رَهی نو

جنگل راش

تعداد بازدید: ۲۹۳۳ ۴ آذر ۱۳۹۶

دست‌مان که به آسمان نمی‌رسد تا از این همه هیاهوی زمین فاصله بگیریم و مدتی را در آسمان سپری کنیم، در عوض می‌توان به منطقه‌ای پناه برد که سکوتش، وجودتان را آرام و عظمتش، دل‌تان را بزرگ می‌کند. از زیبایی‌اش هم هرچه بگوییم، دیدنش صفای دیگری دارد که حتماً باید به آنجا بروید.

 

در این مطلب از رهی نو می‌خواهیم به جنگل‌های زیبای سوادکوه قدم بگذاریم. کافیست کمی ویژگی گردشگری و سفر دوستی در شما باشد تا بدانید وقتی صحبت از سوادکوه و جنگل‌های بی‌نظیرش می‌شود، چه منظره‌ای انتظارتان را می‌کشد. از جاده فیروزکوه به سمت سوادکوه می‌رویم و راهی روستای سنگده می‌شویم. یکی از زیباترین و بکرترین جنگل‌های ایران در اینجا قرار گرفته و بهشتی بی‌نظیر را در این نقطه درست کرده است. در نزدیکی قله خرونرو، این روستا را می‌بینیم که به وجود جاذبه دیدنی جنگل‌های راش، سربلند کرده و گردشگران زیادی را به سمت و سوی خود فرامی‌خواند. 

 

معرفی جنگل راش

در حوالی روستای سنگده، جنگلی رؤیایی را می‌بینیم که از انواع درختان با قامتی بلند و گاهی تا ارتفاع 40 متر از جمله درختان راش، تشکیل شده است. یک منظره رؤیایی با چشم‌اندازی زیبا همانند همان جنگل‌های پرپیچ‌وخم و سرسبز و البته پر رمز و رازی که در فیلم‌ها می‌بینید، انتظارتان را می‌کشد. به خصوص که هر از چند قدمی که طی می‌کنید، با آبشارها و رودخانه‌هایی که از دل جنگل می‌گذرد، غافلگیرتان می‌کند.

 

جنگل راش


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی ساری ؛ جاذبه های گردشگری و تفریحات ساری + عکس و آدرس


کافیست زمانی به اینجا بیایید که جنگل در مه فرو رفته است؛ قدم زدن‌تان در اینجا همانند راه رفتن بر روی ابرها با چشم‌اندازی از درختان راش است. گاهی آنقدر در سکوت فرو می‌روید که گویی هیچ‌کس جز شما در آن جا وجود ندارد و گاهی از لطافت شبنم‌هایی که صورت‌تان را نوازش می‌کند، می‌خواهید جنگل را به آغوش بگیرید. به خصوص اگر مهمان جنگل در زمان مهمانی پادشاه فصل‌ها یعنی پاییز باشید. 

 

جنگل راش کجاست؟

حوالی شهر مازندران در نزدیکی دودانگه ساری، مجاور روستای سنگده، یکی از جاذبه‌های بکر و دیدنی سوادکوه دلبری می‌کند. از سنگدل تا تهران، 300 کیلومتر راه است که حدود سه ساعت و نیم زمان می‌برد. اگر از سمت ساری می‌خواهید به این جاذبه دیدنی برسید، مسافتی که در پیش دارید حدود 100 کیلومتر است. این منطقه چند هکتاری حوالی روستای سنگده قرار گرفته است. به زبان مازندرانی به مرسی سی هم معروف است. منظور از مرس همان درختان راش بوده و سی نیز قید مکان است. بنابراین مرسی سی به زبان مازندرانی، منطقه‌ای است که درخت راش دارد. یعنی همان جنگل راش به زبان فارسی!

