رَهی نو

آبشار پونه زار ؛ بهشتی گمشده در اصفهان | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۴۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲

  آبشار پونه زار فریدون شهر طبیعتی بکر و بی‌نظیر دارد که مقصدی عالی برای طبیعت‌گردی و تفریح و گردش به‌حساب می‌آید. پونه زار با داشتن یک آبشار طبیعی و درختان و گیاهان فراوان، به خلق یک محیط آرامش‌بخش در اقلیم زیبای فریدون شهر دست می‌زند.
دیواره‌های این آبشار زیبا با خزه‌های سبزرنگ پوشیده شده است که در کنار گل‌های پونه و زرشک‌های وحشی کارت پستالی زیبا خلق می‌کند. آبشار طبیعی پونه زار را می‌توان یکی از جاهای دیدنی اصفهان دانست که هر ساله علاقه‌مندان به طبیعت را به خود جذب می‌کند.
شما می‌توانید در سفر به اصفهان علاوه بر تماشای منارجنبان، سی‌وسه‌پل، عالی‌قاپو، پل خواجو، چهل‌ستون، میدان نقش‌جهان و بازار قیصریه از این آبشار تماشایی دیدن کنید. سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با معرفی کامل این قطعه از طبیعت شما را با جاذبه های گردشگری اصفهان که کمتر موردتوجه قرار گرفته‌اند، آشنا می‌کند.

معرفی آبشار پونه زار

آبشار تماشایی پونه زار در جوار رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد که به دلیل جذابیت‌های بی‌نظیر خود به شهرت رسیده است. این آبشار شفاف از ارتفاعات بلند منطقه به سمت پایین می‌آید و در مسیر خود، چشم‌اندازها و جلوه‌های زیبای طبیعتی را به اشتراک می‌گذارد.  آب‌های فرورفته از صخره‌ها به‌طور آرام و زیبا سرازیر می‌شوند که این منظره به تماشاگران احساس متفاوت و شگفت‌آور می‌دهد.
 آبشار بلند پونه زار از یخچال قله‌های مرتفع کوه‌های زاگرس و برف‌های ذوب‌شده در دامنه آن‌ها سرچشمه می‌گیرد و طی مسافتی کوتاه به رودخانه وهرگان سرریز می‌شود. با ارتفاع تقریبی 75 متر آبشار دیدنی پونه زار به‌عنوان یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای ایران به‌حساب می‌آید. نام این آبشار متلاطم از پونه‌هایی گرفته‌شده که مسیر آبشار را با عطر خود دل‌پذیرتر می‌کنند.

همچنین شما می‌توانید درختان زرشک وحشی را در مسیر پاکوب آبشار ببینید. مسیر آبشار شیب دارد و باریک است که برای پیاده‌روی در آن باید دقت کنید. همچنین امکان اینکه کفش‌هایتان خیس شود وجود دارد پس لازم است مواظب باشید که سر نخورید. رودی که آبشار جادویی پونه زار از آن شکل می‌گیرد محلی مناسب برای اتراق و کمپینگ به‌حساب می‌آید.

امکان اینکه به پایین آبشار بروید وجود ندارد زیرا سنگ‌های آن خیس و لیز است. در ادامه را آبشار از پرتگاهی مرتفع به پایین سرازیر می‌شود. در طول مسیر خود چشمه‌هایی خودجوش خواهید دید که می‌توانید از آب گوارای آن خود را سیراب کنید. اگر در مسیر آبشار کوهستانی پونه زار سمندرهای رنگی و بزمچه‌های عظیم دیدید، تعجب نکنید. این آبشار زیستگاه مناسبی برای این موجودات و سایر حیوانات محسوب می‌شود.

