رَهی نو

بازار بزرگ کرمان ؛ طولانی ترین بازار تاریخی ایران | رهی نو

تعداد بازدید: ۳۰ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

خرید را می‌توان بخش جدانشدنی از سفر دانست به‌خصوص اگر مقصد شما بازاری از دل تاریخ باشد که صنایعی با هنر دست همان سرزمین عرضه کند. بازار کرمان نه تنها یک مرکز خرید بلکه اثری تاریخی و جذاب محسوب می‌گردد. این بازار حدود 600 سال است در دل کرمان جای خوش کرده است و چرخ اقتصادی مردم این اقلیم را می‌چرخاند. شما می‌توانید از حجره‌های و راسته‌های بازار زیبای کرمان دیدن کنید و از محصولات و صنایع دستی منحصربه‌فرد آن‌ها خریداری کنید.
پته‌های بی‌نظیر، قالی‌ها خوش‌نقش و رنگ، قالیچه‌های افشاری، شال‌های کرمانی، گلیم شیریکی پیچ، لباس‌های گبر دوزی، خورجین، آجیده‌ها رنگارنگ، ظروف مسی و ... را می‌توانید از بازار تاریخی کرمان به یادگار ببرید. این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو شما را به گردش در بازار شهر کرمان دعوت می‌کند تا سفری پر از خاطره را در کوچه‌پس‌کوچه‌های این شهر دیدنی تجربه کنید.

بازار کرمان کجاست؟

برای رفتن به بازار در شهر کرمان باید به سمت مرکز شهر حرکت کنید همان‌طور که اکثر بازارهای تاریخی ایران در مرکز شهر قرار دارند. این بازار دیدنی در میدان ارگ شهر قرار دارد که از طریق مسیرهای مختلف می‌توانید به آن برسید. بازار باشکوه کرمان از شمال به خیابان شریعتی یا میدان شهدا، از جنوب به خیابان امام خمینی (ره) یا خیابان مطهری، از شرق به خیابان میرزا رضای کرمانی و از غرب به میدان ارگ دسترسی دارد. شما می‌توانید با خودروی شخصی، اتوبوس و تاکسی‌های شهری به سمت بازار بروید. اتوبوس‌ها و تاکسی‌های کرمان از میدان آزادی، میدان مشتاقیه و پایانه مسافربری به سمت بازار می‌روند.

