رَهی نو

سراب نیلوفر

تعداد بازدید: ۲۰۲۱ ۷ آذر ۱۳۹۶

سراب نیلوفر کرمانشاه


درست است که همه ما کرمانشاه را با جاذبه‌های تاریخی‌اش می‌شناسیم؛ اما نباید فراموش کنیم که این منطقه از کشورمان جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی هم دارد. سراب نیلوفر کرمانشاه یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی این استان در غرب ایران است.

این سراب در شمال غرب کرمانشاه، به دلیل زیبایی چشم‌نوازش توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. قبل از اینکه بیشتر با این پدیده طبیعی آشنا شویم بهتر است یادآوری کنیم که نام درست آن «سرآب نیلوفر» است و عنوان «سراب» واژه‌ای نادرست اما مصطلح (مشهور) است که برایش به کار می‌رود.

 

سرآب نیلوفر

 

رقص گل‌ها روی سراب نیلوفر کرمانشاه


استان کرمانشاه سرآب‌های زیادی را در خود جای داده، اما یک ویژگی منحصربه‌فرد، حساب سراب نیلوفر را از همه آن‌ها جدا کرده است. اصلی‌ترین جاذبه این سراب، نیلوفرهای شناور بر روی آب هستند که با شروع فصل بهار جلوه ویژه‌ای به آن می‌بخشند. در نیمه اول سال، برگ و غنچه‌های نیلوفرها سر از آب بیرون می‌آورند و سطح وسیعی از سراب را می‌پوشانند. وزش باد باعث حرکت این گل‌ها شده و منظره بی‌نظیری را به وجود می‌آورد.
این نوع گل‌های نیلوفر، گیاهانی آبزی‌اند که در آب‌های شیرین رشد می‌کنند. نیلوفرهای آبی به‌عنوان نماد عشق و زیبایی شناخته می‌شوند. وجود آن‌ها در سراب نیلوفر کرمانشاه، جذابیت بازدید از این منطقه را بیشتر می‌کند.

 

هنگام بازدید سراب نیلوفر چه تفریحاتی منتظر شماست؟


درست است که امکانات رفاهی و تفریحی ویژه‌ای در اطراف این منطقه وجود ندارد، اما زیبایی چشمگیر این میراث طبیعی می‌تواند تنها بهانه برای بازدید از آن باشد. طبیعت‌گردی در اطراف این دریاچه قطعا برای شما لذت‌بخش خواهد بود. بااین‌وجود ما چند پیشنهاد دیگر هم برای شما داریم. یک پیک‌نیک خانوادگی یا دوستانه اطراف این تالاب می‌تواند برای شما خاطره‌انگیز شود. پیاده‌روی، عکاسی، قایق‌سواری و دوچرخه‌سواری هم پیشنهادهای دیگر ما به شماست.


امکانات مجموعه تفریحی سراب نیلوفر

 

 

  • بوفه
  • سرویس بهداشتی
  • نمازخانه
  • پارکینگ
  • آلاچیق
  • باربیکیو
  • نیمکت
  • قایق‌های تفریحی
  • مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری به طول 20 کیلومتر (از کرمانشاه تا سراب نیلوفر)
  • فضای مناسب برای برپایی چادر
     

سراب نیلوفر کرمانشاه

 

راه‌های دسترسی به سراب نیلوفر کرمانشاه


سراب نیلوفر کرمانشاه در ابتدای منطقه «سنجابی» در دامنه کوه‌های «کماجار» قرار گرفته و دسترسی به آن از طریق مسیرهای جاده‌ای با تاکسی دربست یا وسیله نقلیه شخصی امکان‌پذیر است. این سراب در روستایی به همین نام، با فاصله‌ای نسبتا نزدیک (20 کیلومتر) به شهر کرمانشاه واقع شده است.
برای رفتن به تالاب نیلوفر، از میدان اصلی شهر (میدان آزادی) وارد بلوار کارگر شوید و مسیرتان را تا بلوار باهنر ادامه دهید. این بلوار به جاده سراب نیلوفر متصل می‌شود. در مسیر به کمک تابلوهای راهنما به‌راحتی می‌توانید به مقصد برسید. بااین‌حال اگر به مشکل برخوردید، از مردم محلی کمک بگیرید. آن‌ها اطلاعات دقیقی درباره مسیرهای دسترسی به این سراب دارند و به شما کمک می‌کنند تا بهتر و راحت‌تر به مقصد برسید.

بهترین زمان برای بازدید از سرآب نیلوفر کرمانشاه


سرآب نیلوفر در تمام طول سال دیدنی است؛ اما اگر می‌خواهید گل‌های نیلوفر آبی را ببینید، بهتر است از اردیبهشت تا تیر زمانی را برای بازدید انتخاب کنید. آب شفاف دریاچه اجازه می‌دهد تا در تمام طول سال ریشه و ساقه‌های نیلوفرهای آبی زیر آب قابل‌دیدن باشند. به‌صورت کلی بهترین زمان برای بازدید از سراب نیلوفر فصل بهار و تابستان است. اگر فکر می‌کنید که از دیدن پرواز دسته‌جمعی پرندگان مهاجر خوشحال می‌شوید، بهتر است که در فصل زمستان به این دریاچه که از مهم‌ترین نواحی پرنده‌نگری ایران است، سر بزنید.

