رَهی نو

جاذبه‌ های گردشگری ارومیه

لیست دیدنی های ارومیه

اطلاعات مفید در مورد جاذبه های گردشگری ارومیه

دیدنی های ارومیه هم مثل بیشتر شهرهای ایران تعداد زیادی دارد که برای بررسی همه آن احتمالا باید چندین رساله دکتری بنویسیم ( البته قبلا نوشتند) به هر حال اگر سرنخ‌های تاریخی را درست دنبال کنیم؛ تاریخچه این شهر به زمانی حدود چهارهزار سال پیش از میلاد مسیح و حتی به گفته برخی مورخان به زمان مادها  می‌رسد؛ اما اگر دوست دارید بدانید اسم ارومیه از کجا آمده است باید به زمان آشوری‌ها برگردیم که به خاطر وجود دریاچه سخاوتمند ارومیه، به این منطقه شهر آب می‌گفتند( اور در زبان آشوری به معنای شهر و میه به معنای آب است).

به هر حال ارومیه یا شهر آب به خاطر قرار گرفتن در مرکز ارتباطی  قفقاز و آسیای صغیر مورد توجه زیادی بوده‌است و البته دولت‌های روس و عثمانی هم به خاطر همین موقعیت ویژه، هر چند وقت یک‌بار هوس می‌کردند به این شهر حمله کنند؛  بعد از چند بار اشغال شدن در زمان‌های مختلف و البته دیدن چند جنگ کوچک  بزرگ، ارومیه به دوران پهلوی اول رسید؛ رضاشاه از ارومیه خوشش آمد و به خاطر این‌که ارادتش را به این شهر نشان بدهد اسم این شهر را رضاییه گذاشت.

با این حال تمام جاهای تاریخی دیدنی ارومیه و اطراف با جنگ و اشغال گره نخورده است؛ این شهر صاحب اولین بیمارستان نوین، اولین مرکز آموزش پزشکی به شکل امروزی، اولین مدرسه با ساختار جدید، اولین تلویزیون محلی و ... است. بد نیست بدانید یکی از شاخصه‌های مهم موسیقی ترکی به اسم عاشیقی دارای یک مکتب خاص و جدا به نام عاشیقی ارومیه است؛ که ریشه‌هایش را باید در شهر اولین‌ها پیدا کنید.

 

جاذبه های گردشگری ارومیه

 

جاهای دیدنی ارومیه کجاست؟

اگر نقشه گردشگری ارومیه را دیده باشید، حتما می دانید که ارومیه از یک طرف با کوه‌های بخش غربی ایران و از طرف دیگر با دریاچه ارومیه همسایه است؛ به همین خاطر آب و هوای این شهر سرد و کوهستانی است؛ اگر دوست دارید یک تابستان خنک را تجربه کنید؛ حتما نام این شهر را در میان لیست مقصدهای سفرهای تابستانیتان قرار بدهید؛ اما سفر در زمستان هم لطف خودش را دارد و با سفر در این فصل می‌توانید یک دل سیر اسکی کنید و البته از چشمه‌های آب گرم لذت بیشتری ببرید.

معمولا تابستان که می‌شود؛ به دنبال یک منطقه خنک و خوش آب و هوا هستیم؛ تا چند روزی استراحت کنیم و البته از روزمرگی و گرما هم تا جایی‌که می‌توانیم فرار کنیم؛ اگر در این سفر بتوانیم چند بنای تاریخی و یکی دو چشمه آب معدنی را هم از نزدیک ببینیم؛ که دیگر عالی است؛ خوب بهتر است برای پیدا کردن چنین جایی زیاد به موتورهای جست و جو فشار نیاورید؛ چرا که ارومیه زیبا همین‌جا است؛ با ما در سفر مجازی به ارومیه همراه باشید.

