رَهی نو

موزه قرآن و کتابت

تعداد بازدید: ۱۶۱۲ ۵ آذر ۱۳۹۶

اگر از اهل دلان تاریخ دوست باشید، قطعا دیدن یک بنای تاریخی که روزگاری پایگاه حکومت مردان و شاهان بزرگ تاریخ بوده است، شما را به وجد می‌آورد. از همان مکان‌های تاریخی که قدمتش به زمان صفوی برمی‌گردد. با هم سری به مسجد صاحب الامر تبریز می‌زنیم. می‌خواهیم به قسمتی از مسجد برویم که به عنوان موزه، کمتر شناخته شده است. به موزه قرآن و کتابت صفویه وارد شوید.

آشنایی با موزه قرآن و کتابت تبریز

یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های تبریز، موزه قرآن و کتابت مسجد صاحب الامر است که در سال 1380 افتتاح شد. همانطور که اسم موزه گواه روشنی بر آثار داخل آن است، این موزه دارای آثار نفیس قرآنی از قرآن طلاکاری شده گرفته تا قلمدان‌ها و ظرف چینی مربوط به دوره‌های مختلف اسلامی در موزه است. موزه در محل مسجدی قرار گرفته است که به دستور شاه طهماسب دوم صفوی ساخته و به یکی از پایگاه‌های حکومتی او تبدیل شده بود. معماری موزه و ستون گچ کاری شده و سقف‌های مقرنس کاری شده آن، جلوه و جاذبه موزه را بیشتر کرده است.

آشنایی با موزه قرآن و کتابت تبریز

آثار موجود در موزه قرآن و کتابت

موزه به عنوان گنجینه نگهدارنده آثار ماندگار مسجد صاحب الامر، مکانی برای نگهداری قرآن‌های نفیس، دست خط و کتابت ماندگار خطاطان برجسته تاریخی، و دست خطی از قرن سوم هجری بوده که روی تکه‌ای از پوست آهو نوشته شده و مردم معتقدند دست خط امام رضا است.

جالب است بدانید از 2200 اثر قرآنی که در تبریز شناخته شده است، حدود 190 عدد از این قرآن‌ها در موزه قرآن تبریز نگهداری می‌شود. در این جستجوها یک قرآن 6×4 طلاکاری شده توجه‌تان را جلب می‌کند. دست نوشته‌هایی از خطوط نسخ و کوفی در موزه قرار دارد که به دوره تیموریان برمی‌گردد.

خطوط نسخ هر طرحی که تماشا می‌کنید از خطاطان بزرگ و برجسته ایرانی قلم گرفته است. از جمله وسایلی که دیدن آن در موزه قرآن برایتان جذابیت دارد، پیراهن قسم که پزشکان برای سوگند پزشکی‌شان در قرن 13 یا 14 از آن استفاده می‌کردند، یک لوح سنگی ایلامی، کاسه برنجی که قدمت آن به سال 1110 هجری قمری برمی‌گردد، دوات فلزی و قلم‌دان‌های منقوش زمان قاجار و تکه‌های باقیمانده از مسجد در زمان صفوی از جمله این وسایل است.

آثار موجود در موزه قرآن و کتابت تبریز

آدرس و مسیر دسترسی به موزه قرآن و کتابت تبریز

برای بازدید از موزه هر روز به جز تعطیلات رسمی از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر می‌توانید از آن دیدن کنید. موزه در ساختمان مسجد صاحب الامر قرار دارد. بنابراین برای رسیدن به مسجد باید تا انتهای خیابان مدنی دوم پیش روید. هزینه بلیطی هم که می‌پردازید بسیار ناچیز و حدود 3 هزار تومان است. در بازدید از موزه، می‌توانید دوری در مسجد صاحب الامر هم بزنید.

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به تبریز را دارید، به راحتی میتوانید در بهترین هتل های تبریز اقامت داشته باشید.

مکان های دیدنی اطراف موزه قرآن تبریز

بعد از بازدید از موزه، ارگ علیشاه و مسجد کبود تبریز را فراموش نکنید. اگر قصد خرید داشتید، بازار تبریز هم در 3 کیلومتری‌تان قرار دارد.

برای بازدید از جاهای دیدنی تبریز ، تا جایی که می‌توانید وقت گذاشته و از این شهر ثروتمند و بدون گدا، لذت ببرید. جالب است بدانید که تبریز به خاطر داشتن همین ویژگی بسیار محبوب شده است. بنابراین یک سفر خاطره‌انگیز در شهر بدون فقیر برای خود بسازید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...