رَهی نو

جاذبه‌ های گردشگری کلیبر

لیست دیدنی های کلیبر

سفر دوستان و گردشگران همیشگی رهی نو، همراه ما باشید می‌خواهیم به یکی از دنج‌ترین و بکرترین نقاط ایران برویم که احتمالاً کمتر کسی راجع به آن شنیده است. وسایل سفرتان را جمع و جور کنید، دوربین عکاسی‌تان را آماده کنید تا راهی آذربایجان شرقی شویم. می‌خواهیم سری به جاذبه‌های گردشگری کلیبر، این شهر دیدنی بزنیم و چشم‌مان را با تماشای دشت و سبزه‌های سرسبزی که در اطرافش است، نوازش کنیم.

کلیبر در یک ساعتی تبریز قرار گرفته است. بعد از بازدید از جاهای دیدنی کلیبر می‌توانید راهی جنگل‌های دیدنی ارسباران شده و کمپ جنگلی راه بیندازید و لذت و جذابیت سفرتان را بیشتر کنید. این شما و این شهر زیبا و سرسبز کلیبر!

 

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری کلیبر 

کلیبر در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و حدود چهل سال پیش یک دهکده جمع‌وجور و دیدنی بوده که جمعیتش به نهایتاً 2 هزار نفر می‌رسیده است. مکان های دیدنی کلیبر در کنار آب‌وهوای معتدل کوهستانی و طبیعت دل‌انگیزی که دارد، گویی معجزه‌ای کرده و همه جای این شهر را با فرشی از مراتع سرسبز و جنگل‌های زیبا پوشانده است. جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری زیادی در این مکان قرار دارد که تماشای آن خالی از لطف نیست. پس همراه ما باشید تا در ادامه لیستی از دیدنی‌ترین مکان‌های کلیبر را با هم بررسی کنیم. 

 

کلیبر

بهترین دیدنی‌های کلیبر

خودتان را برای یک آب گرم جانانه و تماشای حیرت‌انگیز بناهای تاریخی آماده کنید. همچنین وسایل کمپ‌تان را برای مدتی کمپ کردن در جنگل‌های خوش آب‌وهوا جمع کرده و همراه ما در این بازدید باشید. 

 

عمارت طومانیانس

در 10 کیلومتری جاده مرزی جمهوری آذربایجان در استان آذربایجان شرقی که حرکت کنید، به روستای وینق یا وینه می‌رسید. در این روستا عمارتی متعلق به شخص ارمنی به نام سرکیس طومانیانیس می‌بینید که با چشم‌انداز زیبایی که در اطراف خود دارد، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های ارسباران به شمار می‌رود. عمارت طومانیانس به سبک و سیاق معماری ارمنی و قلعه‌های قرن نوزدهم در دوران قاجار ساخته شده و دارای یک ایوان سراسری و چهار برج است. ظرافت و زیبایی مقرنس کاری که روی سنگ‌های بنا شده است، زیبایی آن را امروز دو چندان کرده است.

 

 

از اجزای این عمارت می‌توان دو پله سنگی تراشیده، ایوان سراسری دورتادور بالکن، شش برج به سبک قلعه‌های قدیمی فرانسوی، یک اصطبل در طبقه همکف، یک نانوایی و انبار غله اشاره کرد. از حیاط پشتی عمارت می‌توانید به درب گورستان ارامنه راه پیدا کنید. جالب است بدانید آب این عمارت از محلی به نام قوپلو با لوله‌های کوزه‌ای تأمین می‌شد و برای گرم کردن فضای اتاق‎‌ها نیز از آب گرم داخل لوله‌های سفالی که در میان دیوارها وجود داشتند، استفاده می‌کردند. 

 

مسجد و حمام 

سراغ یکی دیگر از بناهای قدیمی کلیبر می‌رویم؛ حمام قدیمی کلیبر که در زمان شاه عباس همزمان با مسجد کلیبر در مرکز شهر ساخته شد. گنبد بزرگ مسجد یک مناره‌ بزرگی به ارتفاع 45 متر داشت که توسط بمباران روس‌های در سال 1320 آسیب دید و 10 سال بعد یعنی در سال 1330 فروریخت. جالب است بدانید که درخت زیبا و معروف داغداغان در وسط مسجد رشد کرد اما توسط امنا مسجد از بین رفت.

