رَهی نو

12 مورد از زیباترین رودخانه های مشهد | رهی نو

تعداد بازدید: ۳۴۱ ۲ اسفند ۱۴۰۲

  طبیعت بی‌نظیر شهر شرقی ایران شما را به گردش در اطراف رودخانه های مشهد به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مناطق دیدنی این شهر دعوت می‌کند. رودخانه‌های روان مشهد، به طبیعت اطراف خود زندگی می‌بخشند که حیات بسیاری از گیاهان و موجودات زنده درگرو حضور و جریان آن‌ها است.
شما می‌توانید در کنار این رودهای زیبا ساعت‌ها بنشینید و از صدای عبور آب از میان سنگ‌ها لذت ببرید. این رودها با ایجاد هوای خنک در فصل گرما مقصد بسیاری از گردشگران و شهروندان مشهدی به‌حساب می‌آیند. مشهد شهری پهناور با آب‌وهوای سرد و خشک و رشته‌کوه‌های سر به فلک کشیده سالانه مسافران زیادی را جذب می‌کند که بسیاری از آن‌ها به طبیعت‌گردی علاقه بسیاری دارند.
شما می‌توانید در سفر خود به این شهر مقدس به جاهای دیدنی مشهد چون حرم امام رضا (ع)، مسجد گوهرشاد، آرامگاه فردوسی، مسجد هفتاد و دو تن، آرامگاه خواجه ربیع، پارک وکیل‌آباد، باغ پرندگان و غیره بروید و در کنار این جاذبه‌های گردشگری در اطراف رودهای مشهد اُتراق کنید. سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با معرفی رودخانه های جذاب مشهد قصد دارد شما را با این سرزمین شرقی بیشتر آشنا کند تا در سفر خود تجربه‌های متنوعی را داشته باشید.

معرفی رودخانه های مشهد

مشهد یکی از شهرهای بزرگ ایران، به دلیل کوه‌های بلند و آب‌و‌هوای سرد، چشمه‌های طبیعی فراوانی دارد که این چشمه‌ها منشأ بسیاری از رودخانه‌های زیبای این شهر هستند. در ادامه با معرفی رودخانه های تماشایی مشهد شما را به سفری در دل طبیعت این سرزمین زیبا می‌کنیم.

رودخانه-های-مشهد

رودخانه طرق

رود طرق در دهستان سرجام بخش احمدآباد قرار دارد و شما بایستی برای رفتن به این رود از مشهد، میدان گاراژدارها (میدان کوشش)، بلوار صبا، خیابان خلج، خلج 39 را پشت سر بگذارید. این رود کوهستانی از رشته‌کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد و از رودخانه‌های مغان، خانرود و اردمه می‌گذرد. رودخانه زیبای طرق از روستاهای مجد، تجر، سربرج و کرتیان عبور می‌کند و درنهایت به سد طرق می‌ریزد.
رود طبیعی طرق آب‌و‌هوایی معتدل و سردسیر را رقم می‌زند که در هوای گرم تابستان مشهد بسیار می‌چسبد. این رودخانه با طولی حدود 32 کیلومتر طبیعت وحشی اطراف خود را دلپذیر می‌کند. شما می‌توانید در کنار این رود نیلگون اقامت کنید و با مردم شیرین‌زبان روستای طرق که با لهجه مشهدی صحبت می‌کنند، معاشرت کنید.
درختان کهن‌سال، پوشش گیاهی متنوع و حیات‌وحش زیبایی که حوالی این رود به چشم می‌خورد انگیزه سفر به این مقصد را بیشتر می‌کند. شما می‌توانید در اطراف رودخانه طرق کمپ بزنید یا اینکه به کوه‌پیمایی و غارنوردی بپردازید و از چشم‌اندازهای دامنه بینالود، چشمه‌سارها و دره‌های باصفا لذت ببرید.
شما در کنار تماشای رودخانه زلال طرق می‌توانید از طبیعت کوه‌های خلج، دره هفت‌حوض، غار مغان و جنگل جیغ بهره ببرید و جانتان را مملو از هوای تازه و تمیز کنید. پس از گردش در اطراف رود طرق می‌توانید از میوه‌های باغ‌های سیب، گیلاس، زردآلو، گردو و بادام میل کنید و عسل طبیعی محلی منطقه را که از گل و گیاهان کوهی ساخته می‌شود، بخرید.

