رَهی نو

سوغات اصفهان

تعداد بازدید: ۱۳۷۵۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸

لیست سوغاتی های اصفهان

همه می‌دانیم که شهر اصفهان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شهرهای گردشگری کشور است و سالانه به‌ویژه در ایام نوروز، جمع زیادی از خانواده‌های ایرانی و خارجی برای بازدید از این سرزمین، به اصفهان سفر می‌کنند. یکی از هیجان انگیزهای این سفر غذا و سوغات اصفهان است. صنایع دستی و خوراکی‌های خوشمزه و سنتی اصفهان، همانند زیبایی‌های تاریخی و طبیعی‌اش، شهرتی جهانی دارد و گردشگران و مسافران در کنار تماشای دیدنی‌های این شهر، برای خرید سوغاتی های اصفهان به بازارها و مراکز خرید آن می‌روند. از مهم‌ترین و معروف‌ترین سوغات خوراکی اصفهان می‌توان به گز، پولکی، نبات، عسل، برشتوک، شیرینی برنجی، شیرنی کرکی، جوز قندی و سوهان عسلی اشاره کرد.

مشهورترین سوغات صنایع دستی اصفهان را هم صنایعی مانند میناکاری، خاتم‌کاری، پارچه‌های قلمکار، ملیله‌کاری، کاشی‌سازی، قلاب‌دوزی، دوخت‌های تزئینی و قلم‌زنی تشکیل می‌دهد. البته نباید از این نکته غافل شد که برخی از مواردی که در لیست سوغاتی های اصفهان، در دیگر شهرهای کشور هم به عنوان سوغات آن شهر شناخته می‌شود، اما تفاوت آن‌ها ممکن است در نوع تهیه، مواد اولیه استفاده شده یا روش تولید باشد. قیمت سوغات اصفهان به ویژه سوغات خوراکی آن بسیار مناسب است در ادامه قصد داریم تمامی این سوغاتی ها را به همراه قیمت معرفی کنیم. پیش با ما همراه باشید.

لیست سوغاتی اصفهان

شیرینی ها و سوغات اصفهان

امکان ندارد به اصفهان سفر کنید و به فکر خرید گز و پولکی نباشید. اما این شهر شیرینی‌های خوشمزه دیگری هم دارد که بیشتر از آنها خواهیم گفت.

گز اصفهان

از معروف‌ترین سوغات اصفهان خوراکی خوشمزه و شیرین گز است. این خوراکی قدمتی بالغ بر 450 سال دارد و متعلق به دوران حکومت صفویان است. مردم اصفهان گز را از ماده‌ای که نام گز انگبین (ریشه گیاه بته یا درخت گز)، در انواع مختلفی از جمله لقمه‌ای، آردی، سکه‌ای، بُرِشی و ... تهیه می‌کنند. شروع قیمت گز با توجه به میزان پسته استفاده شده، مدل و حجم بسته‌بندی از 12 هزارتومان است.

سوغات اصفهان چیست

پولکی اصفهان

یکی دیگر از سوغات خوراکی خوشمزه و پرطرفداری که در لیست سوغاتی های اصفهان هست، پولکی معروف این شهر می باشد. مردم اصفهان این سوغات لذیذ را در طعم‌های زعفرانی، پسته‌ای، کنجدی، لیمویی، زنجبیلی، نارگیلی و ... با شکر، آب، هل، دارچین و ادویه‌های دیگر تهیه می‌کنند. نوشیدن یک فنجان چای داغ با پولکی اصفهان، بسیار لذت‌بخش است. شروع قیمت پولکی با توجه به نوع پولکی (زنجبیلی، نارگیلی، کنجدی، پسته‌ای، لیمویی، زعفرانی)، مواد استفاده شده و حجم بسته‌بندی از 7 هزارتومان است.

سوغات اصفهان چیه

نبات اصفهان

شاید تا به امروز تصور می‌کردید، نبات از سوغاتی‌های مشهد است. ولی نبات یکی دیگر از سوغاتی‌های اصفهان است که اتفاقا در انواع و طعم‌های مختلفی همچون دارچینی، نعنایی، زعفرانی، زیره‌ای، لیمویی، آویشن و ... با مدل‌های شاخه‌ای، تخت و چوبی توسط تولیدکنندگان اصفهان تهیه و به فروش می‌رسد. شروع قیمت نبات اصفهان با توجه به طعم، مدل و حجم بسته‌بندی از 30 هزارتومان است.