 

 

آبگرم موتاللیق

اگر تن‌تان برای یک آب گرم درمانی آماده است و هوس آب درمانی با آب گرم‌های موتاللیق را کردید، پس معطل نکنید. این آب گرم در نزدیکی امامزاده شاه قاسم کلیبر، در روستای آبیش احمد منتظر شما است تا خستگی‌تان را از تن‌تان خارج کند. حمام‌های بهداشتی نیز در محل آب گرم بنا شده تا گردشگران، راحت‌تر بتوانند از آب گرم معجزه بخش موتاللیق استفاده کنند.

 

 

منطقه حفاظت شده آینالو

حدود 45 کیلومتر از کلیبر دور شوید، به منطقه گردشگری و زیبای اینالو خواهید رسید که سبزی و خرمی محیطی که دارد، چشم‌هایتان را با زیبایی‌هایش مسحور می‌کند. برای تماشای این زیبایی‌ها از جاده قلعه بابک حرکت کرده و بعد از 5 کیلومتری که طی کردید، در سمت چپ تابلوی آینالو را می‌بینید. وارد مسیر فرعی شوید تا شاهد یکی از بهترین و بکرترین مناطق ارسباران باشید. منطقه حفاظت شده آینالو بهشتی بی‌نظیر برای گردشگران طبیعت دوست است. انواع پوشش‌های گیاهی متنوع، گونه‌های جانوری و درختانی که در اینجا می‌بینید، بهشتی بیش نیست که ارزش چندین بار دیدن را دارد. متاسفانه در حال حاضر امکان اجاره اتاق در این منطقه وجود ندارد. با این حال از آن جایی که در نزدیکی عمارت طومانیانس قرار گرفته است، می‌توانید در بخش‌هایی از این مناطق کمپ راه بیندازید. در نظر داشته باشید که در اینجا رستوران یا بوفه خاصی وجود ندارد که بتوانید خرید کنید. بنابراین حتما با خودتان خوراکی همراه داشته باشید. البته در حال حاضر حدود سه اقامتگاه گردشگری در این منطقه توسط اهالی روستا برپا شده که تا حدی می‌تواند پاسخگوی نیاز مسافران باشد. 

 

منطقه حفاظت شده آینالو

قلعه فرخی کلیبر

این قسمت برای گردشگران تاریخ دوست جذاب است. قلعه هشت ضلعی فرخی، یک قلعه آجری مشابه برج خان باقی و دوزال است که در مرکز شهر قرار دارد. از این برج می‌توانید تمام شهر و راه‌های ورودی به آن را ببینید. سنگ نوشته‌هایی که روی قلعه وجود دارد، حکایت از دوره سلجوقیان می‌دهد. قلعه فرخی کلیبر، برای امرای اعصار مختلف و به‌ خصوص زرتشتیان مورداستفاده قرار می‌گرفت.

 

 

جنگل‌های ارسباران

کمتر کسی است که بی‌خیال زیبایی جنگل‌های ارسباران شود و تا کلیبر بیاید و از خیر کمپ کردن در جنگل‌های پر دار و درخت و سرسبز ارسباران، بگذرد. اینجا تا چشم کار می‌کند، انواع درختان سرسبز و بی‌نظیری را می‌بینید که البته بخش زیادی از آن را درختان گردو، ممرز، گیلاس وحشی، افرا و سرخدار پر کرده است. البته گونه‌های جانوری نیز همچون عقاب، شاهین، کبک، گرگ و روباه و شغال هم دارد که باید احتمال دیدن خرس قهوه‌ای را هم بدهید. از آنجایی که بارش باران در جنگل‌های ارسباران از میانگین بارش سالانه در مناطق شمال غربی بیشتر است، چشمه‌های زیادی در این جنگل جاری شده که نام ارسباران را با نام قره داغ نیز می‌شناسند.

