رَهی نو

امامزاده بی بی دختران شیراز

تعداد بازدید: ۱۲۸۶۴ ۴ آذر ۱۳۹۶

در شیراز آرامگاه‌های زیادی وجود دارد که هر ساله افراد زیادی از این آرامگاه‌های تاریخی بازدید می‌کنند و با سرگذشت و زندگی افراد مختلفی آشنا می‌شوند. آرامگاه بی بی دختران یکی از امامزاده‌های بسیار مشهور و از جاهای دیدنی شیراز است. این آرامگاه متعلق به یکی از دختران امام چهارم شیعیان یعنی امام زین العابدین (ع) است.

آرامگاه امامزاده بی بی دختران شیراز

امامزاده بی بی دختران شیراز

نام این امامزاده بی بی خدیجه و کنیه‌اش ام عبدالله است. او سیده‌ای از اولاد حسین بن علی بن حسین (ع) بوده که مقبره او در این مکان است. در مورد این بنا باید گفت که در زمان زندیه ساخته شد و تا به امروز برجای مانده است. این امامزاده در طی تاریخ با حوادث زیادی روبه‌رو شده که یکی از آنها زلزله است. در زلزله این بنا تخریب و دوباره توسط محمد قلی خان ایلخانی تعمیر و مرمت شد. امامزاده بی بی دخترانی که اکنون وجود دارد مربوط به دوران ایلخانی است. باید گفت که این بنا تا کنون چندین بار مرمت و بازسازی شده است.

حیف است سری به شیراز بزنید و از  آرامگاه باباکوهی  غافل شوید!

بنای آرامگاه امامزاده بی بی دختران شیراز

این آرامگاه یک گنبد بلند و بسیار زیبا دارد و بنای آن متشکل از دو طبقه و البته یک زیر زمین است. در حیاط این امامزاده یک حوض مربعی خواهید دید که در جلوی بقعه قرار دارد و با دو باغچه بسیار زیبا در دو طرف خود مزین شده است. مقبره ام عبدالله در زیر زمین این امامزاده قرار دارد و در بیرون بقعه منظور همان ضلع شمالی آن، قبر عبدالله مبارک واقع شده است. در هر چهار ضلع این امامزاده درب‌هایی قرار دارد که در اطراف این درب‌ها ایوان‌هایی ساخته شده است. این ایوان‌ها طاق‌های بسیار زیبایی دارند.

امامزاده بی بی دختران

ازاره‌ای در داخل بقعه وجود دارد که این ازاره ارتفاع یک و نیم متر بوده و از سنگ گندمگ ساخته شده است. پوششی بر روی آرامگاه خواهید دید که از جنس چوب است. این پوشش طول و عرضی به ترتیب 4 متر و 1.5 متر دارد و ارتفاع آن به 2 متر می‌رسد. به اطراف مقبره که نگاهی بیندازید متوجه سنگ قبرهایی خواهید شد که تصاویری بر روی آنها وجود دارد. این تصاویر حجاری شده هستند و در حال حاضر این سنگ‌ها در ازاره‌های پله‌ها از آنها استفاده شده است.

نامگذاری امامزاده بی بی دختران

نام گذاری این امامزاده یک دلیل دارد. مردم این شهر در قدیم بر این باور بودند که دخترهایی که ازدواج نکرده‌اند، برای یافتن یک شوهر خوب می‌توانند از امامزاده بی بی دختران حاجت بگیرند. این دخترها در گذشته این رسم را داشتند که در زمان آمدن به امامزاده یک پارچه نخی نیز به همراه خود می‌آوردند. آنها این پارچه نخی را به عنوان داشتن حاجت به این حرم می‌بستند. این دختران وقتی حاجت روا می‌شدند به این امامزاده می‌آمدند و نذر خود در آن ادا می‌کردند.

علت نام گذاری امامزاده بی بی دخترون

آرامگاه امامزاده بی بی دختران شیراز کجاست؟

امامزاده بی بی دختران شیراز در بلوار شهید دستغیب و پشت مسجد حضرت ابوالفضل (ع) قرار دارد. برای رفتن به این مکان فقط کافی است خود را به بلوار شهید دستغیب برسانید و بعد به راحتی به آرامگاه بروید. 

همچنین میتوانید به دیگر بناهای دیدنی نزدیک به امامزاده بی بی دختران هم سری بزنید. مانند مسجد ایلخانی، خانه سعادت، حمام ایلخانی، بازارچه ارامنه و .... 


اقامت در هتل الیزه شیراز، هتل زندیه شیراز، هتل بزرگ شیراز و هتل هما شیراز را از دست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...