رَهی نو

موزه شه لافتی

تعداد بازدید: ۱۵۸۷۱ ۵ آذر ۱۳۹۶

در گیرودار انتخاب مکان دیدنی در سفرتان به مشهد، گوشه و کنارهایی از این شهر را خواهید دید که یادگار پهلوانی و ادب مردان روزگار است. پهلوانانی با الگوی مردانگی پوریای ولی. می‌خواهیم سری به روستاهای تاریخی مشهد بزنیم. اگر اهل صفای روستاهای قدیمی و ورزش‌های پهلوانی هستید، در بازدید از یکی از دل انگیزترین و باصفاترین جاهای دیدنی مشهد، همراه رهی نو باشید.

عیارخانه‌ شه لافتی

از سه راهی فردوسی به سمت آرامگاه فردوسی بزرگ حرکت می‌کنیم، در سمت چپ، روستایی به چشم می‌خورد که به روستای چهار برج معروف است. از مشهدی‌ها که نام این روستا را بپرسید، معروف شدن آن را به یخدان‌های طبیعی، خانه اربابی، موزه فرهنگ یا همان زورخانه معروف شه لافتی نسبت می‌دهند.

مسیری که شما را به سمت عیارخانه یا زورخانه شه لافتی هدایت می‌کند، کمی ناهموار است. از اینجا به زورخانه‌ای با در چوبی می‌رسید که همچنان قدمت چندین ساله‌اش را حفظ کرده است.

روی در، با عنوان ورزشخانه آئین‌های پهلوانی طابران طوس، از شما دعوت می‌شود تا وارد موزه شه لافتی شوید. برای عبور از چارچوب در باید سرتان را خم کرده و یک پله به پایین بروید تا مصرع "سر تعظیم فرود آور به هنگام ورود ..." شما را به سمت داخل همراهی کند. از گود زورخانه می‌توان فهمید صفای ورزش‌های پهلوانی که هر هفته در اینجا برگذار می‌شود تا چه حد است.

تاریخچه موزه شه لافتی در مشهد

تاریخچه موزه شه لافتی

ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که علی اکبر قاسمی با لقب معروف پهلوان رستم، منزل به منزل به بازدید از پهلوان‌ها و جوانمردان هر شهر رفته و عکس، وسایل یادگاری، عتیقه و خاطراتی را از آن‌ها جمع کرده و به این جا آورده است. به همین دلیل است که توجه‌تان در یک نقطه به اولین تلویزیون جلب می‌شود و در نقطه‌ای دیگر به یک کفش قدیمی محلی، که به دیوار آویزان شده است. پهلوان رستم این موزه را در سال 1368 با هزینه خود، تاسیس کرد و پس از گذشت سال‌ها جایی را می‌بینید که به عنوان آئین پهلوانی شه لافتی، شناخته شده است.

در این موزه چه چیزهایی قرار دارد؟

در گوشه و کنار این زورخانه یادگاری‌هایی از پهلوان‌های کشورهای مختلف به رسم ادب و معرفت می‌بینید که به مرشد هدیه داده و او با خود به اینجا آورده است. در سمتی از زورخانه، چشم‌تان به کباده، تخته شنا و میل می‌افتد که دور تا دور دیوارهای گود با قاب‌ عکسی از پهلوانان، نمایی از حضرت علی (ع) و تابلو فرش پهلوانی تزئین شده است.

حیف است در سفرتان به این شهر زیبا، از موزه نان مشهد دیدن نکنید!

چرا اسم اینجا عیارخانه است؟

در قدیم پهلوانان به عیارخانه‌ها می‌رفتند تا در آن به تزکیه نفس و روح خود بپردازند و ورزش‌های زورخانه‌ای انجام دهند. جالب این‌است که عیارخانه هشت جایگاه مختلف دارد. چهار جایگاه آن مخصوص عیاران و پهلوانانی است که از محله‌های دروازه خبوشان، مرو، طایران و رزان آمدند. دو جایگاه دیگر، محل سادات است و دو جایگاه روبرو هم مخصوص مرشد و افراد دین دار بود. لباس‌های پهلوانی، و وسایل قدیمی، حتی کفش، چکش و میخ نیز در اینجا خواهید دید. حتی اولین رادیو و تلویزیون یا موتوری که به مشهد وارد شد، نیز می‌توانید در اینجا ببینید.

عیارخانه شه لافتی

مسیرهای دسترسی به موزه شه لافتی

برای بازدید از این موزه پهلوانی دلنشین و همنشینی با مرشد رستم، کافیست به شهر توس بروید و از آن جا به بلوار شاهنامه بروید. از همان ابتدای بلوار، تابلوی روستای چهاربرج را خواهید دید. وارد روستا که شدید، از هر کس سراغ عیارخانه لافتی را بگیرید، راهنمایی‌تان خواهد کرد. کافیست به محله چهاربرج رفته و از آن جا به بهار 24 بروید.

حالا که تا اینجا به این روستا آمدید، یخبندان طبیعی و خانه اربابی را فراموش نکنید و با بازدید از آن‌ها، روز خاطره‌انگیزتان را تکمیل کنید.

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به مشهد را دارید، به راحتی میتوانید در بهترین هتل های مشهد اقامت داشته باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...