سوغات اصفهان و صنایع دستی

عسل اصفهان

یکی از بهترین و مرغوب‌ترین عسل‌های تولیدی در کشور، متعلق به فریدون‌شهر اصفهان است که بسیاری از گردشگران آن را به عنوان سوغات برای عزیزانشان خریداری می‌کنند. انواع مختلفی از عسل با عطر و طعم دلپذیر از جمله عسل گون زرد، عسل زول و عسل قنقال در فروشگاه‌های اصفهان عرضه می‌شود. شروع قیمت عسل اصل اصفهان با توجه به نوع گیاه تولیدی و وزن از 100 هزارتومان است.

سوغات اصفهان خوردنی

برشتوک اصفهان

اگر در لیست سوغاتی های اصفهان به دنبال یک سوغات منحصربه‌فرد و خوشمزه هستید، شیرینی برشتوک اصفهان گزینه‌ای بسیار عالی است. طعم و عطر این شیرینی که با آرد گندم، آرد نخودچی، روغن جامد، پودر هل، پودر قند، سفیده تخم‌مرغ و خلال پسته تهیه می‌شود، بی‌نظیر است. همان طور که تا اینجا برایتان گفته ایم، قیمت سوغات اصفهان در اکثر موارد بسیار مقرون به صرفه است و شما با هر بودجه ای دست خالی باز نخواهید گشت. شروع قیمت با توجه به مواد استفاده شده و حجم بسته‌بندی از 30 هزارتومان است.

سوغاتی های اصفهان

شیرینی برنجی اصفهان

یکی دیگر از سوغات خوراکی اصفهان که در برخی دیگر از شهرهای کشور هم به عنوان سوغات اصفهان شناخته می‌شود، شیرینی برنجی اصفهان است. موادی که قنادان اصفهان در تهیه شیرینی برنجی استفاده می‌کنند گلاب، آرد برنج، زعفران، شکر ساییده شده و تخم‌مرغ است. شروع قیمت با توجه به مواد استفاده شده و حجم بسته‌بندی از 20 هزارتومان است.

شیرینی برنجی

شیرینی کرکی

شیرینی کرکی یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه و پرطرفدار اصفهان است که گردشگران و مسافران آن را برای عزیزانشان سوغات می‌برند. آرد گندم، شکر، روغن حیوانی، تخم‌مرغ، پودر هل و زعفران مواد تشکیل‌دهنده شیرینی کرکی است. 
شروع قیمت با توجه به مواد استفاده شده و حجم بسته‌بندی از 30 هزارتومان است.

جوز قندی اصفهان

به جرات می‌توان جوز قندی را یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین شیرینی‌های میوه‌ای نامید. جوز قندی اصفهان هم از سوغات پرطرفدار و مشهور این شهر است که با میوه‌هایی همچون گلابی، آلو، زردآلو، انجیر، الگ (نوعی هلوی محلی)، با مغزهای گردو و خاک قند تهیه می‌شود. شروع قیمت جوز قند با توجه به نوع میوه، نوع مغز و حجم بسته‌بندی از 60 هزارتومان است.

جوز قندی

سوهان عسلی محبوبترین در لیست سوغاتی اصفهان

و اما شیرینی خوشمزه، ساده و دوست‌داشتنی سوهان عسلی، یکی دیگر از سوغات خوراکی اصفهان است که عطر و طعم آن با یک فنجان چای داغ فراموش‌نشدنی است. سوهان یکی از سوغاتی های یزد هم به شمار می آید که البته در یزد سوهان آردی معروف است. این خوراکی محبوب با عسل، کره، شکر، خلال بادام، خلال پسته، گلاب، زعفران و آب در انواع متنوعی تهیه می‌شود. شروع قیمت سوهان عسلی با توجه به مواد استفاده شده و حجم بسته‌بندی از 30 هزارتومان است.

غذا و سوغات اصفهان را از کجا بخریم؟

اگر می‌خواهید سوغات خوراکی با کیفیتی تهیه کنید و خیالتان از قیمت مناسب آن راحت باشد، اولین و بهترین مکان برای خرید غذا و سوغات اصفهان، میدان نقش جهان اصفهان است. در این میدان، می‌توانید تنوع جالبی از خوراکی‌های خوشمزه سنتی و بومی اصفهان را مشاهده کنید. بازار بزرگ اصفهان، سیتی‌سنتر و بازار قیصریه از دیگر مراکز خرید اصفهان است که می‌توانید انواع سوغات خوراکی باکیفیت و مرغوب اصفهان را خریداری کنید.

پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی این شهر شهرت جهانی دارند و هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. از ظروف منقش مینا کاری گرفته تا پارچه های زربافی که از گذشته تا کنون طرفداران زیادی دارد. در ادامه می‌خواهیم شما را با پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان آشنا کنیم.

مینا کاری

اگر حتی برای یکبار هم به اصفهان سفر کرده باشید، حتما در میان صنایع دستی اصفهان، چشمتان به ظروف زیبا و منقوشی که در ویترین مغازه‌ها گذاشته شده، افتاده است. طوری که زیبایی آن چشمتان را بگیرد و شما را مبهوت سازد. این هنر میناکاری و زادگاهش اصفهان است. هنرمندان با تزئین وسایل فلزی مانند طلا، نقره، مس، برنز و همچنین ظروف سفالی و چینی اثری چشم‌گیر را خلق می‌کنند. قیمت میناکاری با توجه به اندازه، نوع، جنس، درجه کیفیت، ظرافت نقوش روی ظرف و وزن بسیار متنوع است. تمام این ریزه کاری ها در قیمت مینا کاری تاثیر خواهند داشت. البته قیمت سوغات اصفهان به ویژه صنایع دستی در برخی موارد با توجه به اصالت و نوع کالا می تواند قدری متفاوت باشد. ولی می‌توان از 50 هزارتومان سوغاتی سبک، کوچک و بسیار زیبا خریداری کرد.

مینا کاری اصفهان

خاتم کاری

هنر خاتم‌کاری نمونه دیگری از سوغات اصفهان است و هنرمندان اصفهانی با قراردادن قطعات کوچک چوب در کنار هم و ایجاد اشکال هندسی زیبا، این هنر را خلق می‌کنند. استخوان شتر، اسب، فلز طلا، نقره، آلومینیوم، برنج، چوب‌ آبنوس، عناب، نارنج، فوفل و ... از جمله موادی که در خاتم‌کاری استفاده می‌شود. شروع قیمت در محصولات خاتم‌کاری به دلیل درجه کیفیت، اندازه، مواد استفاده شده و وزن متفاوت است. اما با پرداخت هزینه 100 هزارتومان می‌توان سوغاتی مناسب تهیه کرد.

خاتم‌ کاری اصفهان

پارچه های قلمکار

یکی دیگر از هنرهای دستی و قدیمی مردم اصفهان، هنر پارچه‌های قلمکاری شده است. در این هنر، روی پارچه‌هایی از جنس کتان، کرباس و ... با کمک قالب‌های چوبی آماده طرح‌های رنگی (رنگ‌ها از گیاهان سنتی به‌دست می‌آید)، کوبیده می‌شود. انواع سفره، رومیزی، روتختی، روبالشتی، کیف، لباس و ... با پارچه‌های قلمکار تولید می‌شود. شروع قیمت این دسته از صنایع دستی اصفهان، با توجه به طرح، جنس پارچه، اندازه و کاربرد از 20 هزارتومان است.

پارچه‌ های قلمکار اصفهان

پارچه های زرباف

و اما پارچه‌های زرباف، نوع دیگری از پارچه‌های سنتی هستند که خود را در لیست سوغاتی های اصفهان جای داده اند و بسیار گرانبها بوده و تار آنها را ابریشم خالص و پودهایشان را ابریشم رنگی تشکیل می‌دهد. نخ گلابتون نقره‌ای و طلایی یکی از پودهای تشکیل‌دهنده این پارچه نفیس و ارزشمند است. البته به دلیل گران بودن آن، معمولا افراد ثروتمند یا کسانی که می‌خواهند هدیه‌ای بسیار گرانبها برای عزیزی خریداری کنند، به سراغ پارچه زربافت می‌روند. این پارچه بسیار گران است و قیمت آن از متری 4 میلیون تومان شروع می‌شود.

پارچه های زرباف اصفهان

ملیله کاری

ملیله‌کاری هنری است زیبا، گرانبها و بسیار ظریف که با فلزهای مس، طلا و نقره تولید می‌شود و در اصفهان از رونق خوبی برخوردار است. ملیله کاری یکی از پر فروش ترین صنایع دستی اصفهان هستند. هنرمندان ملیله‌کار زیورآلات مختلفی از جمله گردنبد، گوشواره، سنجاق سر و سینه و ... در کنار وسایل تزئینی مانند گلدان، شمعدانی، انواع کاسه و ... را تولید می‌کنند. قیمت ملیله‌کاری با توجه به نوع فلز، اندازه، مدل کالا، ظرافت نقوش ایجادشده روی کالا و وزن متفاوت است. اما می‌توان با حد اقل هزینه 90 هزارتومان سوغاتی هرچند کوچک اما زیبا تهیه کرد.

