رَهی نو

خوشمزه ترین غذاهای محلی بابلسر | رهی نو

تعداد بازدید: ۵۲ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

اگر به شهرهای شمالی مانند مازندران سفر می‌کنید و اهل شکم‌گردی هستید، حتماً غذاهای محلی بابلسر را امتحان کنید. طعم غذاهای محلی این شهر به‌قدری بی‌نظیر است که تا مدت‌ها مزه آن زیر زبانتان خواهد ماند. در این مقاله می‌خواهیم لیستی از غذاهای محلی این شهر را به شما معرفی کنیم تا درصورت سفر به این شهر از غذاهای آن امتحان کنید.

لیست غذاهای محلی بابلسر

یکی از زیباترین و سرسبزترین استان‌های ایران، مازندران و شهرهای آن بابلسر است. آب و هوای بی‌نظیر آن موجب شده تا همه ساله بسیاری از گردشگران به این شهر سفر کنند. یکی دیگر از دلایلی که مسافران زیادی به این شهر سفر می‌کنند، غذاهای بسیار خوش‌طعم و لذیذ آن است. تنوع غذایی این شهر به اندازه‌ای است که چنانچه سفری یک هفته‌ای به این شهر داشته باشید، باز هم نمی‌توانید تمامی غذاهای آن را تست کنید. مطمئنیم که بسیار کنجکاو هستید تا هرچه زودتر با این لیست این غذاها آشنا شوید. پس دیگر درنگ نمی‌کنیم و به معرفی این غذاها می‌پردازیم.

اسپناساک

شاید با شنیدن نام این غذا با خود بگویید که این دیگر چه غذای عجیب و غریبی است. اما تعجب نکنید؛ چرا که این غذا نام دیگری دارد که حتماً نام آن را شنیده‌اید.  سپناساک درواقع همان خورشت اسفناج است که بارها آن را امتحان کرده‌اید. البته اسپناساک طعمی متفاوت با خورشت اسفناج دارد. پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به بابلسر و اقامت در هتل 5 ستاره میزبان بابلسر، این غذای محلی را در رستوران هتل سرو کنید.
برای تهیه این غذا از برگ سیر، گوشت گوسفند یا گاو، سبزی‌های محلی، اسفناج، پیاز و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. البته می‌توانید از هویج هم در آن استفاده کنید. البته در برخی از نقاط مازندران از تخم مرغ به جای گوشت هم استفاده می‌کنند. این خورشت به همراه برنج یک غذای بسیار بی‌نظیر است و پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان حتماً آن را تست کنید.

اسپناساک

خورشت آلو

از دیگر غذاهای مازندرانی می‌توان به خورشت آلو اشاره کرد. برای تهیه این غذا از آلو، مرغ، آب نارنج، گردو، پیاز، انار ترش و زعفران استفاده می‌شود. خورشت آلو به همراه برنج، یک غذای کامل خواهد بود که چنانچه تمایل داشته باشید، می‌توانید برای تزئین از خلال پسته، زرشک پلو و گل محمدی استفاده کنید.

خورشت آلو

باقلا وابیج

یکی از پرکاربرترین مواد غذایی در بابلسر، باقلا است. یکی از غذاهای خوشمزه بابلسر، باقلا وابیج است که برای تهیه آن از باقلا، روغن، سیر، شوید خشکف زردچوبه، نمک و فلفل استفاده می‌شود. 

باقلاوابیج

مرغ شکم پر

یکی دیگر از لذیذترین غذاهای بابلسر، مرغ شکم پر است که به سادگی نمی‌توان از چشم پوشید. این غذا با مرغ، قیسی، زرشک، آلو، آب لیمو، سبزی جعفری، نعنا، گشنیز و ترخون، شکر، پیاز سرخ‌شده، نمک و فلفل تهیه می‌شود. 

