رَهی نو

کاخ چایخوران چالوس ؛ عمارتی تاریخی در دل طبیعت رشت | رهی نو

تعداد بازدید: ۳۳ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

گذر از جاده پرپیچ‌وخم چالوس با زیبایی‌های بی‌نظیرش مقصد دریا و جنگل را به همراه دارد ولی در این شهر قدیمی بنای تاریخی منحصربه‌فرد کاخ چایخوران چالوس یکی از جذابیت‌هایی به‌حساب می‌آید که در پایان این جاده می‌توانید از آن بازدید کنید. جاده چالوس یکی از زیباترین و پرطرفدارترین جاده‌های ایران است که استان البرز را به شهر چالوس در ابتدای استان مازندران وصل می‌کند.
 در طول مسیر خود از میان جنگل‌های انبوه، دشت‌های سرسبز، رودخانه‌های خروشان و آبشارهای مرتفع عبور می‌کنید تا به شهر چالوس برسید و از ساحل بی‌بدیل، مرداب هسل، تلار، کاخ و باغ‌های مشیرالدوله، پل فلزی، طبیعت بکر و ... بهره ببرید. با معرفی کاخ تاریخی چایخوران در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو شما را با یک بخش از تاریخ این سرزمین آشنا می‌کنیم که دیدن آن در کنار سایر جاذبه‌های چالوس خالی از لطف نیست.

معرفی کاخ چایخوران چالوس

کاخ چایخوران شهر چالوس یکی از بناهایی است که در زمان پهلوی اول بنا شد. از آنجا که شاه پهلوی اول زمین‌های زیادی در شمال کشور داشت استراحتگاه‌های مختلفی را برای خود ساخت که یکی از آن‌ها همین کاخ است. کاخ چایخوران از نامش کاملا مشخص است که برای یک استراحت کوتاه‌مدت در نظر گرفته شده است. این کاخ نسبت به سایر کاخ‌های پهلوی و حتی قاجار تشریفات کمتری را در برمی‌گیرد.
این کاخ باشکوه در زمینی به وسعت 4000 مترمربع بنا شد که در یک منطقه مرتفع قرار دارد. طبیعت اطراف این عمارت سرسبز و بسیار زیبا است و آن در یک فضای منحصربه‌فرد جای می‌دهد. از آنجایی که در آداب‌ورسوم ایرانی خوردن چای جایگاه ویژه‌ای دارد و از طرفی وقتی کسی برای مدت کوتاهی می‌خواهد پذیرایی شود او را به‌ صرف چای دعوت می‌کنند می‌توان گفت نام این کاخ به این دلیل گرفته شده است.
در واقع شاه پهلوی این عمارت را برای استراحت کوتاه در حد نوشیدن یک چای در نظر داشته است. البته سادگی این بنا نیز این موضوع را یادآوری می‌کند. کاخ زیبای چایخوران در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۱۰۴۵ به‌عنوان یکی از آثار تاریخی چالوس در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کاخ-چایخوران-چالوس

کاخ چای خوران شهر چالوس کجاست؟

کاخ چای خوران در شهر چالوس، در میدان معلم (میدان مخابرات) واقع شده است. این کاخ در جنوب میدان و در محوطه کاخ، جنب دادگستری قرار دارد. اگر با خودرو شخصی به چالوس سفر می‌کنید، می‌توانید از طریق جاده چالوس به میدان معلم بروید و در پارکینگ عمومی که در نزدیکی کاخ قرار دارد، پارک کنید. همچنین می‌توانید از تاکسی‌های خطی یا تاکسی‌های تلفنی برای رفتن به این کاخ تاریخی استفاده کنید.