بازار-کرمان

معرفی بازار تاریخی کرمان

قدمت بازار بزرگ کرمان به 600 سال پیش برمی‌گردد زمانی که حکومت مظفری و تیموری بر سرزمین ایران حکمرانی می‌کردند. این بازار به بازار گنجعلی هم شهرت دارد و از میدان ارگ میدان مشتاقیه امتداد می‌یابد. این بازار با پشت سر گذراندن دوره‌های تاریخی مختلف بزرگترین و بلندترین بازار ایران محسوب می‌شود که مرکز تجارت از گذشته تا کنون بوده است.
از آنجا که شهر کرمان در مسیر جاده ابریشم و راه ادویه قرار دارد، تجار کشورهای مختلفی چون چین و هند در این شهر از هنر دست مردمان کرمانی خرید می‌کردند و در کشورهای مختلف می‌فروختند. همچنین این تجار محصولات کشور خود را مانند ادویه و پارچه را در این شهر به فروش می‌گذاشتند. شما می‌توانید در بازار سنتی کرمان از راسته‌ها و بازارهای مختلف دیدن کنید. حدود 60 درصد از بناهای تاریخی شهر کرمان به بازار متصل هستند. در هر بازار شما حمام و مسجد خواهید دید.
مساجدی که به بازار متصل هستند شامل مسجدهای عزاخانه، وکیل، گنجعلی خان و چهل‌ستون می‌شوند که نام خود را از بازاری که در آن قرار دارند گرفته‌اند. دوره هر یک از مسجدها و حمام بازاهای مختلف را می‌توان از روی معماری آن‌ها پی برد.
بناهایی که در اطراف و ارتباط با بازار می‌بینید در دوره‌های مختلف شکل گرفته‌اند. مجموعه ابراهیم خان متصل به بازار از مدرسه، مسجد، کاروانسرا و حمام تشکیل می‌شود. مجموعه وکیل هم مدرسه و مسجد را در برمی‌گیرد. بازارهای قلعه و قلعه محمود به صورت موازی هم قرار دارند و با عمود شدن بر بازار بزرگ آن در آن تقاطع ایجاد می‌کنند. از این قسم بازارهای غربی و شرقی که بازار اصلی را قطع می‌کنند، به تعداد زیاد دیده می‌شود.
در بازار بزرگ کرمان شما می‌توانید انواع محصولات متنوع را بیابید. این بازار به دلیل موقعیت قرارگیری خود موردتوجه تجاران قرار می‌گرفته که آن‌ها صنایع دستی، پارچه و ظروف مسی این شهر را با کالاهای خود مبادله می‌کردند. یکی از ویژگی‌های مشخص این بازار، توزیع ادویه در قسمت جنوب شرقی ایران به‌حساب می‌آید که شما می‌توانید ادویه‌هایی مانند زیره کرمان و ادویه کاری هندوستان را از این بازار تهیه کنید.
از آنجا که شهر رفسنجان را می‌شود منبع و سرچشمه مس دانست و در نزدیکی کرمان قرار دارد، قسمت عمده صنایع دستی بازار شهر کرمان را ظروف مسی تشکیل می‌دهد. این صنایع دستی زیبا در راسته مسگرها عرضه می‌شود. از دیگر چیزهایی که می‌توانید از بازار تاریخی کرمان تهیه کنید. شیرینی‌های لذیذی مانند کلمپه، قطاب، کماج، قاووت، حلوا پسته، سوهان و خرما از سوغات شیرین این شهر محسوب می‌شوند. همچنین می‌توانید انواع داروهای گیاهی و عرقیجات باکیفیت را در بازار عطاران بیابید.
گشت‌و‌گذار در بازار ممکن است نیاز به یکسری امکانات داشته باشد که در بازار زیبای کرمان دیده می‌شود. وجود رستوران و کافه، قهوه‌خانه، سفره‌خانه، پارکینگ، مسجد و سرویس بهداشتی خیال شما را از گردش بازار راحت می‌کنند.
شما در سفر به این شهر تاریخی نیاز به اقامتگاهی دارید که دسترسی شما را به جاذبه‌های گردشگری مانند بازار آسان کند. اقامت در هتل پارس کرمان در هفت کیلومتری بازار گزینه‌ای عالی به‌حساب می‌آید که نباید از آن غافل شد.