 

جنگل راش کجاست


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین و زیباترین جنگل های ایران به همراه عکس و آدرس


مسیر دسترسی به جنگل راش

از تهران مسیر جاده فیروزکوه را پیش بگیرید و از سرسبزی منظره‌ای که پیش رویتان است لذت ببرید. از فیروزکوه که بگذرید مسیرتان را به سمت ورسک، ارفع ده و شورمست ادامه دهید. بین شهرک صنعتی شورمست و پل سفید، نرسیده به پمپ ‌بنزین، یک خروجی وجود دارد که شما را به لمرز و فلورد می‌رساند. به جاده خانقاه که رسیدید به سمت چپ بپیچید سپس مسیر را ادامه داده تا روستای سنگده را ببینید. از این روستا به یک جاده خاکی خواهید رسید که شما را به جنگل راش می‌رساند. البته از محلی‌ها هم اگر سؤال کنید، شما را برای رسیدن به مقصد شیرین‌تان راهنمایی خواهند کرد. در صورتی که می‌خواهید هیجانی متفاوت را تجربه کنید، می‌توانید ماشین‌های دو دیفرانسیل یا نیسان را کرایه کنید و نیم ساعته از روستا به جنگل برسید. 

 

طبیعت جنگل راش

طبیعت جنگل راش همراه با رمز و رازی مه‌آلود شما را به آغوش می‌کشد. مجموعه‌ای از درختان، پوشش گیاهی متنوع و جانوران در اینجا وجود دارند که عوامل طبیعی جنگل، زیستگاه آن‌ها شده است. درختان کوچک و بزرگ با ارتفاع‌های متفاوت در میان علف‌های گسترده پراکنده شده است. اینجا به جنگل مرس سی هم معروف است. مرس سی به زبان محلی‌ها حکایت از وسعت این جنگل دارد.

 

شاید برایتان سؤال باشد که با وجود این همه تنوع گیاهی، چرا نام این جنگل به راش معروف است. جالب است بدانید که همین جنگل، بخشی از جنگل باستانی هیرکانی بوده که قدمت آن به 40 میلیون سال پیش برمی‌گردد. نام باستانی این منطقه، هیرکانیا بوده که به معنای سرزمین گرگ‌ها است. تنوع گیاهی در جنگل‌هایی که در اطراف روستای سنگده وجود دارد بسیار زیاد است. در همین جنگل‌ها در ارتفاعات 1500 تا 2000 متری هرچه بالاتر می‌رویم، شاهد درختان راش بیشتری هستیم. در جنگل‌های حوالی روستای سنگده هر چه ارتفاع می‌گیرید، به دامنه خط الراس قله‌‌های نروخرو نزدیک می‌شوید و شاهد درختان راش بیشتری هستید. 

 

منطقه‌ای که به جنگل راش معروف شده است، زمینی چند هکتاری در پایین دامنه دیواره زرجو و دشت بندبن است. در این منطقه تمام درختانی که رشد کردند، اکثراً درخت راش هستند که با نظم دیدنی در کنار هم قرار گرفتند. 

 

درخت راش در جنگل‌های شمالی ایران فراوان است. به خصوص در گیلان و مازندران به وفور می‌توانید این درخت را تماشا کنید. نهال جوان راش در برابر سرما و گرمای شدید آسیب‌پذیر است. در عوض آب و هوای شمال بهترین شرایط را برای رشد آن به وجود می‌آورد. ارتفاع این درخت‌ها نهایتاً به 35 متر می‌رسد و عمرشان در بازه‌ای بین 200 تا 250 سال است. روی تنه درختانی که در این جنگل می‌بینید، احتمالاً شاهد جلگه‌ها و میکروارگانیسم‌هایی باشید که دور تا دور تنه درخت را پوشانده و آن را زیباتر کرده است. 

 

جاذبه‌های نزدیک جنگل راش

بازدید از این جنگل به خصوص اگر اهل کمپ کردن باشید، خودش زمان بر است. با این حال پس از آن که حسابی از این محیط لذت بردید، می‌توانید به دریاچه شورمست، جنگل ارفع ده بروید یا از سایت ستاره نگری آلاشت دیدن کنید. سوادکوه خود به تنهایی یکی از زیباترین مناطقی است که می‌تواند صفایی به لحظه‌های سفرتان دهد. به این ترتیب عیش و نوش بازدیدتان از طبیعت تکمیل می‌شود. 

 

جاذبه‌های نزدیک جنگل راش

 

البته نزدیک‌ترین جاذبه‌ای که پیش رویتان است دشت بندبن و قله‌های نروخرو هستند. از جنگل راش که بگذرید، پوشش گیاهی درختچه‌های ازگل وحشی و زرشک را می‌بینید. آن‌ها را که رد کنید به دشت سرسبز و زیبایی می‌رسید که در دامنه قله‌های نروخرو قرار گرفته است؛ اینجا دشت بندبن است. قله‌های نروخرو هم یکی از دیدنی‌ترین قله‌هایی است که در جنوب شهرستان ساری با ارتفاع حدود 3600 متر قرار گرفته است. اگر اهل کوهنوردی باشید و در فصل مناسبی به این جنگل آمده باشید، می‌توانید مقصد کوهنوردی‌تان را تا رسیدن به این قله‌ها ادامه دهید. 

