رَهی نو

موزه موسیقی شیراز

تعداد بازدید: ۱۵۲۷۸ ۴ آذر ۱۳۹۶

اگر علاقمند به عرصه هنر و موسیقی هستید، موزه موسیقی شیراز بهترین مکان برای آشنایی و گشت‌وگذار در دنیای هنر و موسیقی است. موزه موسیقی شیراز در واقع در خانه منطقی نژاد کار خود را آغاز کرده و پذیرای افراد علاقمند به این دنیای متفاوت است. این موزه موسیقی، انواع آلات موسیقی، چهره‌های این عرصه و... را به همه معرفی می‌کند. خانه منطقی نژاد یکی از بناهای بسیار زیبای دوران قاجار است که متشکل از بخش‌های زیادی است. بخش‌های شاه نشین، اتاق‌ها، مهمان خانه و... از مهم‌ترین بخش‌های این مکان به شمار می‌آیند. این خانه جزو آثار ملی ایران بوده و حال پذیرای هنر و هنرمندان شده است. یکی دیگر از مکان های دیدنی برای علاقه‌مندان به عرصه موسیقی، موزه رادیوهای قدیمی شیراز است.

 

موزه موسیقی شیراز

آشنایی با موزه موسیقی شیراز

همانطور که گفته شد موزه موسیقی در عمارتی باشکوه که متعلق به دوران قاجار است برپا شده و رویایی هنرمندان زیادی را برآورده کرده است. این خانه تاریخی بسیار زیبا تزئینات باشکوهی دارد. دریچه‌های مشبک چوبی که به صورت ارسی با شیشه‌های رنگی، درهای منبت کاری شده بسیار زیبا و جذاب، گچ بری‌ها، طاق‌های مقرنس کاری شده، نقاشی‌های گل و بوته، اتاق آینه‌کاری و... معماری این بنا را بهتر و بهتر نشان می‌دهند. هدف اصلی این موزه این است که از تمامی هنرمندان و پژوهشگران حوزه موسیقی حمایت کند و راهی برای آشنایی آنها با این عرصه پهناور باشد.

خانه منطقی نژاد شیراز

 

موزه موسیقی شیراز کجاست؟

موزه موسیقی شیراز در محله عیان نشین قدیم شهر قرار دارد. این موزه در کنار بازار و حرم شاهچراغ واقع شده و دسترسی به آن بسیار آسان است. برای رسیدن به موزه به خیابان احمدی بروید و در کوچه پشت مسجد نو با ساختمان زیبای این موزه رو به رو خواهید شد.

بخش های مختلف موزه موسیقی شیراز

در ضلع جنوبی موزه موسیقی یا همان خانه منطقی نژاد، شاه نشین قرار دارد. شاه نشین درای تزئیناتی مانند نقاشی در بدنه، نقاشی‌هایی در قسمت سقف و .. است. آینه خانه نیز اراره‌ای از آینه دارد که زیبایی این بنا را چند برابر کرده است. به دو سمت شاه نشین که نگاه کنید، متوجه دو اتاق خواهید شد. در یکی از این اتاق‌ها بادگیر وجود دارد و سقف آن نقاشی‌ شده است. در اتاق دیگر شومینه و سقف گچ بری شده توجه شما را به خود جلب خواهد کرد و کمی ذهن را دیگر خود می‌کند. به نقاشی‌های این مکان که توجه کنید، بیشتر متوجه طرح‌های گل و بوته و همچنین تصاویری از صورت زنان خواهید شد. البته تصاویری از خانه‌ها و قصرهای اروپایی نیز به زیبایی این سقف‌ها افزوده است. در ضلع غربی و شرقی خانه اتاق‌ها و بخش اندرونی قرار دارد. اتاق شنیداری، دیداری، آرشیو صوتی، تصویری، گالریِ ساز، گالری اسناد دست نوشته‌های اساتید موسیقی، کارگاه ساخت ساز‌های سنتی، تالار موسیقی و... از جمله بخش‌های مهم موزه موسیقی شیراز است. در این موزه اتاقی را خواهید یافت که به شیوه باروک تزئین و گچ‌بری شده است.

بخش های مختلف موزه موسیقی شیراز

آثار نگهداری شده در موزه موسیقی شیراز

در بالا گفته شد که در این موزه اتاقی وجود دارد که به شیوه بارک تزئین شده است. در این اتاق عکس‌هایی از نوازندگان و آهنگسازان معروف دنیا قرار دارد و مختصری درباره بیوگرافی هنرمندان موسیقی کلاسیک جهان توضیح داده شده است. اکثر این هنرمندان متعلق به دوره رمانتیک تا معاصر بوده‌اند. بهتر است در این قسمت وقت بیشتری بگذارید و با آنها بیشتر آشنا شوید. در چند اتاق تو در توی این موزه سازهای مختلف قرار دارد. در این اتاق‌ها به شما این سازها معرفی خواهند شد و مختصری درباره آنها توضیح داده می‌شود. در اینجا می‌توانید اطلاعاتی درباره تمامی سازهای ایرانی کسب کنید و با کاربردهای آنها آشنا شوید. استودیوی موسیقی از دیگر بخش‌های این موزه است که مجهز به وسایل مورد نیاز برای ضبط موسیقی است. البته در این استودیو موسیقی تدریس نیز می‌شود. اتاق آرشیو و معرفی موسیقی‌دانان ایرانی و البته مخزن صوتی از جمله دیگر بخش‌های بسیار مهم این موزه شیراز هستند.

یکی از مسائل جالبی که در این موزه با آن رو به رو خواهید شد، همان مخزن صوتی است. در مخزن صوتی دو هزار ساعت موسیقی قرار دارد. افراد علاقمند می‌توانند در کابین‌های مجهز قرار بگیرند و مدت زمانی به موسیقی گوش بدهند. 40 کابین در این اتاق وجود دارد که همه آنها مجهز به سیستم شنیداری و البته مانیتور هستند که در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرند.

در سفر خود به شیراز حتما به این موزه سری بزنید و با دنیای موسیقی حال و هوای دل خود را نیز عوض کنید. همچنین دیگر جاهای دیدنی شیراز را از دست ندهید! 


اقامت در هتل الیزه شیراز، هتل زندیه شیراز، هتل بزرگ شیراز و هتل هما شیراز را از دست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...