رودخانه بساروج

رود بساروج یک رود فصلی به‌حساب می‌آید که از شرق کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد. این رود خنک در بخش احمدآباد دهستان سرجام قرار دارد. این رود زیبا در فصل‌های پرآب بسیار دیدنی است زیرا در این زمان فقط آن را می‌توان پرآب و جاری یافت. رود زلال بساروج در مسیر خود طبیعت منطقه را سرسبز و پر از گل و گیاه می‌کند که یک چشم‌انداز عالی را به ارمغان می‌آورد.
برای رفتن به این رود بایستی از جنوب مشهد، جاده قدیم نیشابور و جاده ده غیبی را می‌روید و سپس به جاده اغنج وارد می‌شوید و در روستایی به همین نام رود آبی بساروج را مشاهده خواهید کرد. این رود آرامش‌بخش به صنعت کشاورزی منطقه کمک می‌کنید و با ایجاد مرتع‌های سرسبز به تأمین خوراک دام‌ها می‌پردازد. وجود رود بساروج تنوع زیستی مختلفی را در منطقه به همراه داشته است.

کَشَف رود

کشف رود یکی از زیباترین رودهای خراسان رضوی به‌حساب می‌آید که از رشته‌کوه‌های بینالود و کوه‌های قطار اولنگ فریمان سرچشمه می‌گیرد. منشاء اصلی این رود کوه‌های هزار مسجد هستند. رود حیاتی کشف حدود 290 کیلومتر طول دارد که رودخانه‌های گلمکان و فریزی به این رود شگفت‌انگیز سرریز می‌شوند.
رودخانه کوهستانی کشف رود در 5 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد و می‌توانید از یکی از مسیرهای پل کشف رود در شهر توس، پل التیمور در خیابان پنج تن و پل شاهی در اوایل جاده کلات به این رود زیبا برسید. رودخانه کشف در پل خاتون سرخس که در روستای تاریخی زورآباد، شهرستان صالح‌آباد از توابع تربت‌جام شروع می‌شود و در ادامه به رود هَربِرود می‌ریزد. سپس با نام رود تجن وارد کشور ترکمنستان می‌شود و در بیابان قره‌قوم ختم می‌شود.
نکته جالبی که درباره این رود وجود دارد این است که در شاهنامه فردوسی سام نریمان در نامه‌ای به منوچهر از جنگ با اژدها در کشف رود و کشت اژدها سخن می‌گوید. بخش بیشتری از رود کشف در مشهد قرار دارد و بخش‌هایی از آن از حوزه شهرستان‌های گلبهار و چناران عبور می‌کند. همین موضوع این رود را به یکی از مهم‌ترین رودخانه های مشهد تبدیل کرده است. شما می‌توانید پل‌های تاریخی چون پل شاهی، پل کشف رود و پل خاتون را که بر روی رودخانه زلال کشف رود قرار دارند را ببینید.
متأسفانه به دلیل مسائل زیست‌محیطی و کمبود آب و وجود سدهای طرق، کارده، ارداک و غیره در سرشاخه رود جار کشف، این رود فقط در فصل‌های پربارش، پرآب می‌شود. برای اینکه بتوانید از طبیعت زیبای اطراف مشهد لذت ببرید بایستی برای یک اقامت مناسب فکری بکنید. البته به دلیل تنوع هتل‌های شهر مشهد جای هیچ نگرانی نیست. هتل هما 1 مشهد به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین هتل‌های شهر رضوی در خیابان احمدآباد قرار دارد. این هتل در سال 1352 با نام هتل هایت شروع به فعالیت کرد.