معماری بازار بزرگ کرمان

شما در بازار تاریخی کرمان به بناهایی برمی‌خورید که در دوره‌های مختلف به بازار اضافه شده‌اند. شما در این بازار راسته‌های مختلف خواهید دید. راسته بازار به گذر یا خیابان اصلی در بازار سنتی گفته می‌شود که در آن صنف خاصی از کسبه به‌طور متمرکز فعالیت می‌کنند.
همچنین سراهایی در بازار بزرگ قرار دارند که دیدن آن‌ها می‌تواند جذاب باشد. در سراها حجره‌ها (مغازه‌ها) به‌طور متمرکز در دو یا چند طبقه جای می‌گیرند که یک فضای سرپوشیده و گنبد دار را شامل می‌شوند. سراها را می‌توان از گذرگاه‌های اصلی و فرعی حیاتی بازار سنتی دانست.
بازار اصیل کرمان فضاهای سرپوشیده و گنبد دار کوچکتری نیز دارد که مانند سراها مغازه‌هایی آن را در برمی‌گیرد. این فضای کوچکتر از سرا را تیمچه می‌گویند. تیمچه‌ها غالباً به یک صنف خاص مانند فرش‌فروشی، طلا فروشی، پارچه‌فروشی و... اختصاص دارند. شما در هنگام قدم زدن در بازار، چهارسوقی خواهید دید که در واقع دو راسته و گذر اصلی، بازار را قطع می‌کنند و که به صورت گنبدی فضایی وسیع‌تر و مرتفع‌تر از سایر قسمت‌های بازار را تشکیل می‌دهد.
از معماری زیبای بازار تاریخی کرمان نمی‌شود به‌سادگی عبور کرد. در ساختار معماری بازار از فرم تکرارشونده استفاده شده است یعنی شما طاق‌های کوچک و بزرگ، تقارن، رنگ خاک، ریتم منظم، کاشی‌کاری‌های آبی را می‌توانید در جاهای مختلف این بازار مشاهده کنید.
شما در بیرون بازار نمای خاصی را نمی‌بینید مگر بادگیر، سردر مسجد یا کاروانسرا باشد. این حجم‌ها اغلب نمادین هستند و کاربرد ویژه‌ای ندارند. در گذشته گنبدهایی در بازار وجود داشته است که منظره متفاوتی در شهر خلق می‌کردند.
مناره‌ها و بادگیرهای بازار به دلیل موقعیت جغرافیایی آن در شهری کویری، تصویری منحصربه‌فرد از هماهنگی ایجاد می‌کنند. ساختار کلی بازار به‌گونه‌ای سرپوشیده است که با ایجاد سایه هوای خنک و مطبوع دارد.
 این بازار گرمای خورشید را در کمترین حد ممکن جذب می‌کند زیرا بدنه بازار از کاهگل ساخته شده است که گرما را از خود دور می‌کند. همچنین سقف بلند بازار نقش مهمی در جریان هوای آزاد دارد. دریچه‌هایی که در طاق‌ها می‌بینید نقش پنجره را دارند و نور و هوا را وارد بازار می‌کنند.
بعضی از قسمت‌های بازار شما بادگیر می‌بینید که نقش کولر را در شهرهای کویری ایفا می‌کنند. علاوه بر این ویژگی‌های کاربردی، در بازار جذاب کرمان شما با نقاشی‌های رنگ روغن و گچ‌بری‌های بی‌بدیل مواجه خواهید شد که از گذشته بر جای مانده‌اند.

معماری-بازار-کرمان

بخش‌های مختلف بازار سنتی کرمان

شما در بازار دیرینه کرمان با بازارهای متفاوتی مواجه خواهید شد که هرکدام معماری و داستان منحصربه‌فرد خودش را دارد. از بازار گنجعلی خان و اختیاری گرفته بازار مسگرها و عطاران، بخش‌های مختلفی از این بازار را تشکیل می‌دهند.
علاوه بر این بازارهای فرعی، شما می‌توانید به قسمت‌های دیگر بازار مانند مجموعه گنجعلی خان، ابراهیم خان، وکیل و حاج آقا علی سر بزنید. در ادامه به مختصر به معرفی برخی از بخش‌های بازار شهر کرمان می‌پردازیم.

بازار نقاره‌خانه

بازار نقاره‌خانه، نگینی در دل بازار بزرگ کرمان، با قدمتی بیش از 200 سال، راوی داستان‌های ناگفته‌ای از تاریخ و فرهنگ این شهر کویری است. این بازار که در دوره قاجاریه بنا شده، در گذشته محل نواختن نقاره و اعلام طلوع و غروب آفتاب و اذان ظهر و مغرب بوده است.
این بازار به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی کرمان، در ابتدای بازار کرمان از سمت میدان ارگ قرار دارد. سردر ورودی بازار نقاره‌خانه با طاق‌های بلند و تزئینات آجری مزین شده‌اند. در این بازار حجره‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید صنایع دستی کرمان را از آن‌ها تهیه کنید.

