رَهی نو

معرفی بهترین غذاهای محلی تبریز ؛ لیست کامل غذاهای اصیل تبریزی

تعداد بازدید: ۱۵۴۲۲ ۱۹ تیر ۱۴۰۰

اگر بنا باشد برای دو روز تعطیلی هم که شده لذت غذاهای محلی و آب‌وهوای دنج شهری را تجربه کنید، قطعاً تبریز یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌تواند شما را از هیاهوی ذهنی‌تان آزاد کند و با طعم غذاهای خوشمزه و محلی‌اش هوش و حواس از سرتان ببرد. در این شهر، رنگ، طعم و عطر متفاوتی را احساس می‌کنید و این یکی از نقطه قوت‌های تبریز برای جذب گردشگران زیادی شده است. در اصل امکان ندارد که گذرتان به این شهر بیفتد و طعم غذاهای محلی تبریز و چایی در استکان کمرباریک را فراموش کنید. آشپزان تبریزی غذا را با عشق و لذت درست می‌کنند و با حوصله به آن می‌رسند تا جا بیفتد. به همین دلیل است که سر ظهر زمانی که از کوچه و خیابان‌های این شهر عبور می‌کنید، عطر غذایی که در فضا پیچیده است می‌تواند اشتهایتان را چندبرابر کند. بیش از این دلتان را آب نمی‌اندازیم. با سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه شوید تا سر سفره تبریزی‌های خوش دستپخت بنشینیم و طعم لذیذ غذاهای اصیل تبریز را بچشیم.

غذاهای معروف و خوشمزه تبریز 

از غذاهای معروف و خوشمزه تبریز شروع می‌کنیم. غذاهایی که فقط در این شهر می‌توانید طعم ناب آن را تجربه کنید. پس برای یک وعده حسابی آماده باشید:

قورما شورباسی آبگوشت تبریزی

تبریزی‌ها به آبگوشت خوشمزه‌ای که درست می‌کنند، قورما شورباسی می‌گویند. طعم بی‌نظیری از ترکیب شورباسی گوشت قرمه، گوشت سردست و لپه که به همراه گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، نمک و زردچوبه است. این آبگوشت خاص، تره و تخم‌مرغ هم دارد. در کنار نان سنگک و یک کاسه سیر ترشی و سبزی، احتمالاً انگشت‌هایتان را هم از فرط خوشمزگی غذا، همراهش میل کنید.

غذاهای محلی تبریز

سوتی پلو با طعم غذای تبریز

اگر بنا باشد یک پلوی متفاوت را در کنار استانبولی یا قاطی پلوهای دیگر تجربه کنید، قطعاً سوتی پلو خواهد بود که تجربه متفاوتی را برایتان رقم خواهد زد. این غذا که به شیرین پلو اردبیلی هم معروف است، ترکیبی از برنج، شیر، کره، نمک و زعفران است. این غذا را مانند برنج دمی پخته و با ماهی یا گوشت مرغ به همراه آلو، کشمش یا گردو و بادام میل می‌کنند.

غذاهای سنتی تبریز

دویماج به سبک تبریز

دویماج یا همان فینگرفود نوعی پیش غذای تبریزی است. اگر بخواهید همراه با تبریزی‌ها به یک میان وعده یا عصرانه خوشمزه دعوت شوید، دویماج مهمان سفره خواهد بود. این فینگرفود خوشمزه ترکیبی از پنیر، گردو، آب، دوغ، سبزی، پیازچه و نان خشک است. بعد از ترکیب این مواد اگر می‌خواهید دویماج خوشمزه‌ای داشته باشید، می‌توانید آن را به صورت ریزریز درآورده و تزیین کنید.

غذاهای اصیل تبریز

خورش هویج؛ خورش خوش آب و رنگ تبریزی

اگر دلتان هوس یک غذای خوشمزه و خوش رنگ و لعاب کرده است، تبریزی‌ها با خورش هویج از شما پذیرایی خواهند کرد. اینجا خبری از هویج پخته نیست، در عوض همراه با مرغ به‌صورت ظریف و تمیز، آن‌ها را با هم درست می‌کنند. سپس آلو و زعفران هم برای خوش طعم شدنش به آن اضافه می‌کنند.

خورش هویج

انواع آش تبریزی

نوبتی هم که باشد بهتر است برویم سروقت یک میان وعده گرم و خوشمزه تا در روزهای سرد زمستانی خودمان را با آن گرم کنیم. پس سر سفره آش‌های رنگین تبریزی‌ها می‌نشینیم تا از صفای وجود آن‌ها و طعم آش دلگرم شویم.

