رَهی نو

امامزاده ابراهیم بابلسر

تعداد بازدید: ۱۶۳۹ ۷ آذر ۱۳۹۶

امامزاده ابراهیم بابلسر کجاست | آدرس و عکس

یکی از زیارتگاه‌های مهم در مازندران، امامزاده ابراهیم بابلسر است. اسناد تاریخی گویای این موضوع هستند که این بنا به دستور بی بی فضه خاتون (همسر سلطان امیر شمس‌الدین) و توسط سید شمس‌الدین بابلکانی در قرن نهم هجری و در جنوب شرقی بابلسر ساخته شده است. البته به این امامزاده، مشهدسر نیز می‌گویند و دلیلش این است که سر امامزاده ابراهیم آمل در جوار این امامزاده ابراهیم قرار گرفته است. این امامزاده در بین مردم بومی، به نام ابوجواب معروف است و اهالی این منطقه بر این باورند که امامزاده ابراهیم، پسر امام موسی کاظم (ع) است که البته ابهاماتی در این مورد وجود دارد و تایید نشده است.سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به معرفی این امامزاده و امکاناتی که برای مسافران درنظر گرفته، می‌پردازد.


مشخصات بقعه امامزاده ابراهیم

زمانی که حرم امامزاده ابراهیم را می‌بینید، با یک بنای 8 ضلعی و یک گنبد کلاه درویشی به ارتفاع 20 متر روبرو می‌شوید که از 4 طرف درب دارد. در این بنا یک مسجد بزرگ به همراه آبدارخانه وجود دارد که گچ‌بری‌های موجود در این بنا آن را بسیار باشکوه نمایش می‌دهد. دیوارهای بقعه امامزاده ابراهیم، با قاب‌بندی مستطیلی و طاق‌نماها زینت داده شده که در قسمت بالایی آن  نیز این طاق‌نما دیده می‌شود. البته  در سال‌های بعد از ساخت این بنا، مواردی از جمله کفش‌کن و مسجد نیز به آن اضافه شد.

آثار تاریخی امامزاده ابراهیم

آثار تاریخی ارزشمندی در این امامزاده وجود دارد که از میان آنها می‌توان به صندوق چوبی، درب‌های نفیس و گرانبها و کتیبه‌های مختلف اشاره کرد. در حرم امامزاده ابراهیم آثار تاریخی زیادی به چشم می‌خورد که می‌توانید آنها را در بخش‌های مختلفی از جمله درب ورودی مسجد، درب صحن حرم، درب غربی و شمالی و صندوق چوبی مشاهده کنید. در ادامه این مطلب هریک از آنها را شرح می‌دهیم.

درب ورودی مسجد

این مسجد دارای دو درب ورودی است که اندازه آنها به 38/2 ارتفاع و 82 سانتی‌متر پهنا می‌رسد که هریک از این درب‌ها سه بخش اصلی و دو بائو در اطراف و قاب دارد که بر حاشیه آنها کنده‌کاری‌هایی انجام شده است. در قسمت پاسار بالایی درب سمت راست، نام بانی این بنا (بی بی فضه خاتون بنت امیر صاعد) و در بخش پایینی آن، نام سازنده این بنا ( عمل استاد علی بن استاد بن استاد فخرالدین بن استاد علی نجار کتبه احمد ابن حسین سیاه‌پوش) حک شده است. همینطور بر پاسار پایین درب چپ تاریخ ساخت آن، تمّت فی شهر محرم الحرام فی سنة ست و تسعمائه هجرة النبویه(ع)(۹۰۶ ه.ق) نوشته شده است.

 درب صحن حرم امامزاده ابراهیم

درب-صحن-حرم-امامزاده-ابراهی

زمانی که وارد صحن حرم می‌شوید، دو لنگه درب به ارتفاع 48/2 متر ارتفاع و 89 سانتی‌متر پهنا را می‌بینید. هر کدام از این درب‌ها، در دو طرف خود، دو بائو دارد که بر روی آنها کنده‌کاری‌های زیبایی به چشم می‌خورد. در بخش‌های وسط، بالا و پایین و قاب و گره آن کتبیه‌ای قرار دارد که این جمله بر روی آن حک شده است:
امر هذه الباب المزار المتبرّک مرتضی الاعظم سید عزیز بن سید شمس الدّین المعروف ببابلکان عمل استاد محمد بن استاد علی النجّار الرازی فی التاریخ شهر محرم سنة احدی اربعین و ثمانمائه (۸۴۱ ه.ق).