معرفی آبشار پونه زار

آبشار مرتفع پونه زار کجاست؟

آبشار بلند پونه زار به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی اصفهان در 25 کیلومتری فریدون شهر در اطراف روستای پشتکوه قرار دارد. برای اینکه این آبشار وصف‌نشدنی را از نزدیک ببیند ابتدا باید خود را به فریدون شهر برسانید و سپس از آنجا به حوالی روستای پشت کوه بروید.
اگر قصد دارید از شهرکرد به تماشای آبشار خروشان پونه زار بروید بایستی حدود 145 کیلومتر را در جاده شبان، اسکندری و شهر داران رانندگی کنید. بعدازاینکه از فریدون شهر گذشتید در یک سه‌راهی بایستی به سمت راست حرکت کنید که در جهت پونه زار و مسیر چشمه لنگان قرار دارد.
به مسیر خود به سمت روستای پشت کوه ادامه دهید. حدود 13 کیلومتری بایستی رانندگی کنید تا به این آبشار منحصربه‌فرد برسید. موضوع مهمی که وجود دارد این است جاده فریدون شهر به آبشار بسیار پر پیچ‌وخم و خطرناک است که با رعایت سرعت و دقت می‌توانید آن را با خیال راحت پشت سر بگذارید.
درست است فاصله فریدون شهر تا آبشار زیاد نیست و حدوداً فاصله‌ای 25 کیلومتری دارد ولی به دلیل نامناسب بود جاده حدود 30 دقیقه رسیدن به آن زمان می‌برد. در انتهای جاده پارکینگی وجود دارد که می‌توانید ماشین خود را در آن پارک کنید و بعد با طی مسیری 20 تا 30 دقیقه کوه‌پیمایی به آبشار برسید. شما در مسیر آبشار که حرکت می‌کنید به قسمت بالایی آن می‌رسید. اگر می‌خواهید آبشار را از پایین ببینید باید با شیب تندی به سمت پایین حرکت کنید که خطرات بسیاری را در صورت مواظب نبودن به همراه دارد.

بهترین زمان بازدید از آبشار تماشایی پونه زار

به برکت وجود رودخانه‌های پرآب و آبشار زیبای پونه زار طبیعت اطراف این آبشار، سرسبز و پر از گل و گیاهانی بی‌شمار شده است. بهترین زمان برای بازدید از آبشار جذاب پونه زار اواخر بهار و اوایل تابستان محسوب می‌شود. در این زمان، آبشار پر آب، همه جا سبز و آب‌وهوا بسیار دل‌نشین است.
اگر به دنبال آب‌وهوای خنک‌تر هستید می‌توانید در پاییز از این آبشار دیدن کنید. در این زمان، برگ‌های درختان به رنگ‌های مختلف درمی‌آیند و منظره‌ای بسیار زیبا ایجاد می‌کنند. در زمستان آبشار  کوهستانی پونه زار یخ می‌بندد و منظره‌ای منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند؛ اما باید به خاطر داشته باشید که هوا در این زمان بسیار سرد است و باید لباس گرم به همراه داشته باشید.

بهترین-زمان-برای-بازدید-آبشار-پونه-زار

 

 اقامت در هتل پارسیان کوثر اصفهان از دست ندهید

جاذبه های گردشگری آبشار بی‌نظیر پونه زار

آبشار پرآب پونه زار یکی از مناطق دیدنی اصفهان برای بسیاری از مسافران و گردشگران جذاب و متفاوت است. این آبشار چون قطعه‌ای از بهشت در میان کوه‌های زاگرس جای خوش کرده است و با زیبایی هرچه‌تمام‌تر جلوه‌گری می‌کند.
شما می‌توانید در این مقصد از دشت‌های سرسبز و چشمه‌های متعددی که منظره‌ای بسیار زیبا و دل‌نشین ایجاد کرده‌اند، لذت ببرید. اگر به کوهنوردی و پیاده‌روی علاقه دارید تماشای آبشار کوهستانی پونه زار را از دست ندهید زیرا مسیر رسیدن به آن با پیمایش کوه همراه است.
مسیر پیاده‌روی ممکن است برای افراد آسیب‌دیده و مسن‌تر مناسب نباشد چون شیب تندی دارد که تا حدودی خسته‌کننده است. برای طی این مسیر باید کفش‌های مناسب بپوشید تا سر نخورید. یکی دیگر از جذابیت‌های این منطقه بکر پوشش گیاهی و داروهای گیاهی است. این گیاهان خودرو را می‌توانید در طول مسیر آبشار مشاهده کنید.
اگر کمی این گیاهان را بشناسید می‌توانید مسیرهایی را که پونه‌های معطر و کنگرها پرکرده‌اند را ببینید. در زیر آبشار حوضچه‌هایی قرار دارند که مکانی مناسب برای شنا و آب‌تنی به‌حساب می‌آیند. برای این موضوع رعایت ایمنی ضروری است. علاوه بر آبشار کوهستانی پونه زار در دل کوه‌های زاگرس و در نزدیکی آبشار غاری را خواهید دید که برای رفتن به آن داشتن تجهیزات مناسب ضرورت دارد.

