رَهی نو

غار مغان مشهد

تعداد بازدید: ۴۲۰۰۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۶

غار مغان در مشهد بر اساس اطلس توریست و گردشگری مناطقی که توریست‌پذیر و در واقع گردشگری به حساب می‌آیند در دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند: ۱. بناهای تاریخی که ساخته دست بشر هستند. ۲. مکان‌های طبیعی با ویژگی‌های منحصر به فرد خدادادی. هر دو منطقه ‌می‌تواند جاذبه‌های فراوانی را برای جذب توریست و گردشگر داشته باشند. تنها سلایق افراد ‌می‌تواند یکی را بر دیگری ممتاز سازد. مشهد به عنوان مرکز استان خراسان رضوی یکی از آن شهرهایی است که هر دو دسته فوق را برای پذیرش گردشگر در خود دارد. همانطور که ‌می‌دانید، مشهد شهری تاریخی و مذهبی است. بزرگ‌ترین بناهای تاریخی جهان اسلام در این شهر واقع است و سالانه افراد زیادی را برای بازدید از سراسر جهان جذب ‌می‌کند. در مقابل همین شهر تاریخی و مذهبی دارای مکان‌های گردشگری طبیعی زیادی نیز هست. مناطق طبیعی گردشگری این شهر مانند غار مغان مشهد دارای بازدید و شهرت جهانی هستند.

 

بازدید غار مغان مشهد

بهترین زمان رفتن به غار مغان مشهد

فصل بهار و تابستان ‌می‌تواند بهترین انتخاب برای دیدن روستای تاریخی و غار چند صد میلیون ساله مغان باشد. در این فصول گیاهان دارویی خاص و گل‌ها سرتاسر دشت مغان را پر ‌می‌کنند و فضایی بس رویایی و بی نظیر را برای گردشگران ایجاد ‌می‌کنند. عطر دل انگیز گل‌های وحشی و منظره بی نهایت زیبا بازی رنگ‌ها ‌می‌تواند بهترین خاطرات سفر را از مشهد برایتان به جای بگذارد. رودها و چشمه‌ها نیز در این فصول جاذبه دیگر را به همراه دارند. برای بازدید از غار مغان مشهد ابتدا باید با راهنما  صحبت کنید. برای رفتن به غار باید کلیه لوازم ایمنی را به همراه داشته باشد. در تمام روزهای سال به غیر شرایطی که جو آب و هوایی مناسب نباشد ‌می‌توانید از غار دیدن کنید. اگر سابقه کوهنوردی یا غار پیمایی را ندارید، امکان بازدید برایتان وجود دارد اما، به یاد داشته باشید که نباید به تنهایی یا با افراد مبتدی دیگر به درون غار بروید.


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی مشهد، جاذبه ها و تفریحات مشهد با عکس و آدرس 


غار مغان مشهد کجاست؟

یکی از همین مناطق جذاب و بسیار کهن غار است. اگر ‌می‌خواهید برای گذران وقت و سپری کردن یک گردش در دل اسرارآمیزترین غار ایران، بار سفر را ببندید، بازدید از غار مغان را در راس برنامه‌های خود یادداشت کنید. این غار تاریخی در روستایی با همین نام در حوالی ۷۰ کیلومتری شهر مشهد واقع است. این غار پرتگاه‌های پراکنده‌ای در خود دارد. متاسفانه تا امروز گردشگران زیادی نیز به دلیل ناآگاهی و عدم استفاده از راهنما در غار دچار آسیب شده یا جان خود را از دست داده‌اند.

 

بنابراین اگر ‌می‌خواهید برای بازدید غاز عازم شوید حتما با راهنما بروید. این غار قریب به یک قرن پیش توسط کوهنوردان مشهدی کشف شد. ستون‌های استالاکتیت و استالاگمیت آهکی در جای جای غار  دیده ‌می‌شود و منظره بسیار زیبایی را نیز به وجود آورده‌اند. این غار کهن برای غارپیمایان مکانی بسیار سحرانگیز و مشهور است. جاذبه‌های ترسناکی نیز در غار وجود دارد که سه مورد از آنها چاه‌های معروف غار مغان مشهد هستند. این غار یک اکوسیستم طبیعی نیز به‌شمار می‌رود. از سالیان بسیار دور این غار محل زندگی خفاش‌ها بوده است. یادتان باشد هنگا‌می‌که به این غار وارد ‌می‌شوید اسرارهای بزرگی از خلقت در انتظارتان هستند. مسیر رسیدن به غار به همت اهالی روستای مغان کمی‌ مرتفع شده است. بنابراین ‌می‌توانید به آسانی به آنجا برسید. در ادامه درباره قدمت  و تاریخچه روستا و غار مغان که دارای آوازه جهانی است، بیشتر بخوانید.

