رَهی نو

پل معلق بابلسر کجاست | آدرس و مسیر دسترسی به پل فلزی

تعداد بازدید: ۱۵۱۶ ۷ آذر ۱۳۹۶

پل معلق بابلسر

ایران پر از جاذبه‌های گردشگری است که استان مازندران نیز از این جاذبه‌ها بی‌بهره نیست. اگر به شهر بابلسر که یکی از شهرهای معروف استان مازندران است، سفر می‎‌کنید، حتما دیدن پل معلق بابلسر را هم در برنامه‌های خود قرار دهید. این پل از دوره رضاشاه بجا مانده و به یکی از جاذبه‌های این شهر تبدیل شده است که از آن برای عبور و مرور مردم و وسایل نقلیه استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید به اطلاعات بیشتری از این پل برسید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با ما همراه باشید. 

معرفی پل معلق بابلسر

از جاذبه‌های دیدنی شهر بابلسر می‌‌توان به پل معلق بابلسر اشاره کرد. این پل علاوه‎‌بر قرار گرفتن در دسته جاذبه‌های گردشگری این شهر، یکی از سازه‌های تاریخی هم به‌شمار می‌آید و به‌عبارتی نماد این شهر است. پل معلق بابلسر تا سال‌ها به‌عنوان یک راه ارتباطی شناخته می‌شد و از آن برای عبور و مرور از یک طرف رود به طرف دیگر آن استفاده می‌کردند.
زمان ساخت پل معلق بابلسر به دوره پهلوی اول برمی‌گردد. از آنجایی که در آن دوره بیشتر ساخت‌وسازها توسط مهندسان اروپایی انجام می‌شد، این پل نیز توسط مهندسان سوئدی و آلمانی احداث شد که در ساخت آن از مصالح ساختمانی با کیفیت بالا استفاده شد که موجب شده تا به امروزه پابرجا باقی بماند. قدمت پل معلق بابلسر به 90 سال می‌رسد که در سال 1386 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. 
زمانی که پل معلق بابلسر را مشاهده می‌کنید، شاید با خود بگویید که این یک پل بسیار معمولی و ساده است. اما دلیل زیبایی آن، قرار گرفتن این پل بر روی رودخانه بابلرود است که منظره چشم‌نوازی را ایجاد کرده است. به‌همین دلیل محل بسیار مناسبی برای عکاسی به‌شمار می‌آید. 
نکته بسیار جالبی که در مورد پل معلق وجود دارد این است که در زمان ساخت آن، مهندسان اروپایی عمر این سازه را 50 سال تخمین زده بودند، آن هم در حالیکه در آن دوره از میزان تردد ماشین‌های امروزی خبری نبود و اغلب افراد با درشکه از این پل عبور می‌کردند. اما امروزه با گذشت نزدیک به 90 سال و آن هم با عبور و مرور ماشین‌های سنگین امروزی، همچنان به قوت خود باقی است. 

تاریخچه پل معلق بابلسر

تاریخچه پل معلق بابلسر

پل معلق بابلسر قبل از شروع جنگ جهانی دوم و در سال 1313 توسط مهندسین آلمانی و سوئدی ساخته شد که در دسته جاذبه‌های این شهر قرار گرفت. این پل دو قسمت شرقی و غربی شهر بابلسر را بهم پیوند داده و راه ارتباطی فریدون کنار به‌شمار می‌آید.
اگر بخواهیم اولین پل ماشین‌رو در ایران را نام ببریم، می‌توانیم به پل معلق بابلسر اشاره کنیم. این پل با ابعاد 16 متر ارتفاع، 80 متر طول و 8 متر عرض با قرار گرفتن بر روی بابلرود، فضای بسیار چشم‌نوازی را به‌وجود آورده است.
با توجه به گذشت حدود 90 سال از تاریخ احداث این پل، آسیب‌ها و صدماتی به آن وارد شده که برخی از کارشناسان درخواست احداث پل جدیدی را داده‌اند. اما برخی از کارشناسان با ساخت این پل موافقت نکردند، زیرا معتقدند که ساخت پل جدید ممکن است به پل معلق قدیمی آسیب وارد کند.