مرغ شکم پر

خورشت بادمجان کباب

غذای محلی دیگر منطقه بابلسر، خورشت بادمجان کباب است. برای تهیه این خورشت نیاز به بادمجان، گوجه فرنگی، رب انار، سبزی‌های معطر و نمک و فلفل دارید. 

خورشت بادمجان کباب

بیج بیج

شاید نام این غذا برایتان جالب باشد و تصور کنید که برای تهیه آن از مواد غذایی خاصی استفاده شده است. درحالی‌که مواد اولیه آن بسیار ساده است. برای تهیه بیج بیج از سیب‌زمینی، پیاز، گوشت چرخ‌کرده، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود. این غذا بهتر است که با برنج کته میل شود.

بیج بیج

خورشت ناردون

از دیگر غذاهای لذیذ بابلسر می‌توان به خورشت ناردون اشاره کرد. ناردون در گویش مازندرانی به معنای دانه انار است. برای طبخ این غذای بی‌نظیر از انار ترش، گوشت مرغ، پیاز، رب انار، شکر، سیر و نمک و فلفل استفاده می‌شود. البته که این غذا به نام‌های دیگری مثل خورشت سیر انار و خورشت پیاز انار هم معروف است.

خورشت ناردون

کئی انار

کئی انار، خورشتی سنتی و خوشمزه است که با ترکیب کدو حلوایی، انار، لوبیا چیتی و عدس پخته می‌شود. این غذای مقوی و سرشار از ویتامین، طعمی منحصربه‌فرد و ترش و شیرین دارد که آن را به یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی مازندران تبدیل کرده است.

کئی انار

دوپتی

شاید نام غذاهای محلی در بابلسر برای شما ناآشنا باشد، اما با دیدن آنها متوجه می‌شوید که قبلاً برخی از آنها را تست کرده‌اید. دوپتی یکی دیگر از غذاهای محلی خطه مازندران است که از حبوبات، دوغ و سیر داغ تهیه شده است. با اینکه مواد غذایی خاصی در آن وجود ندارد، اما یکی از غذاهای خوشمزه این منطقه به‌شمار می‌آید.

دوپتی

ترش سماق

تصور کنید در زمان بازدید از جاذبه های گردشگری بابلسر بخواهید یکی از غذاهای سنتی این شهر را امتحان کنید. خورشت ترش سماق، یکی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی مازندران است که با طعم ترش و ملس خود، طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. این خورش در مناطق مختلف مازندران با اندکی تفاوت در مواد اولیه و دستور پخت تهیه می‌شود، اما طعم کلی آن در همه جا یکسان است. ترش سماق از سبزی خورشت، گوشت مرغ، سیر، لوبیا قرمز، سماق، آبغوره، غوره و پیاز تهیه می‌شود. این خورشت در بابلسر به همراه برنج سرو می‌شود.

ترش سماق

ترش ترشو

اگر می‌خواهید یکی از آش‌های محلی بابلسر را امتحان کنید، پیشنهاد ما به شما آش ترش ترشو است. از نام آن می‌توانید حدس بزنید که این آش، یک غذای ترش باشد. برای تهیه این غذا نیاز به کدو حلوایی، جعفری، چغندر، سیب‌زمینی، تره، دانه انار، برنج، رب انار ترش، روغن و نمک و فلفل است.

ترش ترشو

آش گزنه

آشی بی‌نظیر و خوشمزه که نام آن گزنه است. مواد غذایی موجود در آن که شامل لوبیا، عدس، گندم، نخود، کدو حلوایی، چغندر، گشنیز، باقلا، جعفری، سیر، ماست، نمک و فلفل است، بسیار مقوی بوده و سرشار از املاح و ویتامین‌ها است.

آش گزنه

اسفناج مرجی

اگر می‌خواهید طعم غذاهای محلی مازندران و مخصوصاً بابلسر را بچشید، حتما اسفناج مرجی را تست کنید. این غذا از اسفناج، سیر، عدس و انار ترش تهیه شده است. به‌دلیل اینکه در این غذا از آهن و اسفناج استفاده شده، سرشار از آهن بوده و به افرادی که دچار کم‌خونی هستند، توصیه می‌شود.

