رَهی نو

خانه حیدرزاده

تعداد بازدید: ۱۷۸۵ ۵ آذر ۱۳۹۶

خانه حیدرزاده تبریز

حوالی میدان ساعت در محله مقصودیه تبریز که بگردید به دلنشین‌ترین و بناهای قدیمی این شهر جذاب می‌رسید. اینجا قسمتی از تبریز است که همزمان می‌توانید با دیدن چند بنای تاریخی ساعات خوشی را به سفرتان اضافه کنید و سفری در ماشین زمان داشته باشید. می‌خواهیم به خانه حیدرزاده از معروفترین جاهای دیدنی تبریز در محل مقصودیه سر بزنیم که امروز تبدیل به یک بنای اداری شده است. با رهی نو همراه باشید.

تاریخچه خانه حیدرزاده

تاریخچه خانه حیدرزاده

خانه متعلق به حاج قلی خان سرتیپ است که سال ساخت آن را توسط معمار حاذق، حاج حبیب لک در سال 1298 تخمین زدند. زیبایی و ماندگاری خانه به حدی بود که حدود 80 سال بعد، یعنی در سال 1378 به ثبت آثار ملی درآمد.

معماری و فضای داخلی خانه حیدرزاده تبریز

معماری و فضای داخلی خانه حیدرزاده تبریز

از همان ابتدا قبل از ورود، از دیوارهای تزئین شده آجری، می‌توان حدس زد با چه معماری شیک و در عین حال قدیمی روبرو خواهیم بود. نیازی به پرداخت بلیط نیست. بنابراین داخل می‌شویم. از بدو ورودتان که از در گنبدی شکل خانه می‌گذرید، نمای دلچسب روبرویتان شامل یک حوض چهارگوش آبی رنگ است که در مقابل پنجره‌های رنگی و ارسی قدیمی و یک ایوان بزرگ قرار گرفته است. ایوان روبه‌رو با چهار ستون گچی بزرگ، استوار شده است و ابهتی به بنا بخشیده که نشان از صفای خانه‌ در دوران قدیم دارد. ارسی‌های مشبک و رنگین، توجه‌تان را به خود جلب می‌کند.

خانه از دو طبقه حیدرزاده از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده که بخش شاه نشین به هر دو بخش احاطه دارد. به داخل ساختمان می‌رویم. اصلی‌ترین و زیباترین قسمت خانه متعلق به فضای شاه نشین است که با پنجره‌های رنگی کشویی تزئین شده است. در حال حاضر متاسفانه این قسمت کاربری اداری به خود گرفته است.

در زیر زمین خانه، یک حوض گرد با طراحی زیبا، تعبیه شده است و با طاق‌های چند ضلعی و بندکشی و آجرسازی‌های منظم و منحصر به فرد، به این حوض خانه جلوه فیروزه‌ای زیبایی بخشیده است. روشنایی این حوضخانه از پنجره‌های رو به حیاط زیر زمین، نشات گرفته است. با وجود اینکه سال‌ها از معماری این بنا گذشته، همچنان سردی و خنکی این بخش، نشان از روزگاران دوری دارد که زمانی برای نگهداری مواد غذایی و سرما در تابستان از آن استفاده می‌شد. به جز این قسمت خانه، بقیه بخش‌های دیگر کاربری اداری به خود گرفته است که شاید چندان به مزاج گردشگران خوش نیاید.

به طور کلی در معماری این خانه، از پنجره‌های چوبی پرکار، گچ کاری زیبا، نرده‌های فلزی و نقاشی بهره گرفتند که زیبایی آن را چند برابر کرده است.

آدرس و مسیرهای دسترسی به خانه حیدرزاده تبریز

اگر آدرس عمارت شهرداری تبریز را بپرسید شما را به نزدیک خانه حیدرزاده هدایت می‌کنند. تقریبا پشت عمارت شهرداری، قرار گرفته است. بنابراین در محله مقصودیه وارد میدان ساعت شوید و از آن جا با کمی پیاده روی به مقصد خواهید رسید. بعد از بازدید از این بنا، زمانی که گرسنه‌تان شد، می‌توانید ناهار را در رستوران علیشاه در نزدیکی خانه حیدرزاده بگذرانید و دلی از عزا درآورید.

جاذبه های دیدنی اطراف خانه حیدرزاده تبریز

بعد از بازدید از خانه حیدرزاده تبریز به خانه‌های سلماسی، خانه بهنام، خانه گنجه‌ای زاده و قدکی که در نزدیکی هم قرار گرفتند، سر بزنید و گردشگری‌تان را تکمیل کنید.

از سال 1380 که این خانه بازسازی شد، تبدیل به یکی از مراکز گردشگری تبریز شد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...