رَهی نو

سوغات همدان

تعداد بازدید: ۱۵۸۸۰ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

لیست سوغاتی های همدان

با شنیدن نام همدان، بیش از هر چیزی تاریخ کهن در ذهن ما تداعی می‌شود. همانطور که می‌دانید، این شهر با قرارگیری در دامنه کوه الوند آب‌وهوایی کوهستانی دارد و تابستان‌های آن زمان بسیار مناسبی برای مسافرت است. اگر تصمیم گرفتید در تابستان به این شهر سفر کنید، حتما به بازارها و مراکز خرید همدان سری بزنید و از خرید سوغات متنوعی چون انواع خوراکی‌ها و صنایع دستی غافل نشوید.  از مهم‌ترین سوغات خوراکی و شیرینی‌های خوشمزه همدان می‌توان به کماج، حلوا زرده، گز، انگشت پیچ، نان چای، شیره انگور، آب‌نبات قیچی، حلوا لوزی، انواع خشکبار، برساق، چای بغدادی و باسلوق اشاره کرد. سوغات صنایع دستی همدان هم در سراسر ایران نام‌آشنا و پرآوازه است و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها را انواع طلا و نقره، سفال و سرامیک، کاشی هفت‌رنگ، چرم، صنایع چوبی، ظروف مسی، قلم‌زنی روی مس، قالی و گلیم‌بافی، گیوه بافی، مروار بافی و آبگینه شیشه‌گری تشکیل می‌دهد.

شیرینی ها و سوغات همدان

در همدان تنوع خوشمزه‌ای از شیرینی ها و سوغات خوراکی وجود دارد، به طوری‌ که هر مسافر و گردشگری می‌تواند خوراکی باب میل خود را خریداری کند. در ادامه مهم‌ترین شیرینی ها و سوغات خوراکی همدان را برایتان معرفی می‌کنیم.

کماج

کماج بیش از هر خوراکی دیگری به نام همدان شناخته می‌شود و تقریبا تمام شیرینی‌ فروشی‌های این شهر، کماج‌های لذیذ و دوست‌داشتنی را طبخ و می‌فروشند. قدمت این نان خوشمزه به سال‌های بسیار دور بازمی‌گردد و مردم همدان آن را با کمک آرد، شکر، تخم مرغ، کنجد، گردو، شیر، نمک، کره و پودر دارچین می‌پزند. شروع قیمت کماج با توجه به کیفیت مواد استفاده شده از کیلویی 20 هزار تومان است.

کماج همدان


لیست جاهای دیدنی همدان | جاذبه ها و تفریحات همدان با عکس و آدرس 


حلوا زرده

طرفداران حلوا قطعا با امتحان طعم حلوا زرده همدان، آن را به عنوان سوغاتی خریداری می‌کنند. این شیرینی خوشمزه درواقع دسری است زردرنگ که شباهت زیادی به فرنی دارد. البته بافت حلوازرده نسبت به فرنی کمی سفت‌تر است و مردم همدان برای تهیه حلوا زدره از زرده تخم‌مرغ، شکر، زعفران، گلاب و نشاسته استفاده می‌کنند. شروع قیمت حلوا زرده با توجه به کیفیت و میزان مواد استفاده شده از کیلویی 20 هزارتومان است.

حلوا زرده همدان

انگشت پیچ

یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه همدان، انگشت‌پیچ است. دسری سفید‌رنگ که تنها از لحاظ رنگ با حلوازرده متفاوت است. جالب است بدانید، معمولا انگشت‌پیچ را به همراه حلوازرده خریداری می‌کنند، و چون مردم در گذشته‌ها هنگام سرو انگشتان خود را داخل ظرف دسر کرده و آن را به دور انگشت خود می‌پیچیدند، به این نام شهرت یافته است. گلاب، شکر، جوهر لیمو، هل و سفیده تخم‌مرغ از مواد اصلی برای طبخ انگشت‌پیچ است. و شما می‌توانید آن را بسته به کیفیت مواد استفاده با حد اقل کیلویی 25 هزارتومان خریداری کنید.

