رَهی نو

بام کرج

تعداد بازدید: ۱۷۷۳۲ ۵ آذر ۱۳۹۶

بام کرج کجاست

شهر کرج، یکی از شهرهای بزرگ کشور و مرکز استان زیبای البرز است. در این شهر جاذبه‌های گردشگری متعددی وجود دارد و همواره میزبان جمع زیادی از مردم سراسر ایران و همچنین ساکنین کرج است. بام کرج، یکی از این جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار این شهر صنعتی است که محبوبیت خود را به دلیل زیبایی طبیعی، مراکز گردشگری، مراکز تفریحی و همچنین مراکز صنعتی که در اطراف آن ایجاد شده است، به‌دست آورده است. جالب است بدانید، بام کرج درواقع همان کوهپایه‌های «کوه نور عظیمیه»، در این شهر  بوده و مشرف به شمال شهر و با فاصله کمی از منطقه عظیمیه قرار دارد. چون می‌توان در هر آب و هوایی به تماشای آن رفت و از امکانات گردشگری طبیعی و دیدنی آن استفاده کرد، توانسته شهرت قابل توجهی بین جوانان، گردشگران، کوه‌نوردان و عاشق طبیعت‌گردی کسب کند.

بام کرج در شب

زیبایی های بام کرج در شب

همانطور که از نامش کاملا مشخص است، این منطقه یکی از بلندترین و رفیع‌ترین مناطق شهر است که به عنوان مکانی دنج، فوق‌العاده و منحصربه‌فرد با چشم‌اندازی بی‌نظیر از شهر شناخته می‌شود. کافی است با تحمل کمی سختی کوهنوردی از مسیرهای قله کوه، از چشم‌اندازهای زیبا و تماشایی شهر کرج و اطراف آن لذت ببرید. البته هرچه به نقاط رفیع‌تر بروید، چشم‌انداز بام کرج در شب بهتر و گسترده‌تر شده و منظره‌ای زیباتر را شاهد خواهید بود. حال تصور کنید، این چشم‌انداز را در شب تماشا کنید. چراغ‌هایی که از دوردست روشنایی زیبا و چشم‌نوازی را ایجاد کرده‌ است، جلوه‌ای خاص به منظره‌ای که آن را تماشا می‌کنید، می‌بخشد. عکاسی از فضای شب، سکوت و آرامش آن و هوای پاک و فرح‌بخشی که تنفس می‌کنید، بهترین هدیه‌ای است که می‌توان در صعود به قله کوه عظیمیه دریافت کرد.

آدرس بام کرج

بام در قسمت انتهایی بلوار طالقانی قرار دارد. اگر تمایل دارید مثل بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی سری هم به بام کرج در عظیمیه بزنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما در روزهای غیربارانی از این منطقه زیبا و چشم‌نواز دیدن کنید. در واقع در روزهایی که آسمان کاملا صاف و آفتابی است، بهترین زمان ممکن برای بام‌گردی است. مهم‌ترین دلیل این پیشنهاد هم، لغزنده نبودن مسیر پلکانی است که قرار است آن را پیاده طی کنید. متاسفانه براثر بارش باران و برف، سنگ‌هایی که در کوه نور عظیمیه وجود دارد، به دلیل صاف و صیقلی بودن، بسیار لغزنده و خطرناک می‌شود و ممکن است با کوچکترین بی‌احتیاطی، از کوه به پایین سقوط کنید. علاوه ‌بر این، در روزهایی که هوا تمیز است، منظره زیبا و جذابی از بلوار طالقانی و منطقه عظیمیه چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌سازد که بسیار تماشایی است. خوشبختانه برای رفتن تا پای کوه، پس از این که به چهار راه طالقانی رسیدید، وسایل نقلیه مثل تاکسی و اتوبوس برای شما فراهم است.