نکات بازدید از آبشار خروشان پونه زار

•    تماشای آبشار پرآب پونه زار یک ماجراجویی هیجان‌انگیز و خاطره ساز را رقم می‌زند ولی بااین‌وجود بایستی نکات مهمی را در بازدید از آن در نظر بگیرید.
•    ازدحام جمعیت در روزهای تعطیل، ممکن است از لذت تجربه طبیعت ناب آبشار بکاهد. برای حس عمیق‌تر آرامش، سفر در روزهای غیر تعطیل را امتحان کنید.
•    کناره‌های آبشار لغزنده و خطرناک هستند. از نزدیک شدن کودکان و افراد مسن به این مناطق جداً خودداری کنید.
•    پیش از سفر به این محل، خوراکی، آب و مواد غذایی کافی به همراه داشته باشید، زیرا در این مکان مغازه‌ای برای خرید وجود ندارد.
•    استفاده از کفش مناسب، از لغزش و آسیب‌دیدگی شما در مسیرهای ناهموار جلوگیری می‌کند.
•    در این دره، می‌توانید در میان درختان انبوه و در کنار چشمه‌سارهای خنک، چادر بزنید و از طبیعت بکر لذت ببرید.
•    پارکینگ اختصاصی آبشار، امکان پارک خودرو را در فضایی امن و مناسب برای شما فراهم می‌کند.
•    به‌هیچ‌عنوان به لبه‌های آبشار نزدیک نشوید. ریزش سنگ در این منطقه بسیار خطر دارد و ممکن است منجر به جراحت شود.
•    انتخاب لباس و کفش مناسب، به شما کمک می‌کند تا از گشت‌وگذار در طبیعت لذت بیشتری ببرید و از خطرات احتمالی در امان باشید.
•    اگر قصد دارید در این منطقه کمپ کنید، به یاد داشته باشید که تعداد آلاچیق‌ها محدود است و باید زودتر از موعد به آنجا برسید.
•    برای حفظ زیبایی و سلامت محیط‌زیست، از رها کردن زباله در طبیعت خودداری کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار کوهستانی پونه زار

علاوه بر بازدید از بناهای تاریخی مانند عالی‌قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مدرسه چهارباغ، کاخ چهلستون، پل خواجوی اصفهان می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی اطراف آن، که در نقاط مختلف پراکنده‌شده‌اند با برنامه‌ریزی دقیق و زمان کافی دیدن کنید. در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

چشمه لنگان

چشمه لنگان در استان اصفهان، شهرستان فریدون‌شهر و در نزدیکی روستای سیبک قرار دارد. این چشمه یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های ایران به‌حساب می‌آید و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اصفهان شناخته می‌شود. این چشمه زیبا به‌عنوان یکی از بهترین آب‌های معدنی استان اصفهان، آب شرب منطقه را تأمین می‌کند. این چشمه با شدت و خروشان از زیر سنگ‌ها به بیرون می‌جوشد. این چشمه یکی از تفرجگاه‌های جذاب فریدون شهر به‌شمار می‌آید که با امکانات رفاهی مناسب تجهیز شده است. در فصل بهار و تابستان که برفی وجود ندارد می‌توانید با ماشین تا لب چشمه بروید.

چشمه-لنگان

روستای بنه کمر

روستای بنه کمر، در 30 کیلومتری شهرستان فریدون شهر واقع‌شده است. این روستا با طبیعت بکر و زیبایی که دارد، می‌تواند مقصدی جذاب برای گردشگران باشد. در این روستا، می‌توانید از دیدن آبشار دربند و دره تنگوله لذت ببرید و خاطرات خوشی را برای خود رقم بزنید. روستای بنه کمر در یک مسیر زیبای کوهستانی قرار دارد. شما با سفر به این روستا می‌توانید با اقوام بختیاری و گرجی معاشرت کنید و با آداب‌ورسوم و فرهنگ آن‌ها آشنا شوید. همچنین می‌توانید در دامنه کوه‌های روستا گونه‌های مختلف حیوانات را تماشا کنید.

دشت لاله‌های واژگون

در شهرستان فریدون‌شهر، دشتی منحصربه‌فرد به نام دشت لاله‌های واژگون وجود دارد که هر ساله در فصل بهار، به رنگ قرمز زیبایی درمی‌آید. دشت لاله‌های واژگون، با وسعت 30 هزار هکتار، یکی از بزرگ‌ترین دشت‌های لاله‌های واژگون در ایران و یکی از دیدنی های اصفهان به‌حساب می‌آید. آب‌وهوای این دشت سرخ‌رنگ بسیار مطبوع است که در کنار کوه‌های زاگرس، دامنه‌های شاهان کوه و دره شادی منظره‌ای خارق‌العاده به تصویر می‌کشد.

