رَهی نو

آیا می‌دانید ترسناک ‌ترین مکان ‌های ایران کجاست؟ معرفی ترسناک ‌ترین مناطق گردشگری ایران

تعداد بازدید: ۹۰۴ ۴ شهریور ۱۴۰۲

ترسناک‌ ترین مکان های ایران

آدم‌های ماجراجو  معمولا دنبال کشف مکان‌ های جدید و مهیج هستند و برای این افراد، سفر به مکان‌ های اسرارآمیز و ترسناک جذابیت بالایی دارد. این گروه از افراد، ترجیح می‌دهند به جای مقاصد معمولی، به طرف مکان‌ هایی که ترس و هیجان را در آن‌ها برانگیزد حرکت کنند. همچنین، افرادی که به ژانر وحشت علاقه‌مند هستند، این موقعیت‎‌ها را پیدا کرده و آن‌جا می‌روند. در این مقاله از رهی نو، به معرفی برخی از ترسناک‌ ترین مکان‌ های ایران می‌پردازیم. همچنین، در صورت تمایل می‌توانید از طریق سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو، در شهر مدنظرتان اتاق رزرو کنید و به ترسناک‌ترین مناطق گردشگری ایران سربزنید.

معرفی ترسناک‌ ترین مناطق گردشگری ایران

ترسناک-ترین-مکان-ایران

از خانه‌ها، عمارت‌ها و کاخ‌های تسخیر شده تا قلعه‌ها، بیمارستان‎‌های روانی، زندان‌ها و شکنجه‌گاه‌ها، جزو ترسناک‌ترین مکان‌ها بوده که در ایران نیز وجود دارند. خوب است بدانید، گردشگری وحشت یا گردشگری سیاه، زیرمجموعه‌ای از گردشگری بوده که مرتبط با سفر به این مکان‌ های مرموز و دلهره‌آور است. سالانه میلیون‌ها نفر به این مکان‌ های ترسناک در سرتاسر جهان سفر می‌کنند و ایران کشوری است که از نظر جاهای اسرارآمیز و ترسناک تاریخی و طبیعی غنی است.  در هر نقطه‌ای از ایران، می‌توان مکان‌ های خارق‌العاده، مرموز و ترسناک را کشف کرد. 

تالاب ارواح، مازندران

دریاچه ممرز یا دریاچه ملا کلا یکی از مکان‌ های ترسناک ایران در نوشهر مازندران است که با فضای وهم‌آلود و مرموز خود بسیاری را گیج می‌کند. درختان و بوته‌های اطراف دریاچه ظاهری منحصر به فرد دارند و آب شفاف آن باعث شده که مشاهده درختان درون آب یک منظره جادویی را به وجود آورد. 

تالاب-ارواح،-مازندران

حضور زیاد درختان مرده، حال و هوای ترسناکی را اطراف آن ایجاد کرده و دریاچه را در طول زمان، بیشتر به یک جنگل و محل سکونت ارواح مردگان تبدیل کرده است. محلی‌ها باور دارند که محل زندیگ ارواح مردگان در این جنگل است و این باور با صدای باد، حشرات و پرندگان دیگر ترکیب می‌شود، که باعث می‌شود افراد به سراغ این منطقه نروند.

قبرستان سفیدچاه، بهشهر

این قبرستان عجیب و مرموز که بیش از 200 سال قدمت دارد، به یکی از جاهای ترسناک ایران تبدیل شده است. سنگ‌های مزارها در این قبرستان محرابی و صندوقی هستند که دارای تصاویر نمادین ایرانی بوده و از نقوش اسلیمی، هندسی و نمادین تشکیل شده‌اند. قبرستان سفید چاه با خاک آهکی سفید رنگش باعث تأخیر در فساد اجساد دفن شده می‌شود و به همین دلیل به نام قبرستان سفید یا سپید شناخته می‌شود. 

گفتنی است، تعدادی سنگ‌های صندوقی برفراز تپه، در جهت شمالی قبرستان وجود دارند که قدیمی‌ترین سنگ قبر هستند و به تاریخ ۸۹۶ هجری قمری تعلق دارند. امروزه، این قبرستان نه تنها در میان مردمان محلی روستای سفید چاه بسیار شناخته شده و پرطرفدار است، بلکه از مناطق، شهرها و روستاهای اطراف نیز، افراد اجساد بستگان خود را برای دفن به این قبرستان می‎‌آورند.

