رَهی نو

لیست روستاهای ییلاقی مازندران + عکس و آدرس

تعداد بازدید: ۳۲۲۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۱

آدمی گاهی اوقات می‌خواهد از شهر دور شده و برای یک مدت کوتاه، به دل طبیعت برود. در این زمان‌ها ممکن است دنیای شبکه‌های اجتماعی شما را در خود غرق کند و نیاز است به جایی بروید که از آن‌ها دور شده و آرامش را تجربه کنید. روستاهای ییلاقی مازندران یکی از مقاصدی است که شما می‌توانید برای رسیدن به این هدف به آن مکان‌ها سر بزنید و با انرژی کامل به محل زندگی و کارتان برگردید.

 

اگر نمی‌دانید هنگام سفر به مازندران، به کدام بخش این استان بروید، این مقاله را تا انتهای آن دنبال کنید؛ زیرا تعدادی از روستاهایی ییلاقی آن را نام برده‌ایم و قرار است شما را با آن‌ها آشنا کنیم.

برای آشنایی با جاهای دیدنی مازندران و جاهای دیدنی ایران این مقالات را بخوانید.

لیست بهترین روستاها و مناطق ییلاقی مازندران

بخش بزرگی از استان مازندران شامل روستای ییلاقی است. گردشگران از جاهای مختلفی به آن‌جا می‌روند و زمانشان را در آن‌جا سپری می‌کنند. بنابراین، در فصل گردشگری و تعطیلات مختلف انتظار داشته باشید که افراد زیادی مانند شما آن مناطق را انتخاب کنند. این ییلاق‌ها در فصول گرم مانند تابستان هوای مطبوعی دارند و خنک‌تر از سایر جاها هستند. در ادامه تعدادی از این روستاهای ییلاقی مازندران را برایتان معرفی می‌کنیم و توضیحاتی در موردشان ارائه می‌دهیم.

 

فیلبند

تا به حال شده است که دلتان بخواهد آسمان بعد از ابرها را ببینید؟ فیلبند یکی از مناطق ییلاقی مازندران است که شما را به این خواسته‌تان می‌رساند. منطقه‌ای که بین کوهستان‌های بلند احاطه شده است و به آن لقب اقیانوس ابرها را داده‌اند. برای رسیدن به این منطقه ییلاقی، از جاده هراز به جنوب بابل بروید و در ادامه به روستای فیلبند یا سنگ چال می‌رسید. این جا به دلیل نزدیکی به تهران در بیشتر زمان‌ها مانند اواسط بهار تا اوایل پاییز شلوغ است؛ اما به دلیل سرمای زیاد در روزهای سرد خلوت است.

 

بهترین ییلاقات مازندران

برای آشنایی با سوغات شمال و سوغات شهرهای مختلف ایران این مقالات را بخوانید.

مازیچال

از بهترین ییلاقات مازندران، مازیچال است که در حدود 2600 متر بالاتر از سطح دریا است. با این‌حال، گردشگران کمی به آن جا می‌آیند و منطقه ساکت و آرامی در انتظارتان است. برای رسیدن به آن‌جا داشتن آمادگی جسمانی بالا لازم است تا بتوانید به نقاط مرتفع آن برسید؛ البته امکان آفرود هم برایتان وجود دارد. اما در آن‌جا چه چیزی در انتظارتان است؟ زمانی‌که به مازیچال برسید، از نقاط بلند آن جنگل‌های عباس آباد را در برابر چشمانتان می‌بینید.

 

یکی از زیبایی‌های دیگر ییلاق مازیچال در بهار و تابستان است. در این زمان، چوپانان گله‌های خودشان را برای چرا به این منطقه می‌آورند. شما هم می‌توانید در این زمان، به آن‌جا بروید تا این صحنه‌های زیبا را از نزدیک تماشا کنید. برای رسیدن به مازیچال کافی است یک ساعت از کلاردشت دور شده و به جاده عباس آباد برسید؛ در ادامه، این ییلاق منتظر شما است.