 

 

اگر قصد بازدید از جنگل ارسباران را دارید، با توجه به شدت وزش باد و وضعیت آب‌وهوایی این منطقه پیشنهاد می‌کنیم حتماً تابستان را برای بازدید از جنگل‌های وسیع ارسباران در نظر بگیرید. برای رسیدن به جنگل‌های ارسباران، از جاده مرزی جلفا-پارس‌آباد گذشته و پس از جاده کلیبر وارد ضلع شرقی جنگل می‌شوید. از همان جا می‌توانید برای جنگل‌گردی یا کوهنوردی خودتان را آماده کنید. 

 

جنگل های ارس باران

قلعه بابک

احتمالاً عکس این جاذبه دیدنی را زیاد دیده باشید. این قلعه، در دوره ساسانی ساخته شد اما بابک خرمدین برای مبارزه با حکومت عباسیان، وارد دژ شد و از همان موقع، این قلعه با نام او یاد می‌شود. قلعه در ارتفاع 2300 متری سطح زمین ساخته شده است که البته رسیدن به آن کار راحتی نیست ولی به منظره‌ای که در مقابل‌ چشمان‌تان قرار می‌دهد، می‌ارزد. بنای این قلعه سنگی یکی از بی‌نظیرترین معماری‌ها را دارد که بدون استفاده از ابزارهای پیشرفته، کاملاً محکم و سنگی ساخته شده است. اگر اهل کوهنوردی هستید می‌توانید از راه خاکی یا پله‌های سیمانی مسیر را تا انتها ادامه داده تا به قلعه برسید. البته میانه راه، یک کافه کوچکی برای استراحت و چای خوردن هم طراحی شده که در هوای پاک آن ارتفاع و منظره چشم‌نوازی که می‌بینید، حسابی می‌چسبد.

 

 

پل شاه عباس

پل شاه عباس توسط فردی به نام شجاع‌الممالک کلیبری در زمان صفویان ساخته شده است. این پل را روی رودخانه کلیبر می‌بینید که در کفشان اوی شهرستان کلیبر قرار گرفته است. تا قبل از سال 1376 که پل مورد بازسازی قرار بگیرد، بخشی از آن تخریب شده است. به همین دلیل به آن سینیخ کورپی نیز می‌گویند. سینیخ کورپی به زبان ترکی به معنای پل شکسته است.

 

 

پل خدا آفرین

در مسیر دیدنی رودخانه ارس، یک پل بلند با چندین دروازه گنبدی در زیر آن می‌بینید که به پل خدا آفرین معروف است. البته در حال حاضر پل دارای شکستگی‌های زیادی است اما نیمی که از آن باقی‌مانده هنوز سالم است. پلی که می‌بینید از دو پل مجزا تشکیل شده که در فاصله 100 متری از هم قرار گرفته‌اند و از لحاظ معماری کاملاً با هم متفاوت هستند. روی یک پل شاهد 11 دهانه گنبدی هستید که با ارتفاع 120 و طول 130 متر از جنس سنگ‌های سفید است. پل دیگری که به نظر می‌رسد در قسمت پایینی پل اول و عریض‌تر از آن بوده که طول آن 200 و عرض آن 5.4 متر است. البته این تفاوت در ابعاد، به علت حجم متفاوت آب در قسمت‌های مختلف رودخانه است.

 

شهرستان کلیبر یکی از دیدنی‌ترین مناطق ارسباران است که اگر عاشق طبیعت‌گردی و گردشگری هستید، حتماً از آن دیدن کنید. علاوه بر مکان‌هایی که برایتان گفتیم، جاهای دیدنی دیگری همچون دشت گل، آبشار آسیاب خرابه، ییلاقات عشایر ارسباران، روستای علی آباد و بسیاری از دیدنی‌های دیگر وجود دارد که حیف است آن‌ها را از دست بدهید. بعد از بازدیدتان هم می‌توانید توشه سوغاتی سفرتان را با زغال اخته‌های معروف کلیبر و لواشک‌های خوشمزه‌اش، پر کنید.

آیا تا به حال تجربه رفتن به شهر کلیبر را داشتید؟ از چه مکان‌های دیدنی این منطقه بازدید کردید که ما نام آن‌ها را در اینجا نیاوردیم؟ برایمان از تجربه‌های دلنشین سفرتان بنویسید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...