قبرستان-سفیدچاه

غار قاتل، کرمانشاه

در جهان طبیعت، مکان‌ هایی وجود دارند که با اسرار و رازهای خود، مسافران را جذب می‌کنند. اما گاهی اوقات این جاذبه‌ها از جنبه‌های ترسناکی هم برخوردار هستند. یکی از این مکان‌ های مرموز و خطرناک، غار پرآو در استان کرمانشاه است. این غار، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به عنوان "غار قاتل" شناخته می‌شود و تعدادی از غارنوردان جان خود را در این غار از دست داده‌اند.

غار-قاتل،-کرمانشاه

غار پرآو جزو ترسناک‌ترین مناطق گردشگری ایران بوده که ابتدا توسط کاوشگران انگلیسی و لهستانی در گذشته کشف شده است. این غار، از دیگر غارها متفاوت بوده؛ زیرا به صورت کاملا عمودی است و رسیدن به دهانه‌ آن نیازمند صعود به ارتفاع ۳ هزار متری کوه پرآو است. این غار یکی از صعب‌العبورترین و مخوف‌ترین مقاصد به شمار می‌آید و فقط برای غارنوردان حرفه‌ای و در فصول گرم سال امکان‌پذیراست. غار پرآو به دلیل تاریخچه‌ای تلخی که دارد، به عنوان قاتل‌ترین جاذبه طبیعی ایران شناخته می‌شود. تعدادی از غارنوردان برای همیشه به اینجا وفادار شده‌اند و این شهرت تاریک‌ترین رویداد‌ها را برای این مکان به ارمغان آورده است.

ریگ جن، سمنان (مثلث برمردای ایران)

ریگ جن یکی از ترسناک‌ترین جاهای ایران است که در جنوب استان سمنان قرار دارد. این منطقه‌ی کویری با تپه‌های شنی گسترده‌اش و همچنین وجود تل‌ماسه‌ها که عبور وسایل نقلیه را تقریباً ناممکن می‌کند، از جاذبه‌های ترسناک ‌ترین مکان‌ های ایران به حساب می‌آید. اما علاقمندان به آسمان شب و نجوم نیز این کویر را به عنوان یک مقصد خود در نظر می‌گیرند.

ریگ-جن-سمنان

رفتن به مکان‌ های ترسناک ایران به‌خصوص ریگ جن، خطرات زیادی به‌همراه دارد. گرمای شدید، تل‌ماسه‌ها و باتلاق‌های نمکی که هر محرکی را می‌بلعد، از جمله خطراتی هستند که باعث می‌شوند کمتر کسی آگاهانه به این منطقه سفر کند. اما علاقه‌مندان به ماجراجویی و تجربه‌های دلهره‌آور همچنان این ریسک‌ها را پذیرا هستند.

ریگ جن با تمام خطرات و اتفاقاتی که در آنجا برای بسیاری از مسافران اتفاق می‌افتد، همچنان یک مقصد محبوب برای گردشگران ماجراجو است. افرادی که دنبال هیجان و تجربیات وهم‌آور هستند، این مکان را به عنوان مقصد ایده‌آل برای گردش‌های ترسناک خود می‌شناسند.

دره ارواح، قشم

دره ستارگان قشم یکی از ترسناک ‌ترین مکان‌ های ایران است که به خاطر زیبایی و بکری خود شناخته شده است. این دره به دلیل وجود تپه‌ها و صخره‌ها به شکلی ویرانه‌، به «دره ارواح» مشهور است و تاریکی شب‌ها جلوه‌ی مرموزی به آن می‌بخشد. دره ستارگان با غروب آفتاب و تاریکی هوا جلوه‌ی ترس‌آور به خود می‌گیرد. بسیاری از گردشگرانی که در شب به این دره سفر کرده‌اند، از شنیدن صداهای عجیب و دلهره‌آور در میان صخره‌ها و تپه‌ها خبر می‌دهند.

دره-ارواح،-قشم

به عقیده‌ی مردم محلی، دره ستارگان با نامگذاری اش به معنای فرود آمدن یک ستاره از آسمان و برخورد با زمین، تبدیل به این منطقه مرموز با تپه‌های مخوف شده است، اما دانشمندان باور دارند که این دره با فرسایش حاصل از بادهای موسمی طی میلیون‌ها سال شکل گرفته است.