 

آبشار اوبن نیز در دل جنگل راش جاذبه دیگری است که می‌توانید از آن دیدن کنید. اینجا یکی از زیباترین آبشارهای خزه‌ای شمال ایران است. البته فاصله جنگل راش تا آبشار اوبن بیشتر از 40 کیلومتر است. در واقع اگر با ماشین بخواهید بروید، مسافتی دو ساعته پیش رویتان است.

 

آبشار اوبن از جاذبه‌های نزدیک جنگل راش

 

تفریحات جنگل راش

یک تیم گردشگری خوش ذوق یا یک اکیپ اهل دل کافیست تا در کنار بازدید از این جنگل، لذت تفریحات جنگل راش را برایتان چندین برابر کرده و خاطراتی به یادماندنی بسازد. بیایید با هم سراغ تفریحات این جنگل سرسبز و سحرآمیز برویم:

تماشای مسیر جنگل

فرقی ندارد از تهران یا شمال راهی مسیر روستای سنگده شدید، به هر حال در گذرتان از جاده فیروزکوه، خواب از سرتان پریده و خستگی مسیر را فراموش می‌کنید. چشم‌اندازهایی که برایتان دست تکان می‌دهند شما را چنان سر ذوق می‌آورد که می‌خواهید از لحظه به لحظه طبیعتی که می‌بینید، عکس‌برداری کنید. شما در جاده بی‌نظیر و بهشتی سنگده هستید. جایی که از دو طرف با درختان سرسبز و طبیعتی زیبا پوشانده شده و در هر فصلی از سال که سفر کنید، هزار رنگ شگفت‌انگیز به خودش می‌گیرد. 

 

جنگل‌نوردی 

وقت آن رسیده از ماشین پیاده شده و در میان مسیری رؤیایی میان درختان پر رمز و راز جنگل راش، پیاده‌روی کنید. البته در بخش‌هایی از جنگل همچنان می‌توانید ماشین همراه داشته باشید. درنتیجه اگر عزیز ناتوان یا سالخورده همراه‌تان است، او هم می‌تواند از این همه زیبایی در ماشین، لذت ببرد. 
درجه سختی پیاده‌روی در جنگل راش پایین است. در واقع یک پیاده‌روی ملایم نیم ساعته روی شیب سبک شما را به انتهای جنگل و درختچه‌های ازگیل و زرشک می‌رساند. 

 

رودخانه‌های پر جوش و خروش

هرزمان که در حال قدم زدن در طبیعت بی‌نظیر جنگل راش هستید، رودخانه‌ها و آبشارهایی توجه‌تان را جلب می‌کند که به طراوت و رطوبتی که به فضا دادند، لذت جنگل‌نوردی را بیشتر کردند. اگر مسیرتان را ادامه دهید، می‌توانید در دل جنگل به آبشار زیبای اوین برسید و از زیبایی‌اش، مسحور شوید. 

 

دوچرخه‌سواری در دل جنگل 

اگر دوچرخه کوهستانی دارید، می‌توانید آن را همراه خود آورده و آرامش و لذت جنگل را طور دیگری تجربه کنید. بسیاری از گردشگران دوچرخه‌سوار، مسیر جنگلی را با دوچرخه‌شان طی می‌کنند. 

 

پیک نیک و کمپ 

اگر اهل کمپ کردن در دل جنگل هستید یا می‌خواهید چند ساعتی از شهر دور باشید و در دامان جنگل راش، نشسته و از سکوت و رمز و راز جنگل لذت ببرید، می‌توانید بساط پیک نیک‌تان را هم همراه خود آورده و عیش بازدیدتان را تکمیل کنید. دوربین عکاسی را فراموش نکنید. آنقدر جاذبه‌های طبیعی و جذاب در این جا خواهید دید که حیف است این سوژه‌ها را از دست دهید. 