درب غربی حرم امامزاده

در قسمت بالایی این درب، پنجره نورگیر مشبکی می‌بینید که در زیر آن کتیبه‌ای به خط تقی آملی و به دستخط علی بن استاد اسماعیل نجار آملی که به رازی شهرت دارد، صلوات کبیره حکاکی شده است. در سمت چپ حرم، دو درب به طول 179 و 49 سانتی‌متر عرض وجود دارد که کتیبه‌ای با این عنوان بر روی آن نوشته شده است: 
امر هذه العمارة الش‍ریفه سید السادات والاشراف سید شمس الدّین بن سید عبدالعزیز بابلکان عمل استاد محمد بن استاد علی نجّار رازی فی تاریخ ذوالحجة سنة تسع و خمسین و ثمانمائه هجریة. (859ه. ق)

درب شمالی حرم

همینطور در شمال این بنای مقدس با کنده‌کاری‌های بسیار ظریفی، این جمله بر روی آن نقش بسته است: 
امر هذه العمارة الشریفه سیدالسادات سیدشمس‌الدّین بن سیدعبدالعزیز بابلکان فی تاریخ جمادی الاول سنة ثمان و خمسین و ثمانمائه (858 ه. ق)

صندوق چوبی

در بخش میانی حرم، یک صندوق چوبی قرار دارد که این عبارت بر روی آن نوشته شده است: امر هذه الروضة المیمون المبارک الشریف المنوّر المطهّر المقدّس سید الاعظم سلالة السادات سید مرتضی بن المرتضی الاعظم افتخار آل طاها و یاسین سید شمس الدّین ادام الله سیادتهما ابن سادات المرحوم سید حسین کیا بن سید عبدالله بن سید علی کیا بابلکان طا.

بازسازی امامزاده ابراهیم

هر بنای تاریخی ممکن است که در طول زمان تغییراتی به خود دیده و مورد تخریب قرار بگیرد که امامزاده ابراهیم نیز از  این تغییرات مستثنی نیست. بعد از انقلاب اسلامی دو بخش شرقی و غربی حرم به علت مخروبه شدن، مورد تخریب قرار گرفت و در اطراف آن یک بنای بزرگتری احداث شد. علاوه‌بر این، قسمت بالایی داخل امامزاده آینه‌کاری شده و ضریح آن نیز در سال 1345 به دست یکی از اساتید اصفهانی ساخته شد.

آداب و رسوم

آداب-و-رسوم

یکی از آداب و رسوم قدیمی شهر بابلسر این بود که تازه دامادها قبل از مراسم روز عروسی در زمان غروب، به همراه دوستان خود به این امامزاده می‌رفتند و زیارت می‌کردند و بعد از آن یک عکس به یادگار از این روز می‌گرفتند. همینطور در طول سال، مردم این شهر دسته‌ها و مراسم عزاداری را در اطراف این امامزاده برپا می‌کردند و آداب و رسوم مذهبی را در این مکان بجا می‌آوردند.

امکانات رفاهی امامزاده ابراهیم

از آنجایی که هر ساله مسافران زیادی به این شهر و برای زیارت و سیاحت به امامزاده ابراهیم سفر می‌کنند، امکاناتی نیز درنظر گرفته شده که شامل موارد زیر است:
زائرسرا، سالن اجتماعات، غسالخانه، نانوایی، بازارچه و پارک کودک.

مسیر دسترسی به امامزاده ابراهیم 

برای رفتن به امامزاده ابراهیم می‌بایست به شهر بابلسر بروید و از آن به سمت بهنمیر ادامه مسیر دهید. با گذشت یک فاصله 1 کیلومتری به امامزاده می‌رسید.

سخن آخر

امامزاده ابراهیم یکی از مکان‌های مذهبی مهم و همینطور از جاذبه‌های گردشگری شهر بابلسر است که هر ساله گردشگران به این محل سفر می‌کنند تا علاوه‌بر زیارت، با دیدن زیبایی‌های طبیعت این شهر لذت ببرند و سیاحتی نیز کرده باشند. اما برای اینکه از این سفر خود لذت ببرید، می‌بایست محلی برای اقامت چند روزه خود درنظر بگیرید. چنانچه قصد اقامت در این شهر را دارید، می‌توانید از طریق سایت رهی نو، هتل میزبان بابلسر را در کمتر از چند دقیقه رزرو کنید.

سوالات متداول

امامزاده ابراهیم بابلسر کجاست؟

این امامزاده در بابلسر و در جنوب شرقی این شهر قرار گرفته و یکی از زیارتگاه‌های مهم و همینطور از مکان‌های گردشگری محسوب می‌شود؟

امامزاده ابراهیم بابلسر در چه قرنی ساخته شد؟

امامزاده ابراهیم در قرن نهم هجری به دستور بی بی فضه خاتون همسر سلطان امیر شمس‌الدین در دوره تیموری ساخته شد.

امامزاده ابراهیم چه امکاناتی برای مسافران درنظر گرفته است؟

از امکانات این بقعه می‌توان به زائرسرا، سالن اجتماعات، غسالخانه، نانوایی، بازارچه  و پارک کودک اشاره کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
رازیانه ۱۴۰۲/۱۲/۱۰

بی بی فضه خاتون همسر سلطان امیر شمس الدین من ارامگاه این بانو رو زیارت کردم و ارادت دارم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۲/۱۲

رازیانه عزیز خیلی لطف کردید که تجربه تون رو با ما به اشتراک گذاشتید هرجا که هستید شاید و پیروز باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...