رَهی نو

معرفی مسجد جامع اصفهان + مسیر دسترسی و تصاویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۳۱ ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

شهر تاریخی اصفهان را از هر زاویه که بنگرید، آثار باستانی در مرکز دیدتان قرار خواهند گرفت. مساجد زیادی در این شهر وجود دارد، اما اگر بخواهیم یکی از قدیمی‌ترین مساجد این شهر را نام ببریم، مسجد جامع اصفهان از تاریخی‌ترین آنها است که البته با نام‌های مسجد جمعه اصفهان و مسجد جامع عتیق نیز شناخته می‌شود.
نزدیکی این مسجد به میدان نقش جهان، یکی از دلایلی است که بیشتر گردشگران خارجی و داخلی از آن بازدید می‌کنند. با ما در سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از این اثر تاریخی منحصربفرد به شما ارائه دهیم.

آشنایی با مسجد جامع در اصفهان

مسجد جامع در شهر اصفهان یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی است که قدمت آن به دوره سلجوقیان می‌رسد. اما در دوره‌های زمانی مختلف، مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت که البته بیشتر این تغییرات در زمان صفویان انجام شد. طی تحقیقاتی که باستان‌شناسان بر روی این بنا انجام دادند، به آثاری از دوره‌های قرن سوم و آل بویه رسیدند.

همچنین ابزارها و لوازمی از دوره ماقبل اسلام نیز در این تحقیقات کشف شده است. لازم است بدانید که این بنا در طی دو هزار سال و در دوره مختلف ساخته شده و مورد مرمت قرار گرفته است. البته که بخش بسیار مهم آن در زمان آل بویه و سپس در دوره صفویان ساخته شده است.

مسجد جمعه اصفهان در تاریخ 15 دی سال 1310 در لیست یکی از آثار ملی ایران قرار گرفت و در سال 1390 نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این اثر شاهکاری تمام عیار و حکایت‌گر زندگی در دوره سلجوقیان است که حتی باستان‌شناسان آمریکایی ازجمله آرتور پوب، تحت تاثیر اعجاز، شکوه و عظمت آن قرار گرفته‌اند و به تحسین این معماری زبان گشوده‌اند.

آشنایی با مسجد جامع در اصفهان

مسجد جامع اصفهان کجاست؟

چنانچه می‌خواهید مسجد جامع عتیق اصفهان را ببینید، باید به میدان قیام، خیابان علامه مجلسی و انتهای بازار بزرگ که در بافت قدیمی این شهر قرار دارد، بروید.

مسجد جامع اصفهان کجاست

مسیر دسترسی به مسجد جمعه اصفهان

چنانچه قصد رفتن به مسجد جامع را دارید، می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا حتی خودروی شخصی خود استفاده کنید. برای رفتن به این مسجد از طریق مترو باید در ایستگاه میدان شهدا بروید. اگر هم از اتومبیل شخصی استفاده می‌کنید، باید وارد یکی از خیابان‌های هاتف، کمال، عبدالرزاق یا ولیعصر رفته و سپس خود را به خیابان مجلسی برسانید.

پیشینه مسجد جامع در اصفهان

همانطور که گفته شده، مسجد جامع عتیق یا اصفهان در دسته قدیمی‌ترین مساجد ایران قرار گرفته و یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان به‌شمار می‌رود. ساخت این مسجد در دوره‌های زمانی مختلف انجام شده؛ به‌همین دلیل زمانی‌که به آن می‌نگرید، روند تکامل و رشد معماری ایران در دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی را در آن مشاهده خواهید کرد.
طبق تحقیقاتی که پژوهشگران انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که قبل از ورود اعراب به ایران، مسجد جمعه اصفهان، مرکز مذهبی اصفهان به‌شمار می‌آمد. البته دلیل چنین ادعایی این است که در زمان کاوش این مسجد، باستان‌شناسان در قسمت شمالی این مسجد، یک پاستون کشف کردند که متعلق به دوره ساسانیان بود. بودن چنین اثری به ما می‌گوید که این بنا قبل از اسلام ساخته شده است.
درمورد تغییرات مسجد جمعه اصفهان، نظرات متفاوتی است که برخی از آنها، ساخت این مسجد را به دوره اول عباسیان نسبت می‌دهند. اما معماری کنونی این مسجد گویای تحولاتی است که در دوره سلجوقیان اعمال شده و دیگر بازسازی‌های آن هم به دوره صفویان ربط پیدا می‌‌کند.

پیشینه مسجد جامع در اصفهان

سبک معماری مسجد جامع عتیق

باتوجه به ساخت این مسجد در دوره‌های زمانی مختلف، سبک‌های معماری به‌کار رفته در آن نیز قطعاً متفاوت از سایر مساجد مانند مسجد شیخ لطف اله در اصفهان هستند و به‌عبارتی می‌توان چند نوع سبک در آن مشاهده کرد. زمانی‌که هرکدام از درب‌های این مسجد را باز می‌کنید، به بخش‌های مختلفی از محیط مرتبط می‌شوید. معماری این مسجد با چهار ایوان و تزئیناتی که معرف هنر و سبک قرون اسلامی است، در نوع خود بی‌نظیر محسوب می‌شود. زیبایی سبک‌های معماری به‌اندازه‌ای زیبا بود تا سال‌ها از این نوع سبک برای ساخت مساجد مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مصالح مورد استفاده در ساخت بخش اصلی این مسجد، خشت خام بود. از ابداعات آن زمان برای ساخت مسجد عتیق، می‌توان به ستون‌های آجری دوبخشی، سه‌بخشی، چهاربخشی، ایوان‌های چهارگانه، سردرهای دوگانه و طاق‌های چشمه‌ای اشاره کرد.  البته آسیب‌هایی که به‌سبب اتفاقات مختلف ازجمله آتش‌سوزی و جنگ، متوجه این بنای تاریخی شده، موجب شده تا این مسجد، بازسازی‌ها و مرمت‌های گوناگونی را پشت سر بگذارد.