 

دیدنی های طبیعی ارومیه و اطراف

1.  دره قاسملوی ارومیه: تابلوهایی که با تصور نقاش‌ها از بهشت نقاشی شده‌اند؛ دیده‌اید؟ خب دره قاسملو تمام تصوراتتان از بهشت را تغییر می‌دهد و بهشتی جذاب‌تر را پیش روی چشم‌های شما به نمایش می‌گذارد؛ این دره زیبا یکی از بهترین دیدنی های ارومیه است که در زبان ترکی به دره خان دره سی و یا به صورت مرسوم به دره شهدا معروف است یکی از مقصدهای اصلی گردشگری ارومیه است؛ اگر با خودرو عازم این منطقه زیبا شوید فقط کافی است کمی سرتان را از پنجره بیرون بیاورید؛ و به دشت‌های سرسبز  سلام کنید؛ بالای سرتان آسمان آبی صاف کوهستان به شما لبخند می‌زند و البته که هر چه جلوتر بروید آغوش کوه‌ها و تپه‌ها به روی شما باز می‌شود و خوشامد می‌گوید؛ پس منتظر چه هستید؟ کافی است اراده کنید و به سوی بهشت روی زمین سفر کنید.

 

دره قاسملو از جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

 

2.  دریاچه بزسینه: دریاچه بزسینه یا بزسینا در بخش شرقی قله بزسینه واقع شده‌است؛ حالا بزسینه به چه معنا است؟ بزسینه به زبان مردم کردنشین این منطقه به معنای سینه یخی است؛ اما چندان منتظر انسان‌های یخی سریال بازی تاج و تخت نباشید؛ این نام به خاطر یخچال‌های دائمی این منطقه است؛ که در قسمت‌های کمی مرتفع‌تر این ناحیه و بخش‌های کوهستانی ایجاد می‌شود. چال‌های این دریاچه در طول سال از آب و برف پر می‌شوند و رودهایی مثل گدار و دیزج را سیراب می‌کنند.

3.  آبشار و روستای سولک: یادتان است گفتیم ارومیه در محاصره کوه‌های بخش غربی کشور است؟ خب این همجواری به نفع اکوتوریست ارومیه شده است و نتیجه شاهکارهای طبیعی مثل آبشار سولک است؛ آبشار سولک در منطقه موانا واقع شده است؛  برای دیدن آبشار باید عازم دره هفت کانی یا هفت چشمه بشوید؛ دره‌ای که با سخاوتمندی تمام چشمه‌ها و زیبایی‌هایش را  برای مسافران به نمایش گذاشته است؛ این منطقه به خاطر آب و هوایش منطقه خوبی برای کمپ زدن و شروع کوهنوردی به قله‌های مجاور است؛ روستای سرسبز سولک هم چند سالی هست که به یکی از جاذبه‌های طبیعی ارومیه تبدیل شده‌است و اگر می‌خواهید از دود و دم شهر فرار کنید؛ این روستا برایتان بهترین مقصد برای تفریحات ارومیه است؛  بد نیست بدانید آب آبشار سولک در تابستان به خاطر تغذیه مناطق کشاورزی بالادست قطع می‌شود و برای دیدن این منطقه در اوج زیباییش بهتر است در بهار عازم این روستا و آبشار بشوید.

4.  دریاچه ارومیه و تفریح‌گاه‌های اطراف آن: دریاچه ارومیه یا کبودان یا چی چست، بزرگ‌ترین دریاچه شورآبی کشور است؛ البته حتما یادتان هست که این دریاچه چندسالی با مشکل خشکی شدید دست و پنجه نرم می‌کرد؛ اما به لطف بارش‌های بهاری امسال این دریاچه جان تازه‌ای گرفته و از تفریحات ارومیه به شمار می رود. اگر دوست داشته باشید یکی دو عکس با دومین دریاچه شور دنیا داشته باشید؛ با روی باز از شما پذیرایی می‌کند. بعد از بازدید از دریاچه ارومیه می‌توانید سری به مجتمع گردشگری ساحلی  باری بزنید؛ این مجتمع فرهنگی ورزشی اولین دهکده سلامتی ایران است و دارای امکاناتی مثل رستوران، سالن‌های ورزشی مثل سالن بیلیارد، سایت تیراندازی، پیست اسب‌دوانی و البته استخر و سونا است.