 

جواهرده

از بهترین ییلاقات مازندران که در مرز با گیلان است، جواهرده است. اگر می‌خواهید آبشارهای بزرگ و کوچکی را ببینید که در همه اوقات سال پرآب هستند یا برخی از آن‌ها در فصول خاصی وجود دارند، به جواهرده سر بزنید. یکی از آبشارهای معروف آن هم صفارود است که دیدنش خالی از لطف نیست. یکی از زیبایی‌های دیگر این منطقه هم ابرهای آن است که فاصله چندانی با زمینی که روی آن قدم می‌زنید، ندارد. این ییلاق در رامسر است. اگر 30 کیلومتر از این شهر به سمت جنوب غربی بروید، به دهستان سخت سر می‌رسید و در ادامه آن، جواهرده را پیدا می‌کنید که از ییلاقات کوه‌های البرز است. با وجودی که ارتفاع این ییلاق حدود 2 هزار متر است، اما گردشگران زیادی به آن‌جا می‌روند.

 

گرسماسر

اگر بخواهیم از جایی تعریف کنیم، به آن لقب بهشت می‌دهیم. مکانی بالاتر از بهشت، معنای گرسماسر است که یکی از بهترین ییلاقات مازندران نیز محسوب می‌شود؛ هنگام سفر به این ییلاق، متوجه می‌شوید که زیباترین طبیعت در انتظارتان است؛ چون در اطراف آن، مجموعه‌ای از دشت، چشمه و جنگل زیبایی است که می‌توانید در آن‌جا پیاده‌روی کنید و به گشت و گذار بپردازید. البته از آن‌جایی که در این قسمت، اکثر مناطق فاصله کمی با هم دارند؛ می‌توانید به روستاهای اطراف و مکان‌های دیدنی آن‌ها مانند مسجد آبجی و فولادچشمه هم سر بزنید. گرسماسر در 60 کیلومتری جنوب غربی رامسر، در مسیر این شهر با کتالم است.

 

یوش

یکی از روستاهای مازندران یوش و زادگاه نیما یوشیج است؛ هنوز هم خانه او در این منطقه به همان شکل سابق وجود دارد و امکان سر زدن به آن‌ برای علاقه‌مندان فراهم است. اگر در بهار و تابستان که هوا گرم و زیبا است، به این روستا بروید، جاده‌ای که از آن می‌گذرید، پر از گل‌های رنگارنگ است که شما را حتماً به وجد می‌آورد. گنبد کیا داوود و مقبره سید امین و سید جلال هم از جمله مکان‌هایی است که اگر به یوش نوشهر سفر کنید، امکان بازدید از آن‌ها وجود دارد.

 

البته ما می‌دانیم که قصد سفر به شمال معمولاً ریلکس کردن است. در این منطقه هم رودی است که با نام اوز آن را می‌شناسند و از بخش جنوبی این روستا می‌گذرد. شما می‌توانید برای گردش و استراحت به آن‌جا رفته و تا هر زمانی‌که بخواهید، در آن‌جا بمانید.

 

کندلوس

اگر در کجور نوشهر، روستای رانوس رستاق را رد کنید به روستا کندلوس می‌رسید که روستایی با قدمتی برابر با 4 هزار سال است. این مکان تاریخی محل مناسبی برای مسافرت‌های خانوادگی و دوستانه است و برای گردشگرانی که به آن‌جا سر می‌زنند، امکانات مناسبی در نظر گرفته شده است. اولین موزه روستایی هم در کندلوس مازندران ساخته شده است. علاوه بر آن، دیگر جاذبه‌های گردشگری روستا، حمام تاریخی و درختان سرو آن است.

 

مناطق ییلاقی مازندران

 

دلیر

روستای دلیر از روستاهای ییلاقی مازندران است که از یک طرف رود اسپیرو آن را از روستای الیت جدا می‌کند. از طرف دیگر هم به کوه و جنگل محدود شده است. این روستا که 2 هزار متر ارتفاع دارد، در دامنه کوه‌های تخت سلیمان است و روزهای سرد سال، سرمای زیادی دارد و گردشگران کمی آن را به عنوان مقصدشان انتخاب می‌کنند. با این‌حال، در فصل بهار و تابستان که هوا گرم است، گزینه مناسبی به‌عنوان مقصد گردشگری به حساب می‌آید.

 

جنب رودبار

اگر از شهر رامسر 60 کیلومتر به سمت جنوب غربی آن بروید، به ییلاق جنت رودبار یکی دیگر از بهترین ییلاقات مازندارن می‌رسید. این ییلاق نزدیک به گرسماسر است و فاصله چندانی با آن ندارد. بنابراین، اگر هر کدام از آن‌ها مقصد سفرتان باشد، می‌توانید در آن زمان، از ییلاق دیگر هم دیدن کنید. این ییلاق روستایی مازندران ترکیبی از کوه‌های بلند و دشت‌های بزرگی است که در دلشان آبشارهایی هم دارند. برای رسیدن به این روستا از دل جنگل دالخانی می‌گذرید که یکی از زیباترین بخش‌های مسیرتان به حساب می‌آید. روستای جنت رودبار محلی پر از گیاهان دارویی است و گل گاوزبان آن بیشتر از بقیه، معروف و مشهور است.