معماری کاخ تاریخی چایخوران چالوس

همان‌طور که گفته شد قدمت این کاخ به زمان پهلوی اول برمی‌گردد. از آنجا که رضا شاه به سبک معماری اروپایی علاقه‌مند بود، دستور داد که عمارت چایخوران را به این سبک معماری بسازند. شما در این عمارت تشریفات زیادی نخواهید دید.
اما با این وجود هنر معماران آن زمان یک اثر بی‌بدیل را خلق کرده که با گچ‌بری‌ها و کاشی‌کاری‌های جذاب و فوق‌العاده، زیبایی این مجموعه تاریخی را دو چندان می‌کند. شما برای ورود به این کاخ زیبا بایستی از حیاطی با وسعت متوسط که در دو طرف آن باغچه‌های پر از درخت و گل هستند عبور کنید و از پلکان‌ها بالا بروید.
پس از عبور از پله‌ها با یک حوض آبی‌رنگ بزرگ و آب‌نمایی زیبا مواجه خواهید شد. حوض‌ها در معماری کاخ شاهان ایران همیشه به چشم می‌خورند. این حوض علاوه بر خلق منظره‌ای جذاب، در خنک کردن هوا نقش بسزایی دارد.
کاخ قدیمی چایخوران چالوس از یک عمارت یک طبقه تشکیل می‌شود که زیرزمین هم دارد. شما می‌توانید از دو ورودی شرقی و غربی، وارد این بنای دیدنی شوید. فضای داخلی عمارت دو بخش اصلی و خدماتی دارد. این دو بخش از طریق یک راهرو به هم وصل می‌شوند.
در بخش اصلی کاخ یک بالک ستون‌دار شمالی وجود دارد که چشم‌اندازی زیبا از طبیعت اطراف کاخ می‌دهد. این بخش، دو تالار مربعی شکل در قسمت جنوبی خود و یک تالار مستطیلی شکل در بخش شمالی- جنوبی خود دارد. شما در بخش خدماتی کاخ دو اتاق، آبدارخانه و دو ایوان که در شرق و غرب عمارت قرار دارد، خواهید دید. این بخش مکانی برای خدمتکاران شاه محسوب می‌شده است.
بام این عمارت مانند بسیاری از بناهای شمال کشور شیروان است. مصالحی که برای ساخت کاخ جذاب چایخوران استفاده شده را سنگ و آجر تشکیل می‌دهد. کاخ دیدنی چایخوران چالوس در یک دوره به دلیل عدم توجه مسئولین به یک مخروبه تبدیل شده بود تا اینکه در سال 1352 موردبازسازی قرار گرفت و در فهرست آثار ملی ایران جای خوش کرد.
این عمارت در گذشته زیر نظر اداره میراث فرهنگی و گردشگری چالوس قرار داشت. در مدت کوتاهی از آن به‌عنوان پادگان استفاده کردند و اکنون بخش خصوصی عهده‌دار آن است که برنامه‌های جدیدی پس از مرمت آن خواهند داشت.
شما می‌توانید در شهر زیبا چالوس گردش کنید، به ساحل‌های زیبای خزر بروید، در جنگل‌های بکر قدم بزنید، از آثار تاریخی مثل کاخ چایخوران دیدن کنید و در یک هتل باکیفیت مانند هتل پارسیان خزر چالوس اقامت کنید تا لذت سفر بر شما کامل شود.

معماری-کاخ-تاریخی-چایخوران-چالوس

وضعیت کنونی کاخ دیدنی چایخوران چالوس

همان‌طور که گفته شد کاخ چای خوران در سال 1298 شمسی و به دستور پهلوی اول بنا شد. این بنا تا مدتی متروکه بود تا برای قرارگیری در فهرست آثار ملی ایران در سال 1353 شمسی مرمت شد. پس از آن این عمارت مجلل همچنان متروکه بود و افراد کمی از آن بازدید می‌کردند تا اینکه در سال 1397 این عمارت به بخش خصوصی واگذار شد. این بخش از صندوق احیا اماکن تاریخی و فرهنگی کمک گرفت تا این بنای تاریخی را بازسازی کند.
در اسفندماه 1400 مرمت و بازسازی عمارت چایخوران به پایان رسید و توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آقای مهندس ضرغامی افتتاح شد. این عمارت تاریخی به‌عنوان رستوران فعالیت خود را در همان زمان شروع کرد.
اکنون رستوران کاخ تماشایی چایخوران یکی از بهترین رستوران‌های چالوس به‌حساب می‌آید که در یک فضای تاریخی قرار دارد. محیط این رستوران بسیار لوکس و مجلل است که چیدمان سلطنتی با رنگ‌های خاص آن را بی‌همتا کرده است. شما روی دیوارهای این رستوران تابلوهای کلاسیم و منحصربه‌فردی می‌بینید که فضای آن را لوکس‌تر می‌کنند. لوسترهای بزرگ و باشکوه در رستوران وجود دارد که جلال و عظمت این مجموعه را به رخ می‌کشند.

شما می‌توانید در رستوران کاخ مجلل چایخوران چالوس، انواع غذاهای ایرانی و محلی لذیذ را با طعمی اصیل سفارش دهید. همچنین در کافه کاخ می‌توانید انواع چای و نوشیدنی‌های مختلف را به همراه دسرها و کیک‌های تازه نوش جان کنید.

بهترین زمان برای بازدید از کاخ باشکوه چایخوران

شما برای بازدید از کاخ چایخوران چالوس می‌توانید در هر فصلی اقدام کنید. چهار فصل شمال ایران جذابیت خودش را دارد ولی فصل بهار و پاییز از نظر آب‌وهوایی مطبوع‌تر خواهد بود. در فصل بهار و تابستان طبیعت این اقلیم زیبا سرسبز و دیدنی خواهد بود. فصل پاییز درختان و جنگل‌های انبوه را به هزار رنگ در می‌آورد که دیدن آن صفایی دارد. در فصل زمستان بارش‌ها بیشتر خواهد بود و شما اگر به باران و برف علاقه دارید بهتر است در زمستان به این خطه از جغرافیای بی‌نظیر ایران سفر کنید.