بازار مسگری

با ورود به بازار مسگرها شما متوجه ضرب‌آهنگ دستان هنرمندان بر فلز خام می‌شوید که اثری بی‌نظیر خلق می‌کنند. بازار مسگری، یکی از راسته‌های پر رونق و جذاب در دل بازار تاریخی کرمان به‌حساب می‌آید. در این بازار هنر و صنعت مسگری به زیبایی درهم‌آمیخته و ظروف و اشیاء مسی با ظرافت و کیفیت بی‌نظیر، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند. این بازار در امتداد بازار کلاه مالی و در ضلع شمالی میدان گنجعلی خان قرار دارد. قدمت بازار مسگرها به دوران صفویه برمی‌گردد. این بازار در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۴۷، با شماره ثبت ۸۲۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار-مسگری-کرمان

بازار زرگری یا قیصریه

بازار زرگری کرمان که به قیصریه نیز معروف است، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین بخش‌های بازار بزرگ کرمان محسوب می‌گردد. در این بازار، مغازه‌های طلا و جواهرات با ظرافت و زیبایی بی‌نظیر، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.
این بازار یادگار دوره قاجار به‌حساب می‌آید که در سال ۱۲۳۱ هجری قمری به دستور ابراهیم خان ظهیرالدوله، حاکم وقت کرمان، بنا شده است. این مجموعه در ضلع شمالی میدان گنجعلی خان و مجاور مجموعه وکیل قرار دارد.

 کاروانسرای هنود (هندوها)

این کاروانسرای زیبا را انگلیسی‌ها در قرن نوزدهم از امام جمعه وقت کرمان کرایه کردند. در کاروانسرای هنود هندی‌ها سکونت کردند و مشغول تجارت شدند. آن‌ها ادویه‌های مختلفی را از هند می‌آوردند و در این کاروانسرا عرضه می‌کردند.
هندی‌ها در این کاروانسرا معبدی به سبک معماری ویژه هندو ساختند که هنوز در این کاروانسرا قرار دارد. کاروانسرای هنود در ضلع شرقی بازار میدان قلعه و روبروی کاروانسرای حاج مهدی قرار دارد. این کاروانسرای دو طبقه با معماری باشکوه و فضای تاریخی، یادگاری از دوران رونق تجارت در جاده ابریشم محسوب می‌شود.

بازار اختیاری

بازار اختیاری کرمان، یکی از بخش‌های قدیمی و دیدنی بازار سنتی کرمان به‌حساب می‌آید که در ضلع شرقی میدان مشهور گنجعلی خان و مجاور مجموعه وکیل قرار دارد. این بازار در دوره صفوی و به دستور شاه عباس صفوی بنا شد. در گذشته، این بازار وقف مصارف عام المنفعه مانند تعمیر مساجد و کمک به نیازمندان بوده است.

بازار گنجعلی خان

بازار گنجعلی خان که به راسته بازار نیز معروف است، یکی از زیباترین بخش‌های بازار بزرگ کرمان و از شاهکارهای معماری دوره صفوی محسوب می‌شود. این بازار در ضلع غربی میدان گنجعلی خان و در مجاورت مسجد، حمام و کاروانسرای گنجعلی‌خان قرار دارد.
این بازار در سال ۱۰۲۹ هجری قمری به دستور سردار گنجعل ‌خان، حاکم قدرتمند کرمان در دوره صفوی، بنا شده است. این بازار یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری و اقتصادی بود که اکنون وقف امام رضا (ع) و در تولیت آستان قدس‏ رضوی قرار دارد.

چهارسوق گنجعلی‌خان

چهارسوق گنجعلی‌خان، قلب تپنده بازار تاریخی کرمان و محل تقاطع دو راسته اصلی بازار شمالی-جنوبی و شرقی-غربی است. این چهارسوق با معماری باشکوه و فضای پر جنب‌وجوش، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.
در گذشته، این چهارسوق مهم‌ترین نقطه بازار کرمان و محل تلاقی مسیرهای مختلف بوده است. گچ‌بری‌های ظریف و نقاشی‌های رنگ و روغن با رنگ‌های زنده، دیوارها و سقف را زینت داده‌اند. با وجود گذشت 400 سال از خلق این نقوش، هنوز طراوت و زیبایی خود را حفظ کرده‌اند و گویی گذر زمان‌ بر آن‌ها اثری نداشته است.