در سال 1396 هتل پنج ستاره هما 1 به علت بهبود سطح کیفی خدمات خود موردبازسازی قرار گرفت. این هتل 6 طبقه با 135 واحد اقامتی در فازهای متنوع ساختمان اصلی، آپارتمان و ویلایی با امکاناتی مدرن از مهمانان خود پذیرایی می‌کند.
نزدیک بودن هتل مجلل هما 1 مشهد به مترو دسترسی شما را به هر جایی از این شهر آسان می‌کند. همچنین مراکز تجاری منطقه احمدآباد برای تفریح و خرید بسیار مناسب هستند. هتل لوکس هما 1 مشهد با امکاناتی نظیر استخر، سونا، جکوزی، ماساژ، اسپا، سالن بدن‌سازی، خدمات پزشکی، لاندری، صندوق امانات و غیره سفری خاطره‌انگیز را رقم می‌زند.

هتل-هما-1-مشهد

رودخانه استاج

شما رودخانه زیبای استاج را می‌توانید در 45 کیلومتری جنوب مشهد در روستای استاج از بخش احمدآباد بیابید. این رود جنوب شرقی‌ترین قسمت رشته‌کوه بینالود شروع می‌شود. رودخانه روان استاج درنهایت از اطراف ملک‌آباد و امان‌آباد به رودخانه کشف می‌ریزد و باغ‌ها و مزارع اطراف خود را سیراب می‌کند.
برای رفتن به این رودخانه فیروزه‌ای بایستی از جاده نیشابور، انتهای آزادراه باغچه عبور کنید و شهر ملک‌آباد و جاده بزوشک وارد شوید. شما می‌توانید در کنار رود زلال استاج به‌عنوان یکی از رودخانه های دیدنی مشهد، به بازدید از قلعه مخروبه و امام‌زاده روستای استاج بپردازید.
سایه‌سار درختان اطراف رود طبیعی استاج مقصد بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان در فصل بهار و تابستان محسوب می‌شود. باغ‌های میوه، درختان کهن‌سال، پوشش گیاهی منحصربه‌فرد و حیات‌وحش بی‌نظیر این منطقه می‌تواند از لطف حضور این رود روان باشند.

رودخانه کارده

یکی از رودخانه های پرآب مشهد را می‌توان رود کارده دانست که در 50 کیلومتری شمال مشهد در حوضه صحرای قره قوم قرار دارد. طول این رود کوهستانی حدود 66 کیلومتر است. منشأ رودخانه زیبای کارده رشته‌کوه هزار مسجد است که آبریز روستاهای خرکت، بلغور، مارشک، کریم‌آباد، سیج، آل، جنگ، گوش آباد، بهره، دره انجیر و زو قلعه درنهایت به این رود ارزشمند می‌ریزد.
برای رفتن به این رودخانه بایستی جاده کلات، جاده کارده و جاده سیج را پشت سر بگذارید و در یک منطقه کوهستانی و خط القعر دره می‌توانید آن را بیابید. رود پرآب کارده به سد کارده منتهی می‌شود و آب آن در روستاهای رضوان و اندروخ فرو می‌ریزد. گفتنی است اگر آب پشت سد کارده رها شود، آب رودخانه به کشف رود وارد می‌شود.
اطراف رود پاک کارده آثار تاریخی دارد که دلیل وجود آن‌ها راهی مالرو بوده که مسافران برای رفتن از توس به کلات در کنار رود آن را طی می‌کردند. مردم منطقه کارده از قوم‌های کرد، ترک و فارس هستند که این ترکیب زیبا شما را با قومیت‌های مختلف و آداب‌ورسوم آن‌ها بیشتر آشنا می‌کند. محمد عارف عباسی معروف به پیر پالان دوز از اهالی این روستا بوده است.