شکل‌گیری سرآب نیلوفر و ویژگی‌های آن


جوشش چشمه‌های متعدد و تجمع آب‌های زیرزمینی در مساحتی به وسعت 1331 مترمربع عامل شکل‌گیری این دریاچه شده است. اگر بارندگی سالانه در این منطقه از کشور خوب باشد، تالاب نیلوفر در طول سال پرآب خواهد بود و عمق آن در نقاط مختلف به 33 متر هم خواهد رسید. وجود غارهای زیرزمینی و مواد معدنی خاص از دیگر ویژگی‌های این سرآب هستند. سراب نیلوفر کرمانشاه در 27 اسفند 1387 به‌عنوان پنجاه و پنجمین پدیده طبیعی در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت‌شده است.

 

سرآب نیلوفر کرمانشاه

 

سراب نیلوفر کرمانشاه، زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری


سراب نیلوفر کرمانشاه یک منطقه‌ ویژه طبیعی است که پذیرای انواعی از حیوانات بوده و تبدیل به زیست‌گاه‌ آن‌ها شده است. این سرآب، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و مهاجر است. انواع مختلفی از پرندگان می‌توانند در اینجا زندگی کنند. ازجمله آن‌ها می‌توان به مرغ ماهی‌خوار، غاز وحشی، مرغابی، بلدرچین، قو و... اشاره کرد.
اطراف سراب نیلوفر کرمانشاه، انواع حشرات و زنبورها نیز زندگی می‌کنند. آن‌ها مهم‌ترین عامل در برقراری تعادل زیستی در این زیست‌بوم آبی هستند. درون آب‌های تالاب نیز ماهی‌هایی زندگی می‌کنند که در تغذیه‌ حیوانات آبزی و همچنین جلوگیری از افزایش جمعیت زیستگاه‌های آبی نقش مهمی دارند. در این منطقه جانوران دیگری مانند کرم، آبزیان کوچک، قورباغه‌ها و... هم دیده می‌شوند.


نکته مهم هنگام بازدید از سراب نیلوفر


به دلیل حساسیت و محدودیت‌های طبیعی این منطقه آبی، توجه به حفاظت از آن‌ و حیواناتش بسیار حائز اهمیت است. باوجود ویژگی‌های منحصربه‌فرد سراب نیلوفر کرمانشاه و نیاز به توجه و نگهداری از آن، توصیه می‌شود که در هنگام بازدید، از تأثیرات منفی بر روی آن، جلوگیری کرده و نکات مهم در خصوص تمیز نگه‌داشتن محیط‌زیست و آسیب نرساندن به آن را جدی بگیریم.

 

افسانه گنج خسروپرویز و سرآب نیلوفر


مردم محلی منطقه نسل به نسل قصه‌ها و افسانه‌های زیادی درباره سراب نیلوفر گفته‌اند. یکی از این قصه‌های جذاب، ماجرای گنجی است که اهالی قدیمی منطقه معتقدند به دستور خسروپرویز، پادشاه ساسانی، در دل این تالاب مخفی شده است.

سراب نیلوفر

 

خشک شدن سرآب نیلوفر


اواسط دهه 80، دریاچه سراب نیلوفر بیشترین تعداد گل‌های نیلوفر آبی را روی خود جا داده بود. در دهه 90 باوجود خشک‌سالی‌های پی‌درپی و حفر چاه‌های غیرمجاز، این دریاچه خشک شد و نیلوفرهای آبی را در معرض خطر انقراض قرار داد.
در سال ۱۳۹۳ به کمک «دکتر کهریزی» عضو هیئت‌علمی دانشگاه رازی و همکارانش، نیلوفرهای آبی در آزمایشگاه احیا شدند؛ بعدازآن با اهدا ۲۳۰ بوته نیلوفر آبی زردرنگ، وضعیت دریاچه رو به بهبودی رفت.
بارندگی‌های سال‌های اخیر هم کمک کرد تا دوباره دریاچه از آب و نیلوفرهای آبی پر شود؛ اما بازهم به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی اطراف و تکرار حفر چاه‌های غیرمجاز، خطر نابودی این میراث ملی وجود دارد. حالا باگذشت سال‌ها، هنوز هم تعداد نیلوفرهای آبی به میزان سابق نرسیده است.

 

جاذبه‌های گردشگری اطراف

 

  • 22.2 کیلومتر تا روستای قزانچی (20 دقیقه با ماشین)
  • 19.9 کیلومتر تا روستای عمرمِل (17 دقیقه با ماشین)
  • 66.4 کیلومتر تا منطقه حفاظت‌شده بیستون (55 دقیقه با ماشین)
  • 35 کیلومتر تا طاق‌بستان (35 دقیقه با ماشین)
  • 40.8 کیلومتر تا زیارتگاه اویس قرنی (37 دقیقه با ماشین)
  • 38.6 کیلومتر تا تالاب هشیلان (35 دقیقه با ماشین)
     
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
ماندانا ۱۴۰۲/۵/۲۲

افسانه گنج خسروپرویز و سرآب نیلوفر چه جالب من دوست کرمانشاهی داشتم برام تعریف میکرد میگفت بیا بریم پیداش کنیم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۲۵

ماندانای عزیز از بیان خاطرتون در سایت رهی نو بسیار سپاسگزاریم امیدواریم هر جا که هستید شاد و پیروز باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...