ملیله‌ کاری اصفهان

کاشی سازی

کاشی‌های فیروزه‌رنگی، یکی از کهن‌ترین کاشی‌هایی است که در اصفهان یافت می‌شود. معمولا این کاشی‌ها در تزئین کتیبه‌های باقی‌مانده از دوران سلجوقیان در آثار تاریخی اصفهان استفاده شده است. حال کاشی‌سازی هم بخشی از هنر و صنایع دستی سنتی اصفهان است و انواع کاشی هفت‌رنگ، معرق، ظروف کاشی، گلدان و ... را می‌توانید در این شهر خریداری کنید. شروع قیمت برای این سوغات دوست‌داشتنی با توجه به نوع کالا بین 20 تا 30 هزارتومان است.

کاشی‌ سازی اصقهان

مس اصفهان

در کنار تمام هنرهای دستی، کالاهای ظریف و استادانه اصفهان، مس این شهر هم از شهرت و محبوبیت خاصی برخوردار است. قدمت این صنعت دستی به بیش از 5 هزار سال پیش بازمی‌گردد و در اصفهان می‌توانید، ظروف مسی زیبا و ارزشمند تزئینی و آشپزخانه خریداری کنید. قیمت مس هم با توجه به وزن، اندازه و طرح‌های ایجاد شده روی کالا محاسبه می‌شود. اما با حد اقل هزینه 40 هزارتومان می‌توان یک سوغات کوچک مسی تهیه کرد.

مس اصفهان

فیروزه کوبی

یکی دیگر از صنایع دستی و سوغات اصفهان، هنر فیروزه‌کوبی است که در حال حاضر، استادکاران کمی به این حرفه مشغولند. هنرمندان جواهرات و ظروفی همچون بشقاب، لیوان، گلاب‌پاش، گلدان و ... را با سنگ‌های کوچک فیروزه و به صورت موزاییکی تزئین می‌کنند. فیروزه‌کوبی روی مس، برنج، نقره و برنز انجام می‌شود. فیروزه‌کوبی با توجه به وزن، فلز، اندازه و نقوش ایجاد شده روی کالا، قیمت‌گذاری می‌شود. ولی با حد اقل پرداخت 150 هزارتومان می‌توان سوغات فیروزه‌کوبی کوچک اما ارزشمندی تهیه کرد.

فیروزه‌ کوبی اصفهان

قلم زنی

قلم‌زنی هم یکی دیگر از صنایع دستی محبوب و مشهور و در عین حال گران در لیست صنایع دستی اصفهان است. استادکاران قلم‌زن نقوش زیبایی با کمک چکش و قلم با وارد کردن ضرباتی به صورت حکاکی، مشبک‌کاری و برجسته‌کاری روی فلز مس، طلا، نقره و برنج، آثار ارزشمندی مثل گلدان، سماور، جعبه، سینی و ... تولید می‌کنند. قیمت کالاهای قلم‌زنی با توجه به وزن، فلز، نقوش ایجادشده روی فلز و اندازه متفاوت است. با حد اقل قیمت 80 هزارتومان می‌توان سوغاتی کوچک و در عین حال ماندگار را تهیه کرد.

قلم‌ زنی اصفهان

پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان را از کجا بخریم؟

 میدان نقش جهان یکی از بهترین نقاط شهر اصفهان برای خرید انواع سوغات صنایع دستی و همچنین سوغات خوراکی اصفهان است و در هر قسمت از آن مغازه و فروشگاه‌های مختلفی به فروش سوغات اصفهان مشغول است. شما می توانید به این میدان بروید و هرکدام از مواردی که در لیست سوغاتی های اصفهان در این مطلب گفته ایم را تهیه کنید. علاوه بر میدان نقش جهان، بازار نقش جهان هم مرکز پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان است. همچنین سرای هنرمندان اسپادانا مکانی مناسب برای تهیه صنایع دستی است.


اقامت در هتل عباسی اصفهان، هتل آسمان اصفهان و هتل پارسیان کوثر اصفهان را از دست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
محبوبه ۱۳۹۹/۱/۳۰

بسیار عالی بود. خیلی لذت بردم ممنون از رهی نو

  مدیر سایت۱۳۹۹/۱/۳۱

سلام ممنون از شما بابت توجه و انرژی مثبت‌تون!

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...