رَهی نو

سوغات یزد

تعداد بازدید: ۲۱۶۵۳ ۴ اسفند ۱۳۹۸

لیست سوغاتی های یزد

شهر زیبا و دوست‌داشتنی یزد، به دلیل بافت تاریخی، وجود آثار تاریخی کم‌نظیر و منحصربه‌فرد، خوراکی‌های سنتی خوشمزه و صنایع دستی مثال‌زدنی یکی از محبوب‌ترین شهرهایی است که اکثر مسافران نوروزی و گردشگران به آنجا سفر می‌کنند. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت یزد در بین مسافران و گردشگران داخلی و خارجی، لیست سوغاتی های یزد است که کاملا شناخته‌شده و مشهور است. به عنوان مثال از سوغات خوراکی می‌توان به شیرینی بی‌نظیری همچون قطاب یزدی، باقلوا یزد، شیرینی حاجی بادام، کیک یزدی، پشمک یزد، حلوا ارده اردکان، نقل، نان برنجی، نان پنجره‌ای، سوهان آردی و سوهان خانی، لوزهای خوشمزه و رنگارنگ و ... نام برد که برخی از بهترین انواع آن را تنها در یزد می‌توان یافت. همچنین سوغات صنایع دستی مانند زیلو، ترمه‌های اصیل، پارچه‌های متنوع و رنگارنگ، انواع سفال و سرامیک، دارایی بافی، شعربافی، شَمَد، چادر شب و ... دیگر سوغات یزد هستند که محبوب و پرطرفدارند و سهم بزرگی در اقتصاد مردم این سرزمین ایفا می‌کند.

لیست سوغات یزد

شیرینی ها و سوغات یزد

یزد یکی از مهمترین شهرهای ایران است که شیرینی‌های بسیار معروف و خوشمزه‌ای دارد. در ادامه مهمترین شیرینی‌ها و سوغات یزد را به شما معرفی می‌کنیم. علاوه بر آن در ادامه، قیمت سوغاتی های یزد را هم در اختیار خوانندگان قرار خواهیم داد. هر یک از این سوغاتی ها هم در فروشگاه های معتبری در اختیار متقاضیان قرار داده می شوند که ادامه به آنها نیز خواهیم پرداخت.

قطاب یزد

یکی از معروف‌ترین سوغات خوراکی یزد، قطاب است که در دو نوع سنتی و عسلی تهیه شده و شهرتی جهانی دارد. درواقع قطاب از دو قسمت تشکیل شده است. لایه خارجی که به صورت نان در روغن فراوان سرخ می‌شود و لایه داخلی که مخلوطی از پودر بادام، قند و هل است. شروع قیمت قطاب یزد از 20 هزارتومان با توجه به بسته‌بندی و مواد استفاده شده.

قطاب

باقلوا یزد

باقلوا از دیگر خوراکی‌های معروف یزد است که در انواع لوز پسته، لوز بادامی، لوز نارگیلی، لوز ترحیمی و لوز مخلوط دورنگ، تولید می‌شود. مردم یزد این شیرینی را با زرده تخم‌مرغ، بکینگ‌پودر، روغن، کره، گلاب، پودر پسته، پودر بادام، هل، پودر قند، گلاب، شکر و آب تهیه می‌کنند. بازه قیمت باقلوای یزد، با توجه به مواد و حجم بسته‌بندی از 30 هزارتومان تا 100 هزارتومان است.

باقلوا

پشمک یزد

پشمک یزد هم یکی دیگر از شیرینی‌های محبوب یزد است که شیرینی‌پزان یزدی آن را با روغن جامد، شکر، آرد، سرکه و آب تهیه می‌کنند. شیرینی بسیار سبک همانند پَر که همراه با یک فنجان چای تازه‌دم میل می‌شود. بازه قیمت پشمک یزد با توجه به مواد استفاده شده و حجم بسته‌بندی از 80 هزارتومان تا 100 هزارتومان است.