دیدنی های چالوس در اطراف کاخ چایخوران

در دل طبیعت زیبای شمال ایران، منطقه‌ای جذاب و دیدنی به نام چالوس قرار دارد که با آب‌وهوای معتدل و مناظر طبیعی خیره‌کننده‌اش، گزینه‌ی عالی‌ای برای گردشگران و مسافران به‌حساب می‌آید. ازجمله جاذبه‌های چالوس، کاخ چایخوران یکی از مکان‌هایی است که با زیبایی معماری خود و فضای دل‌نشینش، هر ساله جذب بازدیدکنندگان زیادی می‌شود؛ اما دیدنی‌های این شهر به اینجا ختم نمی‌شود و در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

پارک جنگلی باصفای چالوس

پارک جنگلی فین که با نام پارک جنگلی چالوس نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به‌حساب می‌آید. این پارک در ۶ کیلومتری محور اصلی جاده چالوس-کرج، بعد از پلیس‌راه چالوس قرار دارد. پارک جنگلی چالوس علاوه بر امکانات رفاهی چون آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه، رستوران، بوفه، زمین بازی کودکان و پارکینگ، شامل جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مانند رودخانه، پل معلق، آبشار مصنوعی و جنگل‌های انبوه می‌شود.

مرداب زیبای هسل

مرداب هسل در نزدیکی روستای طلاجو در شهرستان چالوس، استان مازندران قرار دارد. این مرداب در دل جنگل‌های «مشل موزّی» واقع شده و از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به شمار می‌آید. روی آب راکد مرداب را جلبک‌هایی به ارتفاع نیم سانتی‌متر پوشانده‌اند. پوشش گیاهی اطراف آن از درختان انجیلی، مَمرُز و بلوط تشکیل شده است. ویژگی اصلی مرداب هسل، تغییر رنگ آب آن در طول فصول مختلف محسوب می‌شود.
در فصل بهار، رنگ آب مرداب سبز است، اما با گرم شدن هوا و تابش شدید نور خورشید، جلبک‌های موجود در آب شروع به تولید رنگ‌دانه‌های قرمز می‌کنند و به همین دلیل، رنگ آب مرداب به‌تدریج به قرمز متمایل به نارنجی تغییر می‌کند. این تغییر رنگ در فصل پاییز با کاهش دما و بارش باران، دوباره به سبز برمی‌گردد. در گذشته جانورانی همچون لاک‌پشت، وزغ و زالو در این مرداب می‌زیستند.

مرداب-هسل

دریاچه دیدنی ولشت

دریاچه ولشت یک دریاچه کوهستانی در جنوب غربی شهر چالوس و در شمال شرق منطقه ییلاقی کلاردشت در استان مازندران ایران است. این دریاچه در ۲۵ کیلومتری جاده چالوس در نزدیکی شهر مرزن آباد قرار دارد. نام ولشت برگرفته از نام روستای ولشت در نزدیکی دریاچه است. نام این روستا در زبان مازندرانی به سرچشمه معنی می‌دهد. آب دریاچه ولشت از چشمه‌های زیرزمینی و بارش باران تامین می‌شود. در این دریاچه انواع گیاهان و جانوران آبزی و غیر آبزی وجود دارد. ازجمله گیاهان این دریاچه می‌توان به نیلوفر آبی، نی و جگن اشاره کرد. ازجمله جانوران این دریاچه می‌توان به ماهی سفید، اردک‌ماهی، مار آبی و قورباغه اشاره کرد.

منطقه جذاب حفاظت‌شده چهارباغ

این منطقه در سال 1354 به‌عنوان منطقه حفاظت شده تعیین شد و مساحت آن 194,230 هکتار است. منطقه حفاظت شده چهارباغ چندین جاذبه گردشگری دارد. ازجمله این جاذبه‌ها می‌توان به آبشار گزو، دشت لار و غار یخ مراد اشاره کرد.
منطقه چهارباغ از نظر تنوع زیستی بسیار غنی است و انواع مختلفی از گیاهان و جانوران را در دل خود دارد. ازجمله گیاهان این منطقه می‌توان به راش، بلوط، توسکا و ممرز اشاره کرد. ازجمله جانوران این منطقه خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ، گراز وحشی و مرال به‌حساب می‌آیند.