مسیر کوهنوردی بام کرج

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، بام کرج نام کوه‌پایه‌های عظیمیه در شهر کرج با ارتفاعی حدود 2220 متر است. پس بدیهی است برای رفتن به این مکان زیبا، مسیری کوهپایه‌ای و در برخی مواقع، شیب‌دار انتظارمان را می‌کشد. بد نیست بدانید، در مسیر کوهنوری چشمه‌ای وجود دارد و بسیاری از کوهنوردان و گردشگران در هنگام پایین آمدن از قله کوه، سری هم به این چشمه می‌زنند و از زیبایی آن و مناظر اطراف لذت می‌برند. در این چشمه استراحتگاهی وجود دارد که معمولا در آن صبحانه سرو می‌شود. البته بد نیست بدانید، از خود چشمه تا پای کوه هم، مسیری نسبتا شیب‌دار وجود دارد و برخی از کوهنوردان و گردشگران پس از توقفی کوتاه در استراحتگاه چشمه، از طریق آن خود را به پای کوه می‌رسانند.

جالب است بدانید به دلیل مسیر نسبتا ساده، کوتاه و یال‌های متعدد با شیب‌های کم کوه عظیمیه در مقایسه با دیگر کوه‌های اطراف، مسیرهای تردد زیادی برای پیاده‌روی در دامنه‌های آن ایجاد شده که علاوه بر صعود آسان به قله، لذت قابل توجهی را به کوهنوردان و طبیعت‌گردان حتی خانواده‌هایی که تا به حال تجربه کوه‌نوردی نداشته‌اند، هدیه می‌دهد.

نقشه بام کرج

رستوران های بام کرج

جالب است بدانید اکثر اهالی کرج، دنج‌ترین پاتوق جوانان را بام کرج می‌دانند و رفتن به این منطقه را به علاقه‌مندان طبیعت، کوهنوردی و تپه‌نوردی توصیه می‌کنند. خوشبختانه کافه‌ها و رستوران‌های محبوب با امکانات مناسبی در این منطقه دایر است که در بسیاری از روزهای هفته، به‌ویژه ایام تعطیل مکانی دنج برای جوانان و زوج‌های جوان به‌شمار می‌رود. هر گروه سنی و هر قشری از جامعه می‌تواند، پاتوق مورد علاقه خود را از بین این رستوران‌ها و کافه‌ها پیدا کند و ساعاتی خوش را در آن بگذراند. به‌ویژه در شب‌ و در فصل زمستان، بازار کافه‌ها و رستوران‌ها داغ داغ است. مردم که برای دیدن زیبایی‌های بام کرج به این مکان آمده‌اند، برای فرار از سرمای شدید به داخل کافه‌ها پناه برده و عطر خوشمزه آش، عدسی، لبو و انواع خوراکی‌های گرم سنتی هوش از سر هر انسانی می‌برد.

  1. از جمله این مکان‌ها می‌توان به «کافه رستوران د می ز»، اشاره کرد. این کافه‌ رستوارن در منطقه عظیمیه، میدان طالقانی، در مسیر بام کرج و نبش ندا شمالی واقع شده است. از ویژگی‌های این مکان بالکن و حیاط آن است که مکانی مناسب برای سرو غذاهای متنوع در فضای باز را برای مشتریان خود فراهم کرده است.
  2. «رستوران روما»، یکی دیگر از رستوران‌هایی است که پیشنهاد بسیاری از بازدیدکنندگان از منطقه عظیمیه و بام کرج برای حداقل یک بار رفتن و امتحان کردن طعم غذاهایش است. این رستوران جنب هاکوپیان است و با به‌کارگیری پرسنلی حرفه‌ای و سرو غذاهای حجیم با قیمت مناسب، اوقاتی دلپذیر را برای مشتریان فراهم آورده است.
  3. «کافه رستوران ایتالیایی ساریسو»، یکی دیگر از مکان‌هایی است که در منطقه عظیمیه، بین میدان اسبی و مهران و جنب پمپ بنزین قرار دارد. این کافه رستوران، دو طبقه است که طبقه بالا دارای کافی‌شاپ است و نوشیدنی‌ها و دسرهای متنوع و خوشمزه‌ای برایتان سرو می‌شود.
  4. «کافه رستوارن تی شی نی»، هم با سرویس قهوه‌خانه‌ای، منوی باز سفره‌خانه و کافی‌شاپ به یکی از پاتوق‌های دوست‌داشتنی تبدیل شده است. این مکان  برای آن‌هایی که دلشان سرو غذا به سبک و سیاق سنتی می‌خواهد، مناسب است.

