رَهی نو

موزه آذربایجان

تعداد بازدید: ۲۵۴۳ ۱۳ آبان ۱۳۹۶

موزه آذربایجان یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین موزه‌های ایران است که در شهر تبریز قرار دارد. این موزه دومین موزه باستان شناسی کشور محسوب می‌شود که دارای آثار تاریخی و هنری زیادی از دوران پیش از اسلام است. با رهی نو همراه شوید تا درباره این موزه بیشتر بدانید.

 

موزه آذربایجان تبریز

تاریخچه موزه آذربایجان

موزه آذربایجان در سال‌های 1306 تا 1307 هجری شمسی ایجاد شد. در طی این سال‌ها نمایشگاهی از سکه در این مکان برگزار شد و این اقدام مسیری برای ایجاد موزه ایجاد کرد. جمعی از فرهنگ‌دوستان کشور بعد از اینکه این نمایشگاه برگزار شد تلاش کردند تا موزه‌ای در این مکان برپا کنند. در سال 1337 اولین اقدامات برای احداث موزه صورت گرفت. در سال 1341 خورشیدی بنایی با سه تالار ساخته شد و در همان سال افتتاح گردید.

 

آشنایی با موزه آذربایجان تبریز دومین موزه باستان شناسی ایران

موزه آذربایجان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز محسوب می‌شود که دارای زیربنای 2400 مترمربعی است. این موزه قدمت زیادی دارد و همین موضوع باعث شده تا اهمیت زیادی برای همه پیدا کند. موزه آذربایجان دارای آثار باشکوه بسیار زیادی است. این آثار تاریخی و هنری متعلق به دوران پیش از اسلام و همچین دوران بعد از اسلام هستند. در این موزه چیزی بیش از 12 هزار قطعه اشیای عتیقه و هنری وجود دارد که گنجینه‌ای باارزش برای این موزه محسوب می‌شوند. 2300 قطعه از این آثار ثبت شده‌اند که در بخش‌های مختلف به نمایش گذاشته شده‌اند.
 

آشنایی با موزه آذربایجان تبریز

آثار موجود در زیرزمین موزه آذربایجان تبریز

در این قسمت موزه آذربایجان می‌توان مجسمه‌های بسیار زیبا و نفیسی را مشاهده کرد که نشان دهنده سرگذشت و اخلاق انسان در طول سده‌های گذشته هستند. این مجسمه‌ها توسط احد حسینی مجسمه‌ساز شهر تبریز ساخته شده‌اند.

 

آثار موجود در طبقه همکف موزه آذربایجان تبریز

در قسمت طبقه همکف موزه می‌توان سفالینه‌های تپه اسماعیل آباد را مشاهده کرد که قدمتی هفت هزار ساله دارند. همچنین سنگ‌های سرپانتین که در جیرفت یافت شده‌اند نیز در این قسمت قرار دارد که متعلق به دوران پیش از اسلام هستند. بر روی این سنگ‌ها می‌توان تصاویری از گیاهان و حیوانات را مشاهده کرد.

 

از دیگر آثار موجود در این قسمت می‌توان به ریتون‌های دو تا سه هزار ساله اشاره کرد که متعلق به دوران ساسانیان، اشکانیان و هخامنشیان هستند. مسجمه الهه زن نیز از دیگر شگفتی‌های این موزه بوده که تصویری از زن در دوران ایران باستان است.

 

در طی کاوش‌های علمی سال 1378 اجسادی متعلق به یک زن و مرد یافت شده که مربوط به هزاره اول قبل از میلاد هستند. این اجساد نیز در طبق همکف این موزه قرار دارند.

 

آثار موجود در طبقه اول موزه آذربایجان تبریز

در این طبقه می‌توان آثاری از تمدن نیشابور در قرن چهارم هجری را مشاهده کرد. این آثار یک مشخصه اصلی دارند که در کنار بکارگیری لعاب سفید رنگ از نقش و نگار استفاده کرده‌اند. ظروفی متعلق به دوره ایلخانی و قفل رمزی مربوط به اواخر قرن ششم نیز از آثار برجسته این طبقه است.

 

در طبقه اول سالنی قرار دارد که سکه‌های قدیمی ضرب شده دوران‌های مختلف در آن به نمایش گذاشته شده است.

 

آدرس و مسیر دسترسی به موزه آذربایجان تبریز

موزه آذربایجان در خیابان امام خمینی و در کنار مسجد کبود قرار دارد. برای رسیدن به این موزه می‌توانید از خطوط اتوبوس‌رانی، مترو و تاکسی‌های شخصی استفاده کنید. در هر جای شهر که قرار دارد خود را به خیابان امام خمینی برسانید و بعد از به مسجد کبود بروید. این موزه درست در کنار مسجد کبود قرار دارد.

 

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به تبریز را دارید، به راحتی میتوانید در بهترین هتل های تبریز اقامت داشته باشید.
 

مسیر دسترسی به موزه آذربایجان تبریز

جاهای دیدنی اطراف موزه آذربایجان تبریز

شهر تبریز جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی را در قلب خود جای داده است که علاقمندان خاص خود را دارند. تعدادی از این جاذبه‌ها در کنار موزه آذربایجان هستند. شما نیز بعد از بازدید از موزه آذربایجان می‌توانید به مکان‌هایی تفریحی و گردشگری که در اطراف آن قرار دارد بروید. مکان‌هایی مانند مسجد کبود، ارگ علیشاه، میدان ساعت، موزه عصر آهن و... در همان حوالی هستند و می‌توان با یک تیر چند نشان زد و در یک روز از همه آنها بازدید کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نامی ۱۴۰۲/۲/۲۴

این موزه هم برای باستان شناسان و علاقمندان به این زمینه جذاب است پیشنهاد میکنم که دوستان دیگر هم اگر فرصتی داشتند حتما سری بزنن باید جالب باشه براشون

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۴

همره عزیز از پیشنهادتون در سایت رهی نو سپاسگزاریم و امیدواریم همه دوستان به علاقمندی های خود توجه و آنرا پیگیری کنند

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...