پشمک

کیک یزدی

کیک یزدی هم از معروف‌ترین سوغاتی های یزد است که نه تنها در این شهر بلکه در بسیاری از شهرهای ایران تولید می‌شود. شیرینی بسیار معطر، خوشمزه، نرم، و به آسانی می‌توان آن را با آرد، ماست، وانیل، نمک میوه، تخم‌‌مرغ، جوش شیرین و پودر شکر در منزل تهیه کرد. شروع قیمت با توجه به حجم بسته‌بندی از 20 هزارتومان است.

شیرینی کیک یزدی

شیرینی حاجی بادامی

حاجی بادام، شیرینی کوچک و نقلی که طعم لذیذ و عطری فوق‌العاده دارد، از دیگر سوغات خوراکی یزد است که مردم این شهر آن را با بادام، گلاب، زرده‌ تخم‌مرغ، جوش شیرین، پودر قند و هل تهیه می‌کنند و به همین دلیل، بسیار مقوی است. شروع قیمت شیرینی حاجی بادام با توجه به حجم بسته‌بندی از 13 هزارتومان است.

شیرینی حاجی بادامی یزد

سوهان آردی و سوهان خانی

درست است که سوهان را سوغات قم می‌دانیم. ولی بد نیست بدانید، یکی از خوشمزه‌ترین سوغات خوراکی یزد، سوهان آردی این شهر است. این سوهان بسیار لذیذ و خوش‌عطر بوده و با استفاده از جوانه گندم، آرد گندم، روغن حیوانی، شکر، جوهر لیمو، پودر هل، روغن مایع و عرق هل تهیه می‌شود. سوهان آردی از محدوده قیمت 13 هزارتومان و سوهان خانی از 30 هزارتومان با توجه به مواد استفاده شده و حجم بسته‌بندی شروع می‌شود.

سوهان خانی

شیرینی پنجره ای (نان منقا)

شیرینی پنجره‌ای یا نان منقا، نمونه دیگری از سوغات یزد با ظاهری متفاوت است. مهم‌ترین ویژگی طبخ این شیرینی که در صدر لیست سوغاتی های یزد قرار دارد، قالب خاص آن است که برای طبخ آن در روغن داغ استفاده می‌شود. نشاسته، گلاب، آب، آرد برنج، آرد سفید، تخم‌مرغ، زعفران، پودر قند و روغن از مواد تشکیل‌دهنده این سوغاتی لذیذ است.

شیرینی پنجره‌ای

نقل یزدی

حتما تا به حال همراه چای تازه‌دم، نقل‌های کوچک، عطری، مغزدار و خوشمزه خورده‌اید. نقل یزدی یکی دیگر از خوراکی‌های لذیذ و پرطرفدار یزد است که بسته به نوع آن (مثلا نقل پسته‌ای، نقل بادامی و ...)، با استفاده از آب، شکر، تارتار، پودر هل، بادام، پسته و دیگر مواد مقوی و خوشمزه تهیه می‌شود.

نقل یزدی

نان برنجی

معمولا با شنیدن نام نان برنجی به یاد کرمانشاه و سوغات خوشمزه این شهر می‌افتیم. این در حالی است که مردم یزد نان برنجی سنتی شهر خود را با استفاده از آرد برنج، شکر، تخم‌مرغ، آرد سفید، روغن، هل و گلاب آماده می‌کنند و آن را با طعم و عطری فوق‌العاده به سراسر ایران معرفی کرده‌اند. شروع قیمت با توجه به حجم بسته‌بندی از 40 هزارتومان خواهد بود.