بازار و مجموعه وکیل کرمان

مجموعه وکیل در شهر کرمان، شامل بازار وکیل، حمام وکیل کرمان، کاروانسرای وکیل و مسجد وکیل می‌گردد که در دوره زندیه و به دستور محمد اسماعیل خان وکیل، حاکم کرمان، بنا شده است. این مجموعه در شرق مجموعه گنجعلی خان و با فاصله کمی‏ از آن در امتداد بازار بزرگ قرار دارد.
طاق و گنبد بلند و آجری، تزئینات کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری، سردر ورودی باشکوه و حجره‌های متعدد از ویژگی‌های معماری بازار وکیل کرمان به‌حساب می‌آید. معماری حمام وکیل شامل سربینه وسیع با ستون‌های سنگی، هشتگانه با نورگیرهای زیبا، خزینه با آب گرم و گرمخانه می‌شود.

حمام-وکیل-کرمان

بازار مظفری

بازار مظفری کرمان، ازجمله بازارهای تاریخی و سرپوشیده ایران که در دوره قاجار و به دستور امیر مبارز الدین محمد مظفر بنا شده است. این بازار از انتهای بازار وکیل شروع و به خیابان میرزا رضای کرمانی منتهی می‌شود. شما می‌توانید در این بازار مسجد، تکیه عزاخانه و بازار قدمگاه را ببینید.
قدمت این بازار به سال 750 هجری قمری برمی‌گردد که شامل مدرسه و تکیه هم می‌شود. امروزه بخش‌های زیادی از این بازار از بین رفته و فقط مسجد جامع مظفری و تکیه آن باقی مانده است.

مجموعه حاج آقا علی (بازار آهنگری)

مجموعه حاج آقا علی به نام بازار آهنگری کرمان نیز شناخته می‌شود. این مجموعه در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری و به دستور حاج آقا علی، مشهور به زعیم ا… تاجر رفسنجانی، بنا شده است. این مجموعه شامل بازار، کاروانسرا، مسجد و آب‌انبار می‌شود.
بازار این مجموعه شامل حجره‌های متعدد می‌شود که در گذشته محل فعالیت آهنگران بوده است. در ضلع جنوبی بازار، کاروانسرایی وجود دارد که در گذشته کاروان‌ها در آن اقامت می‌کردند. در ضلع غربی بازار، مسجدی به نام مسجد چهل‌ستون وجود دارد که با تزئینات کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری بسیار زیبایی آراسته شده است. در ضلع شمالی بازار، آب‌انباری وجود دارد که قدمت آن به دوره قاجاریه برمی‌گردد.

بازار ارگ

بازار ارگ از دو بازار فرعی به نام بازار نقاره‌خانه و بازار سراجی تشکیل می‌شود. این بازار در قسمت غربی بازار سنتی کرمان قرار دارد. بازار ارگ از میدان ارگ شروع و به چهارسوق گنجعلی‌ خان منتهی می‌شود. نکته جالب درباره بازار نقاره‌خانه این است که روی آن در هنگام تعطیلی نقاره می‌زنند. این بازار سقف بلند دارد که اتاقی‌های در طبقه بالای آن قرار گرفته‌اند. در مورد بازار سراجی‌های می‌توان گفت در گذشته در این بازار سراج‌ها و چمدان‌سازها مشغول به فعالیت بودند. بازار سراجی شروعش با بازار نقاره‌خانه و انتهایش به چهارسوق ختم می‌شود.

