رَهی نو

آبشار هفت چشمه

تعداد بازدید: ۲۴۸۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۶

آبشار هفت چشمه یکی از بهترین مقاصد تفریحی برای دوست‌داران طبیعت است. بسیاری از مردم، اکثر وقت خود را با کار کردن می‌گذرانند و نیاز دارند برای گرفتن انرژی تازه، به دل طبیعت پناه ببرند. پس از مدتی زندگی در شهرهای شلوغ و آلوده بهتر است کمی به خودتان استراحت دهید و برای ایجاد تنوع و تجربه آرامش به صدای طبیعت گوش کنید.

 

یکی از بهترین مکان‌های طبیعی که می‌تواند حس خوبی به شما بدهد، این پدیده طبیعی است. اگر قصد دارید با دوستان یا خانواده خود به پیک نیک بروید و از بودن در کنار عزیزان خود و طبیعتی بی‌نظیر لذت ببرید، این جاذبه دیدنی، می‌تواند انتخابی مناسب باشد. در ادامه این مطلب از رهی نو، در رابطه با این آبشار صحبت خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

 

آبشار هفت چشمه

 

آبشار هفت چشمه کجاست؟

هفت چشمه یکی از جاذبه‌های طبیعی کرج (استان البرز) است، حدودا 90 متر ارتفاع دارد و به عنوان یکی از بلندترین آبشارهای کشور شناخته می‌شود. این پدیده طبیعی باشکوه، با شهر کرج 17 کیلومتر فاصله دارد و برای دسترسی به آن باید به روستای ارنگه بروید.

 

همانطور که از نام این آبشار پیداست، از هفت چشمه نشات می‌گیرد. چشمه‌ها در اثر آب شدن برف کوه‌ها ایجاد می‌شوند و پس از پیوستن به هم، این آبشار خروشان را ایجاد می‌کنند. وجود آب کافی و خاک حاصل‌خیز در این منطقه باعث شده است تا گیاهان وحشی به صورت خودرو رشد کنند.

 

پوشش گیاهی این منطقه یکی از دلایل زیبایی بی‌نظیر این منطقه است. آبشار در منطقه‌ای مرتفع واقع شده است؛ به همین دلیل آب و هوای آن منطقه نسبت به شهر، خنک‌تر است. برخی افراد برای یک پیک نیک چند ساعته و برخی دیگر برای گذراندن یک روز کامل و حتی اقامت در شب به منطقه آبشار هفت چشمه سفر می‌کنند.

 

مسیر رفتن به آبشار هفت چشمه

مسیر رفتن به آبشار هفت چشمه در نزدیکی رودخانه پرخروش ارنگه چالوس قرار دارد. این رودخانه که مبدا اصلی رودخانه کرج است، همچنین با نام رودخانه هفت چشمه نیز شناخته می‌شود. رودخانه هفت چشمه پیش از رسیدن به آبشار، از مسیرهایی پرپیچ و خم و از میان صخره‌ها و سنگ‌ها عبور می‌کند. این صخره‌ها با گذشت زمان اشکال خاصی پیدا کرده‌اند.

 

در این منطقه همچنین دره‌های زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها عمیق و بزرگ و برخی دیگر، تنگ و باریک هستند. اگر به عکاسی از طبیعت علاقه‌مند هستید، می‌توانید عکس‌های جالبی از صخره‌ها و آبشار بگیرید و لحظات خوش خود را به ثبت برسانید.

 

برای رسیدن به آبشار هفت چشمه، مسیر راحتی پیش روی شماست؛ اما در بخشی از مسیر باید از میان آب عبور کنید. این آب کمی سرد است و توصیه می‌شود لباس و کفش مناسب به همراه خود داشته باشید. ضمن اینکه باید آمادگی این کار را داشته باشید و به افرادی که همراهتان هستند هنگام عبور کردن کمک کنید.

 

در هنگام عبور از مسیر آب، باید به خوبی از وسایل الکترونیکی خود محافظت کنید و یک لباس اضافه بهمراه داشته باشید تا مجبور نباشید مسیر را با لباس خیس ادامه دهید. اگر تمایل داشته باشید که مسیر آبشار را ادامه دهید، به آبشار بلند دیگری می‌رسید که آدران نام دارد. رسیدن به این آبشار کمی دشوار است و تنها افراد حرفه‌ای که دارای تجهیزات کامل کوهنوردی هستند می‌توانند از آن بازدید کنند.