 

دریاچه ارومیه از جاهای دیدنی ارومیه در عید

 

5.  آبشار شملکان: این آبشار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد؛ اگر دوست دارید صدای پیچ و تاب خوردن آب در میان صخره‌ها را بشنوید؛ نگاهی به صخره‌ها بیندازید و البته از سبزی‌های کوهی مختلف کمی بچینید؛ بهتر است در برنامه سفرتان از ارومیه جایی برای بازدید از این آبشار دیدنی هم باز کنید.

6.  رودخانه و دریاچه سد شهر چای و روستای بند: رودخانه شهر چای که از کشور ترکیه سرچشمه می‌گیرد؛ آرام آرام راهش را باز می‌کند و از دل صخره‌ها تا ارومیه و منطقه فعلی سد شهرچای جلو می‌آید؛ سد شهرجای در سال 1384 برای تامین آب شرب منطقه روی این رودخانه احداث شد و نتیجه منطقه زیبای دریاچه سد شهرچای است؛ سفر جاده‌ای که از دل کوه‌ها و دشت‌ها که به یک دریاچه جذاب منتهی می‌شود؛ می‌تواند یک بعد از ظهر آرامش‌بخش را برایتان رقم بزند. بعد از ماهیگیری و قایق‌رانی در دریاچه هم می‌توانید برای استراحت به سراغ روستای بند بروید؛ چطور؟ اگر رودخانه شهر چای را دنبال کنید در مسیرش به روستای خوش آب و هوای بند و رودخانه بند می‌رسید این روستا از گذشته محل تجارت شهرها و روستاهای نزدیک ارومیه بوده‌است. این جاذبه ارومیه به خاطر آب و هوای بینظیرش میزبان گردشگران زیادی است. اطراف روخانه بند هم دست کمی از فشم تهران ندارد و تا دلتان بخواهد می‌توانید رستوران و کافه‌ در این منطقه پیدا کنید.

7.  پارک دانشجو و پارک گل‌ها: جذابیت‌های رودخانه شهرچای فقط به روستای بند و کافه‌های  اطرافش محدود نمی‌شود؛ در امتداد این رودخانه در مرکز شهر ارومیه پارک گل‌ها قرار دارد که جان می‌‌دهد برای یک پیک‌نیک خانوادگی، اگر هم اهل قایق‌سواری و دوچرخه‌سواری هستید به راحتی می‌توانید از امکانات ورزشی که داخل پارک و دریاچه مصنوعی مجموعه طراحی شده‌است استفاده کنید؛ پارک دانشجو یا به قول خود اهالی ارومیه گوللرباغی هم  یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و تفریحات ارومیه است؛ که برای دیدنش نیازی نیست از شهر خارج بشوید؛ این پارک در امتداد  پارک ساحلی و ائللر باغی قرار گرفته و اگر شانس بیاورید و در اردیبهشت ماه عازم ارومیه بشوید؛ می‌توانید از جشنواره گل لاله این پارک دیدن کنید؛ زمانی‌که این پارک در اوج زیباییش از هرمسافری دلبری می‌کند.

 

پارک دانشجو از جاهای دیدنی ارومیه در تابستان

 

8.  پارک جنگلی شیخ تپه: تپه‌های شیخ تپه به زمانی بسیار دور تعلق دارند زمانی قبل از ظهور دین زرتشت و حتی قبل از ظهور مادها؛ در نزدکی این تپه‌های باستانی، پارک جنگی و زیبای شیخ تپه قرار دارد که اگر روی تپه‌های مرتفع آن بایستید تقریبا تمام ارومیه زیر پایتان است؛ این پارک جنگلی امکانات خوبی برای تفریح و بازی کودکان دارد و اگر به دنبال یک تفریح بی دردسر و البته کم هزینه در لیست دیدنی های ارومیه برای خانواد هستید؛ می‌تواند گزینه خوبی باشد.

