رَهی نو

مدرسه منصوریه شیراز

تعداد بازدید: ۱۶۲۱۹ ۶ آذر ۱۳۹۶

شیراز یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری کشور شناخته می‌شود  و مهد علم و دانش است. این شهر زادگاه شعرا و هنرمندان زیادی بوده و فرهنگ و هنر را به جهانیان نشان می‌دهد. در جاذبه های گردشگری شیراز هرجایی را که بنگرید عرصه‌ای از زیبایی و هنر را مشاهده می‌کنید که با آب و هوای خوب پذیرای میهمانان زیادی است. مدرسه منصوریه شیراز اثری ماندگار است که در سال 883 هجری قمری ساخته شد. این مدرسه محلی برای تربیت افراد زیادی بوده که به گونه‌ای در رشد و شکوفایی جامعه تاثیر داشته‌اند.

 

آشنایی با مدرسه منصوریه شیراز

مدرسه منصوریه شیراز در جنوب شیراز ساخته شد و دستور ساخت آن را امیر صدر الدین محمد حسین حسینی دشتکی داد. نام فرزند صدر الدین، امیر غیاث الدین منصور بر روی این مدرسه برگزیده شده است. بنای این مدرسه به شیوه خاصی ساخته و از معماری زیبایی برخوردار شده است.

مدرسه منصوریه شکل گرفته از دو قسمت اندرونی و بیرونی است. دو طاق هلالی تو در تو در ورودی مدرسه مشاهده می‌شود. در چوبی دو لنگه‌ای نیز در ورودی این مدرسه قرار دارد که زیبایی آن زبانزد همه است. البته باید گفت که در طاق بیرونی کاشی کاری‌هایی مشاهده می‌شود که نام حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) بر روی آنها نوشته شده است.

همچنین دو سکوی سنگی به ارتفاع 60 سانتی متر در دو سمت در ورودی قرار دارد. در قسمت هشتی ورودی سقف گنبدی وجود دارد که کوتاه بوده و از جنس آجر است. اتاقی در طرف شمالی این هشتی قرار دارد که راهی به اتاق کناری خود دارد. در قسمت جنوبی همین هشتی یک راهرو ساخته شده که در چوبی دارد و در ارتباط با ایوانی یا مدرس است که سقف گنبدی مرتفع دارد.

به قسمت غربی مدرس که نگاه کنید شاه‌نشین را مشاهده خواهید کرد که تقریبا یک پله بلندتر از کف مدرس است. در این قسمت 4 سنگ قبر به رنگ قرمز قرار دارد. این 4 سنگ قبر مربوط به امیرصدرالدین محمد حسین حسینی دشتکی، امیر غیاث الدین منصور، میرزا حسن فسایی و... است. در قسمت شاه‌نشین، پنجره مشبکی قرار دارد که آن را کاملا از مدرس جدا کرده است.

حیاط اول مدرسه در ضلع ضرقی هشتی ساخته شده که چهار است. در دو قسمت شرقی و غربی حیاط مدرسه حجره‌هایی قرار دارد و در وسط همین حیاط یک حوض بزرگ ساخته شده است. یک مسجد در بخش حنوبی قرار دارد که دارای دو ستون سنگی در قسمت وسط و 6 ستون هلالی شکل کوچک است.

به محراب که نگاه کنید شاهد گره کاشی تزئین شده خواهید بود و در بالای آن دو کتیبه سنگی خواهید دید. در وسط ضلع شمالی راهرویی ساخته شده که به حیاط دوم دسترسی دارد. در اینجا نیز یک حوض در وسط حیاط خواهید دید که حجره‌ها در اطراف آن قرار دارند. این حجره‌ها یک متر بلندتر از کف زمین هستند. فضای پشتی مدرسه مربوط به وضوخانه، سرویس‌های بهداشتی و چند اتاق دیگر هستند.

این مدرسه یک بار بعد از زلزله ویران شد و در سال 1308 آن را دوباره مرمت و بازسازی کردند. اکنون این مدرسه محل تحصیل طلاب علوم دینی است و در سال 1352 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. اگر به مکان های تاریخی مانند مدرسه منصوریه علاقه‌مند هستید، پیشنهاد میکنم از دیدن مدرسه محمودیه نیز غافل نشوید. 