نان برنجی یزد

سوغات یزد را از کجا بخریم؟

خوب تا به اینجا به صورت مختصر در مورد برخی از معروف‌ترین سوغات شهر یزد گفتیم. از سوغاتی‌های خوراکی تا صنایع دستی که هر کدام، طرفداران و دوستداران خاص خود را دارد. اما اگر به دنبال خرید خوب در لیست سوغاتی های یزد هستید، مثلا باقلوای یزد که اصلی‌ترین و معروف‌ترین سوغات خوراکی یزد است، پیشنهاد می‌کنیم، قبل از هر فروشگاه یا مغازه‌ای، به «فروشگاه حاج خلیفه رهبر»، سر بزنید. جالب است بدانید در شهر یزد، حاج خلیفه علی رهبر، از سال 1295 به پخت باقلوا در این شهر پرداخته و تا به امروز یکی از معروف‌ترین قطاب‌های یزدی را تولید می‌کند. این فروشگاه به قدری معروف است، که معمولا در روزهای تعطیل به‌ویژه ایام نوروز در مقابل آن صفی طولانی از مشتریان ایجاد می‌شود. علاوه بر قطاب، می‌توانید باقلوا، حلوا ارده، سوهان، پشمک، شیرینی حاجی بادامی و نان برنجی باکیفیت را هم از این فروشگاه تهیه کنید. حاج خلیفه رهبر در میدان امیرچخماق، نزدیک بازار و در مجاورت هتل یزد، خانه تاریخی یزد و نبش چهارراه شهدا قرار دارد. همچنین دو شعبه دیگر این فروشگاه در بلوار جمهوری اسلامی، جنب امام‌زاده سید جعفرمحمد (ع) و در صفاییه، بلوار دانشگاه روبه‌روی پارک پهلوان یزدی فعال است و می‌توانید برای خرید به آن‌ها هم مراجعه کنید. برخی دیگر از معروف‌ترین فروشگاه‌های عرضه‌کننده سوغات خوراکی یزد:

  1. شیرینی بهشت یزد: واقع در میدان فرهنگ، ابتدای بلوار خاتمی و نرسیده به میدان طبی
  2. شیرینی سنتی یزد با دو شعبه: شعبه اول در بلوار جمهوری، مقابل سرپرستی بانک ملت و شعبه دو در ولیعصر، پس از مسجد بلال، نرسیده به پارک وی، حد فاصل خیابان مهری و خیابان افق، پاساژ ایران (طاهر)
  3. شیرینی عروس کویر یزد: بلوار دهه فجر، اول بلوار علامه جعفری، جنب فروشگاه عقیق

پرفروش ترین صنایع دستی یزد

یزد فقط شهر شیرینی و خوراکی‌های خوشمزه مثل فالوده یزدی نیست. در این شهر می‌توانید صنایع دستی متنوعی را پیدا کنید که در ادامه بیشتر درباره آنها صحبت می‌کنیم.

ترمه

یزد را به ترمه‌های اصیل و فوق‌العاده‌اش می‌شناسند. فروشنده‌های بسیاری در تمامی مناطق مختلف شهر ترمه‌های مختلف با طرح‌های متنوعی از جمله بته جقه، شاخ گوزنی، شاه عباسی و... را به فروش می‌رسانند. این کالا که درواقع یکی از معروف‌ترین سوغات یزد است، با ابریشم، پشم و کرک‌های رنگی تهیه می‌شود. شروع قیمت ترمه با توجه به کیفیت و ابعاد از 60 هزارتومان به بالا است.

ترمه‌

زیلو

اگر به دنبال سوغاتی کاربردی هستید، زیلو را که قدمتش به پیش از اسلام برمی‌گردد، پیشنهاد می‌کنیم. درواقع زیلو از صنایع دستی مشهور یزد است که به عنوان زیرانداز مصرف شده و از بادوام‌ترین آن‌ها است. شهرستان میبد، مهد تولید این سوغات مشهور است که برای بافت آن از نخ پنبه‌ای استفاده می‌شود. شروع قیمت با توجه به کیفیت از 120 هزارتومان به بالاست.

زیلو یزد

انواع سفال و سرامیک

میبد نه تنها به زیلوهایش معروف است، بلکه مهد تولید سفال و سرامیک یزد هم شناخته می‌شود. دو نوع سفال میبد در این استان به فروش می‌رسد. نوع اول که از خاک رُس و نوع دوم از خاک کاشی یا خاک سفید تهیه می‌شود. انواع سفال ساده و بدون لعاب، کاشی، سرامیک و سفال لعاب‌دار با نقش‌های اصیل ماهی، مرغ و خورشید خانم به فروش می‌رسد. شروع قیمت با توجه به مدل، طرح و رنگ از 20 هزارتومان به بالاست.

