رَهی نو

معرفی دریاچه چشمه سبز گلمکان به همراه آدرس و تصاویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۵۴۸ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲

دریاچه چشمه سبز گلمکان طبیعتی زیبا و تماشایی در شهر مشهد یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی این منطقه به‌حساب می‌آید. در میان کوه‌های سر به فلک کشیده‌ی رشته‌کوه‌های بینالود این دریاچه زیبا و دل‌انگیز جای خوش کرده است و با وسعت سبز آبی خود، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.
شما می‌توانید این دریاچه آرام را در کنار سایر جاهای دیدنی مشهد چون پارک وکیل‌آباد، چالیدره، آرامگاه فردوسی، آرامگاه خواجه ربیع، کوهسنگی، جنگل جیغ و غیره نظاره‌گر باشید. شما نام این دریاچه را می‌توانید در کتاب‌ها و افسانه‌های تاریخی بیابید پس می‌توان گفت دریاچه چشمه سبز مشهد یک دریاچه زلال تاریخی است. این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به‌طور کامل درباره این دریاچه نیلگون صحبت خواهد کرد تا شما در سفر به شهر مشهد بتوانید برای تماشای این زیبایی طبیعت تصمیم بگیرید.

معرفی دریاچه چشمه سبز گلمکان

در 40 کیلومتری غرب مشهد می‌توانید دریاچه طبیعی چشمه سبز گلمکان را در میان سلسله جبال بینالود بیابید. نام این دریاچه زلال از روستای گلمکان گرفته‌شده است و آب آن به دلیل مقدس بودن برای زرتشتیان ارزش و شهرت بالایی دارد.
دریاچه چشمه سبز از رودخانه گلمکان سیراب می‌شود و با مساحتی حدود 15 هکتار در فاصله 20 کیلومتری روستای گلمکان قرار دارد. این دریاچه علاوه بر اینکه محل تفریح و پیک‌نیک شهروندان مشهدی به‌حساب می‌آید برای گردشگران این شهر جذابیت دارد.
شما می‌توانید در این تفرجگاه زیبا کمپ کنید و چشمانتان را شکوه این نگین سبز سیراب کنید. روح و تن شما در این فضا آرام خواهد گرفت. این دریاچه کوهستانی در ارتفاعی ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد که محل قرارگیری آن در بین رشته‌کوه‌های بینالود آب‌وهوایی خنک را هدیه می‌کند.

معرفی دریاچه-چشمه-سبز-گلمکان

تاریخچه دریاچه چشمه سبز مشهد

شاید با قطعیت نتوان گفت دریاچه چشمه سبز به چه تاریخی برمی‌گردد ولی طبق نظریه‌های گوناگون می‌توان این دریاچه زیبا را به عصر یخچالی کواترنر نسبت داد. برخی از زمین‌شناسان بر این باورند که این دریاچه حاصل گسلی است که میلیون‌ها سال پیش در کوه‌های بینالود رخ‌داده است.
این دریاچه تاریخی برای زرتشتیان اهمیت بالایی دارد و بسیار مقدس است زیرا آن‌ها بر این باورند که آب دریاچه خاصیت درمانی و شفابخشی دارد. یزدگرد اول پادشاه ساسانی حدود 1600 سال پیش، در سفر خود به شرق کشور به دنبال این دریاچه مقدس می‌گردد. روایتی وجود دارد که درگذشته آب دریاچه به دلیل بارش‌های زیاد پر می‌شود و از آن طلاها و گنج‌های فراوانی سرریز می‌شود که مردم منطقه از آن‌ها برای سال‌ها امرارمعاش می‌کردند.

پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری دریاچه چشمه سبز گلمکان

دریاچه دل‌پذیر چشمه سبز مشهد، به دلیل موقعیت جغرافیایی کوهستانی خود، پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری متنوعی دارد. پوشش گیاهی دریاچه، درختان و گیاهان بوته‌ای مختلفی شامل می‌شود. ازجمله درختان این منطقه می‌توان به درختان بلوط، ارس و سرو اشاره کرد.
همچنین گیاهان بوته‌ای مانند بابونه، کاسنی، خارشتر، آویشن و ... را می‌توان در این منطقه ببینید که اکثراً خاصیت درمانی و دارویی دارند. گونه‌های جانوری دریاچه چشمه سبز گلمکان، شامل پرندگان، پستانداران و آبزیان مختلفی می‌شود. ازجمله آبزیان این منطقه نیز می‌توان به ماهی‌های کپور، قزل‌آلا و ... اشاره کرد. این منطقه زیستگاه پستاندارانی چون گراز، بزکوهی، کل و غیره است و در آسمان آن می‌توانید پرندگانی مانند کبک، عقاب، شاهین و غیره ببینید.