رودخانه آغنج

همین‌طور که به سمت جنوب مشهد می‌رود در 40 کیلومتری این شهر رودخانه آغنج را خواهید دید. این رودخانه فصلی در روستای آغنج قرار دارد. شما می‌توانید از جاده قدیمی نیشابور و جاده ده غیبی خود را به این رود برسانید. منشاء این رود شرقی‌ترین نقطه کوه بینالود است.
رود زلال آغنج از رباط خاکستری و بیدک عبور می‌کند و نرسیده به جیم آباد ختم می‌شود. در بهار شما می‌توانید در چمنزارهای سرسبز کنار این رود اقامت کنید. برای اقامت در مشهد گزینه‌های زیادی در پیش روی شما قرار دارد و شما با توجه به بودجه و سلیقه خود می‌توانید از هتل‌های پنج ستاره گرفته تا هتل‌های معمولی را انتخاب کنید. هتل ارم مشهد را می‌توان به‌عنوان یکی از هتل‌های دوستاره این شهر مقرون‌به‌صرفه دانست. این هتل معروف در سال 1394 شروع به فعالیت کرد. 

در سال 1401 با توجه به استانداردهای صنعت هتلداری موردبازسازی قرار گرفت. هتل محبوب ارم مشهد در 5 طبقه 41 باب اتاق دارد. اقامت در اتاق‌های هتل ارم امکاناتی چون حمام، یخچال، دراور، کمد لباس، تلویزیون، پاور سوئیچ، تلفن، لوازم بهداشتی، اینترنت، تلویزیون، سیستم اعلام حریق، مینی بار و غیره را شامل می‌شود. این هتل در خیابان امام رضا (ع)، امام رضا 74 قرار دارد که دسترسی شما به حرم امام رضا و سایر جاهای دیدنی مشهد آسان می‌کند.

هتل-ارم-مشهد

رودخانه بزوشک

این رودخانه تماشایی در جنوب شهر مشهد و 36 کیلومتر آن در روستای زیبای بزوشک از توابع بخش احمدآباد قرار دارد. این رود از ارتفاعات شرقی کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد. رودخانه بزوشک یکی از رودخانه های مشهد در مسیر خود از روستای عارفی عبور می‌کند و درنهایت به رودخانه پرآب کشف رود می‌ریزد. شما با پیک‌نیک کردن در اطراف آن می‌تواند در سفر به مشهد از طبیعت منحصربه‌فرد آن نیز لذت ببرید.

رودخانه چهل من سنگ

رودخانه چهل من سنگ یکی از رودخانه های فصلی مشهد در جنوب شرقی و 60 کیلومتری این شهر مقدس قرار دارد. برای تماشای این رود جاری بایستی به روستای چلمه سنگ بروید. این رودخانه کوهستانی از کوه ناگهانی که در ارتفاعات روستا قرار دارد، سرچشمه می‌گیرد و از روستای نریمان و سرباغ عبور می‌کند و جاده سرخس را در روستای چاهک قطع می‌کند. پس‌ازاینکه از روستای کله چشمه عبور کرد به کشف رود ختم می‌شود.
اگر قصد دیدن این رود را در بهترین حالت خود دارد بهتر است در فصل‌های پرباران سال به بازدید آن بروید. برای رفتن به روستای چلمه سنگ از جاده سرخس وارد آبروان شوید و از آنجا وارد جاده اره شوید و در جنوب روستای نریمانی، روستای چلمه سنگ را بیابید.

رودخانه امردوک

رودخانه زیبای امردوک را می‌توانید در شمال شهر مشهد و دهستان زرآب بیابید. این رودخانه به‌عنوان یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های مشهد در 80 کیلومتری این شهر قرار دارد. اگر قصد دارید از این رود دیدن کنید با در جاده سنتو حرکت کنید و پس از 10 کیلومتر به سمت شهر توس بروید و پس از عبور از پل کشف رود و جاده آبقد در کنار رود امردوک اُتراق کنید. رودخانه امردوک از قسمت جنوبی قله هزار مسجد شروع می‌شود و از روستای امردوک، تلغور و میان مرغ عبور می‌کند و درنهایت به سد ارداک می‌ریزد.
این رود خروشان سرچشمه‌های دیگری ازجمله زو کرتان، زو کرکان، زو ترکان، زو پیمانه، زو قاطرقی، زو گیویه، زو میرشکار، زو کمریخدان، زو چهاردار و زو شاه قاسم دارد. شما می‌توانید در اطراف این رودخانه روان امردوک با عطر درختان سیب و گلابی و صدای رودخانه در دل طبیعت ساعاتی را به‌دوراز شلوغی باشید. همچنین می‌توانید با مردم روستای امردوک که زبان کرمانجی دارند گپ و گفت کنید و با فرهنگ بومی آن‌ها شوید. از طرفی می‌توانید با خرید میوه‌های تازه و خوراکی‌های محلی به اقتصاد گردشگری روستا کمک کنید.

