رَهی نو

همه چیز در مورد پل قاری تبریز به همراه تصاویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۸۱۹ ۵ آذر ۱۳۹۶

قدم زدن روی پل قاری تبریز و تماشای خرد و تلاش گذشتگان برای آینده تصویری بی‌نظیر است که در قاب خاطرات خیلی از ایرانی‌های ممکن است خالی باشد. دیدن یک اثر تاریخی که با گذشتن از روی مهرانه رود یا همان قوری چای به‌عنوان یک نقطه اتصال بین شمال و جنوب تبریز برای رفاه حال مردم بناشده، تجربه‌ای منحصربه‌فرد خواهد بود. رودخانه قوری چای به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین رودخانه‌های آذربایجان شرقی است که از کوه‌های هشترود سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه نقش مهمی در کشاورزی و صنعت این استان دارد.
پل قاری یا همان قاری کورپوسی دو پل سنگی هستند که از جاذبه‌های دیدنی شهر تبریز محسوب می‌شوند. پلی با عرض بیشتر در زمان قاجار و پل کوچک‌تر در زمان پهلوی ساخته‌شده‌اند. از طرفی سفر به تبریز شهری با قدمت بالا تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی خواهد بود. در این مقاله سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به شرح پل قاری این شهر خواهیم پرداخت تا در سفر به شهر کهن راهنمایی کامل از جاهای دیدنی آن داشته باشید.
تبریز فراز و نشیب‌های زیادی را در طول تاریخ طی کرده است که آن را به آنچه اکنون از آن می‌بینیم مبدل کرد. شهری که در کنار آثار فرهنگی و تاریخی، مردمانی اصیل و مهربان دارد. این شهر محصور بین کوه‌های زیبا آب‌وهوای سرو و خشک دارد که گردشگران زیادی را در دل گرمای تابستان به خود جذب می‌کند. البته زمستان پربرف این شهر هم بسیار دیدنی است، به‌خصوص که در سرمای سوزناک آن باقلوای شیرین و چای نوش‌جان کنید. پل قاری در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری تبریز هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد کرد که تقدیر و نکوهش آن‌ها را از همت و دانش گذشتگان برای ساخت این سازه عظیم جلب می‌کند.

تاریخچه پل قاری

پل قاری تبریز یا پل چراغ یکی از پل‌های تاریخی و مشهور شهر تبریز در خیابان ثقه‌الاسلام و بر روی رودخانهٔ مهرانه رود قرار دارد.  در اواخر دوره قاجاریه این پل تاریخی با هشت دهنه و قوس‌های مدور ساخته شد. سرستون‌های کله قوچی و چراغ‌های قدیمی این پل همگی مربوط به این دوران هستند.
نقل است که بانی پل قاری کورپوسی پیرزنی بوده که هزینه‌ای را که برای سفر حج خود در نظر گرفته بوده را صرف ساخت این پل می‌کنند. در زبان ترکی قاری به معنای پیرزن و کورپی به معنای پل است. پیرزن نیکوکار نمی‌خواسته نامی از او به‌جا بماند به همین دلیل مردم نام قاری کورپوسی را روی آن پل نهادند.
پل تاریخی قاری بین بازار تبریز و بخش‌های شمالی شهر شامل ششگلان و شتربان ارتباط برقرار می‌کند. شهرداری این شهر با ذوق هنری خود المان‌های از مردی با کاروانش روی این پل ساخته است. بعد از قاجار در دوره پهلوی پلی دیگر برای گذر عابران پیاده‌روی این رودخانه بنا شد. این پل در نزدیکی پل قاری تبریز با نرده‌های آجری و ستون‌های سنگی جای گرفته است.
ازآنجاکه تبریز را شهر اولین‌ها شهره می‌دانند، پل کهن قاری را به‌عنوان اولین پلی که تیرک‌های برقی روی آن نصب‌شده است، می‌شناسند. به همین دلیل آن را پل چراغ هم می‌نامند. پل معروف قاری تبریز در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۷۹ به شماره ۲۹۲۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه پل-قاری-تبریز

