رَهی نو

کوه عون بن علی

تعداد بازدید: ۲۸۶۹ ۵ آذر ۱۳۹۶

تبریز از آن شهرهایی است که حتی در وسط تابستان آنجا آب و هوای خنک و تازه را استشمام می‌کنید. در سفرتان به تبریز کنار جاذبه‌های تاریخی و تفریحی که از آن‌ها بازدید کردید، اگر از اهل دلان کوه هستید، یک کوهنوردی حسابی هم چاشنی آن کنید. همراه رهی نو به یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز یعنی کوه عینالی می‌رویم.

آشنایی با کوه عینالی در تبریز

تفرجگاه دنجی که در کنار دریاچه زیبای داغ گلی اخیرا در آن تاسیس کردند، منظره زیبایی را پیش چشمان‌تان قرار می‌دهد. دور تا دور این دریاچه مصنوعی، مجسمه مشاهیر تبریز قرار گرفته است. از بالای دریاچه مسیر تله کابین قرار گرفته است که لحظات نابی را می‌توانید بر فراز کوه و در تله کابین همراه با عزیزان‌تان ثبت کنید.

اینجا پاتوق کوهنوردی در تعطیلات آخر هفته برای کوهنوردان حرفه‌ای محسوب می‌شود. علت دیگری که باعث شهرت این کوه شده است، وجود بقعه زیارتی در بالای کوه است. تا دلتان بخواهد پشت زمینه و سوژه‌های جذاب برای عکاسی در اینجا خواهید دید. عکس‌های سلفی محشری می‌توانید در بهشت تبریز بگیرید.

چه اهل تفریح و طبیعت‌گردی باشید چه دلتان برای کوهنوردی تنگ شده باشد، اینجا شرایط برای هر دو کار فراهم است و همین باعث محبوبیت این تفرجگاه شده است. این کوه با ارتفاع 1823 متر، نزدیک‌ترین ارتفاع به آسمان تبریز است.

بقعه عون بن علی

اگر از تبریزی‌ها بپرسید، نام دیگر کوه عینالی چیست، آن را با بقعه عون بن علی ذکر می‌کنند که در بین تبریزی‌ها محبوب است. عقیده و اعتقاد و محبوبیت مردم به این کوه، به حدی است که گویی عینالی، تبریز را در آغوش گرفته و قله کوه، برای راز و نیاز با خدا، بالاترین و نزدیک‌ترین ارتفاع تا آسمان است. طبق روایات، اینجا محل دفن دو تن از پسران حضرت علی به نام عون بن علی و زید بن علی است که برای تبریزی‌ها محبوبیت خاصی دارد. البته عده‌ای هم معتقدند این مکان در گذشته آتشکده بوده و بعدا این دو تن که از دوستداران حضرت علی بودند در آن دفن شدند.

برج یادبود شهدای گمنام

این برج بر روی یک پایه پله‌ای بلند با ارتفاع 14 متر ساخته شده و برای زنده نگه داشتن یاد شهدا، در کنار بقعه عون بن علی، برج یادمانی طراحی شده است که آن را از هر ارتفاعی از کوه می‌توانید ببینید. برج به سبک معماری آذری‌ها طراحی شده است و در قسمت‌های مختلف آن اشعاری از شهریار روی آن به چشم می‌خورد.

بهترین زمان بازدید از کوه عون بن علی

از آن جایی که تبریز یک منطقه سردسیری است که حتی در دل تابستان هم هوای خنک و دلنشینی دارد، بنابراین بازدید از کوه در فصل پاییز یا زمستان چندان توصیه نمی‌شود چون به شدت ممکن است درگیر سرما و برودت هوا شوید. بهترین فصل کوهنوردی و بازدید از بام تبریز، بهار یا تابستان است که هوای دلچسب آن، حال و هوای‌تان را عوض می‌کند. کوه عینالی در اوایل اردیبهشت که خود بهشت است.

مناظر سرسبز کوه در کنار دریاچه داغ گلی منظره‌ای را به چشمان‌تان هدیه می‌کند که روح‌تان تازه می‌شود. اوایل مهر هم شرایط جوی برای این تفرجگاه مناسب است. البته اگر در فصول دیگری همچون پاییز یا زمستان هم قصد رفتن به کوه را داشتید، کافیست شرایط آب و هوا را از اخبار هواشناسی پیگیری کرده و بعد از آن در صورتی که با لباس و تجهیزات کامل هستید، به این جای دنجی که در این فصل از سال خلوت است، بروید.

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به تبریز را دارید، به راحتی میتوانید در بهترین هتل های تبریز اقامت داشته باشید.

امکانات تفریحی موجود در کوه عینالی تبریز

در کوه عینالی، تفریحات جذابی طراحی شده تا خاطره به یادماندنی برایتان خلق کنند. از بقعه عون بن علی تا فضای سبز و جنگل کاری شده، یک دل سیر امکانات برایتان طراحی کردند.