 

برنت

یکی دیگر از روستاهایی که هنگام مسافرتتان به استان مازندران می‌توانید به آن سر بزنید، روستای ییلاقی برنت است. این روستا در شهرستان سواد کوه قرار دارد و برای دیدن آن باید به بخش جنوی شهرستان یعنی دهستان خانقاه بروید.

 

لپاسر

کارتون هایدی را به یاد دارید که در دشت‌های پهناور آلپ به بازیگوشی مشغول بود؟ در ایران و استان مازندران هم این صحنه‌ها را در ییلاق لپاسر می‌بینید. لپاسر با ارتفاع ۳۶۰۰ متری از سطح دریا، مرتفع‌ترین ییلاق رامسر است. بهترین زمان برای سفر به آن‌جا و کمپ زدن، اواخر بهار تا اواسط تابستان است؛ زیرا حتی پیش آمده است که در شهریور هم در آن‌جا برف ببارد و در روزهای سرد، امکان رفتن به آن منطقه وجود ندارد.

 

این ییلاق بعد از مناطق جواهرده و نمک دره است و برای رسیدن به این مقصد، باید قسمتی از مسیر را پیاده روی کنید یا سوار بر اسب شوید. در این ناحیه از مازندران، چشمه‌ای است که آن را با آب سیاه می‌شناسند. این آب معدنی برای درمان بیماری‌های کلیوی مناسب است.

 

هزار جریب

هزار جریب جایی است که بکر بوده و برای گردشگرانی که به آن‌جا سر می‌زنند، امکانات چندانی ندارد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که  از این موضوع استقبال کرده و می‌خواهید از هیاهوی شهر دور شده و چند روز در آرامش و دل طبیعت باشید، این ییلاق مازندران مناسب شما است. هزار جریب منطقه‌ای حفاظت‌شده است که گونه‌های ارزشمندی در آن زندگی می‌کنند. علاوه بر این موضوع، در این منطقه جنگل‌های هیرکانی و چشمه‌های آب معدنی هم وجود دارد.

 

سلیمان تنگه

تصور کنید گردش و مسافرتی که می‌روید، شما را در تخلیه تمام هیجاناتتان کمک کند و با یک ذهن کاملاً آرام‌شده به محل زندگی و کارتان برگردید. سلیمان تنگه در ساری مقصد مناسب شما است. ورزش‌های آبی در این مکان زیاد است و شما می‌توانید قایق پدالی، اسکی روی آب و اتوبوس دریایی را در این منطقه و در رودخانه تجن آن تجربه کنید.

 

آلاشت

آلاشت که به شهرستان سوادکوه نزدیک است، از آثاری است که نام آن در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. این منطقه در حدود نیمی از سال، پر از ابر و مه است و اگر این نوع هوا را دوست دارید، این‌جا محل مناسبی برای شما است. امکانات رفاهی که برای گردشگران در نظر گرفته شده است، قابل قبول است و می‌توانید در آن‌جا لحظات خوشی را برای خود بسازید.

 

روستاهای ییلاقی مازندران

 

پلور

اگر در شهرستان آمل به دهستان لاریجان بروید، در ارتفاع 2300 متر بالاتر از سطح دریا به روستای پلور می‌رسید. این روستای ییلاقی مازندران نزدیک تهران است و این فاصله کم سبب می‌شود با یک تیر چند نشان بزنید و آبشار، دریاچه و کوه را در یک جا ببینید. بنابراین، یکی از مقاصد مناسب برای تعطیلاتتان می‌تواند روستای پلور باشد.

 

لاویج

لاویج از روستاهای ییلاقی مازندران است که در شهرستان نور قرار دارد. زمانی‌که جاده نو را به سمت چمستان بروید، در 2 کیلومتر مانده به چمستان به جاده‌ای می‌رسید که شما را به سمت روستای لاویج راهنمایی می‌کند. البته لاویج یک روستا نیست و مجموعه‌ای از چندین روستا است که چند موردشان خالی است و کسی در آن‌جا زندگی نمی‌کند. این مکان سرسبز و زیبا چشمه آب‌گرم طبیعی دارد و یکی از گزینه‌های مناسب برای روزهای گرم تابستان است تا اوقات خود را در آن‌جا به خوشی سپری کنید.

