رَهی نو

همه چیز درمورد سد طرق مشهد به همراه آدرس و تصاویر| رهی نو

تعداد بازدید: ۲۷۹ ۸ بهمن ۱۴۰۲

  شاید از خودتان بپرسید مگر سد می‌تواند جاذبه گردشگری باشد؟ در مورد سد طرق مشهد می‌توان گفت این موضوع صحت دارد زیرا طبیعت زیبا و امکانات گردشگری فراوانی در اطراف این سد قرار دارد. این سد با ذخیره آبی خود بستر طبیعت اطراف را سرسبز و پر از گل و گیاه کرده که در فصل‌های بهار و تابستان شما را با فضایی آرام به‌دوراز هیاهوی شهری قرار می‌دهد.
کوه‌های سر به فلک کشیده، زمینی سبز و آبی زلال برای استراحت و گردش در طبیعت کافی است فقط بایستی باروبنه خود را جمع کنید و به سمت سد طرق حرکت کنید. جاذبه‌های دیدنی مشهد کم نیستند ولی سد طرق پتانسیل و کششی دارد که شهروندان و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با معرفی کامل سد طرق طبیعت دوستان را با فضایی متفاوت برای گردش و تفریح آشنا می‌کنیم.

تاریخچه سد طرق مشهد

سد طرق مانند همنوعان خود بر روی رودی خروشان قرار دارد، رودی که از بام خراسان رشته‌کوه‌های بینالود و خلج سرچشمه می‌گیرد. این سد تاریخی به دوره تیموریان حدود 400 سال پیش برمی‌گردد زمانی که امیر علیشیر نوایی وزیر سلطان حسین بایقرا دستور ساخت آب‌بندی بر روی رود طرق داد.
این آب‌بند از آن زمان تا سال‌ها بعد نقش مهمی را در تأمین آب موردنیاز شهر مشهد داشت و نواحی مختلف را سیراب می‌کرد. در سال 1357 جهت توسعه شهری مشهد برای احداث سدی بر روی رود طرق اقدام شد که با فاجعه تاریخی ایران، جنگ تحمیلی عراق مواجه شد.
این موضوع موجب شد تا بهره‌برداری از سد تا سال 1367 طول بکشد ولی اکنون پس از 30 سال این سد هنوز مشهد و شهرهای اطراف را از آب بی‌نیاز می‌کند. آب‌بند قدیمی باوجود سد همچنان پابرجا است و به‌عنوان یک جاذبه تاریخی گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این اثر در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ با شمارهٔ ثبت ۲۹۲۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه-سد-طرق-مشهد

سد طرق شهر مشهد کجاست؟

سد طرق در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی شهر مشهد، در دامنهٔ کوه‌های بینالود و خلج قرار دارد. این سد بر روی رودخانهٔ طرق ساخته‌شده است. این سد تاریخی در 14 کیلومتری شهر مشهد در روستای طرق روی رودی خروشان همنام روستا قرار دارد. به لطف رود طرق، در مسیر جریانش زمین‌های اطراف آن سیراب می‌شوند و همین موضوع محیطی سرسبز را رقم می‌زند.
آب‌بند تاریخی را می‌توانید در کنار سد طرق مشاهده کنید. برای تماشای این سد زیبا و طبیعت زیبایش بایستی از شهر مشهد خارج شوید. از مشهد به سمت جاده طرقبه حرکت کنید. پس از رسیدن به جاده طرقبه، حدود ۱۴ کیلومتر به سمت جنوب برانید تا به روستای طرق برسید. از روستا، حدود ۲ کیلومتر به سمت غرب بروید تا سد طرق را ببینید.

 بهترین زمان بازدید از سد طرق

ازآنجاکه مشهد در منطقه‌ای خشک و سردسیر قرار دارد بهترین زمان برای رفتن به سد طرق فصل بهار است، فصلی که همه جای ایران رخت سبز می‌پوشد. اگر در فصل بهار و اردیبهشت‌ماه به شهر مشهد سفر کنید می‌توانید در روستای طرق بهشتی را روی زمین بیابید.
در این ماه و فصل حوض‌های سد مملو از آبی زلال هستند که با انعکاس طبیعت اطراف خود، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. کم‌کم که هوا گرم می‌شود طبیعت اطراف کمی خشک می‌شوند ولی نسیم خنکی که از سد بلند می‌شود گرمای هوا را تعدیل می‌کند و یک فضای دل‌چسب را به ارمغان می‌آورد. اگر سرما را دوست دارید می‌توانید در فصل‌های پاییز و زمستان به سد طرق بروید و به تماشای پرندگان مهاجری چون مرغابی و چنگر بنشینید. فقط بایستی با لباس گرم و تجهیزات کافی به این منطقه بروید.