 

پوشش گیاهی و جانوری آبشار هفته چشمه

در مسیر آبشار و رودخانه‌ای که در انتهای مسیر آبشار جاری می‌شود، درختان زیادی وجود دارد که می‌توانید در زیر سایه آن‌ها استراحت کنید و از شنیدن صدای آب و تنفس هوای دل‌انگیز کوهپایه‌ای لذت ببرید. پوشش گیاهی و جانوری آبشار هفته چشمه بسیار متنوع است و شما می‌توانید انواع و اقسام درختان و بوته‌های گیاهانی از جمله زرشک، زالزالک و... را ببینید. همچنین می‌توانید پرندگان مختلفی را تماشا کنید که بسیاری از آن‌ها متعلق به همین منطقه هستند؛ مانند زیرآبروک، کلاغ نوک قرمز، کبک و پرستو.

 

پوشش گیاهی و جانوری آبشار هفته چشمه

 

بهترین زمان سفر به آبشار هفت چشمه

اگر به آب و هوای سرد عادت ندارید و می‌خواهید در زمانی به هفت چشمه سفر کنید که بتوانید به راحتی تنی به آب بزنید، بهتر است فصل تابستان را برای سفر خود انتخاب کنید. در این فصل، خنک بودن آب برایتان لذت‌بخش خواهد بود.
در فصل تابستان، به دلیل گرم بودن هوا، گیاهان و درختان سرسبزتر از فصل‌های دیگر هستند و می‌توانید از سایه و میوه آن‌ها استفاده کنید. آب تنی و شنا کردن در آب زلال و خنک آبشار، در ماه‌های گرم سال بسیار لذت بخش است.

 

در فصل‌های سرد سال به دلیل بارش برف و یخ‌بندان، دسترسی به آسانی امکان‌پذیر نخواهد بود و باید از تجهیزات خاص برای عبور از بعضی مناطق استفاده کنید. با این حال، آبشار هفت چشمه در هر فصلی که از آن بازدید کنید، جالب و دیدنی است و شما را با زیبایی خاص خود غافلگیر می‌کند.

 

در ایام تعطیلات و مناسبت‌های خاص، افراد زیادی به این منطقه می‌آیند. بنابراین این نکته را در نظر داشته باشید که اگر مایل نیستید با ازدحام جمعیت مواجه شوید، بهتر است تاریخ دیگری را برای سفر خود انتخاب کنید.

 

امکانات اطراف آبشار هفت چشمه

به دلیل محبوبیت آبشار هفت چشمه در بین مردم منطقه و گردشگران، شهرداری امکانات متعددی را برای رفاه حال هموطنان ایجاد کرده است. در ابتدای مسیر آبشار سرویس بهداشتی عمومی وجود دارد و در طی مسیر می‌توانید چندین شیر آب و سطل زباله را ببیند.

 

توصیه می‌شود برای اینکه آسیبی به محیط زیست و اکوسیستم این منطقه وارد نشود، زباله‌های خود را در سطل قرار دهید و از ریختن زباله در آب یا طبیعت خودداری کنید. برخی افراد، غذای خود را به همراه می‌آورند و برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند غذا را در یکی از رستوران‌هایی میل کنند که در مسیر وجود دارند. همچنین می‌توانید خودروهای خود را در ابتدای مسیر و در پارکینگ رستوران‌ها پارک کنید.

 

در نزدیکی آبشار، جاذبه‌های دیدنی‌های دیگری هم وجود دارد از جمله تپه قعله‌ها و تپه کارنه. این تپه‌های تاریخی در روستایی در نزدیکی آبشار واقع شده‌اند و در صورتی که فرصت کافی داشته باشید، می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید.

 

جمع بندی

آبشار هفت چشمه از بهترین مناطق گردشگری نزدیک به یکی از شهرهای پرجمعیت و شلوغ ایران است. افراد زیادی برای گذراندن تعطیلات و دورشدن از محیط پراسترس زندگی شهری، از این پدیده زیبای طبیعی بازدید می‌کنند. در این منطقه می‌توانید به همراه دوستان یا خانواده خود از طبیعت بکر و آب و هوای خنک و تمیز آبشار استفاده کرده و لذت ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...