رَهی نو

خانه موسوی مشهد

تعداد بازدید: ۲۹۴۶۰ ۵ آذر ۱۳۹۶

خانه موسوی در مشهد

خانه موسوی یک بنای سنتی با قدمتی بیش از نیم قرن است که در شهر مشهد واقع شده است. از لحاظ تاریخی این مکان با نام خانه موسوی در اوایل دوره پادشاهی حکومت پهلوی در استان خراسان رضوی بنا گشت و اولین ماه از تابستان سال ۱۳۸۴ به جمع آثار ملی ایران پیوست. خانه موسوی یکی از آثار برجسته معماری سنتی ایرانی است. این خانه که با هدف سکونت در نزدیکی بازارچه حاج‌آقا جان در شهر مشهد ساخته شد، ظریف‌کاری‌های معماری زیادی را در بافت خود دارد. متاسفانه به دلیل رسیدگی نکردن درست به این بنای تاریخی کمی ‌از بنا تخریب شده است، اما بخش‌های به جا مانده ‌می‌تواند به آسانی این موضوع را برای بیننده خود آشکار سازد که نوع معماری و ساخت آن بسیار خاص و اعیانی است. اگر ‌می‌خواهید در سفر خود به مشهد مقدس به خانه‌های تاریخی این شهر به خصوص خانه موسوی مشهد سر بزنید، خودتان را آماده دیدار از یک بنای تاریخی کمی‌آسیب دیده اما باشکوه کنید. در ادامه این مطلب درباره معماری خاص سنتی خانه موسوی بیشتر بخوانید.

خانه تاریخی موسوی مشهد


بیشتر بخوانید: مسجد گوهرشاد مشهد؛ بهترین زمان بازدید و نحوه دسترسی


خانه موسوی مشهد کجاست

برای بازدید از این خانه تاریخی می‌توانید به آدرس تپل محله بروید، از آنجا وارد نوغان چهار شده و در  کوچه سردار ‌می‌توانید این بنای زیبا را ببینید. برای بازدید ‌می‌توانید از وسیله نقلیه عمو‌می مانند تاکسی و اتوبوس استفاده کرده یا با خودروی شخصی تا نزدیکی آن بروید. برای بازدید از خانه موسوی باید بدانید که تنها در ساعات ده صبح تا پنج عصر است. اگر بخواهید ‌می‌توانید در طول هفته برای بازدید از این بنای تاریخی بسیار زیبا با قدمتی بسیار طولانی در ساعات معین به این مکان سر بزنید. بر اساس آخرین اطلاعاتی که درباره شرایط بازدید از خانه موسوی مشهد وجود دارد، بازدید از این مکان تاریخی در ساعات و روزهای مشخص شده رایگان بوده و مدت زمان این بازدید رایگان چیزی بین ۱تا ۲ ساعت است. بنابراین این فرصت ویژه و بسیار خوب را برای بازدید از یکی از اماکن تاریخی ایران در سفر خود به شهر مشهد از دست ندهید.

معماری خانه موسوی مشهد

خانه موسوی بنایی با بیش از یک قرن گذشته تاریخی در خود، یک بنای باشکوه از معماری کهن ایرانی است. نمای این ساختمان بزرگ، آجری است. آجر یکی از ابزارهای مرسوم و البته گران‌بها در آن دوره تاریخی به حساب ‌می‌رفت. در اولین نگاه مهمترین چیزی که ‌می‌تواند بیننده را جذب کند، شاید آن ستون‌های غول پیکر دالبری سنتی باشد. ستون‌هایی که به نظر ‌می‌رسد تمام این بنای تاریخی، استقامت خود را وامدار آن است. خانه موسوی مشهد دارای دو طبقه تقریبا مجزا از یکدیگر است. از ستون‌های دالبری که گذر کنیم، نرده‌های چوبی با شکل زیبا و تیرک‌های چوبی در سقف بهترین یادگار از معماری زمان گذشته  هستند. همانطور که به سمت خانه موسوی رهسپار ‌می‌شوید، بوی خاک و چوب و آن نمای زیبا ساختمان با درب و پنجره‌های چوبی و قاب‌های شیشه‌ای بیشتر شما را در تاریخ معماری سنتی ایران فرو ‌می‌برد. ایوان در قسمت میانی و جلو ساختمان نیز نشان از یک بهار و تابستان نشین دل‌انگیز را دارد. سقف قوسی درنما و بالای ایوان نیز ‌می‌تواند نماد دیگری از معماری کهن ایرانی باشد.

در جای جای دیوار‌ها در ارتفاع بالا ‌می‌توان سنگ تراشی‌های ویژه را که به نظر ‌می‌آید در آن دوره تاریخی کمی ‌ناب و خاص بوده، به چشم ‌می‌خورد. رنگ غالب در این نماها آبی فیروزه‌ای است که با رنگ طبیعی آجر ‌هارمونی عجیب و زیبایی را خلق کرده است. تمام طرح‌های دالبری بالای پنجره‌ها بر روی سنگ و آجر شکوهی جاویدان از معماری کهن سنتی ایرانی است. نمای خانه موسوی و صد البته داخل ساختمان تا حدی که ممکن بوده، دستخوش تغییرات انسانی نشده است. این بنا با تلاش‌های هرچند کم سازمان آثار تاریخی مشهد بر روی پای خود استوار مانده است، اگرچه ریزش‌های آجری از بعضی از دیواره‌های خانه موسوی، نشان از بی‌مهری مسولین دارد.

این بنای تاریخی با بیش از ۵ اتاق مجزا برای خانواده بزرگی ساخته شده بود. خانه موسوی با تمام تخریب‌هایی که تجربه کرده هنوز هم یک شاهکار معماری سنتی ایرانی است. همچنان ‌می‌تواند در خانه موسوی شاهد زیباترین سنگ تراشی‌های تاریخی باشید. بر روی جای جای این خانه تاریخی نوشته‌های گوناگونی نیز با خط خوش نستعلیق به چشم ‌می‌خورد. ‌می‌توانید از دیدن کنده‌کاری‌های سنتی برجسته در این مکان لذت ببرید. شکل‌هایی که در کنده کاری‌های دیوار و بالای پنجره‌ها به چشم ‌می‌خورد بیشتر به صورت شکل‌های هندسی لوزی برجسته است.

شکل برش‌های شیشه‌های پنجره‌ها بسیار با سنت آن دوران عجین شده است. در داخل ساختمان و بیشتر در طبقه مجاور با حیاط نیز ستون‌های گرد قوی با کنده کاری‌های  زیبا وجود دارد. تما‌می‌این ستون‌ها از لحاظ معماری برای استواری بنا در اینجا قرار گرفته اند. شاید همین ستون‌های استوار توانسته‌اند خانه موسوی مشهد را با گذشت این همه سال به این صورت سرپا نگه دارند. این مکان اکنون به مکانی گردشگری مبدل گشته است. در سفر خود به شهر مذهبی تاریخی مشهد بازدید از این خانه را از دست ندهید. برای اطلاع از ساعات و روزهای بازدید در ادامه با ما همراه باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...