بعد از گذر از مسیر کوهنوردی و کوهپیمایی حرفه‌ای که داشتید، بر فراز قله بقعه عون بن علی و برج یادمان شهدا را می‌بینید. در نزدیکی این بقعه یک سینما 6 بعدی قرار داده شده که لحظات هیجان انگیزی را می‌توانید در آن جا رقم بزنید. از آن بالا طبیعت بهشت تبریز، دیدن دارد. بعد از رسیدن به قله می‌توانید با تله کابین به پایین بیایید. این تله کابین که در سال 89 افتتاح شد، به علت استقبال مردم، در سه فاز مورد بهره برداری قرار گرفت. در حال حاضر هر تله کابین 8 ظرفیت دارد و مسافتی که با آن طی خواهید کرد به اندازه 1480 متر است. از ساعت 9 تا 18:30 دقیقه بعد از ظهر، می‌توانید سوار تله کابین شده و طبیعت بام را از آن بالا ببینید.

امکانات تفریحی موجود در کوه عینالی تبریز

علاوه بر تله کابین، اگر اهل هیجان هستید، می‌توانید سوار زیپ لاین شده و ارتفاع 75 متری را طی کنید. این امکان را در فروردین97 به کوه اضافه کردند که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت.

دریاچه مصنوعی داغ گلی، طبیعت زیبای دیگری است که با مساحت 54 هزار متر مکعبی‌اش، کنار خود امکانات تفریحی و رفاهی زیادی جای داده است. این قسمت را از بالا نگاه کنید، چشم انداز فوق العاده‌ای برای عکاسی دارد.

فضای سبز و جنگل کاری شده کوه، فضا را برای داشتن یک پیک نیک حسابی در کنار خانواده و عزیزان‌تان، فراهم کرده است. جالب است بدانید با وجود این فضای سبز و پوشش جنگل کاری شده، خاک کوه عینالی از جنس لایه‌های گچ و ماسه‌های رنگی است و گیاه و درخت سرسبزی در دامن خود نداشت.

در دره‌های شمالی کوه از مسیر شرق به غرب یک رودخانه‌ای را می‌بینید که از کوه سبلان سرچشمه گرفته و به دریاچه ارومیه می‌رود. نام این رودخانه آجی چای است. در مسیر کوهنوردی‌تان هر جا که خسته شدید، می‌توانید در کنار رودخانه نشسته و آبی به تن بزنید.

اگر در بهار و تابستان به کوه عینالی سر بزنید، در ایستگاه اول تله کابین آبشار مصنوعی می‌بینید که زیبایی کوه را دو برابر کرده است. در پاییز و زمستان راه ورود آب به این آبشار بسته می‌شود.

مجسمه معروف قیچی ساز در پای کوه عینالی، سوژه جذاب دیگری برای عکاسی است. این مجسمه بزرگ مردی که قیچی به دست دارد، به یاد مشهورترین ورزشکار ایرانی ساخته شده است که کوه هیمالیا را طی کرده بود و بر 12 قله هشت هزار متری همقدم گذاشته بود.

برای رفاه حال مسافران و گردشگران در این منطقه، انواع امکاناتی همچون بوفه، سرویس بهداشتی پارکینگ عمومی، خط تاکسی و ون و .. نیز قرار داده شده است. ناهار را می‌توانید در رستوران مجموعه میل کنید یا بساط کباب و جوجه را در آلاچیق‌های کوه عینالی، برپا کنید.

از دیگر جاهای معروف شهر تبریز موزه استانداری است. بازدید از این مکان زیبا را هم در برنامه گردشگریتان قرار دهید.

آدرس و مسیرهای دسترسی به کوه عینالی تبریز

اگر اهل دل هستید و می‌خواهید کوهنوردی کنید، خودتان را با تاکسی یا ماشین تا پای کوه برسانید و از آن جا مسیر کوهنوردی‌تان را آغاز کنید. در غیر این صورت، همچنین می‌توانید با ماشین به قله کوه برسید و آنجا از کافه و رستوران قله، شاهد منظره و چشم انداز بی نظیر این ارتفاع باشید. مسیر قدیمی که برای صعود به قله می‌توانید از آن استفاده کنید از پارکینگ مجموعه با چند پله مشخص است. مسیر جاده‌ای دیگری هم طراحی شده که محل عبور ماشین تا نزدیکی قله و آرامگاه است. این مسیر ممکن است کمی راه‌تان را دورتر کند.

آدرس و مسیرهای دسترسی به کوه عینالی تبریز

این کوه با جاذبه‌ و طبیعت زیبایی که دارد، بقعه عون بن علی، تله کابین، دریاچه مصنوعی و بسیاری از امکانات تفریحی دیگر، به یکی از مکان‌های پرطرفدار، برای تبریزی‌ها تبدیل شده است. در سفرتان به تبریز، بازدید از این تفرجگاه زیبا را در برنامه‌تان قرار دهید و با یک دوربین پر از حافظه، خودتان را برای گرفتن عکس‌های جذاب و خاطره‌انگیز آماده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...