بازار سردار

بازار سردار، مجموعه‌ای از راسته‌های متقاطع و چند بازارچه است که در دل شهر کرمان و در مجاورت بازار اختیاری قرار دارد. سه راسته اصلی سرای سردار، این مجموعه را به بازار اختیاری متصل می‌کنند و در میان این سه راسته، کاروانسرای سردار خودنمایی می‌کند. بیشتر حجره‌های این سرای زیبا، به پارچه‌فروشی اختصاص دارند و تنوع و رنگ و طرح پارچه‌ها، چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌کند.

بازار عزیز

بازار عزیز در ضلع شمالی میدان مشهور گنجعلی خان و مجاور مجموعه وکیل قرار دارد. این بازار قسمتی از راسته شمالی و جنوبی بازار بزرگ کرمان به‌حساب می‌آید. شروع این بازار از خیابان شریعتی است که به تکیه شاهزاده شاهرخ خان منتهی می‌شود. این بازار مانند مجموعه گنجعلی خان جذابیت‌های خاصی دارد.

 بازار قلعه محمود

در دل یکی از محله‌های قدیمی شهر کرمان، بازاری با قدمت قاجاری نهفته است که گویی از دل تاریخ بیرون آمده و در زمان حال خودنمایی می‌کند. این بازار که بازار قلعه محمود نام دارد، با طاق و گنبدهای بلند، تزئینات آجری و کاشی‌کاری و حجره‌های متعدد، فضایی دل‌انگیز و خاطره‌انگیز را برای رهگذران خود خلق می‌کند. بازار قلعه محمود در خیابان امام کرمان قرار دارد. این اثر در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار-قلعه-محمود-کرمان

بازار میدان قلعه

بازار میدان قلعه یکی از قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین بازارهای کرمان است که در محله میدان قلعه قرار دارد. این بازار به دوره قاجاریه برمی‌گردد که طول آن به 400 متر می‌رسد. در گذر زمان، چهره بازارها نیز دگرگون می‌شود. بازار میدان قلعه کرمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این بازار که زمانی مملو از کسبه قدیمی و پیشکسوت در شغل‌هایی مانند لحاف‌دوزی، پشتی‌دوزی، قالی‌فروشی، خواروبار فروشی و عطاری بود، امروزه شاهد کاهش چشمگیر این افراد هستیم.

راسته‌های بازار اصیل کرمان

شهر کرمان، با قدمت چند هزار ساله، همیشه به‌عنوان یکی از مراکز مهم تجارت و بازرگانی در ایران شناخته شده است. بازار بزرگ کرمان که در قلب این شهر تاریخی قرار دارد، با راسته‌های متعدد و حجره‌های پر از کالا، گردشگران را به خود جذب می‌کند. هر یک از راسته‌های این بازار، به نام شغلی خاص نام‌گذاری شده است و داستان‌ها و خاطرات بسیاری را در خود دارد. در ادامه به معرفی این راسته‌ها می‌پردازیم.

راسته جنوبی

راسته جنوبی بازار سنتی کرمان که به‌عنوان راسته اصلی نیز شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین راسته بازار بزرگ به‌حساب می‌آید. این راسته از دروازه جنوبی شهر (دروازه رق‌آباد یا ریگ‌آباد) آغاز می‌شود و تا چهارسوق در مرکز بازار ادامه می‌یابد.
در گذشته، کاروان‌هایی که از جنوب به کرمان وارد می‌شدند و کاروان‌هایی که از شمال (خراسان) به سمت جنوب می‌رفتند، باید از این دروازه عبور می‌کردند. امروزه نیز این راسته، یکی از پر رفت و آمدترین بخش‌های بازار بزرگ کرمان است و مملو از حجره‌هایی است که انواع کالاها را به مشتریان عرضه می‌کنند.

راسته شمالی

راسته شمالی بازار کرمان که به راسته زرگری نیز معروف است، یکی از زیباترین و پررونق‌ترین راسته‌های این بازار محسوب می‌شود. این راسته از چهارسوق در مرکز بازار شروع و به دروازه شمالی شهر (دروازه ارگ) منتهی می‌شود.
در این راسته، حجره‌های متعددی وجود دارد که در آن‌ها انواع صنایع دستی کرمان مانند قالی، پته، گلیم و ظروف مسی به فروش می‌رسد. همچنین، در این راسته می‌توان انواع سوغات کرمان مانند زعفران، خرما و پسته را نیز پیدا کرد.

