رَهی نو

همه چیز در مورد بند گلستان مشهد + آدرس و تصاویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۸۶ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲

در شهر مشهد جاذبه‌های تاریخی و دیدنی بسیار زیادی وجود دارد که همه ساله گردشگران زیادی برای دیدن آنها به این شهر سفر می‌کنند. یکی از این آثار تاریخی، بند گلستان مشهد است که افراد بسیار کمی آن را می‌شناسند.  این بند بر روی رودخانه گلستان واقع شده که در 8 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. این اثر تاریخی که از دوره تیموریان به‌جا مانده، به یک مکان توریستی تبدیل شده است. تا پایان این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری از این منطقه دیدنی به شما ارائه کنیم.

معرفی بند گلستان مشهد

همانطور که می‌دانید شهر مشهد پر است از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی که گردشگران با هربار ورود به این شهر، با یک مکان جدید روبرو می‌شوند. بند گلستان یکی از این جاهای دیدنی است که بر روی رودخانه گلستان که در 4 کیلومتری طرقبه قرار دارد، ساخته شده است. 
افراد بسیار کمی با بند گلستان یا همان سد گلستان آشنا هستند، زیرا حدود 15 سال، بازدید مردم از این اثر تاریخی به‌دلیل بازسازی و ترمیم ممنوع بود. آب موجود در این سد در کنار بارش‌های سالانه موجب شده تا مناطق اطراف آن، بسیار سرسبز، زیبا و خوش آب‌وهوا باشند.
سرچشمه آب سد گلستان از کوه‌های بینالود است که موجب شده دشت توس بسیار حاصلخیز باشد. سرسبزی باغ‌های عنبران، جاغرق و طرقبه مدیون آب این سد است. لازم است بدانید که این سد به‌دلیل بارش‌های بهاری، بسیار پر عمق است، اما در دیگر ماه‌های سال به‌علت بارش کم، عمق آن نیز کاهش پیدا می‌کند. زمان ساخت بند گلستان به دوره تیموریان برمی‌گردد که با گذشت حدود 500 سال از عمر این بنای تاریخی، همچنان پابرجا باقی مانده است. هدف از احداث این بند، آبیاری اراضی کشاورزی پایین‌دست و روستای آبکوه بوده است.

معرفی بند گلستان مشهد

بند گلستان مشهد کجاست؟

این اثر تاریخی در 8 کیلومتری غرب شهر مشهد و در 5 کیلومتری شهرستان طرقبه قرار دارد. این سد در نزدیکی روستای گلستان و بر روی رودخانه گلستان واقع شده است.  برای رفتن به بند گلستان باید وارد بزرگراه وکیل آباد شوید و در انتهای آن به سمت طرقبه بروید. درنهایت، در 5 کیلومتری طرقبه به بند گلستان خواهید رسید. لازم است بدانید که این سد در 30 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد که 45 دقیقه زمان می‌برد تا به آن برسید.

بند گلستان مشهد کجاست

تاریخچه ساخت بند گلستان

همانطور که گفتیم زمان ساخت این سد به دوره تیموریان برمی‌گردد. درمورد سازنده بند گلستان نظرات متفاوتی ارائه شده است. بعضی بنای بند را به شاهرخ، پسر تیمور گورکانی نسبت داده‌اند و برخی بند را از بناهای گوهرشاد بیگم دانسته و روستا و بند گلستان را به او نسبت داده‌اند. 
براساس سندی که در کتاب «اسناد و مکاتبات تاریخی ایران» تالیف آقای دکتر عبدالحسین نوایی آمده است، فرمان سلطان ابوسعید گورکانی خطاب به مردم مشهد راجع به بنای بند گلستان است.  باتوجه به‌اینکه فرمان مذکور تاریخ ندارد و سلطان ابوسعید در سال 837 قمری کشته شد، استنباط می‌شود که بنای بند گلستان و صدور فرمان مذکور چند سال قبل از مرگ وی بوده است.
اولین تاریخ تعمیرات و بازسازی سد گلستان در سال 1351 انجام شد که طی این بازسازی، حدود 6 متر به ارتفاع بند افزوده شد و 5 دریچه خروجی با پایه بتنی، در بخش انتهای غربی تاج سد تعبیه شد. در قسمت شرقی این سد، کتیبه‌ای بر روی صخره‌ها قرار داده شده که البته گذر زمان، موجب شده تا آن نوشته‌ها بسیار کم‌رنگ شوند‌؛ به‌طوری که به‌سختی می‌توان آنها را خواند. درحال حاضر این بند، در موقوفات علی بن موسی الرضا (ع) است که مالکیت آن به‌صورت اشتراکی بین مسجد گوهرشاد و آستان قدس است.

ساختار بند گلستان به چه صورت است؟

این بند در محلی ساخته شده است که عرض دره تنگ‌تر می‌شود و در دو طرف آن صخر‌ه‌های بزرگی قرار دارد. سنگ تکیه‌گاه آن از گرانیت و گرانودیوریت است که به آن لوگو گرانیت هم می‌گویند.  برای ساخت این سد از سنگ، آجر و ملات که ترکیبی از شن، خاک و آهک است، استفاده شده است. بخش‌های میانی این بند از سنگ و ملات و در قسمت‌های خارجی بنا نیز آجر به‌کار رفته است. مخزن بند در بالاترین ارتفاع حجمی معدل 2.7 میلیون متر مکعب دارد و حجم خالص آن منهای حجم اشغال شده توسط رسوبات 1.5 میلیون متر مکعب است.