انواع سفال

دارایی و شمد بافی

از دیگر سوغاتی های یزد، می‌توان به دارایی بافی یا ایکات با قدمتی بالغ بر 800 سال اشاره کرد. در گذشته آن را با ابریشم طبیعی و امروزه از نخ ویسکوز تهیه می‌کنند. رنگ‌های گرمی همچون قرمز، بنفش، سبز و زرد این پارچه‌های زیبا را جلوه‌ای زیبا می‌بخشد. شروع قیمت با توجه به کیفیت از 100 هزارتومان به بالاست. یکی از کالاهای مورد استفاده مردم یزد در فصل گرم تابستان، پارچه‌ای تهیه شده از نخ پنبه و ابریشم مصنوعی است که به آن شمد می‌گویند. این پارچه به دلیل خنکی و سبکی در شب‌ به عنوان روانداز استفاده می‌شود و در طرح‌های مختلفی از جمله راه‌راه، چهارخانه و ساده با رنگ‌بندی متنوع عرضه می‌شود. شروع قیمت با توجه به سایز و طرح محصول از 40 هزارتومان به بالاست.

مس یزد

کرمان تنها شهر تولیدکننده مس‌های زیبا و بادوام نیست! یزد هم به واسطه مس‌هایش شهرتی قابل توجه دارد. در بازار قدیمی که سر بزنید، محصولات متنوعی از مس مشاهده می‌کنید که دل و هوش از هر بیننده‌ای را می‌رباید. قیمت مس به دلیل تنوع بالای محصولات تولیدی، بازه مشخصی ندارد.

مس

طلای یزد

بد نیست بدانید، یکی دیگر از کالاهای مشهور یزد، طلای آن است که معمولا با عیار 22 و 24 تولید می‌شود. بازار طلای این شهر، عرضه‌کننده محصولاتی با طرح‌ها و سبک‌های متنوع است و می‌توانید در کنار آن‌ها، مصنوعات طلای یزدی از جمله زنجیرهای چینابی، هل و گل، خشخاشی و رنجیر پوست را خریداری کنید. طلای یزد 22 و 24 عیار است و به روز قیمت‌گذاری می‌شود.

طلا

چادر شب (رخت خواب پیچ)

یکی دیگر از سوغات شهر یزد، پارچه‌ای است که در دو نوع نازک و نقش‌دار به نام رخت خواب پیچ یا چادر شب و نوع ضخیم به نام چادر شب صحرایی (برای حمل کردن محصولات کشاورزی استفاده می‌شود)، تولید می‌شود. بهترین نوع چادر شب را می‌توانید در اردکان یزد و در بخش زارچ تهیه کنید. شروع قیمت از 25 هزارتومان خواهد بود.

چادر شب

پرفروش ترین صنایع دستی یزد را از کجا بخریم؟

صنایع دستی یزد نه تنها شهرت و محبوبیت فراوانی در بین مردم ایران، بلکه در سراسر جهان دارد. همانطور که می‌دانید، یکی از بهترین و معروف‌ترین صنایع دستی یزد که در لیست سوغاتی های یزد هم قرار دارد، ترمه بی‌نظیر و فوق‌العاده آن است. اگر به دنبال خرید این صنایع دستی هستید، پیشنهاد می‌کنیم به بازار خان سری بزنید. در این بازار «فروشگاه ترمه رضایی»، نسبت به سایرین از شهرت بیشتری برخوردار است. علاوه بر این، در بازار خان می‌توانید، مس، نقره و برخی دیگر از صنایع دستی یزد را خریداری کنید. در خیابان امام خمینی (ره)، «فروشگاه ترمه حسینی»، هم در بین خریداران شناخته شده است. اگر به هر دلیلی نتوانستید به این فروشگاه‌ها بروید، جای نگرانی نیست. چرا که در نزدیکی باغ ملی و میدان آزادی می‌توانید با مراجعه به «ترمه شایسته»، خرید مطمئنی را داشته باشید.


اقامت در  هتل داد یزد، هتل مشیرالممالک یزد و هتل پارسیان صفائیه یزد را از دست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...