انگشت پیچ همدان

نان چایی

اشتباه نکنید، نان چایی فقط مختص قزوین و زنجان نیست. در همدان هم نان چایی خوشمزه با شیرینی مطلوب تهیه می‌شود و مردم آن را در کنار چای مصرف می‌کنند. معمولا کسانی که قند خونشان بالا است و نمی‌توانند، چایشان را با قند بنوشند، شیرینی نان چای را انتخاب می‌کنند. در همدان هم برای پخت این شیرینی لذیذ از آرد، ماست، تخم‌مرغ، کره و کنجد استفاده می‌شود. شروع قیمت نان چایی در همدان با توجه به میزان مواد استفاده شده و همچنین کیفیت آن‌ها از کیلویی 30 هزارتومان است.

نان چایی همدان

شیره انگور

شیره انگور به‌ویژه انگور فخری و گزنه یکی دیگر از آن دسته خوراکی‌های دوست‌داشتنی و سوغات پرطرفدار همدان است که ارزش غذایی بسیار بالایی هم دارد. این خوراکی را می‌توان منبع کاملی از انواع ویتامین A و B معرفی کرد. منیزیم و آهن در شیره انگور به‌وفور یافت می‌شود و مناسب درمان کم‌خونی است.  شروع قیمت شیره انگور با توجه به کیفیت و مرغوبیت آن از کیلویی 25 هزارتومان است.

شیره انگور همدان


لیست بهترین هتل های همدان + عکس و آدرس | رزرو هتل در همدان با تخفیف ویژه


آب نبات قیچی

آب‌نبات قیچی خوراکی خوشمزه‌ای است، که کمتر کسی طعم آن را همراه با یک فنجان چای داغ تجربه نکرده باشد. در بازار همدان تنوعی از آب‌نبات قیچی با طعم‌های زعفرانی، هل‌دار، پسته‌ای، دارچینی، نارگیلی، لیمویی، ساده و... به فروش می‌رسد. شکر، روغن و آب از مواد اصلی در تهیه این سوغات دوست‌داشتنی همدان است. شروع قیمت آب‌نبات قیچی با توجه به نوع و مواد استفاده شده در آن از کیلویی 10 هزارتومان است.

آب نبات قیچی همدان

خشکبار

خشکبار همدان هم در بین سوغات خوراکی این شهر، پرآوازه است. در همدان به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب محصولات باکیفیتی مانند هلو، سیب، بادام، گردو، انگور، زردآلو و سایر میوه‌ها تولید می‌شود. از این رو خشکبار همدان مانند انواع قیسی، برگه، مویز، کشمش، گردو و ... از مرغوب‌ترین خشکبار تولیدی در ایران است. شروع قیمت خشکبار در همدان با توجه به نوع خشکبار، کیفیت و مرغوبیت از کیلویی 15 هزارتومان است.

خشکبار همدان

باسلوق

باسلوق یکی دیگر از خوراکی‌ها و سوغات خوشمزه همدان است، که از مرغوب‌ترین‌های آن را می‌توان در ملایر تهیه کرد. باسلوق با شیره انگور (دوشاب)، نشاسته، مغز بادام، مغز هسته شیرین زردآلو و چاشنی‌های مختلف تهیه شده و بسیار پرطرفدار است. شروع قیمت باسلوق با توجه به موادی که در تهیه آن استفاده می‌شود، متفاوت است. اما با حد اقل هزینه 30 هزارتومان می‌توانید، یک کیلو باسلوق تهیه کنید.

