رَهی نو

سوغات رشت

تعداد بازدید: ۱۳۵۸ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

رشت زیبا و فوق‌العاده دوست‌ داشتنی با آن آب‌ و هوای لطیفش که هر گردشگری را بی‌دریغ به آغوش می‌کشد و با شبنم‌های ریز و عطر دلنشین هوای شمال، گونه‌ها را نوازش می‌کند و ما امروز می‌خواهیم به این شهر دلنشین سفر کنیم. می‌خواهیم در بازار زیبای رشت بچرخیم و همچنان که با باران دل‌انگیز شمالی، روی سنگفرش‌های این شهر قدم بر می‌داریم، بهترین سوغاتی را از این دیار دلنشین با خود برداریم، با رهی نو همراه باشید.

معرفی سوغاتی‌های رشت

از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شهرهای شمالی کشور، در کنار سواحل دریای خزر، شهر رشت است. جالب است بدانید نام این شهر قدیمی دارالمرز یا دار الامان بوده که از منابع تاریخی خیلی قدیمی به جای مانده است. بسیاری از آثار تاریخی و اولین‌های تاریخ در شهر رشت اتفاق افتاده است. اولین کتابخانه ملی، اولین داروخانه شبانه‌روزی، اولین خانه سالمندان و بسیاری اولین‌های دیگر در این شهر پر شور و عشق رقم خورد. در کنار شور و غوغای بازار خوش صدای رشت، در حوالی هر مکان دیدنی و جاهای خاطره سازی که دارد، پر از سوغاتی و صنایع‌دستی است. تنوع سوغاتی و صنایع‌دستی در رشت به حدی است که احتمالاً اگر با یک چمدان پر برگردید و همان چمدان را خالی از سوغاتی کنید، باز هم صنایع‌دستی و خوراکی‌هایی وجود دارد که به‌ عنوان سوغات همراه خود نیاورده باشید.


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی رشت | جاذبه ها و تفریحات رشت با عکس و آدرس


لیست خوراکی‌های خوشمزه رشت

به شیرین‌ترین بخش ماجرا یعنی خوراکی‌های خوشمزه رشت می‌رسیم. مردم رشتی می‌دانند که یکی از تفریحات شیرین هر فردی در زندگی لحظات خوردن است. به همین دلیل انواع خوراکی و خوردنی را با جان و عشق درست کرده و در مقابل مهمان قرار می‌دهند. مهمان خوراکی‌های خوشمزه رشت می‌شویم.

رشته خوشکار

یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین سوغاتی‌هایی که هم در رشت و هم در کل گیلان می‌توانید پیدا کنید، رشته خوشکار است. این شیرینی سنتی در قنادی‌های رشت به وفور یافت می‌شود. به‌ خصوص که گیلانی‌ها آن را در ماه رمضان به‌ عنوان شیرینی اصلی سر سفره افطار خود قرار می‌دهند.

 

سوغات رشت

 

نان برنجی رشت

نان برنجی رشت که به آن تمیجان می‌گویند یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه این شهر است. نان برنجی رشتی با ذوق و سلیقه زنان هنرمند و خوش سلیقه شمالی درست می‌شود. آن را با آرد برنج و حلوا ارده مصرف می‌کنند و یک شیرینی خوشمزه برای پذیرایی از مهمانان محسوب می‌شود.

 

خوراکی‌های خوشمزه رشت

 

چای

در استان گیلان در بسیاری از شهرها همچون رشت، فومن، لنگرود، صومعه‌سرا، سیاهکل و … چای اصیل کشت می‌شود. رشت هم به‌ عنوان مرکزی برای عرضه چای، انواع چای‌های با کیفیت و خوش عطر و طعم را برای سوغاتی به گردشگران ارائه کرده است. از بابت خشک بودن چای هم خیالتان راحت است که خراب یا خرد نمی‌شود و سوغاتی مناسبی است که فضای کمی را هم اشغال می‌کند. کافیست چای خوشمزه رشت را در میان جنگل‌های باصفا با دارچین و هل و بهارنارنج میل کنید تا طعم یک چای واقعی را بچشید.