جاذبه های دیدنی اطراف پل معلق بابلسر

جاذبه های دیدنی اطراف پل معلق بابلسر

شهر بابلسر یکی از شهرهای دیدنی مازندران به شمار می‌آید، اما چیزی که موجب زیبایی این شهر شده، رودخانه بابلرود است که از کوه‌های البرز آمده و به این رودخانه سرازیر شده است. 
اگر به شهر بابلسر می‌روید، فقط به دیدن پل معلق آن اکتفا نکنید. این شهر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی زیادی دارد که پیشنهاد می‌کنیم که حتما از آنها دیدن کنید. از جاهای دیدنی اطراف پل معلق بابلسر می‌توان به روستای گالشکلا، شهرک خزرشهر شمالی و جنوبی، برج ساعت، آبشار شی الیم، منطقه ساحلی میرود، سد عرب خیل، بازارچه سنتی بابلسر، کرفون و تالاب عزیزک اشاره کرد. اگر می‌خواهید از این جاذبه‌ها دیدن کنید، بهتر است که چند روز را به این سفر اختصاص دهید. همینطور برای اقامت خود می‌توانید هتل میزبان بابلسر را از طریق سایت رهی نو انتخاب کنید.
یکی دیگر از تفریحاتی که می‌توانید در این شهر داشته باشید، رستوران‌گردی است که در اطراف رود بابلرود به فراوانی وجود دارد. علاوه‌بر رستوران‌گردی، امکانات تفریحی دیگری از جمله قایق‌سواری و ماهیگیری نیز وجود دارد که با اجاره یک قایق و رفتن به زیر پل معلق می‌توانید در دل طبیعت از این منظره دل‌انگیز لذت ببرید.

بازدید از پل معلق بابلسر

بازدید از پل معلق بابلسر

 

برای اینکه از سفر خود بیشترین لذت را ببرید، بهتر است بدانید که کدام فصل، بهترین زمان سفر است. با‌توجه به اینکه فصل تابستان بسیار گرم بوده و آب‌وهوای شرجی دارد، با رفتن به این شهر در این فصل، احتمالا نتوانید از سفر خود لذت ببرید و ترجیح دهید که بیشتر زمان خود را در ویلا یا هتل محل اقامتتان بگذرانید. به‌همین دلیل برای رفتن به بابلسر پیشنهاد می‌کنیم که اوایل تا اواسط فصل بهار و همینطور اوایل فصل پاییز را انتخاب کنید. 
پیاده‌روی بر روی پل معلق بابلسر در این فصل یکی از تفریحاتی است که در این شهر می‌توانید تجربه کنید و یک خاطره فراموش‌نشدنی برای خود بسازید. در اطراف پل معلق، نورپردازی‌هایی انجام شده که زیبایی این شهر را دوچندان کرده است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از گشت‌وگذار در شب‌های این منطقه رویایی غافل نشوید.

مسیر دسترسی به پل معلق بابلسر

اگر به این شهر سفر می‌کنید و قصد دیدن پل معلق بابلسر را دارید، بهتر است که از قبل اطلاعاتی در مورد مسیر دسترسی به این پل داشته باشید. اگر با خودروی شخصی به بابلسر می‌روید، باید وارد جاده هراز شده و با گذر از سرخ‌رود، آمل و محمودآباد، به بابلسر برسید و بعد از آن وارد میدان شهربانی یا خلیج‌فارس شوید.
چنانچه با اتوبوس به این شهر سفر کردید، باید از با سوار شدن با اتوبوس‌های خطی وارد بلوار امام خمینی شده و سپس در میدان شهربانی به سمت غرب رفته و به پل معلق برسید.
برای سفر به این شهر اگر قطار را انتخاب می‌کنید، باید در ایستگاه ساری یا قائم‌شهر پیاده شده و بعد با تاکسی به بابلسر بروید. همینطور اگر هواپیما را انتخاب می‌کنید، باید در فرودگاه ساری با یک تاکسی به بابلسر بروید.

سخن پایانی

به جرات می‌توان گفت که شهرهای شمالی ایران یکی از زیباترین و نفس‌گیرترین شهرهای ایران است که بابلسر نیز از این زیبایی بی‌نصیب نمانده است. پل معلق بابلسر با قرار گرفتن بر روی رود بابلرود، منظره‌ای بسیار رویایی ساخته که با دیدن آن روحتان به پرواز درمی‌آید. اگر به این شهر سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از این پل تاریخی هم دیدن کنید و از جاذبه‌های گردشگری اطراف آن هم لذت ببرید.

سوالات متداول

پل معلق بابلسر کجاست؟

این پل بر روی رودخانه بابلرود و در خیابان پاسداران بابلسر قرار گرفته است.

چه جاذبه‌های گردشگری در اطراف پل معلق بابلسر وجود دارد؟

از جاهای دیدنی اطراف پل معلق می‌توان به روستای گالشکلا، شهرک خزرشهر شمالی و جنوبی، برج ساعت، آبشار شی الیم، منطقه ساحلی میرود، سد عرب خیل، بازارچه سنتی بابلسر، کرفون و تالاب عزیزک اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید از پل معلق بابلسر چه فصلی است؟

به دلیل گرما و میزان بالای شرجی هوا در فصل تابستان پیشنهاد می‌شود در اوایل تا اواسط فصل بهار و همینطور اوایل فصل پاییز به این شهر سفر کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
اله وردی ۱۴۰۲/۱۲/۱۰

دلیل زیبایی پل معلق بابلسر دقیقا همینه که منظره چشم نوازی را ایجاد کرده با شما موافقم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۲/۱۲

اله وردی عزیز ممنون از ثبت نظرتون و توجهی که داشتید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...