آش آبغوره؛ تجربه طعم ترش و لذیذ

همان‌طور که از اسمش مشخص است، یک آش ترش و دلپذیر انتظارتان را می‌کشد. ترکیب این آش پرطرفدار شامل لوبیا چیتی، برنج، بلغور، تره و جعفری می‌شود. البته طعم گوجه‌فرنگی هم آن را خاص و لذیذتر کرده است. اگر این آش را یک تبریزی در مقابلتان قرار دهد، احتمالاً هیچ‌وقت طعم خوش آن از خاطرتان نخواهد رفت.

آش آبغوره

آش اوماج؛ طعمی قدیمی و به‌یادماندنی

اگر در فصل زمستان و پیک سرماخوردگی مهمان تبریز شوید، آش اوماج یکی از مقوی‌ترین آش‌هایی است که با آن از شما پذیرایی خواهند کرد. ترکیب این آش از آرد، آب و نمک بوده که از آن خمیر خشک شده در می‌آورند. البته در کنار آماده شدن این خمیر به صورت همزمان ترکیب پیازداغ، عدس و آب قلم هم در حال آماده شدن است تا سبزی معطر آش به آن اضافه شود. مواد که پخته شد، کم‌کم خمیرها یا همان اوماج‌ها را به آش اضافه می‌کنند تا جا بیفتد و خوب پخته شود. اگر سرما خوردید، این آش یکی از بهترین درمان‌ها است.

آش اوماج


آش ماست

اگر از طرفداران ماست باشید، احتمالاً از طعم لذیذ آش ماست هم لذت خواهید برد و به مزاجتان سازگار باشد. ترکیبات این آش گوشت چرخ‌کرده، پیاز، آرد ذرت و کوفته ریزه است. ترکیبات همیشگی آش همچون عدس و لوبیا به همراه برنج، سیب‌زمینی و هویج نیز هسته اصلی این آش را تشکیل می‌دهند. ماست را هم در انتها موقع سرو آش به آن اضافه می کنند تا ترکیب دلچسبی فراهم شود. به این ترتیب طعم دلنشینی از آش ماست را تجربه خواهید کرد.

 

آش ماست

کوفته تبریزی؛ معروف‌ترین غذای تبریز 

دست روی دل سرآشپزان قدیمی و اصیل که بگذارید، هر یک حکایت شنیدنی از درست کردن و فوت‌وفن کوفته تبریزی دارند. کوفته خوشمزه‌ای که از تبریز آغاز شد و توانست سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار دهد. تصور کنید از شما در یک وعده ناهار مجلسی با کوفته تبریزی وسط یک ظرف با سس مخصوص پذیرایی شود. مخلفات هم برایتان سالاد شیرازی و سبزی خوردن کنار گذاشتند تا دلی از عزا درآورید. درست کردن این غذای اصیل تبریزی یک عشق و هنر تبریزی هم لازم دارد که دانه‌دانه این کوفته‌ها را قلقلی کرده و در میانش گردو یا آلو قرار دهند. ترکیب این کوفته خوشمزه از گوشت چرخ‌کرده، پیاز، سبزی معطر، برنج و لپه است که در هم کوبیده و ورز داده و سپس به حالت قلقلی درمی‌آورند. در نهایت هم در داخل آن تخم‌مرغ یا گردو و یا آلو گذاشته و با آب و زعفران و رب، سس خوشمزه‌تری برایش درست می‌کنند. جای‌جای تبریز را که بگردید، می‌توانید بهترین طعم کوفته تبریزی را در این شهر خوش آب‌وهوا مزه کنید.

کوفته تبریزی


انواع دلمه و کوکوی تبریزی 

اگر در تبریز مهمان باشید احتمالاً در وعده شام با دلمه یا کوکو‌های تبریزی مشعوف می‌شوید و می‌توانید یک دل سیر از طعم بی‌نظیر دلمه برگ مو و کوکوی لوبیا سبز میل کنید.

دلمه برگ مو؛ قدیمی اما همچنان ویژه

دلمه برگ مو یکی از غذاهای سنتی تبریز است و کمتر کسی است که با دیدن دانه‌های برگ مو که در میان برگ سبز درخت مو پیچیده شده و روغن انداخته، هوس حداقل یک دلمه ناقابل را نکند. به خصوص زمانی که شفافیت برگ مو اشتهایتان را باز می‌کند و به شما چشمک می‌زند. جالب است بدانید که دلمه برگ مو که از قدیم به نام یارپاق معروف بوده به نام آذربایجان است. با این حال آشپزان تبریزی چنان آن را با مهارت ویژه و خاص درست می‌کنند که انگار زادگاه و سازنده این غذا از ابتدا خودشان بودند. ترکیبات این غذای خوشمزه گوشت چرخ‌کرده، پیازداغ، لپه، برنج و سبزی معطر است. از ترکیب و تفت دادن این مواد، برگ مو را در آب و نمک جوشانده و هرکدام را با ترکیباتی که از قبل درست کردند، پر می‌کنند. این غذای دلنشین را نیز می‌توانید در بهترین و اصیل‌ترین رستوران‌های تبریز پیدا کنید.