9.  پیست اسکی خوشاکوه: مگر می‌شود در زمستان به ارومیه رفت و اسکی نکرد؟ اگر اهل ماجراجویی و اسکی‌بازی هستید؛ بهتر است چوب‌های اسکیتان را بردارید و با یک برنامه‌ریزی درست، سرموقع خودتان را به این پیست جذاب و کم خطر برسانید؛ اگر هم فقط برف‌بازی دوست دارید و از چوب اسکی خبری نیست؛ اشکالی ندارد به یاد ایام کودکی با تیوپ‌های بزرگ عازم این منطقه بشوید؛ لذتش هم بیشتر است و البته وقتی به پیست برسید می‌بینید افراد زیادی مثل شما هستند؛ مسیر دسترسی به پیست اسکی آسفالت است و به راحتی می‌توانید با خودروی شخصی عازم این منطقه بشوید.

10.  منطقه ییلاقی سیلوانا: آزاردهنده‌ترین نکته در رابطه با زندگی شهری آلودگی هوا و نبود اکسیژن است؛ اگر شما هم روزی هزار بار فریاد ریه‌هایتان را برای اکسیژن بیشتر می‌شنوید؛ بهتر است چمدانتان را ببندید و به سوی ییلاق سیلوانا بروید؛ این منطقه ییلاقی سرسبز، یکی از نوزده منطقه جهان است که دارای اکسیژن خالص است؛ البته این تنها دلیل معروفیت و محبوبیت این منطقه نیست؛ دشت‌های سرسبز و پر از لاله‌های وحشی، رودخانه‌ها و دریاچه‌های طبیعی و از همه مهمتر، مرغوب‌ترین عسل ایران، از دیگر جاذبه‌های این منطقه هستند.

 

منطقه ییلاقی سیلوانا از جاهای دیدنی ارومیه و اطراف

 

11.  آبشار سوله دوکل یا دیزج: منظره جذاب اطراف این آبشار، مثل یک آهنربا بیشتر گردشگران را به سمت خودش می‌کشد؛ این آبشار از ارتفاعات کوه دالانپر سرازیر می‌شود؛ کوهی که  میان سه کشور عراق و ترکیه و ایران قرار گرفته‌است و اگر روی قله آن بایستید می‌توانید نگاهی به هر سه کشور بیاندازید.

12.  چشمه آب گرم هفت‌آباد: از جمله تفریحات ارومیه و تبریز به رفتن به چشمه‌های آب گرم معروف آن است؛ یکی از جذابترین این چشمه‌ها در روستای هفت‌آباد در منطقه سیلوانا در حدود 45 کیلومتری ارومیه واقع شده‌است. استخری که توسط یکی از اهالی روستا ساخته شده‌ است به راحتی این امکان را فراهم می‌کند تا ضمن شناکردن در آب چشمه از خاصیت‌های درمانی آن هم بهره‌مند بشوید. اگر دوست ندارید شنا کنید می‌توانید زیر درختان دراز بکشید و از نسیم خنک کوهستان حسابی لذت ببرید.

13.  آبشار و دریاچه مارمیشو: مارمیشو از مهمترین جاهای دیدنی ارومیه در بهار و تابستان و اوایل پاییز است. اهل کمپ زدن هستید؟ پس چادر مسافرتی تان را بردارید و به سمت دریاچه مارمیشو برانید؛ چگونه؟ در حدود 45 کیلومتری ارومیه و کمی بعد از روستای مارمیشو، می‌توانید به دریاچه بی‌نظیر مارمیشو برسید؛ این دریاچه که از آب چشمه‌های زیرزمینی و باران و البته رودخانه ‌نازلی‌چای تغذیه می‌شود؛ در دره‌ای سرسبز و کوهستانی و درمیان حلقه‌ای از درختان خودنمایی می‌کند؛ اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید با زنبوردارهای محلی صحبت کنید و در این منطقه یکی از خوش‌طعمترین عسل‌های جهان را امتحان کنید؛ ماهی‌قزل‌آلای این منطقه هم معروف است و می‌تواند روزتان را بسازد. آبشار مارمیشو در نزدیکی دریاچه است و می‌توانید در سکوت دره به صدای دل‌انگیز آب و پرنده‌های ساکن منطقه گوش بدهید؛ حواستان باشد که فقط در بهار و تابستان و اوایل پاییز عازم این منطقه بشوید چون محیط کلی دره و منطقه در زمستان خطرناک است.