کوه پَدری، بوشهر 

کوه پدری یکی از جاهای ترسناک ایران و شاهکارهای طبیعتی در حومه شهرستان جم در استان بوشهر است. این کوه با نام‌ها و افسانه‌های مختلفی همراه است که برای بسیاری از ماجراجویان و گردشگران جذابیت خاصی دارد. با وجود زیبایی‌های طبیعتی کوه پدری، اطراف آن نیز به دارایی‌های دیدنی بی‌نظیری دست یافته است. این منطقه پراز جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

کوه-پدری

این مکان به‌دلیل پوشش گیاهی متنوعی که دارد، به یکی از برترین نقاط تولید عسل منطقه و حتی کشور تبدیل شده است. همچنین خرمای این منطقه نیز در نوع خود بسیار مرغوب و بی‌نظیر است. کوه پدری در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا و نزدیکی خلیج فارس قرار دارد و آب و هوای آنه برای رشد گیاهان و درختان مختلف بسیار مطلوب است. درباره کوه پدری شایعه‌های فراوانی وجود دارد و عجایب و معجزات زیادی برای این منطقه مانند: نزدیک‌ترین نقطه زمین به خورشید، درمان ایدز، خاصیت مغناطیسی، درمان سرطان و... بیان می‌شود. اما در واقع، این کوه عادی و مثل سایر کوه‌ها است و هیچ خواص خارق‌العاده‌ای ندارد.

قنات قصبه، گناباد

قنات قصبه، جزو ترسناک‌ترین مناطق گردشگری ایران در جنوب استان خراسان رضوی است که در بخش مرکزی شهرستان گناباد قرار دارد. این قنات با قدمت طولانی که دارد، از معروف‌ترین کاریزها و قناتهای جهان به حساب می‌آید. اما آنچه باعث اضافه شدن نام آن به فهرست ترسناک ‌ترین مکان‌ های ایران شده، افسانه‌ها و باورهای مخوفی است که از گذشته در میان مردم وجود داشته‌اند. براساس این افسانه‌ها، ساختن این قنات عمیق توسط انسان‌ها انجام نشده و به دست دیوها و اجنه‌ها اتفاق افتاده است.

قنات-قصبه،-گناباد

نام شهرستان گناباد نیز دارای افسانه‌های زیادی است. برخی معتقدند که نام اصلی این شهر گن‌آباد بوده و به معنای "دیو‌آباد" است. افسانه‌های مرتبط با ساخت قنات قصبه نیز بسیار متنوع هستند. به باور مردم محلی، این قنات عمیق تنها به دست دیوها و اجنه‌ها ساخته شده است. اما ناصر خسرو قبادیانی، جهانگرد شهیر ایرانی، از جمله شخصیت‌های تاریخی گفته‌اند، امپراتور دستور ساخت چند کاریز در منطقه را داده است.

اطلاعات دقیق درباره قدمت این قنات در دست نیست؛ اما برخی معتقدند که ایجاد آن به دوران هخامنشیان برمی‌گردد. به هر حال، این قنات با ابعاد عجیب و ترسناک خود، یکی از جاذبه‌های تاریخی و معماری منحصربه‌فرد ایران است. به همین دلیل، می‌توان مکانی ایده‌آل برای جویندگان هیجان و ترس باشد.

گورستان شهر یئری، مشکین شهر

گفتنی است، یکی دیگر از مخوف‌ترین جاهای ایران در منطقه‌ای از مشکین‌ شهر استان اردبیل است. یک گورستان عجیب و غریب که از راز و رمزهای بسیاری پوشیده و قدمت آن به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد. در این گورستان، ۴۵۰ گور شناسایی شده که کوچک‌ترین آن‌ها حدود ۳ متر و بزرگ‌ترین آن‌ها حدود ۸ متر است. اما آنچه این گورستان را وحشتناک‌تر می‌کند، وجود سنگ‌های قبری با نقش‌های یکنواخت از چهره‌های بدون دهان برروی آن‌ها است. 

این طرح‎، باعث افزایش ترسناکی این مکان شده و آن را یکی از ترسناک‌ ترین مکان‌ های ایران می‌شناسند. تحقیقات و کاوش‌ها در این منطقه نشان می‌دهد که قدمت این گورستان به عصر آهن می‌رسد. سفال‌ها و سنگ‌های قبری به دست آمده از این منطقه به دوره کالکولتیک مرتبط می‌شوند و به عصر آهن بازمی‌گردند.