 تفریحات دریاچه زلال چشمه سبز گلمکان

دریاچه چشمه سبز به‌عنوان آینه طبیعت علاوه بر اینکه یک مکان طبیعی زیبا به‌حساب می‌آید می‌تواند برای تفریح و گردش مناسب باشد. موقعیت جغرافیایی این دریاچه به شما امکان سفر به طبیعتی را می‌دهد که سراسر زیبایی و شکوه است. شما می‌توانید تفریحات زیر را در این منطقه داشته باشید:

کوهنوردی

قرارگیری این دریاچه در بین رشته‌کوه‌های مرتفع بینالود فضایی عالی برای پیمایش کوه و کوهنوردی ایجاد می‌کند. کوهنوردان می‌توانند بر فراز این کوه‌ها به تماشای دریاچه آرام چشمه سبز بنشینند. کوهنوردان مصمم می‌توانند در این منطقه کوه‌های تخته چهارباغ، کشوه، قله سیاه سنگ، قله شیرآباد و قله بینالود را پیمایش کنند و از زیبایی‌های این طبیعت وحشی لذت ببرند.

ماهیگیری

در دریاچه چشمه سبز امکان ماهیگیری وجود دارد و شما می‌توانید با تجهیزات و امکانات مناسب، ماهی‌هایی چون کپور و شیر صید کنید. اگر در فصل گرم سال به این منطقه می‌روید می‌توانید در کنار این طبیعت زیبا ماهیگیرانی را ببینید که به صید ماهی مشغول هستند.

بهترین زمان سفر به دریاچه تاریخی چشمه سبز

به علت قرارگیری این دریاچه زلال در میان کوه‌ها در طول سال این منطقه آب‌و‌هوای خنکی دارد. حتی فصل‌های بهار و تابستان شما خنکای این طبیعت سبز را حس خواهید کرد. بهترین زمان برای رفتن به دریاچه چشمه سبز به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد فصل بهار و تابستان است که شبیه کولری طبیعی عمل می‌کند.
در این فصول شما علاوه بر دریاچه شاهد طبیعتی سرسبز و پرگل خواهید بود. گلزارهای خرم و باصفا در دامنه کوه‌های اطراف شبیه به کارت‌پستال‌های زیبا می‌مانند. در فصل زمستان این منطقه از برف پوشیده می‌شود که فضایی خیره‌کننده را خلق می‌کند. فقط لازم است لباس گرم و تجهیزات مناسب داشته باشید.

بهترین-زمان-سفر-به-دریاچه-تاریخی-چشمه-سبز

مسیر دسترسی به دریاچه چشمه سبز مشهد

برای تماشای این دریاچه نیلگون بایستی از شهر مشهد به سمت روستای گلمکان حدود 40 کیلومتر حرکت کنید. این روستای زیبا در جاده مشهد قوچان قرار دارد. اگر قصد این را دارید که با ماشین به سمت دریاچه بروید حتماً از ماشین‌های آفرود و دو دیفرانسیل استفاده کنید. البته مسیر پیاده‌روی تا دریاچه زیاد نیست و می‌توانید از جاده منتهی به دریاچه تا آن را پیاده ‌روید و از طبیعت اطراف لذت ببرید.

نام چشمه سبز در شاهنامه فردوسی

در شاهنامه فردوسی، نام چشمه سبز به دو صورت «چشمه سو» و «چشمه سوز» آمده است. در برخی از منابع، این دو نام به یک چشمه و در برخی دیگر، به دو چشمه متفاوت اشاره دارند. در شاهنامه، چشمه سو یا چشمه سوز، مکانی مقدس و مورداحترام است. در داستان یزدگرد ساسانی، یزدگرد پس از شکست از سپاه اعراب، به این چشمه پناه می‌برد؛ اما در این چشمه، توسط یک ماهی سمی کشته می‌شود.
اما برخی منبع‌ها بر این باورند که چشمه سوز با این منطقه فرق دارد. طبق گفته این منابع، چشمه سو یا چشمه سوز، در منطقه‌ای کوهستانی در خراسان واقع‌شده است که امروزه نام آن مشخص نیست. درهرحال، نام دریاچه چشمه سبز گلمکان در شاهنامه، یادآور مکانی مقدس و اسطوره‌ای است که در تاریخ ایران نقش مهمی ایفا کرده است.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه چشمه سبز

گلمکان، دهستانی از توابع بخش گلمکان شهرستان گلبهار در استان خراسان رضوی به مرکزیت روستای احمدآباد است.  این منطقه زیبا پیشینه تاریخی دارد که فرصتی را در اختیار گردشگران برای تماشای فرهنگ و تاریخ روستا می‌گذارد.

گورستان گلمکان

گورستان گلمکان، یکی از مهم‌ترین گورستان‌های تاریخی در استان خراسان رضوی است. این گورستان، نشان‌دهنده تاریخ و فرهنگ غنی این منطقه است. برخی از سنگ‌قبرهای گورستان گلمکان، متعلق به دوره‌های تاریخی مختلف هستند. قدیمی‌ترین سنگ‌قبر این گورستان، متعلق به دوره ساسانی است. سایر سنگ‌قبرها، متعلق به دوره‌های سلجوقی، ایلخانی، تیموری، صفوی و قاجار هستند.