 

دریاچه مارمیشو از دیدنی های ارومیه

 

جاذبه‌های تاریخی ارومیه


1.  بازار سنتی ارومیه: یک بازار سنتی در دل شهر ارومیه که قدمت بخش‌هایی از آن به زمان صفویه می‌رسد؛ این بازار بر خلاف بسیاری از بازارهای سنتی ایران، دارای کاشی‌کاری یا درهای چوبی با شیشه‌های خاص نیست و همین سادگی‌اش، باعث تمایزش میان دیگر جاهای دیدنی ارومیه شده ‌است؛ در کنار بازار،  مسجد و حمام‌هایی وجود دارد که اگر به تاریخ  علاقه‌مند باشید؛ تاریخچه آن‌ها را می‌توانید در میان تاریخ دوران زندیه و قاجاریه جست و جو کنید.

2.  کلیسای پطروس پولس: ارومیه در زمان گذشته، محل تجمع پیروان ادیان مختلف از جمله مسیحیت بوده‌است و به همین دلیل در این شهر و اطراف آن کلیساهای زیادی می‌توانید پیدا کنید؛ اگر از بخش شرقی ارومیه حدود هشت کیلومتر به سمت خارج از شهر برانید به روستای کلیسای کند می‌رسید و می‌توانید از کلیسای ساده و کوچک پطورس پلوس بازدید کنید؛ این کلیسا از دیدنی های ارومیه با اصلت تاریخی غنی است که دارای دو اتاق اصلی و محراب می باشد و با چند پرده و  تمثال‌های حضرت مسیح(ع) تزیین شده‌است.

3.  ساختمان شهرداری ارومیه: یکی از شاهکارهای معماری جاذبه ارومیه است که در سال 1307 و به دستور رضا شاه ساخته شد؛ ساختمان شهرداری ارومیه با الهام از ساختمان بلدیه تبریز توسط یک طراح آلمانی و به شکل یک عقاب طراحی شد. ساختمان این بنا ریزه‌کاری‌های زیادی دارد؛ مثلا طراحی پنجره‌ها به شکلی است که شخصی که در داخل ساختمان نشسته به راحتی بتواند محیط بیرون را ببیند یا به خاطر حالت صاف پنجره‌ها، نور به راحتی وارد اتاق می‌شود و هزار و یک جزیی‌نگر دیگر که باید بروید و از نزدیک ببینید.

4.  مدرسه هدایت: یکی از مدارس ساخته شده در اواخر دوران قاجار، که مدتی هم فرانسوی‌ها مهمانش بودند. پنجره‌های قدی با شیشه‌های رنگی و آجرچینی‌های فیروزه‌ای، ستون‌های فیروزه‌ای و البته یک حیاط با صفا از ویژگیهای اصلی این مدرسه قدیمی است؛  یکی دو کلاس نورگیر با چهل‌چراغ و البته فضاهای اندرونی بخش پشتی مدرسه جان می‌دهند برای عکس با حال و هوای روزگار گذشته؛ پس اگر به عکاسی علاقه دارید یا دوست دارید صدای تاریخ را از میان یک مدرسه با صفا بشنوید؛ بد نیست به مدرسه هدایت سری بزنید.