دلمه برگ مو

کوکو لوبیا سبز؛ یک طعم جدید و سبز 

در میان پیش غذا یا همراه غذاهایی که تبریزی‌ها در سفره‌هایشان پهن می‌کنند، کوکوی لوبیا سبز طعم و رنگ اشتهاآوری دارد. در ترکیبات این کوکوی جذاب، لوبیا سبز تازه، هویج، سیب‌زمینی و تخم‌مرغ به کار رفته است. این مواد را رنده و با هم ترکیب می‌کنند؛ سپس گردو، زرشک، پیازداغ، بیکینگ پودر، نمک، زردچوبه و زعفران هم به آن اضافه می‌کنند تا طعم دلچسبی به خود بگیرد. این غذا در کنار یک سوپ داغ، نان سنگ و البته سبزی خوردن حسابی می‌چسبد. به خصوص اگر شانس این را داشته باشید که در خانه‌های قدیمی و سنتی تبریز مهمان باشید و میل کنید.

کوکو لوبیا سبز

فرهنگ غذایی تبریزی‌ها 

اگرچه تبریز با کوفته‌های تبریزی‌اش پیوند خورده است، با این وجود این شهر اصیل، پر از غذاهای متنوع و رنگین است که می‌تواند مزین سفره‌های ایرانی باشد. در سفر به تبریز که به شهر بدون فقیر معروف است، باکیفیت‌ترین طعم غذا را تجربه خواهید کرد و اصالت را از همان کیفیت غذا خواهید فهمید. کافیست در بازدید از جاذبه‌های دیدنی تبریز، خودتان را مهمان یک رستوران محلی کنید تا بتوانید طعم ناب غذای محلی را با بازدید از جاذبه‌های دیدنی تبریز، به خاطر بسپارید.

در تبریز کجا غذای محلی خوشمزه بخوریم؟ 

خوشمزه‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای هر شهری را می‌توانید در بهترین هتل‌های آن شهر پیدا کنید. در واقع، اگر می‌خواهید در مدت اقامتتان در تبریز، صفایی به دلتان داده و طعم بی‌نظیر دستپخت سرآشپزان معروف تبریز را بچشید، رستوران هتل‌های این شهر بهترین مکان هستند. رستوران‌هایی مانند:

  • رستوران زمرد، الماس و رستوران یاقوت در هتل پارس ائل گلی تبریز
  • رستوران گردان در هتل ائل گلی تبریز
  • رستوران ها و کافی شاپ  های هتل لاله پارک تبریز
  • رستوران ها و کافی شاپ های هتل لاله کندوان تبریز
  • رستوران کاکتوس و چشم‌انداز در هتل شهریار تبریز

کلام پایانی

تبریز یکی دیگر از شهر‌های دیدنی تهران است که از لحاظ تنوع غذایی بیداد کرده است. اگر سفری به  تبریز داشتید از امتحان کردن طعم بی‌نظیر غذاهای محلی این شهر غافل نشوید.  اگر شما هم هوس بازدید از این شهر بی‌نظیر با غذاهای خوشمزه به سرتان زده است، کافیست کوله‌بار سفرتان را جمع کرده و آماده حرکت شوید. شما چه غذاهای دیگری را از میان غذاهای سنتی تبریز می‌شناسید که طعم بی‌نظیری را زیر زبانتان به‌جای گذاشته است؟ برایمان بنویسید.

سوالات متداول در مورد غذاهای محلی تبریز 

معروف ترین غذاهای تبریز شامل چه مواردی می‌شود؟

کوفته تبریزی، دلمه برگ مو، سوتی پلو، آش آبغوره  و...

طرز تهیه سوتی پلو تبریزی به چه صورت است؟

این غذا که به شیرین پلو اردبیلی هم معروف است، ترکیبی از برنج، شیر، کره، نمک و زعفران است. این غذا را مانند برنج دمی پخته و با ماهی یا گوشت مرغ به همراه آلو، کشمش یا گردو و بادام میل می‌کنند.

ترکیبات آش ماست تبریزی شامل چه چیز هایی می‌شود؟

ترکیبات این آش گوشت چرخ‌کرده، پیاز، آرد ذرت و کوفته ریزه است. ترکیبات همیشگی آش همچون عدس و لوبیا به همراه برنج، سیب‌زمینی و هویج نیز هسته اصلی این آش را تشکیل می‌دهند. ماست را هم در انتها موقع سرو آش به آن اضافه می کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سمیه ۱۴۰۲/۹/۲

سوتی پلو با طعم غذای تبریز وای چه اسم باحالی داره

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۴

سمیه عزیز ممنون از شما و ثبت نظرتون

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...