رَهی نو

جاذبه‌های گردشگری خلخال

لیست دیدنی های خلخال

مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری خلخال، مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی هستند. بسیاری از عکاسان از سراسر دنیا برای گرفتن عکس‌های زیبا، طبیعت بکر خلخال را انتخاب می‌کنند. خلخال در جنوب شرقی استان اردبیل واقع شده است. ممکن است در سفر به این منطقه از جاده اسالم به خلخال عبور کرده و با شهر خلخال تا حدودی آشنا شده باشید. شهر خلخال در دامنه کوه‌ها قرار گرفته است و به علت وجود آب کافی و خاک حاصل خیز، چنین طبیعت بی‌نظیری پدید آمده است. البته جاهای دیدنی خلخال تنها به طبیعت آن محدود نمی‌شود. خلخال، شهری تاریخی است و می‌توانید در سفر به این شهر از جاذبه‌های تاریخی نیز بازدید کرده و با فرهنگ این شهر بیشتر آشنا شوید. در ادامه بهترین مکان‌های دیدنی خلخال را به شما معرفی می‌کنیم.

 

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری خلخال

به هر گوشه از خاک حاصل خیز خلخال که نگاه کنید، طبیعتی بکر و زیبا خواهید یافت. جاده‌هایی که به این شهر ختم می‌شوند همانند جاده‌هایی در بهشت هستند. هر چند که ممکن است در فصل زمستان به دلیل بارش برف مسدود شده باشند، اما در فصل‌های دیگر می‌توانید از آن‌ها عبور کرده و از طبیعت شگفت‌انگیز لذت ببرید. 

 

بهترین دیدنی‌های خلخال

در ادامه، مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری خلخال را بررسی می‌کنیم. امیدوار هستیم در سفر بعدی‌تان به خلخال بتوانید از این جاذبه‌ها بازدید کرده و لحظات خوشی را سپری کنید.

 

منطقه گردشگری فینارود

منطقه گردشگری فینارود جاییست که کوهستان و جنگل به هم می‌رسند. این منطقه در فصل‌های گرم سال میزبان گردشگران و تورهای مسافرتی است. منطقه گردشگری فینارود در بالادست روستای خوجین قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از جنوب خلخال به سمت این روستا حرکت کنید. با سرد شدن هوا مه غلیظی این مکان را فرامی‌گیرد و جلوه‌ای دیدنی را پدید می‌آورد که زیبایی طبیعت را دوچندان می‌کند. اگر از زندگی در شهرهای آلوده و شلوغ خسته شده‌اید، منطقه گردشگری فینارود می‌تواند محل مناسبی برای تفریح شما باشد تا از آرامش و آب و هوای خوش منطقه لذت ببرید.

 

مکان های دیدنی خلخال

 

جنگل اندبیل

جنگل اندبیل با شهر خلخال 6 کیلومتر و با روستای اندبیل 3 کیلومتر فاصله دارد. این جنگل محلی مناسب برای تفریحات خانوادگی و دوستانه است. در جنگل اندبیل درختان بلوط و بوته‌های تمشک وحشی بیشتر از هر گونه گیاهی دیگری به چشم می‌خورد. این جنگل در هر فصل از سال زیبایی خاصی دارد؛ به خصوص در فصل پاییز که رنگ برگ درخت‌ها به زرد و نارنجی تغییر کرده و زیبایی آن هر بیننده‌ای را مجذوب و مسحور می‌کند. در میان درختان جنگل، چشمه‌های کوچکی جاری است که از کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرند و شما در سفر به این منطقه می‌توانید از آب آن‌ها استفاده کنید.

 

آبشار دیز

آبشار دیز از جنوب شهرستان خلخال 40 کیلومتر فاصله دارد. نام این آبشار از نام روستایی که در نزدیکی آن قرار دارد، گرفته شده است. این آبشار که حدودا 50 متر ارتفاع دارد، در میان تنگه‌ای بسیار عمیق در یک ناحیه کوهستانی قرار دارد. در واقع خروش این آبشار در طول زمان باعث ایجاد این تنگه شده است. در دامنه آبشار، طبیعتی بکر و زیبا وجود دارد که برای برگزاری پیک‌نیک‌های خانوادگی محل مناسبی است.

 

موزه باستان شناسی خلخال

ساختمان موزه باستان شناسی خلخال در واقع یک حمام قدیمی است که در دوران قاجاریه ساخته شده. این حمام که به حمام نصر شهرت داشته، اکنون محل نگهداری اشیای تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف است. از جمله آثار به نمایش درآمده در این موزه می‌توان به گوشواره‌هایی از جنس طلا متعلق به دوره ساسانیان، گردنبندی طلایی از دوره هخامنشیان، قرآن‌های خطی و اشیای سفالی با قدمت چند هزارساله اشاره کرد.

 

جاهای دیدنی خلخال

 

پل پردیس خلخال

پل پردیس یکی از جاذبه‌های دیدنی خلخال به حساب می‌آید که بر روی رودخانه قزل اوزن بنا شده است. پل پردیس در دوره صفویه ساخته شده و امروزه بخش زیادی از آن تخریب شده است. در اطراف این پل، دشتی سرسبز قرار دارد که برای تفریح مناسب است. برای بازدید از پل پردیس توصیه می‌شود فصل بهار را انتخاب کنید. این پل در جاده خلخال به فینارود قرار دارد و می‌توانید با اتومبیل شخصی یا اتوبوس‌هایی که به سمت خلخال می‌روند، به این پل برسید.

 

خلخال سویی

خلخال سویی نام جویباری است که با آب شدن برف منطقه دربند هواشان خلخال ایجاد می‌شود. خلخال سویی یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی خلخال است. این جویبار در ابتدای مسیر خود به خلخال چایی می‌ریزد. این رود نیز به قزل اوزن ملحق شده و در نهایت به دریای خزر سرازیر می‌شود. برای بازدید از خلخال سویی توصیه می‌شود تجهیزات مناسب کوهنوردی و لباس گرم به همراه داشته باشید.

 

گورستان تاریخی شمس آباد خلخال

در این گورستان تعدادی سنگ قبر قدیمی وجود دارد که قدمت آن‌ها بیشتر از 1300 سال است و متن روی آن‌ها با خط کوفی نوشته شده است. در گذشته بر روی برخی از سنگ قبرها مجسمه قوچ وجود داشته و مردم بومی اعتقاد داشتند که با هر بار شستن سر قوچ باران خواهد بارید.

 

جاذبه های گردشگری خلخال

 

آبشار آقبلاغ

آبشار آقبلاغ یکی از بهترین دیدنی‌های خلخال است که در سفیدکوه قرار دارد. آبی که از آب شدن برف سفیدکوه بر روی زمین جاری می‌شود، چشمه آقبلاق را ایجاد می‌کند. این چشمه پس از طی مسیری کوتاه، از بلندای یک صخره به پایین می‌ریزد و آبشار آقبلاق تشکیل می‌شود. آقبلاغ با 180 متر ارتفاع، بلندترین آبشار کشور محسوب می‌شود. آب این آبشار سفید رنگ است و در اطراف آن گونه‌های گیاهی متنوعی رشد کرده‌اند که بر زیبایی این منطقه می‌افزایند.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...