معماری و نحوه ساخت سد قدیمی طرق 

سد طرق به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد از نوع بتونی دو قوسی است که از ۲۲ بلوک و به عرض ۱۴ متر و ارتفاع ۸۱ متر از پی ساخته‌شده است. ضخامت تاج سد ۸۰٫۴ متر و ۸۴٫۱۲ متر ضخامت در پی و طول تاج ۳۲۲ متر دارد. حجم بتن‌ریزی سد ۱۶۵٬۰۰۰ مترمکعب است.
معماری سرریز سد طرق شکل نیلوفر دارد. همه این موارد این سد مستحکم را به یک مخزن ذخیره آبی بزرگ برای مشهد و حومه تبدیل کرده است. پس از مطالعات اولیه برای ساخت، پی سد در دل کوه کنده شد و قالب‌های بتونی و دریچه‌های کنترل و سرریز بر روی آن قرار گرفت. سد طرق یکی از مهم‌ترین سدهای استان خراسان رضوی است و نقش مهمی در تأمین آب شرب و کشاورزی منطقه دارد. این سد سالانه حدود ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب را برای شرب شهر مشهد تأمین می‌کند.

جاذبه های گردشگری سد طرق

سد طرق مشهد علاوه بر اهمیت فنی و مهندسی، دارای ویژگی‌های گردشگری نیز است. این سد در دامنهٔ کوه‌های بینالود و خلج قرار دارد و مناظر طبیعی زیبایی را رقم می‌زند که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

جاذبه-های-گردشگری-سد-طرق-مشهد

ماهیگیری در سد طرق

سدهای زیادی در اطراف مشهد برای ماهیگیری قرار دارند ولی سد طرق را می‌توان مناسب‌ترین سد برای ماهیگیری دانست. روزانه صیادان و ماهیگیران زیادی برای صید به سد می‌روند که تماشای آن‌ها برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. اگر در سفر به مشهد قصد ماهیگیری از این سد را دارید بایستی تجهیزات مناسب برای ماهیگیری به همراه خود داشته باشید. شما می‌توانید ماهی کپور که ماهی غالب سد است را صید کنید. فقط لازم است مجوزهای لازمه را داشته باشید و اصول و قوانین ماهیگیری را بدانید.

کمپ زدن در اطراف سد طرق

اطراف سد طرق مناطق مناسبی برای کمپینگ وجود دارد. این مناطق دارای مناظر طبیعی زیبایی هستند و می‌توانید شب را در آن‌ها به صبح برسانید. اگر تجهیزات کمپینگ را ندارید می‌توانید وسایل موردنیاز خود را از فروشگاه‌های شهرک طرق تهیه کنید و با اُتراق کردن از صدای طبیعت، زمین سبز و آبی شفاف لذت ببرید. هوا که به سمت تاریکی می‌رود می‌توانید آتشی برپا کنید، چای آتشی دم کنید، نظاره‌گر غروب تماشایی خورشید شوید و این‌گونه ذهن خود را به آرامش دعوت کنید.

تماشای پرندگان مختلف

در فصل‌های سرد سال سد طرق همچنان می‌تواند برای شما شگفتی خلق کند. این سد در کوهپایه بینالود آب‌و‌هوایی مطلوب برای پرندگان مهاجر محسوب می‌شود. در پاییز و زمستان شما می‌توانید شاهد آب‌تنی و پرواز پرندگان مهاجری چون مرغابی، حواصیل و چنگر باشید و از زیستگاه آن‌ها دیدن کنید. 

جاذبه‌ های دیدنی نزدیک به سد طرق

پس‌ازآنکه در اطراف سد زیبای طرق گشت‌وگذار کردید و کیفتان کوک شد می‌توانید به اطراف سد بروید و از زیبایی‌های آن منطقه بهره ببرید. در ادامه به معرفی این جاذبه‌های تماشایی می‌پردازیم.

 پارک جنگلی طرق

پارک جنگلی طرق معروف به بوستان غدیر یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین پارک‌های جنگلی ایران به‌حساب می‌آید. پارک جنگلی طرق یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان خراسان رضوی در مسیر رودخانه طرق قرار دارد. این پارک جنگلی در سال ۱۳۷۷ خورشیدی افتتاح شد و مساحتی بالغ‌بر ۱۸۶ هکتار دارد. پارک جنگلی طرق دارای پوشش گیاهی متنوعی است که شامل درختان اقاقیا، زبان‌گنجشک، افرا، نارون، سرو و چنار می‌شود. همچنین، این پارک جنگلی زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان و حیوانات است.

پارک ریحانه

پارک ریحانه یکی از پارک‌های مخصوص بانوان در شهر مشهد است که در محل کمپ «بابا قدرت» سابق واقع‌شده است. این پارک در سال ۱۳۹۲ خورشیدی افتتاح شد و مساحتی بالغ‌بر ۲۲ هکتار دارد. پارک ریحانه امکانات رفاهی مختلفی برای بانوان دارد که شامل سرویس بهداشتی، آلاچیق، نمازخانه و پارکینگ می‌شود. همچنین، در این پارک امکاناتی برای ورزش و تفریح بانوان نیز وجود دارد. بانوان می‌توانند در این پارک باصفا و سرسبز یک فضای اختصاصی برای تفریح و ورزش داشته باشند. این پارک در عین زیبایی فضایی امن و آرام دارد.

