رَهی نو

خانه شربت اوغلی تبریز

تعداد بازدید: ۲۰۹۰ ۵ آذر ۱۳۹۶

می‌خواهیم به یکی دیگر از خانه‌های قاجاری برویم که به محض ورود به آن، می‌توانیم حضور دوره قاجار را در جای‌جای خانه حس کنیم. میزبان ما تاجر فرشی است که روزگاری در این خانه پادشاهی می‌کرد. به خانه شربت اوغلی یکی از جاهای دیدنی تبریز خوش آمدید.

آشنایی با خانه شربت اوغلی در تبریز

شاید در ابتدا با آن در کوچکی که بخشی از ماجرای از بین بردن خانه را پوشانده است، تصور یک بنای محقر و کوچک را داشته باشید. اما چیزی که توجه‌تان را جلب می‌کند سردر گچبری شده در هشتی خانه است. دو سکوی سنگی در دو طرف در ورودی طراحی شده که مشخص است برای مهمانانی که از راه دور آمدند یا مسافران سرپایی و خسته تعبیه شده است تا دمی آن جا بنشینند و استراحت کنند.

از در وارد شده و با چند پله به طبقه اول می‌رسید. اینجا در حال حاضر تبدیل به اتاق جلسات شده اما در قدیم شاه نشین بوده است. روی دیوارهای این قسمت می‌توانید تصاویر و عکس‌های قدیمی از تاجر و نقشه‌های دست نویس ببینید. خاصیت خانه‌های قاجار داشتن اندرونی و بیرونی است که خانه اوغلی هم از این قاعده مستثنی نیست. در میانه ساختمان از پله‌ها پایین رفته و وارد حیاط بزرگتر در قسمت جنوبی خانه می‌شویم. با دیدن این قسمت از خانه، محو سادگی و در عین حال زیبایی این بنا می‌شوید. ساختمانی با ستون‌های بلند که در مقابل حوض مستطیلی قرار گرفته است.

خانه‌ای با در و پنجره‌های چوبی و هلالی‌های تزئین شده، که مشخص است روزگاری این در و پنجره در مهمانی و مراسمات مختلف باز می‌شد و فضای دلنشینی را برای ساکنان خانه و مهمانان ایجاد می‌کرد. دیدن این خانه، شما را آماده عکاسی می‌کند. در سمت غربی حیاط، ساختمان دیگری می‌بینید که در حال حاضر تبدیل به کتابخانه شده است.

خانه شربت اوغلی در سال 69 توسط شهرداری تبریز خریداری شده و توسط میراث فرهنگی تبدیل به فرهنگسرای تبریز می‌شود.

با وجودی که خانه در اختیار بنیاد ایران شناسی قرار گرفته و کاربری اداری پیدا کرده است، اما می‌توانید در ساعات اداری برای دیدن آن اقدام کنید. بازدید از این خانه رایگان است.

آدرس و مسیر دسترسی خانه شربت اوغلی

آدرس و مسیر دسترسی خانه شربت اوغلی

در خیابان ثقه الاسلام در محله قدیمی تبریز، چشم‌تان به این خانه روشن می‌شود. از کنار پارک مقبره الشهدا، تابوی خانه شربت اوغلی را دنبال کنید. اینجا محله سرخاب است. از همان ابتدای کوچه مسیرهای سمت راست را پیش بگیرید تا به خانه برسید.

جاهای دیدنی اطراف شربت اوغلی تبریز

راستای خیابان شمس تبریزی را گرفته و در شش متری دوم به خانه ستارخان بروید. تا اینجا هستید می‌توانید به خانه سلطان القرایی در میدان فلسطین رفته و از آن دیدن کنید. سپس راستای خیابان فلسطین را گرفته و از میدان چای عبور کنید تا به مدرسه حاج صفر علی و حسن پادشاه برسید. اگر گرسنه‌تان شد، اینجا پر از فست فود و رستوران است که بتوانید دلی از عزا در آورید. در فاصله کمی از این دو بنا، مسجد صاحب الامر تبریز قرار گرفته است. در خیابان موازی فلسطین یعنی خیابان شهید مطهری می‌توانید از موزه مشروطه و خانه کلکته چی دیدن کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
فائزه ۱۴۰۲/۴/۱۰

کتاب داستان صمد بهرنگی یا بهرنگ صمدپور بود که یادش بخیر یک داستان از شربت اوغلی توش بود و من عاشق کتاباش بودم چقدر داستاناش قشنگ و جذاب بود

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۱۱

فائزه عزیز نویسنده کودکان به اسم صمد بهرنگی درست است که بسیار کتابهای شیرین و جذابی برای کودکان و نوجوانان نوشته است ممنون از یادآوری خاطره زیبای کودکیتون. شاد باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...