رَهی نو

معرفی گنبد سبز مشهد + آدرس و تصاویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۰۴ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

شهر مقدس مشهد به‌عنوان پایتخت معنوی ایران، جاذبه‌های تاریخی زیادی را در خود جای داده که بودن در آن مکان‌ها، شما را راهی سفر در زمان‌های دور خواهد کرد. گنبد سبز مشهد، فقط یکی از این اماکن تاریخی است که علاوه‌بر گردشگران داخل ایران، بسیاری از توریست‌های خارجی نیز به آنجا می‌روند.
شاید از خود بپرسید که دیدن این بناهای قدیمی چه فوایدی دارد؟ مشاهده بناهای تاریخی موجب می‌شود که با فرهنگ، هنر و سبک زندگی گذشتگان آشنا شوید. از همین رو ما این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو را به این بنای تاریخی اختصاص داده‌ایم.

معرفی گنبد سبز مشهد

یکی از بناهای قدیمی شهر مشهد که که از دوره صفوی به‌جا مانده و قدمتی چند صد ساله دارد، گنبد سبز در مشهد است. گنبد سبز درواقع آرامگاه شیخ محمد مومن استرآبادی است که به گنبد سبز نیز شناخته می‌شود.  این شخص یکی از عرفای شیعه بود که در سال 904 هجری قمری فوت کرد. از همین رو آرامگاهی در همین منطقه برای او ساختند که در سال 1356 در لیست آثار ملی ایران ثبت شد. هم‌اکنون این آرامگاه در میان میدان خراسانی قرار دارد.

معرفی گنبد سبز مشهد

آشنایی با معماری گنبد سبز 

بناهایی که در دوره صفویه ساخته می‌شد، اکثراً دارای یک گنبد سبز بودند که عناصر معماری ایرانی – اسلامی را نشان می‌دادند. رنگ این گنبد در طول روز به رنگ فیروزه‌ای نزدیک به سبز است و در هنگام شب نیز انعکاس نور بر روی آن، رنگی بسیار زیبا و چشم‌نواز به‌وجود خواهد آورد.
گنبد سبز هشت ضلعی و دارای چهار ایوان است. علاوه‌بر ایوان و طاق‌نماها، کاشی‌کاری زیبای آن به بقعه جلوه خاصی بخشیده است. در داخل این بنای تاریخی کاشی‌کاری‌هایی با نقش ایرانی - اسلامی انجام شده که جلوه منحصربفردی به آن داده است. این مکان به‌علت فیروزه‌ای بودن طاق آن، به گنبد سبز شهرت دارد.

آشنایی با معماری گنبد سبز

پیشینه گنبد سبز مشهد

باتوجه به گذشت قرن‌ها از ساخت گنبد سبز، همچنان برای بسیاری از افراد سوال است که این آرامگاه از آن کیست؟ برخی معتقدند که این مقبره متعلق به شیخ محمد مومن استرآبادی است. اگر می‌خواهید درمورد شیخ محمد استرآبادی اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید، باید بگوییم که مطلب زیادی در مورد وی در تاریخ وجود ندارد. اما آنچه که وجود دارد این است که دراویش مشهد، به علت کرامات زیادی که از شیخ استرآبادی دیده بودند، به وی اعتقاد داشتند. وی هم دوران شاه عباس کبیر و شیخ بهایی بوده که سال‌های زیادی از عمر خود را صرف بررسی روایت کاتبان شیعه کرد.
قبل از ساخت آرامگاه شیخ محمد مومن استرآبادی، این محل، خانقاه صفویه بود که یک باغ بسیار وسیعی داشت. در آن زمان بیشتر درویشان به این باغ رفت‌وآمد داشتند. برخی می‌گویند که این آرامگاه در داخل این باغ است که در یک سمت آن قبرستان میرهوا و در قسمت دیگرش ارگ قدیم بود.

گنبد سبز کجاست؟

اگر قرار است که سفری به مشهد داشته باشید، دیدن این بنای تاریخی را نیز در سفر خود بگنجانید. بیشتر اماکن تاریخی که در ایران وجود دارند، یا خارج از شهر و یا در کوچه‌ها و خیابان‌های قدیمی قرار دارند. اما گنبد سبز از این قضیه مستثنی است. 
در جنوب غربی حرم امام رضا و در خیابان آخوند خراسانی‌، می‌توانید این گنبد را ملاحظه کنید. زمانی‌که وارد این خیابان می‌شوید، میدانی را خواهید دید که یک گنبد در آن قرار دارد. باتوجه به محل قرارگیری این گنبد، یعنی در مرکز شهر، به‌راحتی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.
گنبد سبز در خیابان آخوند خراسانی و در نزدیکی حرم امام رضا (ع) قرار دارد و در وسط میدان خراسانی است. 
آدرس: خیابان امام خمینی (ارگ)، خیابان آخوند خراسانی، میدان گنبد سبز

گنبد سبز کجاست

چگونه به گنبد سبز برویم؟

رفتن به گنبد سبز از راه‌های مختلفی مانند اتومبیل شخصی، مترو و اتوبوس امکان‌پذیر است. چنانچه می‌خواهید با مترو به این مکان تاریخی بروید، باید در ایستگاه چهارراه لشکر پیاده شده و سپس 13 دقیقه پیادهروی کنید.
درصورتی‌که با اتوبوس قصد رفتن به گنبد سبز را دارید، باید از خطوط 83 یا 84 استفاده کنید. سپس در ایستگاه آخوند خراسانی پیاده شده و 20 دقیقه تا گنبد سبز پیاده بروید.