 

مسیر غار مغان مشهد

روستای مغان یکی روستاهای کوهستانی بخش طرقبه به حساب ‌می‌آید. اما نکته بسیار جالب این است که ‌می‌توانید از مسیری به غیر از مسیر بخش طرقبه به  روستا و غار مغان برسید. این روستای تاریخی دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. غار مغان نیز یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا است که آوازه جهانی دارد. برای رفتن به این غار از شهر مشهد مسیر کمتر از ۸۰ کیلومتر را طی خواهید کرد. بعد از خروج از شهر مشهد و ورود به مسیر اصلی روستای مغان و پس از گذر از تخته مغان که شامل گردنه و دشت بسیار چشم نوازی است وارد دامنه‌های پر پیچ و خم اما ماشین‌رو ‌می‌شوید. برای بازدید از غار مغان مشهد ‌می‌توانید تا نزدیکی آن را با وسیله نقلیه شخصی یا عمو‌می‌ معمولی طی کنید. مسیر تا روستای مغان و نزدیکی چشمه دارای جاده عبوری خاکی مناسبی است. اما بعد از آن قریب به ۱ ساعت را باید پیاده‌روی کنید تا به دهانه غار  برسید.

 

آدرس دقیق غار مغان در مشهد

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که لوازم و لباس و کفش مناسب برای غار نوردی و پیاده‌روی به همراه داشته باشید. همچنین آب نیز به همراه بیاورید. اگرچه ‌می‌توانید با وسیله شخصی خود نیز به روستای مغان بروید اما به دلیل عرض کم جاده باید جانب احتیاط را رعایت کرده و با سرعت مطمئنه حرکت کنید. در قسمت جنوبی مشهد کوهی به نام خلج وجود دارد. برای رسیدن به غار باید وارد دامنه این کوه شوید. پس از عبور از چند بافت روستایی بسیار دیدنی مانند بالندر و خان رود به روستای تاریخی و زیبای مغان خواهید رسید. همواره در فاصله‌ای کمتر از ۲ کیلومتر از روستا ‌می‌توانید به چشمه مغان برسید که در واقع ورودی غار مغان نیز هست.

قدمت غار مغان مشهد

بر اساس مستندات تاریخی به جا مانده از فسیل‌های حلزون‌ها و سنگ‌های مختلف در غار، متخصصان و باستان شناسان قدمت این غار را به دوره دوم زمین شناسی نسبت داده‌اند. این موضوع یعنی غار مغان چیزی فراتر از ۱۰۰ میلیون سال قدمت دارد. این مطلب یک شگفتی بی نظیر در دنیای باستان‌شناسی است. این غار اسرارآمیز دارای دو دهانه ورودی است. همواره راه‌های پر پیچ و خم و دهلیزهای متعددی در غار وجود دارد. برخی از این دهلیزها هنوز هم به صورت کامل بازدید نشده است. ورودی‌ها در ابتدا دارای عرض مناسب و قریب به ۲۰ متر هستند، ارتفاع غار مغان نیز قریب به ۵ متر است. طول غار بسیار زیاد است. همانطورکه در غار جلوتر بروید، تالارها و چند راهی‌های جدید سر راهتان آشکار ‌می‌شود. پس از گذر از ۵ تالار بسیار رویایی و شاهکار به دو راهی‌ها نزدیک‌تر ‌می‌شوید. طول تالارها به فراتر از ۱۰۰ متر نیز ‌می‌رسد. همواره در طول مسیر از چشمه‌های جوشان نیز ‌می‌توانید دیدن کنید. اما این موضوع را فراموش نکنید که آب چشمه‌ها و برکه غار مغان مشهد قابل شرب نیست. برای پیمون تمام طول غار مغان باید زمانی قریب به ۳ ساعت صرف کنید.

فاصله مشهد تا روستای مغان 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...