معماری پل قاری

پل قاری کورپوسی به طول 100 متر و عرض 5 متر یک سازه باشکوه روی مهرانه‌رود ایجاد کرده است. در ساخت این پل از مصالحی چون سنگ و آجر استفاده شده که درحالی‌که یک سازه سبک است ولی مقاومت بسیاری دارد. این پل سنگی هشت دهانه هلالی شکل با قوس‌های مدور دارد که ابعاد همه آن‌ها یکسان است. درگذشته از این طاق‌ها آب رودخانه عبور می‌کرد.
پایه‌های قاری از سنگ هستند که هنوز باگذشت یک قرن استقامت و استحکام خود را حفظ کرده‌اند. سرستون‌ها آن در اواخر دوره قاجاریه به شکل کله قوچی و از سنگ ساخته‌شده‌اند. همچنین چراغ‌هایی از جنس آهن در همان دوره در دو طرف پل قرار دادند که زیبایی پل را دوچندان می‌کند.

راه‌های دسترسی به پل سنگی قاری

برای بازدید از پل سنگی قاری باید خود را به خیابان ثقه‌الاسلام برسانید یا اینکه از سمت دیگر پل از خیابان چای کنار وارد پل شوید. برای رفتن به این مکان دیدنی می‌توانید از خودرو شخصی یا وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. با اتوبوس می‌توانید خود را به میدان ساعت برسانید و ازآنجا پیاده یا با تاکسی به سمت پل حرکت کنید.

راه‌های-دسترسی-به-پل-سنگی-قاری

 بهترین زمان برای بازدید قاری کورپوسی

برای بازدید از پل قاری، بهتر است در فصل بهار یا پاییز به تبریز سفر کنید. در این فصل‌ها، هوای شهر معتدل و مطبوع خواهد بود و می‌توانید از زیبایی‌های پل قاری لذت ببرید. این پل سنگی یکی از پرترددترین پل‌های شهر تبریز است. اگر می‌خواهید از شلوغی پل در امان باشید، بهتر است صبح زود یا عصر به بازدید از پل بروید.

جاذبه های گردشگری نزدیک به پل قاری

 پل سنگی تبریز از یک‌سو شما را به بازار بزرگ شهر و از سوی دیگر به مقبره ملک‌الشعرای بهار می‌رساند. همچنین در نزدیکی این پل می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری چون مسجد کبود، برج ساعت، چارک جنگلی ائل گلی، ارگ علیشاه، خانه مشروطه، خانه پروین اعتصامی، خانه استاد شهریار، ارگ تبریز، کلیسای مریم مقدس، خانه بهنام، حمام نوبر، مدرسه رشدیه و سایر مکان‌های جذاب دیدن کنید.
همچنین سوغات شهر تبریز چون باقلوا، نوقا، قرابیه، حلوا بزرک، باسلق، لوز تبریزی، شکلات تسبیحی، فرش، گلیم، جاجیم، کیف و کفش چرم، پارچه‌های چاپ کلاقه‌ای، سفال و سرامیک، منبت، ظروف قلم‌زنی و نقره‌کاری را می‌توانید از فروشگا‌ه‌های اطراف پل تهیه کنید و به یادگار با خود ببرید.