کوه عظیمیه بام کرج

کوه نور عظیمیه یا بام کرج تفرجگاه بسیاری از کوهنوردان، تپه‌نوردان و اهالی کرج است که در خیابان طالقانی، انتهای بخش شمالی آن قرار دارد. اگر برای تفریح و دورهمی خانوادگی و دوستانه به بام کرج می‌روید، بهتر است لوازم ابتدایی مانند آب، غذای سبک، زیرانداز، لباس نسبتا گرم و کفش مناسب همراه خود داشته باشید. البته این در صورتی است که نخواهید از رستوران‌ها و کافه‌هایی که در اطراف بام دایر است، استفاده کنید. چرا که برخلاف تصور بسیاری از افرادی که برای نخستین بار به بام می‌روند، این مکان سرسبز نیست و از گذشته به عنوان منطقه‌ای خشک و کم گیاه شناخته می‌شود.

همچنین همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، بهتر است در روزهای بارانی و برفی از بام دیدن نکنید، یا در صورتی که در این روزها هم علاقه‌مند به تفریح در بام کرج هستید، از همراهی کودکان و افراد مسن با خود اجتناب کنید. چرا که مسیرهای رسیدن به ارتفاعات بام کرج، از سنگ‌های بسیار صیقلی و صاف تشکیل شده که با بارش باران و برف، لغزنده بوده و باعث سُر خوردن یا سقوط می‌شود.

بهتر است در زمان عبور از مناطق مرتفع‌تر از پرتگاه‌ها و دامنه‌های شیبدار کوه غافل نشوید. متاسفانه با کوچکترین بی‌احتیاطی امکان بروز حادثه‌ای ناخوشایند از جمله سقوط به پرتگاه، یا سقوط سنگ وجود خواهد داشت. و اما نکته بسیار مهمی که باید هنگام حضور در بام به آن دقت کنید، محافظت از محیط زیست این منطقه است. در ابتدای مسیر تا انتهای مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی بام کرج، بنر و پارچه‌نوشته‌های متعددی که گردشگران و کوهنوردان را به نریختن زباله دعوت می‌کند، مشاهده می‌شود. بهتر است فراموش نکنیم، بام یک مکان تفریحی و گردشی است نه زباله‌دان!

مناطق تفریحی بام کرج

درواقع بام کرج بخشی از رشته‌کوه زیبای البرز در قسمت شمال شهر کرج است که تمامی شهر کرج و هرآنچه از مناطق مسکونی که در این منطقه مشاهده می‌شود، در پایین آن گردآمده است. جالب است بدانید، چشمه‌های زیادی در این منطقه وجود داشت و همین امر سبب شده بود تا منطقه عظیمیه مسکونی باشد. اما با گذشت زمان و ساخت‌وساز شهری، بسیاری از چشمه‌ها خشک شده و منطقه مسکونی نیست. ولی در مسیر فتح قله کوه، چشمه‌ای جوشان با چشم‌انداز زیبا قرار دارد که اکثر کوهنوردان صبحانه را در این مکان سرو می‌کنند. همچنین مکان مناسبی برای گپ و گفت و دورهمی دوستانه کوهنوردان و گردشگران است. خوشبختانه در سال‌های اخیر مسئولان با فراهم‌کردن امکانات رفاهی و ورزشی از جمله سنگ‌نوردی، پیاده‌روی و کوه‌نوردی، این منطقه را به یکی از تفرجگاه‌های محبوب در شهر کرج تبدیل کرده‌اند. از طرفی به دلیل احداث آرامگاه شهدای گمنام در بام کرج، علاوه بر افزایش اهمیت این منطقه تفریحی و گردشگری، جمع زیادی از کوهنوردان و اهالی کرج، هر بار پس از کوهنوردی و فتح قله برای زیارت شهدا در این مکان حاضر می‌شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...