روستا کوهستانی و ییلاقی می‌باشد و در‌فصل تابستان نیازی  به‌سیستم خنک کننده برقی نمی‌باشد. قدمت روستای کندوان این روستا به‌قرن 7 می‎‌رسد.

روستای کندوان بعنوان روستایی در صخره شناخته شده می‌باشد و تنها سازه‌ایی که این روستا را تشکیل می‌دهد سنگ است. خانه‌ها به‌شکل هرمی بوده و برای دام‌ها نیز حفره‌هایی در سنگ ایجاد نموده‌اند. کندوان جز 3 روستای صخره‌ای در‌جهان می‌باشد و دارای جذابیت‌های بی‌نظیری می‌باشد. روستای کندوان در‌دامنه‌ها و در‌‌نزدیکی شهر اسکو و نزدیکی کوه سهند که یکی از‌5 کوه آتشفشانی ایران می‌باشد قرار دارد.

اطلاعات مفید در مورد روستای کندوان تبریز


صخره‌های کله‌قندی و غارهای ایجاد شده با‌دست از طریق انسان که به‌عنوان خانه‌های مسکونی مورد‌استفاده انسان است، یک روستای صخره‌ای شگفت‌انگیز در‌سطح جهان را ایجاد نموده‌است. در‌دل صخره‌هایی که ارتفاع بعضی از آن‌ها به‌40 متر هم می‌رسد آغل‌ها و انبار و اتاق‌های کوچک کنده شدۀ دیدنی وجود دارد. آب معدنی گوارایی از‌دل تپه‌ها خارج می‌گردد و برای بیماری‌های کلیوی بسیار مفید می‌باشد و آوازه آن را چند برابر کرده‌است. روستای کندوان تبریز به‌دلیل بافت و معماری ویژه خود به‌ثبت جهانی رسیده‌است.

آب و هوای کندوان

به‌دلیل وجود آتشفشان‌های کوه‌های سهند، این منظره‌ در‌یکی از خوش آب و هواترین نقاط ایران ایجاد شده‌است.  گدازه‌های مذاب آتشفشانی، از‌طریق باد ، برف و باران در‌طی هزاران سال ایجاد گردیده و به‌فرم کران درآمده‌است .خانه‌های این روستا شبیه به‌کندوی عسل در‌دل کوه حفاری شده‌است و عسل هم یکی از‌مهمترین محصولات این روستا می‌باشد.

کندوان یک منطقه‌ای ییلاقی از‌رشته کوه‌های سهند می‌باشد و مراتع سرسبزش عشایر زیادی را به‌سوی خود جذب می‌نماید شغل مردمان این منطقه دامداری و کشاورزی و باغداری می‌باشد. لوله‌کشی آب و برق در‌این منطقه یک هم‌زیستی دوستانه‌ای با محیط اطراف بوجود آورده‌است. در‌حال حاضر 117 خانوار در منزل مسکونی خود در‌درون این توده‌های مخروطی زندگی می کنند.‌‌‌
 روستاییان کندوان داخل این توده‌ها و خانه‌های سنگی برای خودشان خانه مسکونی، آغل، انبار و کارگاه ایجاد کرده‌اند. این معماری سنگی نشان‌دهنده رویارویی انسان با طبیعت می ‌باشد و این که با‌سختی و پشتکار در‌دل این صخره‌ها توانسته برای خود خانه بسازد و به‌زندگی رونق دهد. در‌معماری معمولی، با‌مصالح ساختمانی گچ، آهک و خشت، بنا و ساختمان را درست می‌کنند، ولی در‌ معماری صخره‏ای فضای مورد نظر در ‌درون توده سنگ ساخته شده و خود را به‌صورت یک کندو به نمایش می‌گذارد.