هتل‌های نزدیک به پل قاری تبریز

تبریز شهری است که گشت‌و‌گذار در آن حس و حال خوشی ایجاد می‌کند. شما در تمیزترین شهر ایران قدم می‌زنید و رویدادهای تاریخی را که از آن عبور کرده است را مشاهده می‌کنید. یافتن اقامتگاه در تبریز شهری که میراث فرهنگی و تاریخی غنی دارد سخت نیست زیرابه علت حضور گردشگران زیاد هتل‌ها، سوئیت‌ها و بوم گردی‌های مختلفی در این شهر ایجادشده است.
هتل پارس ائل گلی تبریز محیطی است که شما را بعد از پیاده‌روی روی پل سنگی قاری و شلوغی و هیاهوی شهر به آرامش دعوت می‌کند. هتل ائل گلی اواخر سال 89 در بام شهر تبریز بنا شد. این هتل پنج ستاره با نمای شیشه‌ای در 17 طبقه چشم‌اندازی بی‌نظیر از کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده آذربایجان و فضایی سبز و پردرخت می‌دهد.
هتل پارس ائل گلی یا همان هتل شاهگلی 178 باب اتاق یک‌تخته، دوتخته دابل، دوتخته توئین و سوئیت دوخوابه را با امکاناتی چون یخچال، مبلمان، چای‌ساز، میز تحریر، کمد لباس، سیستم گرمایش و سرمایش و تهویه هوا، صندوق امانات، اینترنت رایگان و غیره را برای پذیرایی مهمانان خود مهیا کرده است.
موقعیت جغرافیایی هتل در جاده معروف ائل گلی است. درحالی‌که هتل فضایی آرام و دل‌نشین دارد به مراکز خرید و جاذبه‌های گردشگری مثل پارک ائل گلی، سورتمه هلیا و پار آبی هلیا دسترسی آسان دارد. برای صرف غذاهای خوشمزه لازم نیست از هتل بیرون بروید چون هتل 4 رستوران دارد که وعده‌های غذایی را بهترین کیفیت و مزه ارائه می‌دهد.
3 رستوران هتل در طبقه همکف قرار دارند که طعم و بوی غذاهایشان هوش از سر آدمی می‌برد. یک رستوران در طبقه هفدهم به صورت گردان است. این رستوران گردان علاوه بر سرو انواع غذاهای لذیذ ایران، فرنگی، دریایی و گیاهی شما را به تماشای مناظر منحصربه‌فرد از شهر تبریز دعوت می‌کند. به‌هرحال اقامت در هتل پارس ائل گلی تبریز و دیدن جاذبه‌های تاریخی تبریز همچون پل قاری، خاطراتی خوش با میزبانی عالی برای مسافران و گردشگران رقم می‌زند.

هتل-پارس-ائل-گلی-تبریز

کلام پایانی

در نهایت می‌توان گفت پل قاری یک سازه معماری بی‌نظیر شهر تبریز بوده که تاریخی زیبا را با خود حمل می‌کند. این پل با پیوندی که بین دو نقطه شهر ایجاد کرده با شکوه هرچه‌تمام‌تر خودنمایی می‌کند. گردشگران زیادی هر ساله به بازدید این بخش از تاریخ می‌روند بی‌آنکه قصه آن را بدانند. در این مقاله داستانی کامل از پل قاری کورپوسی گفته شد تا پس‌زمینه‌ای روشن در هنگام بازدید آن داشته باشید. این پل سنگی شاهد خاطرات تلخ و شیرین مردم تبریز بوده و همچنان باصلابت و محکم به‌عنوان یک گنجینه ارزشمند در میان شهر باقی است.

سوالات متداول در مورد پل قاری تبریز

آدرس پل قاری کجاست؟

پل قاری در شهر تبریز در خیابان ثقه‌الاسلام قرار دارد. این محله از شمال با خیابان چای کنار و خیابان مدنی دوم، از جنوب با میدان دانشسرا و بلوار جمهوری اسلامی و از غرب با خیابان دارایی محدودشده است.

معنی قاری کورپوسی چیست؟

قاری در زبان ترکی به معنای پیرزن و کورپی به معنای پل است. قاری کورپوسی پل پیرزن معنا می‌شود.

هتل پارس ائل گلی کجاست؟

هتل پارس ائل گلی در شمال شهر تبریز و در کنار دریاچه ائل گلی واقع‌شده است. این هتل دسترسی مناسبی به سایر نقاط شهر دارد و می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا شخصی به راحتی به آن برسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...