گورستان-شهر-یئری

سفال‌های یافته‌شده از این نقطه شبیه به سفال‌های مناطق باستانی دالما و حاجی‌فیروز هستند که این موضوع قدمت و پیشینه سکونت انسان در استان اردبیل را به دوره مس و سنگ می‌رساند و این آثار نیز این نکته را تایید می‌کند. 
برخی از این سفال‌ها منقوش و بعضی دارای طرح سبدی شکل هستند. همچنین در کشفیات باستان‌شناسان، چند قطعه سفال دو لایه از این منطقه به دست آمده‌است که محققان معتقدند لایه دوم سفال جنبه ترمیمی برای قسمت‌های شکسته ظروف سفالی داشته است.

دره کال جنی، طبس

کال جنی یک دره‌ی مرموز و زیبا در شمال طبس استان خراسان جنوبی است که با تاریخچه‌ی غنی و ویژگی‌های طبیعی خارق‌العاده، محلی پررمز و راز و هیجان‌انگیز و در دسته مخوف‌ترین مکان‌ های ایران است. با اعتبار بر افسانه‌ها و اسطوره‌های مرتبط با این منطقه، کال جنی یک مقصد جذاب برای گردشگران علاقه‌مند به مکان‌ های مخوف و مرموز است. اما با توجه به اهمیت حفاظت از این منطقه، لازم است هرگونه سفر به این منطقه با احتیاط و با رعایت نکات ایمنی انجام شود.

دره-کال-جنی-طبس

نام "کال جنی" از منشأی کاملاً مرموز و رمزآلود برخوردار است. بسیاری از مردم محلی اعتقاد دارند که در گذشته، اجنه‌ها و دیوان‌ها در این دره ساکن بوده‌اند و نام کال جنی به همین دلیل به این مکان داده شده است. البته هیچ شواهد تاریخی دقیقی در این خصوص وجود ندارد و این نام از داستان‌ها و افسانه‌های مردمی به وجود آمده است. این دره با دارا بودن تپه‌ها و صخره‌های فرسایشی، دیواره‌های بلند و حفره‌های عمیق به یک محل زیبا و هیجان‌انگیز برای مسافران و گردشگران تبدیل شده است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود هر کسی که به این دره سفر کند، با طبیعتی خارق‌العاده و مخوف مواجه شود.

جنگل جیغ، مشهد

همان‌طور که می‎‌دانید، مشهد شهری مذهبی، دارای مکان‌های تاریخی و گردشگری زیادی است. حالا که در این شهر قدم گذاشته‌اید، می‌توانید به حرم بروید، در رستوران شاندیز غذا میل کنید و در پارک آبی تفریح کنید. پیشنهاد می‌شود، در هتل پردیسان مشهد اتاق رزرو کره و از امکانات بی‌نظیر آن نیز استفاده کنید. این بهترین فرصت برای تجربه سفری لذت‌بخش و هیجانی است.

در نزدیکی مشهد، جنگلی بسیار مرموز و ترسناک وجود دارد که تمام کلیشه‌های ژانر وحشت را یک‌جا در خود جای داده است. اگر شب‌ها از این جنگل عبور کنید، صدایی را خواهید شنید که به هیچ چیزی جز جیغ شباهت ندارد. به همین دلیل، این جنگل به نام "جنگل جیغ" یا همان "جنگل فریاد" شناخته می‌شود. افرادی هم تا به امروز سعی کرده‌اند سر از معمای این صداهای وحشتناک در بیاورند، اما همچنان معمای این جنگل را هراس‌آور و دلهره‌آور می‌دانند.

جنگل-جیغ،-مشهد

یک گروه از کارشناسان که برای حل معمای جنگل جیغ به این منطقه رفته بودند، در پایان تحقیقات خود اعلام کردند، آنچه باعث ایجاد این صداهای ترسناک در جنگل می‌شود، احتمالاً صدای حاصل شده از انبوه ملخ‌هایی است که در فصول بارانی به این جنگل پناه می‌برند. این نوع ملخ‌ها طول عمر چهل روز دارند، به همین دلیل صداهای جیغ در فصول بارانی به مدت چهل‌ شبانه‌روز به گوش می‌رسد. با این توضیحات علمی، مردم محلی همچنان این فریادهای عجیب و هراس‌آور را به از ما بهتران، یعنی اجّنه و ارواح نسبت می‌دهند.