باسلوق همدان

برساق

نام یک نوع شیرینی محلی و پرطرفدار همدان، برساق است که با استفاده از آرد، شکر، روغن، شیر، زردچوبه و نمک تهیه می‌شود. البته ناگفته نماند، طوایف لر و کرد هم این شیرینی نرم و لطیف را تهیه می‌کنند. برساق در روغن داغ سرخ می‌شود، بنابراین مصرف زیاد آن برای کسانی که چربی بالا دارند، توصیه نمی‌شود. شروع قیمت برساق همدان با توجه به کیفیت و تازگی مواد استفاده شده در طبخ از کیلویی 20 هزارتومان است.

حلوا لوزی

حلواهای مختلفی در فروشگاه‌ها و شیرینی‌فروشی‌های همدان عرضه می‌شود. اما حلوا لوزی همدان خوراکی است که قطعا اکثر فروشنده‌های همدان نمونه‌های باکیفیت و خوش‌مزه آن را می‌فروشند. آرد برنج، مغزگردو، سبوس گندم و زعفران مواد اصلی در تهیه حلوا لوزی است و به دلیل استفاده از سبوس گندم و مغز گردو ارزش غذایی بالایی دارد.

حلوا لوزی همدان

سوغات همدان را از کجا بخریم؟

برای تهیه و خریداری بهترین شیرینی ها و سوغات خوراکی همدان، اولین پیشنهاد ما بازار بزرگ همدان است. یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید همدان که با 30 راسته و 24 سرا قلب تپنده اقتصاد این شهر هم به‌شمار می‌رود. برای رفتن به بازار بزرگ همدان که قدمت ساخت آن به دوران حکومت قاجاریان بازمی‌گردد، کافی است، به محدوده خیابان باباطاهر، اکباتان و شهدا بروید.

پرفروش ترین صنایع دستی همدان

از سوغات خوراکی و شیرینی های همدان که بگذریم، نوبت به صنایع دستی پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین می‌رسیم. کالاهایی که می‌توان آن‌ها را به عنوان سوغاتی ارزشمند برای عزیزانمان خریداری کنیم.

سفال و سرامیک

سفال و سرامیک همدان شهرتی جهانی دارد. درواقع همدان و شهر لالجین را مرکز سفال ایران می‌نامند، که قدمت آن به بیش از 8 قرن می‌رسد. محصولات سفالی در همدان تنوع بسیار زیاد و خیره‌کننده‌ای دارد و هنرمندان همدانی با ایجاد طرح و نقش‌های فوق‌العاده زیبا روی بسیاری از محصولات خود، کالایی ارزشمند و دیدنی تولید می‌کنند. قیمت محصولات سفالی همدان با توجه به نوع، سایز و طرح متفاوت است. اما با پرداخت حد اقل 30 هزارتومان می‌توان یک سوغات ارزشمند تهیه کرد.

سرامیک همدان

محصولات چرمی

شاید امروزه زیاد از چرم همدان یاد نشود، ولی گذشتگان شاهد مرغوب‌ترین چرم تولیدی در همدان بودند. با این حال محصولات چرمی در همدان همچنان تولید می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد. قیمت محصولات چرم همدان با توجه به نوع کالا، اندازه، کیفیت چرم استفاده شده متفاوت است ولی با پرداخت حد اقل 50 هزارتومان می‌توان یک سوغات ارزشمند تهیه کرد.

محصولات چرمی همدان

صنایع چوبی

از دیگر سوغات ارزشمند و زیبایی که می‌توان از همدان خریداری کرد، صنایع چوبی این شهر است. محصولات منبت‌کاری‌ شده، معرق‌کاری و... که هنر حکاکی و طراحی روی چوب است، در همدان تولید می‌شود و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. قیمت محصولات چوبی همدان با توجه به نوع کالا، سایز، کاربری، طرح و تزئینات انجام شده، کیفیت چوب و ... متفاوت است. اما با پرداخت حد اقل 50 هزارتومان می‌توان یک سوغات ارزشمند تهیه کرد.