 

چای گیلان


بیشتر بخوانید: فاصله زمانی و مسافتی تهران تا رشت


زیتون و روغن زیتون

احتمالاً نام رودبار و منجیل را که بشنوید، بعد از جاده و خیابان‌های همیشه خیس از باران و آب‌ و هوای ابری‌اش، فروشگاه‌های زیتون و زیتون فروشی برایتان تداعی شود. یکی از بهترین زیتون‌های ایران را در این شهر می‌توانید تهیه کنید.

 

زیتون و روغن زیتون

 

ماهی سفید

از ماهی‌های شمال ایران که در رودخانه‌های استان گیلان به‌ وفور پیدا می‌کنید، ماهی سفید است. البته یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی رشت هم که در هر رستورانی می‌توانید بهترین طعم آن را تجربه کنید، ماهی سفید است. اگرچه تیغ‌های ریز از دردسر خوردن آن کم نمی‌کند با این وجود می‌ارزد. از جمله خواص درمانی این ماهی هم به ویتامین‌های فراوان و کلسیم و فسفری که دارد، می‌توان اشاره کرد. بنابراین اگر دوست دارید طعم بی‌نظیری از ماهی سفید را تجربه کنید، حتماً در سفر به رشت آن را تجربه کنید.

 

ماهی سفید


اقامت در هتل کادوس رشت  را از دست ندهید


کلوچه فومن

یکی از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین کلوچه‌هایی که در هر کجای ایران می‌توانید همراه با چای یا شیر میل کنید کلوچه فومن است. اما مسلماً کلوچه فومنی که در رشت تجربه می‌کنید، طعم متفاوت‌تر و بی‌نظیرتری از هر کلوچه فومن دیگری دارد. این کلوچه به‌ خصوص مورد علاقه توریست‌ها و گردشگرانی است که به رشت سفر می‌کنند.

 

کلوچه فومن


  
پنیر سیاهمزگی

یکی دیگر از پنیرهای محبوب شهر رشت پنیر سیاهمزگی است. پنیر خوشمزه‌ای که از شیر درست می‌شود و بسیار پرچرب و خوشمزه است. این پنیر در صدر جدول انواع پنیرهای دیگری است که در بازار وجود دارد. سری به بازار بزرگ رشت در خیابان پیرسرا بزنید و طعم بی‌نظیر پنیر را آن جا بچشید.

 

پنیر سیاهمزگی

 

رب انار

یکی دیگر از انواع سوغاتی‌های خوشمزه، رب انار است و در بسیاری از غذاهای رشتی می‌توانید طعم آن را بچشید. فسنجان، مرغ ترش و بسیاری از غذاهای دیگر با رب انار درست می‌شوند که طعم بی‌نظیری دارند و فقط در دستپخت رشتی‌ها می‌توانید تجربه کنید. در بازار بزرگ رشت انواع رب انار وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم اگر طرفدار مزه‌های ترش هستید، حتماً نوع خانگی آن را خریداری کنید.

 

رب انار گیلان

 

لیست صنایع دستی رشت

از خوراکی‌ها که بگذریم، به راستای صنایع‌دستی فروشی می‌رسیم. در هر کوچه و خیابانی از رشت، می‌توانید انواع صنایع‌دستی با حصیر، کفش و روسری‌های شمالی را ببینید.

پشم بافی

یکی از فراورده‌های دامی در بسیاری از روستاها و شهرهای شمالی پشم است. پشم را پس از چیدن، می‌ریسند و آن را تبدیل به نخ می‌کنند. سپس از آن محصولات دستی زیبایی درست می‌کنند که احتمالاً نمونه‌های آن را در رشت و ماسوله و شهرهای گیلان دیده باشید. یکی از معروف‌ترین آن‌ها پاپوش‌های رنگی است که سوغات محبوب رشت به شمار می‌رود.