به طور کلی، برچسب‌گذاری جنگل جیغ به عنوان یک مکان ماوراء طبیعی و مرموز، ترسناکی آن را برای همه کسانی که به دنبال تجربه‌ی هیجان‌انگیز و ترسناک هستند، دوچندان می‌کند.
از این‌رو، هر چند سال هزاران گردشگر این جنگل را بازدید می‌کنند، اما کمتر کسی تا به حال دل به سرش می‌زند شب‌ها تنهایی به جنگل جیغ برود. به هر ترتیب تجربه‌ی سفر به این جنگل برای علاقه‌مندان به دنیای وحشت و مرموزی‌ها بسیار جذاب و مهیج است، اما همواره لازم است توجه به ایمنی‌ها و قوانین سفر را حفظ کنیم.

کلبه وحشت، انزلی

یکی دیگر از ترسناک‌ترین مکان‌ها در ایران، در نزدیکی بندر انزلی و صومعه‌سرا، در استان گیلان، جنگلی اسرارآمیز است که طی سالیان سال گردشگران و ماجراجویان را به خود جذب می‌کند. افراد محلی صداهایی از این جنگل می‌شنوند و به مردم توصیه می‌کنند که از شب‌ها از این منطقه دوری کنند. اما اگر علاقه‌مند به تجربه‌ی وحشت و دلهره هستید، به قسمت شرقی روستا بروید، جایی که هوا ناگهان سنگین‌تر می‌شود و کلبه‌ای متروکه و مرموز را خواهید یافت که افسانه‌های بی‌شماری به آن پیچیده شده است و بر تاریکی و جادوی این منطقه اضافه خواهد کرد. 

کلبه-وحشت-انزلی

در این منطقه، داستانی جالب و پر افسانه وجود دارد. طبق این داستان، هر کس بتواند یک شب را در کلبه وحشت انزلی سپری کند و زنده ماند، ثروتمند و پولدار خواهد شد. این داستان‌ها و افسانه‌ها باعث شهرت و ترسناک شدن کلبه وحشت انزلی شده‌اند.  بااین وجود، باید ذکر کنم که اهالی این منطقه از وجود کلبه وحشت انزلی منکر هستند و از این داستان‌های ترسناک و افسانه‌ها فاصله گرفته‌اند. در حقیقت، از ابتدا هم هیچ کلبه‌ای در جنگل هفت‌دغنان وجود نداشته است. به هر حال، کلبه وحشت انزلی همچنان یک مقصد جذاب برای علاقه‌مندان به تجربه‌ی دلهره‌آور و هیجان‌انگیز است. 

قلعه آدم‌خوار، اردبیل

قلعه آدم‌خوار یا بوینی یوغون، یکی از ترسناک‌ترین جاهای ایران است. این منطقه تاریخی در نزدیکی دهکده کور عباسلو، شهرستان نیر در استان اردبیل قرار دارد. از دیرباز، این کاخ محل شایعه‌ها و داستان‌های مختلفی بوده است و رازهای بی‌انتهایی در خود نهفته داشته است. براساس یکی از داستان‌های مرتبط با این کاخ، بازدیدکنندگانی که قرن‌ها پیش از اینجا آمدند، به طرزی عجیب و غم‌انگیز ناپدید شدند.  این اتفاق ناگوار، باعث شده مردم محلی باور داشته باشند که این مکان آن‌ها را فریب داده و نابود کرده است. از همان زمان، نام "کاخ آدم‌خوار" برای این مکان به جا مانده است.

قلعه-آدم‌خوار،-اردبیل

یکی از ویژگی‌های جالب این کاخ، دیوارهای بلند و سنگی آن است که به ارتفاع ۳۰۰ متر نیز می‌رسند. این دیوارها با ضخامتی بیش از ۵ متر به ساختار قوی و پایداری مجهز هستند.  این خصوصیات، باعث شده که قلعه به‌طور کامل نفوذناپذیر باشد و کسانی که وارد آن می‌شوند، دچار گم‌شدگی شوند و دیگر راهی برای فرار پیدا نکنند. این امر باعث ایجاد باورها و افسانه‌ها درباره نیروهای فراطبیعی شده است که آن‌ها را مسئول گم‌شدن بازدیدکنندگان می‌دانند. قدمت آن به بیش از ۴۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد و شواهدی از دوران‌های مختلف از عصر مفرغ تا سلسله‌ی اشکانی و اسلامی در این مکان کشف شده است.  پیشنهاد می‎‌شود قبل رسیدن به این قلعه، چند روزی در هتل لاله سرعین اتاق رزرو کنید و اقامت داشته باشید؛ چراکه شهر اردبیل نیز جاذبه‌های بسیاری دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