 

مدرسه هدایت از جاذبه های گردشگری ارومیه

 

5.  کلیسای مارسرگیز: جنگ‌های تاریخی ایران و روم را که به خاطر دارید؟ این کلیسا در زمان خسروپرویز و پس از پیروزی ایرانیان در مقابل رومیان در شهر ارومیه ساخته شد؛ مارسرگیز  از ترکیب دو واژه مار به معنای حضرت و سرگیز که همان ترجمه سن جرج است؛ تشکیل شده است؛ این کلیسا محل دفن سن جرج یا مارسرگیز است و برای اهالی مسیحی منطقه، زیارتگاهی مقدس است.

6.  یخچال نه پله ارومیه: یخچال نه پله یا همان‌طور که محلی‌ها صدایش می‌کنند؛ دوققوز پله بوزخاناسی، در گذشته محل نگهداری و تهیه یخ بوده ‌است؛ بنابراین نمی‌توانیم توقع کاشی‌کاری‌های جذابی داشته‌باشیم؛ در عوض تا دلتان بخواهد نوع معماری این بنا و حالت سقف و قوس پنجره‌ها جذاب است و از تفریحات ارومیه است که نظر گردشگران مختلف را به خود جلب کرده. در حال حاضر از این بنا به عنوان خانه آبگینه ارومیه استفاده می‌شود.

7.  خانه انصاری: خانه انصاری یا خانه فیرو‌زه‌ای، یکی از یادگارهای قاجار در میان جاهای دیدنی ارومیه است که البته کمتر شناخته‌شده‌است؛ این خانه در مرکز یک باغ با صفا ساخته شده‌است و دارای دو حیاط اصلی است. پنجره‌های چوبی و فیروزه‌ای این بنا جلوه خاصی به خانه بخشیدند؛ بعد از این‌که چند عکس جالب از حیاط خانه و حوض و باغچه آن انداختید بد نیست سری به اتاق‌های خانه بزنید و به عکس‌های خانه که در زمان‌های مختلفی گرفته شده و گذرسالیان بر این خانه را نشان می‌دهد؛ نگاهی بیندازید.

8.  عمارت شهربانی ارومیه: عمارت شهربانی ارومیه هم در سال 1307 و به دستور رضاخان ساخته شد؛ این بنای آجری یکی از جاهای دیدنی ارومیه است که کمی آن ‌طرف‌تر از عمارت شهرداری و به شکل منحنی ساخته شده؛ و در کنار عمارت شهرداری، باعث زیباتر شدن میدان انقلاب ارومیه شده‌است؛ اما اشتباه نکنید! این ساختمان فقط یک ساختمان قدیمی با معماری خاص نیست؛ بلکه باید خودتان را برای چیزهای هیجان‌انگیزتری هم آماده کنید؛ اگر اهل موزه‌گردی هستید؛ بازدید از موزه مردم‌شناسی واقع در این بنا، مثل رفتن به یک  مهمانی باشکوه خوشحالتان می‌کند. موزه مردم‌شناسی ارومیه در دو طبقه بنا، اشیای مختلف مربوط به سبک زندگی مردمان در دوره‌های تاریخی مختلف را به نمایش می‌گذارد؛ همچنین می‌توانید از مجسمه‌های مومی واقع در تالارها هم بازدید کنید و چرخی در تاریخ بزنید.

 

شهرداری ارومیه از جاذبه های گردشگری ارومیه

 

9.  مدرسه 22 بهمن: اگر در کودکی از مدرسه فرار می‌کردید؛ حالا وقتش است باز هم به مدرسه بروید؛ البته از نوع تاریخیش! مدرسه 22 بهمن ارومیه به دستور رضاشاه در این شهر ساخته شد؛ و یکی از اولین مدارس ایران با شیوه تدریس به شکل جدید و امروزی است؛ این مدرسه دو طبقه است و با ستون‌های جالبش و محوطه حیاط بزرگش، شبیه به همان مدارسی است که در دوران کودکی در کارتون‌ها می‌دیدیم.