بقعه خواجه

بقعه خواجه گلمکان، بنایی آجری که به شکل هشت‌ضلعی ساخته‌شده است. این بنا، گنبدی مخروطی شکل دارد که از بیرون با کاشی‌های فیروزه‌ای‌رنگ تزئین شده است. در چهار طرف گنبد، رواق‌هایی قرار دارد که در آن‌ها، کتیبه‌هایی با خط ثلث نوشته‌شده است. در داخل بقعه، آرامگاه عبدالرحمان گهواره‌گر قرار دارد. این آرامگاه، با سنگ مرمری پوشیده شده و در بالای آن، کتیبه‌ای با خط ثلث نوشته‌شده است.

پیست اسکی شیرآباد

پیست اسکی شیرآباد، تنها پیست اسکی شرق کشور است که در استان خراسان رضوی قرار دارد. این پیست، در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا، امکانات مناسبی برای اسکی و سایر ورزش‌های زمستانی دارد. پیست اسکی، در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد و از آن زمان، به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در استان خراسان رضوی تبدیل‌شده است. این پیست، در فصل زمستان، معمولاً از اوایل آذرماه تا اواخر فروردین‌ماه، باز است.

هتل‌های مشهد در نزدیکی دریاچه چشمه سبز

شما می‌توانید در یکی از هتل‌های مشهد اقامت کنید و یک روز را به گردش در طبیعت زیبای دریاچه اختصاص دهید. هتل‌های مشهد از پنج ستاره تا هتل آپارتمان‌ها می‌توانند گزینه مناسبی برای هر بودجه و سلیقه‌ای باشند. هتل درویشی مشهد یکی از لوکس‌ترین هتل‌های این شهر در خیابان امام رضا قرار دارد. این خیابان به‌عنوان یک خیابان اصلی دسترسی شما را به هر مکانی آسان می‌کند.
هتل پنج ستاره درویشی در سال 1390 در یک ساختمان 20 طبقه شروع به فعالیت کرد که تجربه‌ای لوکس را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این هتل، اتاق‌ها آن است که به سبک‌های مختلف ایران باستان، چینی، عربی، هندی و رمی طراحی‌شده‌اند.
این هتل در نزدیکی حرم مظهر رضوی قرار دارد و امکاناتی باکیفیت در سطح استاندارد جهانی ارائه می‌دهد. پرسنل این هتل با رفتار عالی و حرفه‌ای خود از شما میزبانی می‌کنند. هتل درویشی تنها هتل آتریوم شرق کشور به‌حساب می‌آید که رستوران آتریوم آن شما را در محیطی سرسبز و چشم‌اندازی از آسمان فضایی رؤیایی خلق می‌کند.
مجموعه آبی هتل مجلل درویشی، استخر، سونا خشک و بخار، جکوزی، ماساژ و اسپا را شامل می‌شود. همچنین در حمام سنتی هتل می‌توانید از خدماتی چون شستشوی پا با نمک دریایی، لایه‌برداری سنتی و پودرهای گیاهی بهره ببرید. شما با رزرو اتاقی در هتل باشکوه درویشی می‌توانید یک اقامت لاکچری را تجربه کنید و خاطرات سفر به مشهد را برای خود ماندگار کنید.

هتل-درویشی-مشهد

کلام پایانی

دریاچه چشمه سبز، یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی خراسان رضوی مکانی زیبا و آرامش‌بخش برای علاقه‌مندان به طبیعت محسوب می‌شود. تماشای این هدیه طبیعت در میان کوه‌های بلند و محیطی سرسبز خالی از لطف نیست. چشمه‌های زیرزمینی و آب زلال و شفاف این دریاچه آینه‌ای است که محیط اطراف را در خود منعکس می‌کند. این خلقت طبیعی زیستگاه انواع ماهی‌های سرد آبی است که ماهیگیران زیادی را برای صیادی به خود جذب می‌کند. شما می‌توانید در کنار دریاچه ساعاتی را فارغ از دنیای شلوغ روزمره سپری کنید.

سؤالات متداول در مورد دریاچه چشمه سبز گلمکان

مسیر دریاچه چشمه سبز چگونه است؟

مسیر تا شهر گلمکان آسفالته است؛ اما بقیه مسیر سنگلاخی است و بهتر است با گروه‌های کوهنوردی یا ماشین آفرود طی شود.

دریاچه چشمه سبز کجاست؟

دریاچه چشمه سبز در 40 کیلومتری غرب مشهد در جاده مشهد قوچان در روستای تاریخی گلمکان قرار دارد.

فاصله هتل درویشی تا حرم چقدر است؟

این هتل با حرم 1.4 کیلومتر فاصله دارد و می‌توانید با حدود 10 دقیقه پیاده‌روی، خود را از هتل به حرم مطهر امام رضا (ع) برسانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...