چگونه به گنبد سبز برویم

مکان‌های دیدنی نزدیک به گنبد سبز

بازدید از گنبد سبز در کنار دیگر تفریحات و مکان‌های گردشگری، سفر را جذاب‌تر خواهد کرد. اگر اطلاعاتی درمورد این مکان‌های تفریحی و گردشگری ندارید، با ما همراه باشید تا این جاهای دیدنی را به شما معرفی کنیم.
•    پارک ملت مشهد
•    آرامگاه فردوسی
•    مسجد گوهرشاد
•    مقبره پیرپالاندوز
•    آرامگاه نادرشاه افشار
•    خانه تاریخی داروغه
•    پارک کوهسنگی

رستوران های نزدیک به گنبد سبز

یکی از مهم‌ترین موارد در سفر، غذا و همچنین رستوران باکیفیت است. در نزدیکی گنبد سبز، رستوران‌های زیادی وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را معرفی می‌کنیم.
•    رستوران معین درباری
•    رستوران رضایی اندرزگو
•    رستوران فردوسی
•    رستوران الماس
•    رستوران هتل فردوس
بازدید از گنبد سبز در مشهد
اگر برای سیاحت و یا زیارت به شهر مقدس مشهد سفر می‌‎کنید، دیدن اماکن تاریخی مانند گنبد سبز خالی از لطف نیست. بازدید از این مکان از ساعت 8 صبح تا 21 امکان‌پذیر است که البته برای ورود به آن نیاز به پرداخت هیچ هزینهای نیست.

هتل های نزدیک به گنبد سبز در مشهد

همانطور که گفتیم و می‌دانید شهر مشهد، به‌عنوان پایتخت معنوی ایران همواره از سوی گردشگران داخلی و خارجی مورد توجه بوده است. به‌همین دلیل سالانه افراد زیادی از شهرها و کشورهای مختلف به این شهر سفر می‌کنند.  اما در کنار زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)، می‌توان سیاحت را هم به زیارت اضافه کرد و سفری پرخاطره برای خود ساخت. دیدن این اماکن مانند گنبد سبز قطعاً چند روزی زمان می‌برد. از همین رو بهتر است که یکی از هتل‌های این شهر مانند هتل پردیسان مشهد را از طریق سایت رهی نو رزرو کنید.

هتل پردیسان مشهد

سخن پایانی

یکی از اماکن مذهبی موجود در شهر مقدس مشهد، گنبد سبز است که گردشگران زیادی در زمان سفر به این شهر، از این مقبره دیدن می‌کنند. گنبد سبز در مشهد، آرامگاه یکی از عرفای ایرانی به نام شیخ استرآبادی است که در دوره صفویه زندگی می‌‎کرد.
باتوجه به نزدیک بودن این مقبره به حرم مطهر امام رضا و همچنین در مرکز شهر بودن، افراد زیادی به دیدن این مکان تاریخی می‌روند. پیشنهاد می‌کنیم چنانچه سفری به شهر مشهد دارید، از این مکان تاریخی و مذهبی هم بازدید داشته باشید.

سوالات متداول درمورد گنبد سبز مشهد

گنبد سبز کجاست؟

این مکان تاریخی در خیابان آخوند خراسانی و در وسط میدان خراسانی است که در نزدیکی حرم امام رضا (ع) قرار دارد.

در گنبد سبز، مقبره چه کسی قرار دارد؟

در این مکان، مقبره یکی از عرفای شیعه به نام شیخ محمد مومن استرآبادی است که در دوره صفویه زندگی می‌کرد.

کدام مکان‌های دیدنی در نزدیکی گنبد سبز وجود دارد؟

پارک ملت مشهد، آرامگاه فردوسی، مسجد گوهرشاد، مقبره پیرپالاندوز، آرامگاه نادرشاه افشار، خانه تاریخی داروغه، پارک کوهسنگی.

رستوران‌های نزدیک به گنبد سبز کدامند؟

رستوران معین درباری، رستوران رضایی اندرزگو، رستوران فردوسی، رستوران الماس، رستوران هتل فردوس.

زمان بازدید از گنبد سبز به چه صورت است؟

بازدید از این مکان تاریخی همه روزه از ساعت 8 صبح الی 21 امکان‌پذیر است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...