10.  کلیسای مار دانیال: برای دیدن  این کلیسا که با آجرها و رنگ گندمیش شناخته می‌شود؛ باید به حدود پنج کیلومتری شمال ارومیه بروید؛ قدمت این بنا هم به دوره ساسانی می‌رسد البته در زمان جنگ جهانی اول، نیروهای متفقین بخشی از بنا را تخریب کردند که بعدها بازسازی شد. الان می‌توانید با فراغ بال از این جاذبه ارومیه به راحتی بازدید کنید.

11.  سه گنبد: سه گنبد یکی از بناهای تاریخی ارومیه است که از ظاهر استوانه‌ای شکلش به راحتی می‌شود حدس زد مربوط به دوران سلجوقی است؛ این بنا حدود سال 580 ه.ق ساخته‌شده است؛ از جذابیت‌های آن می‌توانیم به نوع آجرچینی‌ها و البته نمای جذاب سقف از داخل بنا اشاره کنیم؛ چند کتیبه کوفی هم در داخل بنا پیدا شده که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

12.  کلیسای حضرت مریم: فیلم مریم مقدس را دیده‌اید؟ آن معبدی که چند راهب زرتشتی ظهور ستاره‌ای را درآسمان دیدند و به سوی اروشلیم روانه شدند؛ در واقع همین کلیسا است؛ موبدان زرتشتی پس از بازگشت، این آتشکده را تبدیل به کلیسا کردند و به گفته بسیاری از تاریخ‌نگاران، این کلیسا دومین کلیسای قدیمی جهان است؛ داخل کلیسا تزیینات خاصی نمی‌بینید اما قرینه‌سازی و سبک آتشکده‌های دوره ساسانی حسابی جلب توجه می‌کند. حواستان باشد که هنگام ورود برای احترام بیشتر بهتر است کفش‌هایتان را دربیاورید.

 

مساجد و موزه‌ها در دل دیدنی های ارومیه

1.  مسجد جامع ارومیه: اگر از بازار سنتی ارومیه خارج شوید دیدنی های ارومیه را از دست ندهید. هنگام خروج چشمتان به یک مسجد قدیمی می‌خورد؛ این مسجد، مسجد جامع شهر ارومیه است که از دوره ایلخانی یا سلجوقی تا به امروز پا برجا مانده است، بخش خارجی مسجد تزیینات خاصی ندارد اما محراب و بخش‌های داخلی دارای گچبری‌ها و تزیینات زیادی هستند که عده‌ای این تزیینات را کار دست مغول‌ها می‌دانند. گنبد مسجد بر خلاف بسیاری از مساجد دیگر کاشی‌کاری خاصی ندارد و همین باعث شده‌است که نمای کلی مسجد جامع ارومیه از سایر مساجد متمایز بشود.

2.  موزه تاریخ طبیعی ارومیه: طبیعت بکر ارومیه، محل زندگی حیوانات زیادی است؛ بنابراین چندان عجیب نیست که بزرگ‌ترین موزه تاریخ طبیعی ایران در این شهر باشد؛ در این موزه تقریبا نمونه‌ای از هر حیوانی که فکرش را بکنید؛ از انواع پستانداران گرفته تا آبزیانی که کمتر نمونه‌اش را دیده‌اید؛ می‌توانید پیدا کنید؛ بنابراین اگر طرفدار سرسخت مستندهای حیات وحش تلویزیون هستید و برای تفریحات ارومیه برنامه ریزی کرده اید؛ بازدید از این موزه را از دست ندهید.