راسته غربی-شرقی

راسته غربی-شرقی بازار بزرگ کرمان که به راسته گنبد نیز معروف است، یکی از طولانی‌ترین و پر رفت و آمدترین راسته‌های بازار به‌حساب می‌آید. این راسته از چهارسوق در مرکز بازار آغاز می‌شود و تا دروازه شرقی شهر (دروازه ریگ‌آباد) ادامه می‌یابد.
در این راسته، حجره‌های متعددی وجود دارد که در آن‌ها انواع کالاها مانند خواروبار، پوشاک و لوازم منزل به فروش می‌رسد. همچنین، در این راسته می‌توان انواع خوراکی‌های سنتی کرمان مانند کلمپه، حلیم بادمجان و قیمه نخود را نوش جان کنید.

جاذبه های گردشگری کرمان در حوالی بازار بزرگ

شما می‌توانید در شهر کرمان گردش کنید و از بازار تماشایی آن هم خرید کنید و هم اینکه از معماری بی‌نظیرش دیدن کنید. درست است که بخش عمده‌ای از آثار تاریخی و گردشگری این شهر در نزدیکی بازار قرار دارند ولی مکان های دیدنی کرمان به اینجا ختم نمی‌شود و ادامه دارد.

باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان در دامنه کوه‌های تیگران و در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار دارد. این باغ دارای مساحتی حدود 5.5 هکتار است و از دو بخش شرقی و غربی تشکیل می‌شود. بخش غربی که باغ اصلی نامیده می‌شود، در دل خو کوشک، حوض‌ها، فواره‌ها و باغچه‌های زیبایی دارد. بخش شرقی که باغ دوم نامیده می‌شود، شامل مزارع، باغ‌های میوه و استخرهای بزرگی می‌شود. باغ شازده ماهان در سال 1390 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این باغ امروزه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب کرمان شناخته می‌شود.

باغ-شاهزاده-ماهان

یخدان مویدی کرمان

یخدان مویدی کرمان که به نام یخدان حاج آقا علی نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین یخدان‌های ایران است که در شهر کرمان قرار دارد. این یخدان که به دوره قاجار برمی‌گردد و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی و نمونه‌ای از خلاقیت و نوآوری معماران ایرانی به‌حساب می‌آید.
یخدان مویدی در محله میدان قلعه و در نزدیکی بازار بزرگ کرمان قرار دارد. این یخدان دارای پلان دایره‌ای و گنبدی بلند است. دیواره‌های یخدان از خشت و گل ساخته شده‌اند و ضخامت آن‌ها به حدود دو متر می‌رسد. در ورودی یخدان در سمت جنوب قرار دارد و یک راه پله مارپیچ به فضای داخلی یخدان منتهی می‌شود.

آرامگاه مشتاقیه

آرامگاه مشتاقیه که به مقبره مشتاق علیشاه نیز معروف است که در دوره قاجاریه بنا شده است. این آرامگاه در باغ مشتاقیه و در شمال شهر کرمان قرار دارد. پلان معماری این آرامگاه هشت ضلعی و گنبدی بلند است. دیواره‌های آرامگاه از سنگ مرمر ساخته شده‌اند و با کاشی‌کاری و نقاشی‌های زیبایی تزئین شده‌اند. در ورودی آرامگاه در سمت جنوب قرار دارد و یک سردر بلند و تزئین شده دارد.