هتل های اصفهان در نزدیکی آبشار متلاطم پونه زار

در کنار مکان های دیدنی اصفهان می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی آن که تنوع و تعدد بالایی دارند، بهره ببرید که آبشارها یکی از آن‌ها به‌حساب می‌آید. تماشای آبشار پونه زار در طبیعتی بکر و در دل کوه‌های مرتفع ممکن است خستگی به همراه داشته باشد که پس‌ازآن باید به فکر مکانی مناسب برای اقامت خود باشید. هتل پارسیان عالی‌قاپو اصفهان در خیابان چهارباغ عباسی در بافت قدیمی شهر اصفهان قرار دارد که می‌تواند یکی از بهترین‌ گزینه‌ها برای استراحت باشد.

هتل چهار ستاره پارسیان عالی‌قاپو در سال 1350 در ساختمانی 4 طبقه شروع به فعالیت کرد که سال 1397 برای بهبود کیفیت خدمات موردبازسازی قرار گرفت. اتاق‌های یک‌تخته، دوتخته دابل و توئین، سه تخته و سوئیت یک‌خوابه هتل پارسیان عالی‌قاپو در 106 واحد اقامتی اتاق‌های هتل را شکل می‌دهند.
اتاق‌های هتل با امکاناتی چون یخچال، درآور، بالکن، آب رایگان، میز تحریر، روم سرویس، چای‌ساز، آباژور، کمد لباس و غیره مجهز شده‌اند. این هتل دسترسی شما را به جاهای دیدنی اصفهان مثل و مسجد شیخ لطف الله، پل خواجو، سی‌وسه‌پل، هشت بهشت، کاخ چهل‌ستون، بازار و غیره را آسان می‌کند.
هتل پارسیان عالی‌قاپو امکاناتی چون فروشگاه، اتاق چمدان، خدمات کافی‌نت، نمازخانه، فضای سبز، آرایشگاه مردانه، خدمات تهیه بلیط، اینترنت رایگان، استخر، سونا، جکوزی، سالن ورزشی و غیره را شامل می‌شود. شما می‌توانید در یکی از دو رستوران پارسه و رستوران ایتالیایی هتل انواع غذاهای ایرانی و فرنگی باکیفیت و خوشمزه را سفارش دهید. همچنین می‌توانید در تنها کافه هتل پارسیان عالی قاپ انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد را میل کنید.

هتل-پارسیان-عالی-قاپو-اصفهان

کلام پایانی

آبشار زیبای پونه زار به‌عنوان میراثی از رشته‌کوه‌های زاگرس در طبیعت نمایشی زیبا خلق می‌کند و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و پر از آرامش را رقم می‌زند. شما با سفر به فریدون شهر و طی مسافتی نیم ساعته می‌توانید از این خلقت زیبا دیدن کنید.
مسیر آبشار که با پونه‌های معطر و گل‌های زیبا پوشیده شده را کمتر جایی می‌توان دید. همین موضوع آبشار خروشان پونه زار را به یک مقصد پرطرفدار تبدیل کرده است. در کنار این آبشار احساس می‌کنید وارد دنیای تازه‌ای شدید و از روزمرگی‌ها و شلوغی‌ها خبری نیست. پس اگر به سکوت و صفا علاقه دارید این طبیعت زیبا را از دست ندهید.

سؤالات متداول در مورد   آبشار پونه زار  اصفهان

آیا مسیرهای پیاده‌روی در اطراف آبشار زیبای پونه زار وجود دارند؟

بله در اطراف آبشار مسیرهای پیاده‌روی زیبا و دل‌نشینی وجود دارد که امکان گردش و تماشا از نزدیک این جاذبه طبیعی را فراهم می‌کند.

آبشار پونه زار کجا واقع‌شده است؟

آبشار کوهستانی پونه زار در نزدیکی شهر فریدون شهر، استان اصفهان، در حوالی روستای پشتکوه واقع‌شده است.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار دیدنی پونه زار چه زمانی است؟

به‌طورکلی، بهار و تابستان با رشد طبیعت و آبشارهای پرآب، بهترین زمان برای بازدید از این آبشار محسوب می‌شوند؛ اما در هر فصلی این منطقه زیبایی‌های خود را دارد.

هزینه صبحانه در هتل پارسیان عالی‌قاپو چقدر است؟

هتل عالی‌قاپو اصفهان، صبحانه‌ای رایگان و مفصل را برای میهمانان خود ارائه می‌دهد و هیچ هزینه‌ای بابت صبحانه دریافت نمی‌کند.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...