 

دیدنی های ارومیه موزه

 

3.  مسجد مناره: اگر وارد خیابان امام ارومیه بشوید یک مسجد بدون گنبد حتما چشمتان را خیره می‌کند؛ مسجد مناره که به خاطر وجود یک مناره در بخش شرقی‌اش به این نام معروف شده‌است؛ یادگار زمان قاجار است؛ پادشاه رنگ‌های مسجد مناره، رنگ فیروزه‌ای است؛ رنگی که از همان نمای بیرونی و از پوشش درها و پنجره‌ها خودش را نشان می‌دهد و در لا به لای کاشی‌کاری‌ها و ستون‌های یک‌دست، خودنمایی می‌کند. این مسجد دارای یک طبقه و نیم ساختمان است اما از بیرون دو طبقه نشان می‌دهد و در ساخت آن از تیرک‌های چوبی مقاوم استفاده شده‌است. پس اگر دوست دارید گشتی در معماری دوران قاجار بزنید بهتر است بازدید از این مسجد را در لیستتان قرار دهید.

4.  مسجد سردار: مسجد سردار ارومیه را قاجارها ساختند و بعدها با بازسازی‌هایی که انجام شد و به خاطر ساعتی که در محوطه آن وجود دارد به مسجد ساعتلو معروف شد؛  هنگام ورود به این مسجد طاقی ورودی کاشی‌کاری شده مسجد، قطعا توجهتان را جلب می‌کند. شبستان مسجد بزرگ و مستطیل شکل است و با دوازده ستون هشت ضلعی که دارای کنده‌کاری هستند تزیین شده است. محراب مسجد هم پر از هنر کاشی‌کاری است که  با رنگ زردشان جذابیت خاصی به فضای کلی مسجد بخشیده‌است.

 

پرطرفدار ترین سوغاتی های ارومیه

ارومیه بهشت هواداران شیرینی و نقل است؛ اگر در پی دیدن تمام مناطق و جاهای دیدنی ارومیه هستید، سوغاتی فراموشتان نشود تا خاطره زیبای شهر ارومیه در کامتان باقی بماند. نقل از هر مدلی که دوست داشته‌باشید در این شهر پیدا می‌شود و می‌توانید با توجه به ذائقه‌تان از میان نقل‌هایی با طعم بیدمشک، زعفرانی، گل محمدی و .... یکی را انتخاب کنید( از ما می‌شنوید همه را امتحان کنید). از دیگر خوشمزه‌های ارومیه می‌توانیم به لوزانک که نوعی حلوا است؛ سوجوق، تنور شیرینی سی و ... اشاره کنیم. اگر اهل استفاده از عرقیجات گیاهی باشید طبیعت خوب ارومیه سوغات زیادی برای شما دارد؛ عرق بیدمشک و عرق بادرنجبویه از عرقیجات معروف ارومیه هستند.

 

سوغاتی های ارومیه

 

اما اگر به دنبال سوغات ماندگارتری هستید؛ بد نیست به سراغ صنایع دستی که کم تعداد هم نیستند بروید؛ رودوزی، ظریف‌کاری روی چوب، پیکرتراشی، فرش، گلیم و معرق از جمله صنایع دستی معروفی هستند که می‌توانید به عنوان یک سوغات ماندگار رویشان حساب کنید.

ارومیه شهری با هزاران سال اصالت و پیشینه فرهنگی قوی است؛ این شهر با بناهای تاریخی بسیار و البته طبیعت بکرش، قطعا مقصدی جذاب برای سفر است؛ پس اگر به دنبال یک سفر رویایی هستید؛ دست از جست و جوهای بی نتیجه بردارید و  همین حالا عازم دیدنی های ارومیه شوید.

 

اقامت در ارومیه

هتل‌های بسیاری در ارومیه وجود دارند که می‌توانید برای اقامت در این شهر زیبا، بسته به هزینه‌ای که برای اقامت‌تان در نظر دارید، یکی از آن‌ها را رزرو کنید. از هتل های ارزان قیمت تا هتل‌های پنج و چهار ستاره ارومیه مانند هتل آنا ارومیه، هتل جهانگردی ارومیه، هتل آریا ارومیه، هتل پارک ارومیه و بسیاری دیگر از هتل‌ها را می‌توانید در رهی نو با راحت‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن رزرو کنید.

 


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...