هتل های محبوب کرمان در نزدیکی بازار بزرگ

شما برای سفر به هر شهری نیاز به یک اقامتگاه دارید تا بتوانید در آن ساعاتی را استراحت کنید و جان تازه‌ای بگیرد. در شهر کرمان به دلیل جاذبه‌های گردشگری بالا شما می‌توانید از بین هتل‌ها، سوئیت‌ها و بوم گردی‌های مختلف یکی را برای اقامت خود انتخاب کنید.
هتل پارس یک هتل ۵ ستاره در شهر کرمان است که در سال ۱۳۸۱ افتتاح شد. این هتل در زمینی به مساحت ۳۲ هزار متر مربع و زیربنایی به مساحت ۲۴ هزار متر مربع قرار دارد. هتل زیبای پارس کرمان ۱۶۴ باب اتاق دو تخته، ۵ باب اتاق دو نفره پارس، ۱ باب سوئیت فستا (اتاق عروس و داماد)، ۲۴ باب سوئیت یک خوابه، سوئیت لوکس دو خوابه پارس و سوئیت لوکس یک خوابه آریا را شامل می‌شود.
شما با اقامت در این هتل به‌عنوان یکی از بهترین هتل های کرمان می‌توانید از امکاناتی نظیر رستوران ستاره، رستوران آینه، کافی شاپ لابی، کافی شاپ کارمانیا، روم سرویس ۲۴ ساعته، سالن بدنسازی، استخر سرپوشیده، سونا و جکوزی، سالن بیلیارد و ... بهره ببرید.
هتل جذاب پارس کرمان در یکی از بهترین نقاط شهر کرمان قرار دارد و به بسیاری از جاذبه‌های گردشگری شهر مانند  بازار کرمان، باغ شاهزاده ماهان، ارگ بم و موزه مردم‌شناسی دسترسی آسان می‌دهد.

هتل-پارس-کرمان

کلام پایانی

بازار سنتی کرمان، گویی داستانی از تاریخ و فرهنگ این شهر را در دل خود نهفته دارد. راسته‌های تو در تو، حجره‌های پر از کالا و گنبدهای بلند و آجری، همگی تصویری از شکوه و عظمت گذشته را به نمایش می‌گذارند. در این بازار، می‌توان ردپای هنر و صنعت ایرانی را در ظرافت قالی‌ها، زیبایی پته‌ها و ظرافت ظروف مسی مشاهده کرد. همچنین، می‌توان عطر و بوی خوراکی‌های سنتی کرمان مانند کلمپه، حلیم بادمجان و قیمه نخود را در فضای بازار استشمام کرد.
بازار بزرگ کرمان، نه تنها محلی برای تجارت و داد و ستد است، بلکه محلی برای تبادل فرهنگ و آداب‌ورسوم نیز محسوب می‌گردد. در این بازار، می‌توان با مردمی از اقوام مختلف ایرانی آشنا شد و از داستان‌ها و تجربیات آن‌ها شنید.

سوالات متداول در مورد  بازار بزرگ کرمان

وسعت بازار بزرگ کرمان چقدر است؟

بازار بزرگ کرمان وسعتی حدود 13 هکتار دارد و شامل راسته‌ها، حجره‌ها، کاروانسراها، مسجدها و حمام‌های متعددی است.

آدرس بازار کرمان کجاست؟

بازار بزرگ کرمان از میدان ارگ شروع و به میدان مشتاقیه ختم می‌شود. شما می‌توانید از طریق خیابان‌های شریعتی، امام خمینی و یا مطهری به بازار دسترسی پیدا کنید.

چه جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی بازار بزرگ کرمان وجود دارد؟

در نزدیکی بازار بزرگ کرمان، جاذبه‌های گردشگری متعددی مانند مسجد جامع کرمان، موزه مردم‌شناسی و حمام گنجعلی خان وجود دارد.

بهترین زمان برای بازدید از بازار بزرگ کرمان چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بازدید از بازار شهر کرمان، صبح زود یا عصر است که هوا خنک‌تر است.

آیا می‌توان در نزدیکی بازار هتل‌های کرمان را یافت؟

بله هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای متعددی در نزدیکی بازار وجود دارند. شما می‌توانید هتل پنج ستاره پارس کرمان را برای اقامت خود انتخاب کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...