رَهی نو

آرامگاه سید حمزه تبریز

تعداد بازدید: ۲۰۸۹ ۵ آذر ۱۳۹۶

یکی از دلنشین‌ترین مکان‌های تاریخی مذهبی و جاهای دیدنی تبریز امامزاده سید حمزه است که نباید بازدید از آن را از دست دهید. در این بازدید دلنشین همراه رهی نو باشید.

آرامگاه سید حمزه تبریز

آشنایی با سید حمزه

سید حمزه تبریز از نوادگان موسی بن جعفر (ع) است که با واسطه 16 امام‌زاده دیگر به موسی بن جعفر می‌رسد. سید، محبوب زمان خود بود و در زمان سلطنت سلطان محمود غزنوی و سلطان محمد خدابنده زندگی می‌کرد.

سید حمزه مردی عادل و درستکار بود که همین ویژگی باعث شد در زمان خود، خزانه‌دار شاه شود. بعد از چند سال خزانه‌داری در دربار شاه، از این سمت کناره گرفت. شهادت این سید بزرگوار زمانی بود که به منزل پادشاه دعوت شده و در راه بازگشت در کوی سرخاب او را با تیری به شهادت رساندند. در میان مردم تبریز این امامزاده آنقدر با ارزش و مورد احترام برای پادشاهان بود، که حتی مجرمان برای درخواست تخفیف در مجازات به آن دخیل می‌بستند.

گنبد و بارگاه دلنشین امامزاده در عین قدیمی بودن، حس آرام بخشی به شما می‌دهد. قدمت این بنای متبرکه به سال 714 هجری قمری، مصادف با زمان شهادت سید حمزه برمی‌گردد. در ابتدای ورود یک درگاه گنبدی شکل در میان آجرهای چیده شده می‌بینید که روی آن با خط نستعلیق تزئین شده است. کوبه‌ها و کلون‌های روی در از معماری قدیم حکایت می‌کند. بالای این درگاه، یک قاب فیروزه‌ای قرار گرفته که با خطی خوش، با ذکر صلواتی ورود شما را خوشامد می‌گوید. به داخل که می‌روید، سه بنای قدیمی در مقابل‌تان است که ساختمان اصلی با گنبد و دو ساختمان فرعی با گلدسته آجری‌اش، چشم ‌اندازی می‌کند.

به داخل آرامگاه می‌رویم، کتبیه‌ای که روی مقبره توجه شما را جلب می‌کند، توسط پسر سید حمزه برای دل‌های عاشق و معتقد به آن، قرار داده شده است. آینه کاری زیبا در قسمت بالای مقبره سید گرامی، شکوه زیبایی به این قسمت بخشیده است. این آینه کاری زیبا هنر معمار معروف، معتمدالسلطان است. بر روی درهای چوبی آستان مقدس، صورتک‌های فلزی به اندازه بند انگشت قرار دارند که ظاهرا وسیله‌ای برای دخیل بستن در زمان قدیم محسوب می‌شود.

آستان امام فهیم و عادل، در سال 1279 هجری شمسی یک دوره بازسازی شد. در قسمت سردابه آرامگاه مقدس سید حمزه، مقبره پسر و نوه ایشان قرار گرفته است. در سال 1382 بنا توسط سازمان میراث فرهنگی دوباره مورد بازسازی قرار گرفته است. با وجود نمای غریب و ناهمگون بنا،کافیست تا وارد حرم شوید و از این همه زیبایی شگفت زده شوید.

آشنایی با سید حمزه

آدرس و مسیر دسترسی به آرامگاه سید حمزه تبریز

در محله سرخاب تبریز به تقاطع ثقه الاسلام و بازار حمزه در خیابان عارف که برسید، این آرامگاه را خواهید دید. بازدید از این بنا کمتر از یک ساعت زمان شما را می‌گیرد و بعد از آن می‌توانید به جاهای دیدنی تبریز سر بزنید.

جاهای دیدنی اطراف سید حمزه تبریز

قسمت شرقی بقعه، آرامگاه شعرای تبریزی و بزرگ همچون طوسی، خاقانی، شروانی، ظهیر فارابی، محمد شیرینی مغربی و استاد بزرگ، شهریار عاشق است. حالا که در همین حوالی هستید، بازدید از موزه قاجار را فراموش نکنید. خاطره یک سفر خوب، چنان بر ذهن و روح تاثیر می‌گذارد که حال و هوای هر کسی را می‌تواند تغییر دهد. تبریز از آن دسته شهرهایی است که با سفر کردن به آن تازگی روح و روان‌تان را تا مدت‌ها حس خواهید کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...