اسفناج مرجی

ملا قورمه

اگر هوس میل کردن یک غذای محلی در بابلسر را دارید، حتما ملاقورمه را امتحان کنید. مواد اولیه این غذا بسیار در دسترس بوده و با هزینه کم می‌توان آن را تهیه کرد. گوجه‌فرنگی، جعفری، بادمجان، سیر و پیاز داغ، گشنیز، نعنا، روغن و نمک و فلفل از مواد اولیه برای تهیه این غذا محسوب می‌شوند.

ملا قورمه

ته چین گوشت

شاید با خود بگویید که ته چین یک غذای محلی مازندران محسوب نمی‌شود. این جمله درست است شاید در نقاط دیگر ایران هم تهیه شود و صرفاً به این خطه محدود نباشد. اما هر شهری از دستور پخت خاص خود استفاده می‌کند. ته چین مازندران نیز از این قضیه مستثنی نیست.
برای تهیه ته چین گوشت در بابلسر از گوشت قرمز، سیب‌زمینی، برنج، پیاز، نمک، چغندر، فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود. این غذا با داشتن میزان بالایی از پروتئین، ارزش غذایی بالایی دارد. 

ته چین

هاوریش کدو

هاوریش کدو جزو یکی از غذاهای ساده بابلسر است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن طبخ می‌شود. برای تهیه این غذا به رب گوجه‌فرنگی، تخم مرغ، کدو سبز، سیر، پیاز، روغن و نمک و فلفل نیاز است. تمامی این مواد باهم ترکیب شده و بعد از گذشت چند دقیقه، آماده سرو است.

هاوریش کدو

سخن پایانی

تنوع در غذاهای ایرانی و به‌خصوص غذاهای خطه مازندران و بابلسر، یکی از مواردی است که افراد زیادی ترجیح می‌دهند تا به این شهر سفر کنند. در این مقاله سعی کردیم که معروف‌ترین غذاهای محلی این شهر را به همراه مواد اولیه آن به شما معرفی کنیم. چنانچه از دیگر غذاهای محلی مازندران و بابلسر اطلاعات دارید، لطفاً در بخش نظرات از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد غذاهای محلی بابلسر

معروف‌ترین غذای محلی بابلسر چیست؟ 

اسپناساک، که نوعی خورشت اسفناج با طعم متفاوت است، به عنوان معروف‌ترین غذای محلی بابلسر شناخته می‌شود. 

در سفر به بابلسر، چه غذاهایی را حتما باید امتحان کرد؟ 

علاوه بر اسپناساک، پیشنهاد می‌شود که حتما خورشت آلو، باقلا وابیج، مرغ شکم پر، خورشت بادمجان کباب، بیج بیج و خورشت ناردون را نیز امتحان کنید.

محبوب‌ترین آش محلی بابلسر کدام است؟ 

آش ترش ترشو، که از کدو حلوایی، جعفری، چغندر، سیب‌زمینی، تره، دانه انار، برنج، رب انار ترش، روغن و نمک و فلفل تهیه می‌شود، به عنوان محبوب‌ترین آش محلی بابلسر شناخته می‌شود.

چه نوع غذاهایی در بابلسر برای افراد کم‌خون مناسب است؟ 

اسفناج مرجی، که از اسفناج، سیر، عدس و انار ترش تهیه می‌شود، به دلیل داشتن آهن و اسفناج، برای افراد کم‌خون بسیار مفید است.

ساده‌ترین غذای محلی بابلسر برای پخت کدام است؟ 

هاوریش کدو، که از رب گوجه‌فرنگی، تخم مرغ، کدو سبز، سیر، پیاز، روغن و نمک و فلفل تهیه می‌شود، به عنوان ساده‌ترین غذای محلی بابلسر شناخته می‌شود.

 


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...