قلعه جنی، کیش

قلعه جنی یکی از مکان‌ های ترسناک ایران ایران بوده که در جزیره کیش واقع شده‌است. این قلعه متروک و مخروبه، از دیرباز موضوع افسانه‌ها و قصه‌های مختلفی بوده و جذابیت خاصی برای گردشگران و محققان ایجاد کرده‌است. اینجا، یکی از تاریک‌ترین و مرموزترین مکان‌ها است که در نزدیکی کشتی یونانی در جزیره کیش قرار دارد. این قلعه در گذشته به‌عنوان پاسگاه هنگ مرزی برای نظارت بر مناطق مرزی استفاده می‌شد و سربازان و ژاندارمری‌ها در آن خدمت می‌کردند. اما از اواسط دهه ۱۳۴۰ به سبب احداث ساختمان جدید ژاندارمری، قلعه جنی تدریجاً متروک و مخروبه شد.

قلعه-جنی-کیش

به‌تدریج، افسانه‌ها و داستان‌های مرتبط با این قلعه شکل گرفت و محلی ترسناک و مرموز در ذهن مردم شد.  در داستان‌های محلی، قلعه جنی به عنوان محلی اسرارآمیز و مورد علاقه اجنه‌ها و موجودات فراطبیعی تصویر شده است. تعدادی از مردم محلی باور دارند که این قلعه در محاصره جن‌ها است و از اواخر شب تا صبح روز بعد، این مکان مورد حمله موجودات ماوراطبیعی قرار می‌گیرد.  در واقع، این باور موجب شده که اکثر افراد ترسیده و از نزدیک شدن به قلعه جنی در شب‌ها بپرهیزند. صداهای مرموز از دل آن، موجب محیطی ترسناک و هیجان‌انگیز می‌شوند که حتی شجاع‌ترین افراد هم ممکن است در برابر آن‌ها به وحشت بیوفتند. 

کول خرسان،  دزفول

کول خرسان در دزفول یکی از این مقاصدی است که به عنوان جواهر پنهان در جنوب غرب ایران شناخته می‌شود. این منطقه، برای افرادی که به دنبال تجربیات ماجراجویی در طبیعت هستند، یک گزینه عالی است. دره ارواح یا به عبارت دیگر "تنگه ارواح" یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز استان خوزستان است. این دره در فاصله ۳۵٫۵ کیلومتری شمال شهر دزفول واقع شده و تنها ۴۵ دقیقه از دزفول فاصله دارد و یکی از دیدنی‌های ویژه این استان محسوب می‌شود.

همچنین، باید توجه داشته باشید که این مسیر چالش‌برانگیز و طولانی است. برای شروع مسیر، از روستای بیشه‌بزان در منطقه شهیون باید عبور کنید و به روستای پاقلعه برسید تا وارد مسیر پیاده‌روی شوید. این مسیر ممکن است خسته‌کننده باشد، اما باید بدانید که جاذبه‌های طبیعی و مناظر زیبایی در طول مسیر شما را شگفت‌زده می‎‌کنند. 

بی‌شک، کول خرسان یکی از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردی است که هنگامی که به آن می‌رسید، سفری فوق‌العاده را تجربه خواهید کرد. زمانی که قدم در این تنگه‌ی شگفت‌انگیز می‌گذارید، تنها قسمتی از آسمان را مشاهده می‌کنید که بین دیواره‌های مرتفع و نزدیک به هم از شما پنهان شده است. البته این تمام ماجرا نیست. در این مکان عجیب و غریب، سنگ‌ها و درختانی دیده می‌شود که به علت سیلاب و تنگی دره نتوانسته‌اند به داخل آن وارد شوند و بین دیواره‌ها گیر افتاده‌اند. 