محصولات چوبی همدان

ظروف مسی و قلمزنی

ساخت ظروف مسی از دیرباز در همدان رواج دارد. در بازارهای قدیمی این شهر بسیاری از مردم به قلم‌زنی و مسگری می‌پردازند و از این راه امرار معاش می‌کنند. انواع سینی، دیس، فنجان، قابلمه، پارچ و ... از محصولات مسی در همدان است. قیمت محصولات مسی در همدان علاوه بر نوع محصول و سایز آن به نرخ مس در روز هم بستگی دارد. اما به طور کلی با حد اقل 60 هزارتومان می‌توان یک سوغات زیبا و ارزشمند تهیه کرد.

ظروف مسی و قلمزنی همدان

گلیم

گلیم همدان یکی از زیباترین گلیم‌هایی است که در سطح کشور تولید می‌شود. گلیم‌هایی با طرح‌هایی از گل لاله، خرچنگی، گل سبدی و اسلیمی از معروف‌ترین محصولات تولیدی همدان است. قیمت گلیم با توجه به سایز، طرح و مواد اولیه استفاده شده متفاوت است. اما با پرداخت حد اقل 100 هزارتومان می‌توان یک سوغات مناسب تهیه کرد.

گلیم همدان

آبگینه و شیشه گری

هنر آبگینه از هنرهای قدیمی است و استادکاران با دمیدن هوا به مواد مذاب شیشه‌ای، طرح مورد نظر را ایجاد و محصولاتی زیبا و ارزشمند تولید می‌کنند. باستان‌شناسان بسیاری از آثار به‌دست آمده از ظروف شیشه‌گری را متعلق به همدان می‌دانند و این نشان‌دهنده قدمت بالای این هنر در همدان است. محصولات متنوعی در بازار همدان به فروش می‌رسد که با توجه به نوع محصول، سایز و طرح با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسد. اما با پرداخت حد اقل 50 هزارتومان می‌توان سوغاتی زیبا تهیه کرد.

آبگینه و شیشه گری همدان

بهترین صنایع دستی همدان را از کجا بخریم؟

برای خرید صنایع دستی همدان، باز هم بازار بزرگ همدان نخستین پیشنهاد ما است. پس از آن مجتمع تجاری برج زاگرس گزینه مناسبی برای خرید سوغاتی‌ است. این مجتمع از 15 طبقه با 7 طبقه تجاری، 2 طبقه مخصوص رستوران، پارکینگ و ... تشکیل شده و در میدان جهاد این شهر، قرار دارد.  همانطور که می‌دانید، چرم و صنایع چرمی از جمله کفش در همدان شهرت قابل قبولی دارد. اگر به دنبال کفش‌‌های باکیفیت و متنوع هستید، بازار کفاشخانه که متشکل از دو راسته کفاشخانه بزرگ و کفاشخانه کوچک است، مکان مناسبی است. البته مثل گذشته دوخت کفش رونق زیادی ندارد، و کارگاه‌های کفش‌دوزی در کفاشخانه بزرگ فعالیتی نمی‌کنند.

پیشنهاد بعدی ما مرکز خرید شهر آرا است. ویژگی مثبت این مرکز خرید قرارگیری آن در مرکز شهر با دسترسی آسان است. جالب است بدانید، مرکز خرید شهر آرا 7 طبقه است، که 5 طبقه آن به واحدهای تجاری، کافی شاپ، نمازخانه، رستوران و فروشگاه اختصاص داده شده است. 2 طبقه دیگر هم به عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. برج تجاری پاستور هم گزینه مناسب دیگری برای خرید سوغات و صنایع دستی همدان است. موقعیت مکانی این مرکز خرید از ویژگی مثبت آن به‌شمار می‌رود که در مرکز شهر و در یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های همدان قرار دارد. در این برج می‌توانید از پوشاک گرفته تا انواع کالا، طلا و... را خریداری کنید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
محسن غلامی ۱۳۹۹/۳/۱۴

کماج یکی از بهترین سوغات همداننن

  مدیر سایت۱۴۰۱/۸/۲

محسن عزیز ممنونیم که مطلب سوغات همدان مورد توجه شما قرار گرفته 😊

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...