رودخانه میامی

در روستای میامی که با فاصله 56 کیلومتری از شهر مشهد قرار دارد رودخانه‌ای زلال به اسم میامی جای خوش کرده است. برای رسیدن به رودخانه میامی بایستی از جاده سرخس به روستای میامی که از توابع بخش رضویه است، وارد شوید. این رودخانه زیبا طولی به‌اندازه 25 کیلومتر دارد.
برای اینکه این رودخانه را همیشه پرآب ببینید بایستی به ارتفاعات بروید. رودخانه نیلگون میامی از جنوب شرقی کوه هزار مسجد و از کوه‌های قره داغ سرچشمه می‌گیرد. رود میامی در مسیر خود از روستای نوروز و میامی عبور می‌کند و درنهایت مانند بسیاری از رودهای دیگر به رود کشف فرو می‌آید.
سفر به دامان طبیعت علاوه بر اینکه جذابیت‌های خاص خود را دارد، به تازه شدن روح و جان کمک می‌کند. پس‌ازاینکه در تفرجگاه‌های حوالی رودخانه های کوهستانی مشهد روز خود را سپری کردید بایستی در یکی از هتل‌های خوب مشهد برای اقامت خود فکری کنید. هتل پردیسان مشهد یکی از بهترین هتل‌های این شهر به‌حساب می‌آید که در بزرگراه کلانتری، جنب صداوسیما قرار دارد.
 هتل پنج ستاره پردیسان مشهد در سال 1380 در یک منطقه‌ای آرام و به‌دوراز شلوغی افتتاح شد. این هتل مجلل به دریافت برند جهانی حلال از مرکز اطلاعات و تحقیقات پارلمان اسلامی مفتخر است. هتل باشکوه پردیسان مشهد در یک ساختمان 5 طبقه 162 واحد اقامتی دارد که شما می‌توانید با توجه به بودجه و سلیقه خود یکی از اتاق‌های دبل رویال، توئین رویال، توئین لوکس، دبل لوکس، کانکت، سه تخته لوکس و سوئیت لوکس را رزرو کنید. امکانات رفاهی هتل پردیسان شامل مواردی ازجمله استخر، سونا، زمین ورزشی، زمین تنیس، تشریفات ویژه، تاکسی‌سرویس، ترانسفر، کافی‌نت و موارد دیگر می‌شود.
شما می‌توانید در رستوران ارکیده هتل لوکس پردیسان مشهد انواع غذاهای فرنگی و ایرانی را با طعم‌های ماندگار صرف کنید. همچنین می‌توانید روز خود را با یک صبحانه عالی در بوفه هتل شروع کنید. البته از بوفه ناهار و شام هتل نباید غافل شد زیرا عطر غذاهای آن هوش از سر شما خواهد برد.

هتل-پردیسان-مشهد

رودخانه زشک

رودخانه زشک در شمال شرقی مشهد به فاصله 20 کیلومتری در روستای زشک قرار دارد و از توابع حوضه صحرای قره‌قوم به‌حساب می‌آید. این رودخانه کوهستانی از خط رأس کوه‌های بینالود طولی حدود 45 کیلومتری دارد. در مسیر خود از روستاهای زشک، ابرده و شهر شاندیز عبور می‌کند و درنهایت به بند سرآسیاب سرریز می‌شود. شما در نزدیکی شهر شاندیز می‌توانید به رودخانه زشک بروید و پس از گردش در طبیعت در شهر شاندیز به خوردن کباب و خرید بپردازید.