 

امکانات جنگل راش

اینجا در این فضای جنگلی، امکاناتی وجود ندارد و همین عامل باعث بکر ماندنش شده است. مایحتاج و لوازمی که نیاز دارید از روستای سنگده تهیه کرده و کاملاً مجهز به جنگل بیایید. به خصوص اگر قرار است در اینجا کمپ کنید، تجهیزات و خوراکی‌های لازم را حتماً همراه خود داشته باشید. مواردی از جمله کوله‌پشتی، پاوربانک، دفترچه بیمه، داروهای عمومی، دوربین، خوراکی مناسب، آب آشامیدنی، فلاسک، کارت شناسایی، لباس فصل مناسب، پول نقد، زیرانداز یا چادر مسافرتی، کیسه‌خواب، پتو مسافرتی، کبریت یا فندک و … از جمله وسایلی است که مورد نیازتان می‌شود. 

 

اقامت در سفر به جنگل راش

اگر می‌خواهید در این جنگل اقامت کنید، می‌توانید کمپ کنید که البته این مورد را به افراد باتجربه توصیه می‌کنیم. حتماً برای کمپ در جنگل همراه گروه باتجربه باشید. تصور کنید در زیر آسمان پرستاره جنگل خوابیده باشید و ناگهان باران شروع به باریدن کند. در این صورت احتمالاً نیاز به برپا کردن آتش دارید که لازمه آن داشتن چوب‌های خشک است که باید از قبل جمع‌آوری کرده باشید. در غیر این صورت می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های جنگلی در روستا استفاده کنید و همچنین اگر قصد دارید که بعد از تفریح و گشت و گذار در جنگل در شهر ساری اقامت کنید؛ می توانید ارزان ترین تا بهترین هتل های ساری در رهی نو با بیشترین تخفیف رزرو کنید.

 

بهترین زمان سفر به جنگل راش

این جنگل دیدنی یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های گیاهی یعنی درختان راش را در خود با نظم دیدنی جای داده است. در هر فصلی از سال که به این جنگل بیایید، تنفس در هوای فوق‌العاده و شنیدن صدای پرندگان و تماشای طبیعتی که پیش رویتان است، خستگی را از تن‌تان بیرون کرده و جانی تازه به شما می‌بخشد. 

 

از آنجایی که این طبیعت بی‌نظیر و زیبا در ارتفاعات قرار گرفته و آب و هوای کوهستانی دارد، بنابراین بهترین زمان برای بازدید از جنگل، اواسط بهار تا قبل از زمستان است. البته تماشای جنگل در پاییز نیز با آن فرش پهن شده از برگ درختان، لطف و صفای دیگری دارد. 

 

در فصل بهار جوانه‌های درختان سر به فلک کشیده جنگل کم‌کم خود را به نمایش گذاشته و سرسبزی در هر نقطه‌ای از جنگل شما را به آغوش می‌گیرد. در تابستان نیز، شاید رطوبت و گرمی هوا کمی اذیت‌تان کند، اما جلوی لذت گشت و گذار در جنگل سرسبز راش را نمی‌گیرد.  در پاییز هم، پادشاه فصل‌ها، گرد نارنجی و قرمز را به جنگل پاشیده و زیبایی‌اش، لذت دیگری دارد. البته هنگام بازدید از جنگل در پاییز حتماً لباس گرم بپوشید. حتی در زمستان نیز با وجودی که سرمای کوهستانی جنگل، سوز سختی دارد، اما پیراهن سپیدی که برتن جنگل کرده، آنقدر زیباست که حیف است این منظره را از دست بدهید. 

 

با هم به فیروزکوه رفتیم و سری به روستای سنگده زدیم. از جاده خاکی آن گذشتیم و خودمان را به جنگل‌ زیبای راش رساندیم. در این جنگل پر رمز و راز میان درختان سر به فلک کشیده و گرم و سرد چشیده‌اش، قدم زدیم و از آبشار اوبن بازدید کردیم. عکس‌های خاطره‌انگیز و زیبا گرفتیم و از سکوت جنگل خستگی‌مان را برطرف کردیم. 

 

حال شما برایمان بنویسید. آیا تا به حال تجربه بازدید از جنگل زیبای راش با درختان سر به فلک کشیده‌اش را داشتید؟ چه طبیعت و جاذبه دیگری در این مسیر می‌شناسید که همین حوالی بتوان از آن دیدن کرد؟ چه امکاناتی برای بازدید از این جنگل باید همراه خود داشته باشیم؟ برایمان از تجربه طبیعت گردی‌تان بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...