 

صنایع دستی رشت

 

حصیر بافی

در بسیاری از شهرهای شمالی حصیربافی یکی از هنرهای دستی محبوب و معروف به شمار می‌رود که نقش زیادی در تأمین اقتصادی سازندگان آن دارد. شمال و به‌ خصوص رشت هم از آن شهرهایی است که در هر مغازه و هر خیابانی، نمونه‌ای از انواع حصیر، کلاه حصیری، زیرانداز، ساک دستی و … را می‌توان دید. حصیرها را با گیاهی به نام نی و سوف می‌سازند.

 

حصیر بافی

 

مروار بافی

مروار بافی یکی دیگر از نمونه‌های صنایع‌دستی در رشت است. مروار نوعی چوب ترکه است که در اطراف تهران کاشته می‌شود و از آن برای ساخت انواع سبد استفاده می‌کنند. انواع دیگر این صنعت را می‌توانید در ساخت محصولاتی همچون سبد، کاسه، جای میوه، ساک و … ببینید.

 

مروار بافی

 

چموش

با شنیدن نام چموش یاد چه چیزی می‌افتید؟ بسیار خب شاید برایتان جالب باشد که بدانید چموش نام نوعی کفش چرمی در گیلان است که توسط هنرمندان این خطه ساخته می‌شود. یکی از محبوب‌ترین مدل‌های چموش، مدل‌های بنددار است که به دور پا پیچیده می‌شود. چموش‌ها ساده و بدون رنگ هستند و برای رنگ کردن آن از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌کنند.

 

چموش

 

چادرشب دوزی

کمتر جایی از ایران را پیدا می‌کنید که چادرشب‌های بی‌نظیری همچون چادر شب‌های رشتی بدوزند. از آن‌ها برای زیر سفره، زیرانداز، قرار دادن نان و حتی رو انداز نیز استفاده می‌کنند. جالب است بدانید چادر شب‌ها با استفاده از دستگاهی به نام پاچال بافته می‌شوند و رنگ‌های زیبایی دارند. در سفرتان به رشت احتمالاً یکی از جذاب‌ترین سوغاتی‌هایی که برای علاقه‌مندان به صنایع‌دستی می‌توانید بیاورید، همین چادرشب‌های رنگی و زیبا هستند.

 

چادرشب دوزی

 

سوغات رشت رو از کجا بخریم؟

سوغات رشت تا دلتان بخواهد تنوع زیادی دارد. از گره چینی و نمد بافی و منبت‌کاری گرفته تا قالی‌ بافی و سوغاتی‌های خوراکی که می‌تواند دهانتان را آب بیندازد و چشمانتان را از زیبایی‌ها نوازش کند. در سفر به شهر بارانی و زیبای رشت، همین که در شب‌های پر شور در بازار رشت گشت می‌زنید، می‌توانید انواع خوراکی‌ها همچون ماهی دودی، برنج، ترشی و بسیاری از مواد غذایی و خوراکی دیگری که در شمال کشور یافت می‌شود، از اینجا تهیه کنید. با تماشای محصولات حصیری و کلاه و بادبزن‌های حصیری، ذوق کودکانه‌ای سر دهید و از دیدن هنرهای دستی به وجد آیید. کمتر زمانی پیش می‌آید که برای یک سفر فوق‌العاده به رشت برنامه‌ریزی کرده باشید و در نهایت دست خالی از این شهر به مقصد برگردید. به‌ خصوص که اگر هتلی نزدیک به بازار بزرگ رشت داشته باشید، هر روز می‌توانید صدای شور و نبض زندگی را با طعمی از برنج رشتی و بوی باران بشنوید و لذت ببرید.

برایمان بنویسید که شما در سفرتان به رشت، چه سوغاتی‌های دیگری را می‌شناسید؟


رزرو هتل های رشت با تخفیف بهمراه عکس، آدرس هتل ها روی نقشه و امکان مقایسه


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...