رستوران ها و کافه های نزدیک به بند گلستان

یکی از تفریحاتی که سفر را به کام آدمی دلچسب می‌کند، رستوران‌گردی و کافه‌گردی است. رستوران الماس بند گلستان یکی از این رستوران‌ها است که در بلوار امام رضا و بعد از کوچه امام رضا 18 قرار دارد.  رستوران ساحلی بند گلستان در طرقبه مشهد است که در امام رضا 28 قرار دارد. غذاهای باکیفیت و تازه‌، محیط آرام آن در کنار داشتن چشم‌اندازی به سمت دریاچه گلستان موجب شده تا بیشتر افراد و مخصوصا خانواده‌‌ها این رستوران را انتخاب کنند.  اگر اهل نوشیدنی هستید و تصمیم دارید تا یک میان‌وعده سرو کنید، بهتر است که یکی از کافی‌شاپ‌های نزدیک به بند گلستان مانند موکا، دکتر کافی و مینوسا را انتخاب کنید. 

رستوران ها و کافه های نزدیک به بند گلستان

تفریحات و جاهای دیدنی بند گلستان

بند گلستان یکی از مکان‌های گردشگری و تفریحی مشهد است که می‌توانید در آن لحظات خوشی را سپری کنید. در ادامه این مطلب، از جاهای دیدنی این بنای تاریخی صحبت خواهیم کرد.

دریاچه بند گلستان

این دریاچه که منشا آن از آب رودخانه گلستان است، یکی از زیباترین مناظر بند گلستان به‌شمار می‌رود. گردشگران می‌توانند در کنار این دریاچه گردش کنند، عکس بگیرند، قایق‌سواری کنند و از بودن در کنار آن لذت ببرند. همچنین ماهیگیری برای افراد دارای مجوز، امکان‌پذیر است.
گردشگران زیادی در فصل بهار که عمق آب زیاد است و طراوت و سرسبزی آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند، به این منطقه سفر می‌کنند. همچنین بند گلستان یکی از انتخاب‌های همیشگی اهالی مشهد برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات آخر هفته است.

پارک بند گلستان

پارک بند گلستان یا پارک وکیل آباد که در کنار بند گلستان قرار دارد، یکی از مکان‌های تفریحی و سرسبز مشهد است. گردشگران می‌توانند در این پارک از امکاناتی مانند فضای سبز، آلاچیق و بوفه‌های موجود در آن استفاده کنند. همچنین در این پارک یک محوطه بازی برای کودکان نیز درنظر گرفته شده است.

موزه بند گلستان

این موزه در سال 1395 افتتاح شده که در دسته جدیدترین موزه‌های این شهر قرار دارد. در این موزه می‌توانید از تاریخچه، معماری، مصالح، مالکیت و تعمیرات بند گلستان آگاه شوید. همچنین در این موزه از ابزارها، لوازم و اسناد مربوط به بند گلستان نیز نمایش داده می‌شود.

روستای گلستان

یک روستای قدیمی و تاریخی که خانه‌های سنتی، مسجد، امامزاده، باغ‌ها و چشمه‌های آب را در خود جای داده است. قطعاً دیدن این روستا و پیچیدن بوی دیوارهای کاهگلی در مشامتان حس غریبی به شما خواهد داد.

اماکن زیارتی

چنانچه به زیارت امامزاده و دیدن مساجد تاریخی علاقمندید، می‌توانید از امامزاده ناصر و یاسر که در نزدیکی بند گلستان قرار دارد، دیدن کنید و حتی در مراسمات مذهبی آنها شرکت داشته باشید.

زمان مناسب برای رفتن به بند گلستان

اگر قصد رفتن به این منطقه گردشگری را دارید، پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار که زیبایی این منطقه به اوج خودش می‌رسد را انتخاب کنید. در این فصل می‌توانید از تمام تفریحات این منطقه لذت برده و با پیاده‌روی در مناطق بکر و سرسبز آن و قدم زدن در کنار دریاچه، روح خود با در طبیعت بی‌نظیرش یکی کنید.

زمان مناسب برای رفتن به بند گلستان

سخن پایانی

در این مقاله از رهی نو درمورد یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهر مشهد یعنی بند گلستان صحبت کردیم. این منطقه در نزدیکی شهرستان طرقبه قرار گرفته و یکی از انتخاب‌های توریست‌ها و اهالی مشهد برای گذراندن اوقات فراغت است. 
چنانچه از شهرهای دیگر ایران به مشهد سفر می‌‎کنید تا این جاذبه دیدنی را از نزدیک ببینید، بهتر است هتل محل اقامت خود مانند هتل درویشی مشهد را قبل از سفر خود رزرو کنید تا خیالتان از بابت محل اقامتتان در طول سفر راحت باشد. 
خواهشمندیم در زمان بازدید از این منطقه گردشگری پاکیزگی و بهداشت را رعایت کنید تا زیبایی این منطقه برای همیشه باقی بماند. همچنین خوشحال می‌شویم اگر سفری به بند گلستان داشته‌اید، در قسمت نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد بند گلستان مشهد

بند گلستان در کجا قرار دارد؟

این اثر تاریخی در 8 کیلومتری غرب شهر مشهد و در 5 کیلومتری شهرستان طرقبه قرار دارد.

کدام جاذبه دیدنی در نزدیک سد گلستان دیده می‌شود؟

دریاچه بند گلستان، روستای گلستان، موزه بند گلستان، امامزاده ناصر و یاسر.

کدام فصل برای رفتن به بند گلستان مناسب است؟

بهترین زمان برای رفتن به بند گلستان، فصل بهار است.

کدام رستوران‌ها و کافه‌ها در نزدیکی بند گلستان قرار دارد؟

رستوران الماس بند گلستان و رستوران ساحلی بند گلستان و کافه‌های موکا، دکتر کافی و مینوسا. 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...