منطقه حفاظت‌شده هفت‌حوض

منطقه حفاظت‌شده هفت‌حوض یکی از مناطق حفاظت‌شده استان خراسان رضوی است که در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و در دامنهٔ کوه‌های بینالود قرار دارد. این منطقه در سال ۱۳۴۶ خورشیدی به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد و دارای مساحتی بالغ‌بر ۱۷۰۰ هکتار است. منطقه حفاظت‌شده هفت‌حوض پوشش گیاهی متنوعی شامل درختان ارس، بلوط، افرا، نارون و چنار دارد. در منطقه حفاظت‌شده هفت‌حوض هفت حوضچه طبیعی وجود دارد که به نام‌های حوضچه یلدا، حوضچه نوروز، حوضچه بهار، حوضچه تابستان، حوضچه پاییز و حوضچه زمستان نام‌گذاری شده‌اند.

منطقه-حفاظت‌شده-هفت‌حوض

هتل‌های مشهد در نزدیکی سد تاریخی طرق

پس از گردش در طبیعت منحصربه‌فرد مربوط به منطقه سد طرق بهتر است در یکی از هتل‌های مشهد اقامت کنید. هتلی که لذت شما از بودن در طبیعت را تکمیل کند. مشهد به دلیل موقعیت گردشگری که دارد هتل‌های زیادی از پنج ستاره گرفته تا هتل‌آپارتمان‌های معمولی را شامل می‌شود. هتل درویشی مشهد یکی از لوکس‌ترین هتل‌های این شهر در خیابان امام رضا قرار دارد که شما را به‌راحتی به حرم امام رضا (ع) می‌رساند.
این هتل 23 طبقه مرتفع‌ترین مرکز اقامتی مشهد به‌حساب می‌آید که تنها هتل آتریوم شرق کشور است.
با رزرو اتاق در هتل پنج ستاره درویشی می‌توانید چشم‌اندازی زیبا از حرم و شهر مشهد داشته باشید. اتاق‌هایی با طراحی ایران باستان، چینی، عربی، هندی و پنت هاوس رم همگی برای ارضای سلایق مختلف در این هتل مجلل ایجادشده‌اند.
شما می‌توانید با اقامت در هتل لوکس درویشی از امکاناتی چون آتلیه عکاسی سنتی و کودک، آرایشگاه آقایان و بانوان، شهربازی، مجموعه آبی جذاب، سالن کنفرانس و همایش، مرکز خرید، خدمات تور، گیم نت، اتاق بازی، خدمات تور، سالن ورزشی و غیره بهره‌مند شوید.
 همچنین می‌توانید غذای خود را در رستوران آتریوم هتل در مکانی سرسبز و رؤیایی میل کنید یا اینکه به رستوران روف گاردن هتل بروید و انواع غذاهای ایرانی و بین‌المللی را میل کنید. فست فود فیروزه برای شما انواع پیتزا، کنتاکی و ساندویچ باکیفیت را مهیا می‌کند. چایخانه سنتی برکه در هتل شما را به‌صرف نوشیدنی‌های گرم و سرد، کیک و دسرهای خوشمزه دعوت می‌کند. به‌هرحال اقامت لاکچری در هتل درویشی از آن دست تجربه‌هایی است که با کیفیت و جذابیت خود سفر به مشهد را فراموش‌نشدنی می‌کند.

هتل‌های مشهد در نزدیکی سد تاریخی طرق

کلام پایانی
سد طرق به‌عنوان یکی از سرمایه‌های مهم استان خراسان رضوی جذابیت گردشگری بالایی دارد به طوری که سالانه مسافران زیادی این منطقه را مقصد تفریح خود انتخاب می‌کنند. این سد با قرارگیری در دامنه کوه‌های بینالود و بستر رودخانه طرق محیطی خوش آب‌وهوا با مناظر طبیعی و بکر خلق کرده است.
همین موضوع سبب شده این سد زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان و حیوانات آبزی باشد. ناگفته نماند سد طرق که نقش مهمی در تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت خراسان رضوی دارد. درنهایت تماشای این سد تاریخی را از دست ندهید زیرا این‌گونه فضاها در ایران به دلیل کمبود آب روبه انقراض هستند و کمتر جایی ممکن است شما بتوانید به تماشای این شکل از زیبایی خلقت بنشینید.

سؤالات متداول در مورد سد طرق مشهد

سد طرق کجاست؟

سد طرق در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی شهر مشهد و در دامنهٔ کوه‌های بینالود قرار دارد. این سد یکی از معروف‌ترین سدهای استان خراسان رضوی به‌حساب می‌آید.

بهترین سد برای ماهیگیری در مشهد کدام است؟

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، بهترین سد برای ماهیگیری در مشهد، سد طرق است. این سد آب‌وهوای مناسبی برای ماهیگیری دارد و گونه‌های مختلفی از ماهی در آن یافت می‌شود.

فاصله هتل درویشی مشهد تا سد طرق چقدر است؟

فاصله هتل درویشی تا سد طرق حدود ۲۸.۹ کیلومتر است. این مسافت را می‌توان با خودروی شخصی در حدود ۳۸ دقیقه طی کرد.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...