آشنایی با مدرسه منصوریه شیراز

مدرسه منصوریه شیراز کجاست؟

مدرسه منصوریه شیراز در محله امامزاده ابراهیم شیراز  و در خیابان حضرتی و خیابان بین الحرمین قرار دارد. این مدرسه در بازارچه منصوریه و در جنوب شاهچراغ ساخته شده که دسترسی به آن از هر جای شیراز امکان پذیر و ممکن است.

مدرسه منصوریه شیراز کجاست

 

مسیر دسترسی به مدرسه منصوریه

مدرسه منصوریه در خیابان طالقانی، جنب مسجد جامع عتیق واقع شده است. برای دسترسی به این مدرسه می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. همچنین می‌توانید پیاده به این مکان تاریخی بروید و از قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های بافت تاریخی شیراز لذت ببرید.

گذری بر تاریخچه مدرسه قدیمی منصوریه

این مدرسه در سال 1773 میلادی به دستور کریم خان زند ساخته شد. این بنا در ابتدا به‌عنوان دارالقرآن و محل تحصیل علوم دینی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در دوران قاجار، این مدرسه به انبار غله تبدیل شد و در دوره پهلوی اول، به‌عنوان موزه و کتابخانه مورد استفاده قرار گرفت.

جاهای دیدنی نزدیک به مدرسه تاریخی منصوریه

در نزدیکی مدرسه تاریخی منصوریه، مکان‌های دیدنی مختلفی وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق شیراز، با قدمتی بیش از 1200 سال، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و مذهبی ایران است. این مسجد که در دوران آل بویه ساخته شده است، در طول تاریخ شاهد رویدادهای مهمی بوده و در دوره‌های مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

مسجد جامع عتیق با معماری باشکوه و تزئینات ظریف، نمونه‌ای بی‌نظیر از هنر و ذوق ایرانیان در دوران آل بویه است. مسجد جامع عتیق در زمینی به مساحت 17 هزار متر مربع احداث شده است. این مسجد دارای دو صحن، دو ایوان، مناره، چندین شبستان و رواق است. تزئینات کاشی‌کاری، گچ‌بری، نقاشی و آیینه‌کاری در جای جای این مسجد به چشم می‌خورد و زیبایی آن را دوچندان می‌کند. 

مسجد جامع عتیق (1)

ارگ کریمخانی

ارگ کریمخانی شیراز، با نام‌های دیگر قلعه کریمخانی، ارگ زندیه و ارگ شیراز نیز شناخته می‌شود، از بناهای تاریخی و نظامی دوره زندیه است. این ارگ که به دستور کریم خان زند ساخته شده است، در زمان حکومت زندیه به عنوان مقر حکومتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. ارگ کریمخانی با معماری باشکوه و تزئینات ظریف، نمونه‌ای بی‌نظیر از هنر و ذوق ایرانیان در دوران زندیه است.

ارگ کریمخانی در زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع احداث شده است. این ارگ دارای دو حیاط بزرگ و کوچک، چندین برج و بارو، تالارها، اتاق‌ها و حمام است. تزئینات کاشی‌کاری، گچ‌بری، نقاشی و آیینه‌کاری در جای جای این ارگ به چشم می‌خورد و زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

ارگ کریمخانی

بازار وکیل

بازار وکیل، یادگاری از دوران باشکوه زندیه، مجموعه‌ای از دو بازار موازی به نام‌های بازار شمالی و جنوبی است که با طاق‌های بلند و تزئینات منحصر به فرد، گویی از دل تاریخ بیرون آمده‌اند. این بازار که در زمان خود به عنوان مرکز تجارت و بازرگانی در جنوب ایران محسوب می‌شد، امروزه به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز تبدیل شده است و هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر ایران و جهان به خود جلب می‌کند.

بازار وکیل

اقامت در  هتل زندیه شیراز را از دست ندهید

حمام وکیل

حمام وکیل، یادگاری از دوران باشکوه زندیه، در زمان حکومت کریم خان زند به دستور او و با نظارت میرزا ابراهیم کلانتر شیرازی ساخته شد. حمام وکیل در زمینی به مساحت 860 متر مربع احداث شده است و از بخش‌های مختلفی از جمله ورودی، هشتی، گرمخانه، سردخانه، خزینه، رختکن، تون و فضاهای جانبی تشکیل شده است. تزئینات کاشی‌کاری، آجرکاری، گچ‌بری و نقاشی در جای جای این حمام به چشم می‌خورد و زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد حمام وکیل، وجود نقاشی‌های دیواری در بخش‌های مختلف آن است. این نقاشی‌ها که صحنه‌هایی از داستان‌های عاشقانه، اساطیری و تاریخی را به تصویر می‌کشند، از ارزش هنری بالایی برخوردار هستند.