سبک معماری مسجد جامع عتیق

مسجد جمعه اصفهان چه بخش هایی دارد؟

قطعاً بنایی با این عظمت، بخش‌های گوناگونی دارد که از میان آنها می‌توان به شبستان، گنبد جنوبی، گنبد شمالی، ایوان درویشی، ایوان صاحب، ایوان استاد، ایوان شاگرد و ایوان عمر اشاره کرد. زمانی‌که وارد مسجد می‌شوید، وجود دو کتیبه مربع‌شکل در دو طرف این بنا، نظر شما را به خود جلب می‌کند.
قسمتی از دهانه شبستان و همچنین بخشی از ستون‌های مسجد در قرن ششم آسیب شدیدی دید و ایوان شمالی با نام صفه درویش به‌جای آن ساخته شد. هنگامی‌که به این ایوان می‌نگرید، خطوط کوفی و گل بوته اولین چیزی است که خواهید دید.
از بخش‌های دیگر مسجد جامع، می‌توان به گنبد تاج الملک با دو پوسته که از آجر تشکیل شده و تزئینات هندسی بر روی آنها حک شده، اشاره کرد. این گنبد در ابتدا چهارضلعی بود که بعدها به شانزده ضلعی تبدیل شد. البته ساختمان اصلی این گنبد، از خشت خام و به سبک عربی ساخته شده است. و اما می‌رسیم به ایوان جنوبی یا صفه صاحب که سبک به‌کار رفته در آن، مربوط به دوره سلجوقیان است. زمانی‌که به این مناره‌ها که ارتفاعی به اندازه 35 متر دارند، می‌نگرید، گویی به‌تازگی ساخته شده‌اند.
در نهایت به دو چهلستونی که در دو طرف گنبد جنوبی قرار گرفته‌‌اند، میرسیم که بر روی ستون‌های آن چند جاچراغی دیده می‌شوند. همچنین در بخش جنوب غربی مسجد نیز چهلستون دیگری وجود دارد که به چهلستون شاه عباسی معروف است.

مسجد جامع در اصفهان چه بخش هایی دارد

جاهای دیدنی نزدیک به مسجد جامع در اصفهان

چنانچه می‌خواهید جاذبه‌های دیدنی نزدیک مسجد جامع شهر اصفهان را ببینید، می‌توانید از لیستی که در ادامه برای شما تهیه کرده‌ایم، استفاده کنید.
•    مسجد هارونیه
•    بازار اصفهان
•    عصارخانه جمالیه
•    میدان کهنه 

جاهای دیدنی نزدیک به مسجد جامع در اصفهان

زمان بازدید از مسجد جامع عتیق اصفهان

گردشگران می‌توانند همه روزه از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر و از ساعت 14 ظهر تا 16:30 از مسجد جامع در شهر اصفهان دیدن کنند. البته بازدید از این مکان تاریخی، نیازمند پرداخت هزینه به‌عنوان ورودی است.

رستوران های نزدیک به مسجد جامع شهر اصفهان

قطعاً بعد از کلی گشت‌وگذار در شهر اصفهان و بازدید از مکان‌های دیدنی همچون مسجد عتیق، به‌دنبال یک رستوران برای صرف غذا هستید. در اینباره، لیستی از رستوران‌های نزدیک به مسجد جامع را برای شما تهیه کرده‌ایم.
•    رستوران قصر منشی
•    رستوران نقش جهان
•    رستوران شهرزاد
•    رستوران قدیمی بریانی حاج محمود
•    کافه نمکدان

رستوران های نزدیک به مسجد جامع شهر اصفهان

هتل های نزدیک به مسجد جامع

بازدید از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی این شهر، نیازمند اقامت چندروزه در این شهر است. به‌همین دلیل بهتر است که یکی از هتل‌های این شهر مانند هتل پارسیان سوئیت اصفهان را برای اقامت خود رزرو کنید.

هتل های نزدیک به مسجد جامع

سخن پایانی

مکان‌های تاریخی و باستانی همواره یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان بوده و کمتر کسی است که از این مکان‌های دیدنی چشم بپوشد. مسجد جامع در اصفهان نیز یکی از آنهاست که با قدمتی بالغ بر دو هزار سال در راس این مکان‌های دیدنی قرار گرفته است. 
اگر شهر اصفهان را برای سفرهای خود انتخاب می‌کنید، بازدید از این مکان تاریخی را که همچون نگینی در این شهر می‌درخشد، از دست ندهید. اگر خاطره‌ای از بودن در این مکان تاریخی دارید، خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان کجاست؟

این مسجد در میدان قیام، خیابان علامه مجلسی و انتهای بازار بزرگ قرار دارد.

مسجد جامع شهر اصفهان در چه دوره‌ای ساخته شده است؟

ساخت مسجد جامع یا مسجد عتیق مربوط به دوره سلجوقیان است، اما ساخت تمامی بخش‌‎های آن نزدیک به دو هزار سال به‌طول انجامید و بارها مورد بازسازی قرار گرفت.

زمان بازدید از مسجد جمعه اصفهان به چه صورت است؟

گردشگران می‌توانند همه روزه از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر و از ساعت 14 ظهر تا 16:30 از مسجد جامع در شهر اصفهان دیدن کنند.

کدام جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی مسجد جامع عتیق وجود دارد؟

مسجد هارونیه، بازار اصفهان، عصارخانه جمالیه، میدان کهنه.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...