هتل های چالوس در نزدیکی کاخ دیدنی چایخوران

سفر به چالوس از همان ابتدای جاده شروع می‌شود. مناظر بی‌نظیر در دل جاده‌ای پرفرازونشیب، خوراکی‌های محلی خوشمزه از بستنی گرفته تا آش و تونل‌های بلند و پژواک فریاد شادی همگی سفر به این شهر را لذت‌بخش‌تر می‌کنند.
شما در سفر به چالوس بهتر است از قبل به فکر محل اقامت خود باشید زیرا این شهر در زمان تعطیلات و آخر هفته‌ها بسیار شلوغ است. هتل پنج ستاره پارسیان خزر چالوس یکی از گزینه‌هایی است که شما در پیش رو دارید. این هتل زیبا در کنار دریای خزر جای خوش کرده و چشم‌اندازی بی‌نظیر از این بخش از آفرینش به شما می‌دهد. هتل پارسیان خزر شهر چالوس در سال 1354 در نمک آبرود، روبه‌روی تله‌کابین فعالیت خود را شروع کرد.
اتاق‌های هتل پارسیان خزر در دو بال غربی و شرقی به تعداد 164 واحد اقامتی قرار دارند که با امکاناتی نظیر تلویزیون، تلفن، اینترنت، یخچال، کمد لباس، مبلمان، مینی بار، چای‌ساز، سیستم اعلام و اطفاء حریق، صندوق امانات، روم سرویس و ... تکمیل شده‌اند.
شما می‌توانید در رستوران بنفشه واقع در طبقه اول هتل انواع غذاهای ایرانی و فرنگی باکیفیت و لذیذ را نوش جان کنید. اگر به غذاهای فست فودی علاقه دارید بهتر است در رستوران صدف غذای خود را سفارش دهید. هتل پارسیان خزر به شما دسترسی آسانی به جاهای دیدنی چالوس مانند غار یخ مراد، پارک جنگلی، تله‌کابین نمک آبرود، دریاچه سد دریوک، آبشار هریجان، دریاچه ولشت و .... می‌دهد.
شما علاوه بر امکانات ورزشی و تفریحی هتل درجه‌یک پارسیان خزر چالوس می‌توانید از امکاناتی ازجمله سونا، جکوزی، اتاق چمدان، پارکینگ، فضای سبز، بازی‌های ویدیویی، آتلیه، صندوق امانات، فروشگاه، کافی‌نت، نمازخانه، کافی‌شاپ، خدمات پزشکی و ... استفاده کنید.
این هتل باسابقه که در سال 1395 موردبازسازی قرار گرفت به شما اقامتی دلپذیر در کنار دریای خزر و جنگل‌های نمک آبرود می‌دهد تا خاطرات فراموش‌نشدنی را برای شما رقم بزند.

هتل-پنج-ستاره-پارسیان-خزر-چالوس

کلام پایانی

کاخ چایخوران چالوس یکی از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی زیبای ایران است که با آثار معماری خیره‌کننده‌اش، هر ساله مسافران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. این مکان زیبا با داشتن فضاهای سنتی و خوش آب‌وهوا، یک مقصد ایده‌آل برای گردشگری و تفریح در فصل‌های مختلف سال به‌حساب می‌آید.
تبدیل کاخ زیبای چایخوران به رستوران می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای حفظ این اثر تاریخی باشد. شما می‌توانید غذای خود را در یک کاخ میل کنید و از فضای لوکس و مجلل آن لذت ببرید. رستوران چایخوران از متروکه بودن و ویران شدن این عمارت باشکوه جلوگیری کرد.

سوالات متداول درباره کاخ تماشایی چایخوران چالوس

کاخ چایخوران کجا قرار دارد؟

این کاخ دیدنی در میدان معلم چالوس یا میدان مخابرات، در نزدیکی جاده اصلی قرار گرفته است.

چه چیزی در کاخ چایخوران وجود دارد؟

کاخ چایخوران دارای یک بنای تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول است که در حال حاضر به‌عنوان رستوران مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین این مجموعه باغ‌های زیبا، درختان بلند و فضای سرسبز و دل‌نشینی دارد.

قدمت کاخ چایخوران به چه زمانی برمی‌گردد؟

کاخ قدیمی چایخوران در سال 1298 شمسی به دستور پهلوی اول ساخته شد.

در پلاژ هتل پارسیان خزر در چالوس آیا امکانات تفریحی دریایی وجود دارد؟

بله شما می‌توانید با اقامت در این هتل از تفریحاتی مانند زمین فوتبال اختصاصی، فوتبال دستی، پینگ‌پنگ، تاب زنجیری، زمین تنیس، قایق موتوری، شاتل، بنانا، پدالو، پاراسل، موتورهای چهار چرخ، فوتبال دستی، بازی‌های کامپیوتری، لیزرشات، مسیر مخصوص پیاده‌روی و جاده مخصوص دوچرخه‌سواری لذت ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...