رودخانه طرقبه (جاغرق)

این رودخانه جاری در بلوار امام رضا و جاده پایین طرقبه قرار دارد که از خط رأس رشته‌کوه‌های بینالود شروع می‌شود. طول این رودخانه دیدنی حدود 25 کیلومتر است. رودخانه طرقبه در 35 کیلومتری غرب مشهد در روستای جاغرق قرار دارد. این رودخانه از ارتفاعات دو قله فلسمه و ده بار کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد.
رود پاک جاغرق در مسیر خود از روستاهای کردینه، جاغرق، طرقدر، شهر  طرقبه و حصار گلستان عبور می‌کند و چس از گذر از رودهای مایان و ده بار به سد طرقبه سرریز می‌شود. این رودخانه کوهستانی به‌عنوان یکی از رودخانه های مشهد به این منطقه آب‌و‌هوایی معتدل می‌بخشد که به دلیل خلقت طبیعت زیبا در اطراف آن یکی از محبوب‌ترین مسیرهای دره نوردی به شمار می‌آید.
روایت‌ها حاکی از آن است که نام رود درگذشته جاقرق بوده و به ممانعت از ورود به جایی اشاره دارد. بعد گذشت سال‌ها نام رودخانه به آنچه اکنون می‌بینید تغییر می‌یابد. داستانی دیگری که در مورد نام رودخانه جاغرق وجود دارد این است که به جام پادشاهی غرق شده در آن و میزان آبی که در آن روان است، دلالت دارد.

کلام پایانی

درنهایت می‌توان گفت رودخانه های جاری مشهد نه‌تنها منبعی برای تأمین آب هستند بلکه نقش مهمی در ساختار طبیعت‌گردی و گردشگری دارند. این رودها با عبور از دیارهای مختلف، بین ساکنین مناطق متفاوت ارتباط اقلیمی برقرار می‌کند.
شما با سفر به مشهد می‌توانید در اطراف رودخانه‌ها کمپینگ کنید و از هوای پاک، سکوت طبیعت و پوشش گیاهی متفاوت لذت ببرید. همچنین می‌توانید حوالی سدهای زیبا چون سد طرق مشهد، فریمان، کارده، تبارک، چالیدره و گلستان پیک‌نیک کنید و ساعتی را دور از شلوغی‌ها، سپری کنید.

سؤالات متداول درمورد رودخانه های مشهد

رودخانه های مشهور مشهد کدام‌اند؟

شما می‌توانید در سفر به مشهد از رودخانه‌های زشک، طرق، استاج، جاغرق، چهل من سنگ، بساروج، بزوشک، میامی، آغنج، کشف، امردوک، کارده و غیره دیدن کنید.

 سرچشمه رودهای مشهد کجا است؟

 سرچشمه بیشتر رودهای این شهر از کوه‌های رشته‌کوه بینالود است که در مسیری کوهستانی جریان پیدا می‌کنند.

آیا در اطراف طرقبه مشهد رودخانه وجود دارد؟

بله در اطراف طرقبه شما می‌توانید رودخانه‌های ازغد، جاغرق، گلستان، شلگرد، مغان، دهبار، پیله‌ور، زشک و کنگ را بیابید.

قدیمی‌ترین رودخانه مشهد کجا است؟

در مورد قدمت رودخانه اطراف مشهد اطلاعات دقیقی وجود ندارد ولی در این میان رود کشف مربوط به دوره پارینه‌سنگی می‌شود.

اتاق‌های هتل پردیسان شهر مشهد چه امکاناتی دارند؟

اتاق‌های این هتل امکاناتی چون IPTV، یخچال، دراور، مبلمان، آباژور، چای‌ساز، میزتحریر، کمد لباس، پاور سوئیچ، تلفن، صندوق امانات، سیستم اطفاء حریق و غیره را شامل می‌شود.

هتل هما 1 شهر مشهد با پارک وکیل‌آباد چقدر فاصله دارد؟

فاصله هتل هما 1 با پارک وکیل‌آباد 8 کیلومتر است که تقریباً 12 دقیقه رسیدن به آن زمان می‌برد.

آدرس هتل ارم شهر مشهد کجاست؟

هتل ارم در خیابان امام رضا (ع)، نبش امام رضا 74 با فاصله کمی تا حرم رضوی قرار دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...