 

آغوزچال

آغوزچال از مناطق ییلاقی مازندران است که در شهرستان بابل قرار دارد. این ییلاق در غرب استان است و جنگل بزرگی با مساحت حدوداً 75 هکتار دارد. اکثر درختان این جنگل وسیع از راش و چنار است و حتی بعضی از خانه‌هایی که در این‌ منطقه می‌سازند از درختان راش تهیه شده است. بنابراین، اگر می‌خواهید برای مدتی در خانه‌های چوبی زندگی کنید و بمانید، آغوزچال مقصد مناسبی برایتان خواهد بود. در دل این جنگل هم رودها و نهرهایی است که می‌توانید در کنارشان کمپ بزنید و اوقاتتان را به خوشی سپری کنید.

 

خوشواش

یکی دیگر از روستاهای ییلاقی مازندران که ارتفاع زیادی دارد، خوشواش است. برای این‌که متوجه ارتفاع این مکان شوید، تصور کنید زمانی‌که به بالای این ییلاق می‌رسید، دریا و شهرهای اطراف آن را زیر پاهای خود می‌بینید. خانه‌های این روستای زیبا پیشرفته نیستند. یعنی، این خانه‌ها از کاهگل، چوب و سنگ ساخته شده‌اند و با خانه‌های مدرن امروزی تفاوت دارند. اگر به دنبال تجربیات جدید هستید و دلتان می‌خواهد درک کنید که بیشتر افراد در گذشته چطور زندگی می‌کردند، رفتن به این روستا می‌تواند شما را به وجد آورد و با سبک دیگری از زندگی آشنا سازد.

 

جمع بندی

این مقاله را به شناخت مناطق ییلاقی مازندران اختصاص دادیم تا بتوانید برای زمانی که مسافرت به این استان را برنامه‌ریزی می‌کنید، از میانشان هر کدام را که دوست دارید، انتخاب کنید. اگر فکر می‌کنید جای ییلاق خاصی در این مقاله خالی است و می‌خواهید در موردش بدانید یا این‌که یکی از مقاصد مناسب گردشگری در استان مازندران است و می‌خواهید دیگران هم با آن آشنا شوند، لطفا در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا همکارانمان این اطلاعات را در اختیارتان قرار دهند. ضمن اینکه می‌توانید از نظرات کاربران نیز استفاده کنید.

اگر قصد سفر و اقامت در مازندران را دارید می توانید هتل های 4 ستاره مازندران را مانند هتل بزرگ پارسیان رامسر و هتل دریاچه قو رامسر را از رهی نو با بهترین تخفیف رزرو کنید.

 

وظیفه خود می‌دانیم که در مورد حفاظت از این مکان‌ها و نریختن زباله در این مناطق هم صحبت کنیم. بعد از این‌که سفرتان تمام شد، زباله‌هایی را که در محیط ریخته‌اید، جمع کرده و آن‌ها را در محلی که مخصوص زباله است، بریزید. با این کار، علاوه بر تخریب نکردن محیط، کمک می‌کنید تا زیبایی آن هم از بین نرفته و حفظ شود. سپس، در ذهن افرادی که بعد از شما به آن‌جا می‌روند، تجربه خوبی از این محل ثبت می‌شود و در درازمدت افراد بیشتری می‌توانند از آن‌جا و زیبایی‌های آن دیدن کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سهیل ۱۴۰۲/۷/۲۳

مازیچال و جواهرده از روستاهای ییلاقی که در سفر به اونجا خاطرات خوشی دارم امیدوارم که بتونم همه ایران رو در دوره بازنشستگی ام ببینم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۴

سهیل عزیز خیلی عالی که تجربه سفرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم که با سلامت و سفرهای خوش دوران بازنشستگی رو طی کنید

حمید ۱۴۰۲/۲/۲۷

آلاشت بسیار زیباست فضای مه آلود و نزدیک تر بودن به تهران این مکان رو بسیار جذاب و دیدنی کرده برای تهرانیها

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۷

حمید جان همره عزیز از اینکه با وصف این مکان ما رو همراهی نمودید بسیار خوشحالیم و براتون بهترین سفرها رو در کنارمون آرزومندیم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...