آب و هوای کندوان

طبقات بالایی کران‌ها با بیرون سازه ساخته‌شده از‌طریق پلکان‌های زیبایی به‌یکدیگر متصل می‌باشند. طبقه هم‌کف را به ‌عنوان اصطبل مورد‌استفاده قرار‌دهند و طبقات دوم و سوم و چهارم به‌عنوان سکونت گاه و محل زندگی استفاده می‌گردد. در بعضی موارد از‌طبقه چهارم به‌عنوان انبار نیز استفاده‌می‌شود.
آبریزهایی در‌کنار معابر و در‌بیرون از‌کران‌ها و بخش‌های مسکونی قرار دارد و هر چند خانواده ها به‌صورت مشترک از‌یک آبریز استفاده می نمایند. این آبریزها بسته به‌میزان شیب زمین دارای چند نشیمتگاه و انباره می‌باشند.
به‌دلیل قطر و ضخامت بالای کران‌ها، درست‌کردن نورگیر در‌طبقات پایین بسیار دشوار می‌باشد، به‌همین جهت نورگیرها اغلب در‌طبقات بالا قرار دارند. پنجره‌ها از‌چوب ساخته شده‌اند و اغلب به‌شکل شطرنجی و در‌آن‌ها شیشه‌های کوچک قرار‌دارد.

بناهای صخره‌ای در‌اغلب نقاط جهان وجو‌ددارد که د‌حال حاضر دیگر سکنه‌ و موجود زنده‌ای در‌آن نمی‌باشد ؛ ولی معماری صخره‌ای از‌نوع کندوان فقط در‌دره زیبای گورمه ترکیه می‌باشد. بافت قدیمی روستای کندوان که از‌زیباترین و بی‌نظیرترین روستاهای تاریخی ایران و تنها روستای زنده صخره‌ای به‌شمار می‌آید ، با‌ساخت و سازهای جدید که متفاوت با‌بافت گذشته می باشد با‌تهدیدهای جدی و مهم برای این روستا است.

به‌دلیل وجود آب معدنی، خانه‌هایی با معماری خاص، دره‌های سرسبز، آب و هوای مطبوع و لبنیات و عسل عالی کوهستانی، گردشگران بسیاری به‌این منطقه می‌آیند و از این فضای ناب بهره‌ببرند. زمانی که به‌روستای کندوان سفر می‌کنید شما عزیزان می‌توانید در‌هتل صخره‌ای لاله کندوان تبریز که در‌دل صخره‌های این منطقه ساخته شده‌است اقامت داشته‌باشید و لحظات دلچسب و آرامی را در‌دل کوهستان سپری نمائید. 

مزایای سفر به کندوان

سفر به کندوان این امکان را به شما می‌دهد که از مواهب سرشار طبیعی و انسانی این ناحیه برخوردار شوید و چیزهایی را ببینید که تا به امروز در هیچ کجا ندیده‌اید. برخی از مزایای سفر به کندوان تبریز از این قراراند:

  • دور شدن از گرمای طاقت‌فرسا و استفاده از خنکی طبیعی و لذّت‌بخش کندوان
  • سر کردن در اقامت‌گاه‌ها یا هتل‌های سنگی و تجربۀ زندگی در دل کوه
  • دیدن چشم‌اندازها و جاذبه‌های خاص و متفاوت
  • گرفتن عکس‌هایی بکر که هیچ‌جای دیگری نمی‌توانید نظیرش را بگیرید.
  • استفاده درمانی از آب گرم کندوان و آب معدنی سبکش
  • آشنایی با مردمی ساده و بی‌آلایش که سبک زندگی متفاوتی دارند.
  • خریدن سوغاتی‌های سنتی‌ مثل گلیم، جاجیم و انواع دست‌بافت‌های زنان روستای کندوان و خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند زردآلو،آلبالو،خشکبار، لواشک، عسل طبیعی و ...

مزایای سفر به کندوان

کلام پایانی

سفر به کندوان این امکان را به شما می‌دهد که از مواهب سرشار طبیعی و انسانی این ناحیه برخوردار شوید و چیزهایی را ببینید که تا به امروز در هیچ کجا ندیده‌اید. همچنین شما می‌توانید برای اقامت در  کندوان تبریز  به لیست بهترین هتل‌های تبریز مانند هتل لاله پارک تبریز را از سایت رهی نو   رزرو کنید. 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...