حمام وکیل

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام، یادگاری از دوران باشکوه قاجار، در زمان حکومت قوام‌الملک دوم، از ثروتمندان و سیاستمداران مشهور آن دوره، ساخته شد. باغ نارنجستان قوام در زمینی به مساحت 41 هزار متر مربع احداث شده است و از بخش‌های مختلفی از جمله عمارت قاجاری، اندرونی، بیرونی، حوض‌ها، فواره‌ها، باغچه‌ها و درختان مرکبات تشکیل شده است.

تزئینات کاشی‌کاری، آجرکاری، گچ‌بری و نقاشی در جای جای این باغ به چشم می‌خورد و زیبایی آن را دوچندان می‌کند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد باغ نارنجستان قوام، وجود عمارت قاجاری آن است. این عمارت که در دو طبقه ساخته شده است، دارای تزئینات ظریف و نقاشی‌های دیواری زیبایی است که صحنه‌هایی از داستان‌های عاشقانه، اساطیری و تاریخی را به تصویر می‌کشند.

باغ نارنجستان قوام

رستوران ها و کافه های نزدیک به مدرسه منصوریه

قطعاً غذا  یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سفری به‌شمار می‌آید. از همین‌رو بهتر است که رستوران‌ها و کافه‌هایی که از کیفیت مناسبی برخوردار هستند، انتخاب کنید. 

  • رستوران سنتی هفت خوان
  • رستوران پرسپولیس
  • کافه فانوس
  • کافه دژ

 

سخن پایانی

مدرسه منصوریه شیراز، با قدمت بیش از 400 سال، یکی از مدارس تاریخی و مذهبی ایران است که در قلب بافت تاریخی شیراز واقع شده است. این مدرسه که در دوران صفویه به دستور میر محمد مدینه ساخته شده است، در زمان خود به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز آموزشی و علمی ایران محسوب می‌شد.

مدرسه منصوریه با معماری باشکوه و تزئینات ظریف، نمونه‌ای بی‌نظیر از هنر و ذوق ایرانیان در دوران صفویه است. بازدید از این مدرسه تاریخی، سفری در تاریخ، فرهنگ و هنر ایران است.

شما می‌توانید با معماری سنتی ایران آشنا شوید، تزئینات ظریف و نقاشی‌های دیواری آن را از نزدیک ببینید و حس و حال مدارس سنتی ایرانی را تجربه کنید. مدرسه منصوریه همچنین مکانی مناسب برای عکاسی و ثبت تصاویر یادگاری است. نورپردازی طبیعی مدرسه، طاق‌ها و گنبدهای آن و تزئینات منحصر به فرد آن، سوژه‌های ناب و زیبایی برای عکاسی به شما ارائه می‌دهند. امیدواریم که این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو برای شما مفید بوده باشد. چنانچه خاطره‌ای از سفر به شیراز و بازدید از این بنای تاریخی دارید، در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد مدرسه منصوریه شیراز

مدرسه منصوریه در کجا قرار دارد؟

مدرسه منصوریه در محله امامزاده ابراهیم شیراز  و در خیابان حضرتی و خیابان بین الحرمین  واقع شده است.

ساعات بازدید از مدرسه منصوریه به چه صورت است؟

بازدیدکنندگان می‌توانند همه روزه از ساعت 8 صبح الی 5 بعدازظهر از این مدرسه تاریخی دیدن کنند.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به مدرسه منصوریه کدامند؟

مسجد جامع عتیق، ارگ کریمخانی، بازار وکیل، حمام وکیل و باغ نارنجستان قوام.

رستوران‌ها و کافه‌‌های نزدیک به مدرسه منصوریه را معرفی کنید؟

رستوران سنتی هفت خوان، رستوران پرسپولیس، کافه فانوس و کافه دژ.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
احد ۱۴۰۱/۴/۹

متاسفانه قسمت تاریخی این بنا توسط مدیریت در حال تخریب و ساخت و ساز بنای جدید میباشد. و هیچ کس پیگیر این بنای ۸۰۰ ساله نیست

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...