کول-خرسان

باغ سنگی، سیرجان

در شهرستان سیرجان، در جنوب استان کرمان، یک باغ خاص وجود دارد که از درختانش به جای میوه، سنگ‌ها آویزان شده‌اند. این ماجرا به دهه ۱۳۴۰ برمی‌گردد، زمانی که صاحب باغ، درویش خان اسفندیارپور، که به گفته‌ها ناشنوا و لال بود، بخاطر اصلاحات ارضی، زمین‌های کشاورزی زیادی را از دست داد و ناراحت شد. 

درویش خان تصمیم گرفت کشاورزی نکند و به جای آن، درختان خشکیده را در چاله‌هایی کاشت و سنگ‌هایی را آویزان کرد. برخی فکر می‌کنند او این سنگ‌ها را از اطراف باغ آورده باشد، اما بعضی هم معتقدند که خود او آن‌ها را به شکلی خاص ساخته است. سنگ‌ها همگی به یک شکل و نمای یکنواختی ساخته شده‌اند که باعث ایجاد ابهاماتی درباره منشأ آن‌ها شده است. 

دیگر وسایل همچون لاستیک‌های پنچر شده، فنر، آیینه شکسته و غیره هم بر شاخه‌های درختان آویزان شده‌اند. به گفته برخی، او این باغ را در خواب خود دیده و هنگام بیدار شدن، شروع به ساخت آن کرده است. اما بعضی فکر می‌کنند که پس از ماجرای اصلاحات ارضی، درویش خان به جنون رسیده و این کارها نتیجه دیوانگی و جنون او بوده‌اند. هرچه باشد، حاصل این کار او، باغی اسرارآمیز و ترسناک به وجود آورده‌است که سال‌ها پس از فوت صاحبش، همچنان به شهرستان سیرجان گردشگران بی‌شماری را جذب می‌کند تا این باغ سنگی را از نزدیک ببینند.

باغ-سنگی،-سیرجان

قبرستان جن ‌ها، چابهار

در بخش جنوبی استان سیستان‌وبلوچستان، در روستای تیس چابهار، یک قبرستان عجیب و غریب وجود دارد که مردم محلی به معتقدند که اجنّه‌ها (جن‌ها) در اینجا دفن شده‌اند. روستای تیس از گذشته‌های دور دارای تاریخچه‌ای پرفراز و نشیب بوده است، حتی ردی از آن به دوره‌های هزاران ساله قبل از میلاد مشاهده می‌شود.  این روستا به نام‌های مختلفی همچون "تیز" در روایات فتوحات اسکندر مقدونی آمده است و در دوران اسلامی نیز به "تزیا" یا "تسی" شناخته شده است. همچنین، تیس در گذشته مرکز تجارت شکر در منطقه مکران (بلوچستان) بوده است. از جمله جاذبه‌های شهرت‌آور تیس می‌توان به قلعه‌های پرتغالی، آرامگاه سید غلام‌رسول، فیل‌بند و مسجد جامع اشاره کرد. 

در میان این آثار تاریخی، قبرستان مرموزی وجود دارد که قدمتی آن به ۲۵۰۰ سال می‎رسد و محلی‌ها به آن "جن سنط" می‌گویند که به زبان بلوچی به معنای گورستان جن است. ابعاد عجیب و باورنکردنی سنگ‌های قبرها باعث شده تا بسیاری به این باور برسند که این محل برای دفن اجنّه‌ها بوده است. حفر قبرها در صخره‌های سنگی و محلی غم‌انگیز، ابهامات زیادی را در این مورد به وجود آورده است.  هنوز هم سوالات بسیاری در مورد این که چه کسانی و چطور چنین گورستانی را هزاران سال قبل ساخته‌اند، پاسخ‌های کافی ندارند.

قبرستان-جن-‌ها،-چابهار

ظاهر مرموز و ترسناک این قبرستان باعث شده تا مردم محلی به اعتقاد عمیقی دست یابند که این گورستان مربوط به اجنّه‌ها است.  بسیاری گفته‌اند که شب‌ها صدای همهمه و مویه و زاری اجنّه‌ها را بر سر گورهای مفقوده خود شنیده‌اند.از همین رو، هنگامی که یک غریبه تصمیم به بازدید از قبرستان جن‌ها می‌گیرد، مردم محلی به او همراهی نمی‌کنند و بر او اتکا می‌کنند که از   خیر رفتن به این محل اجتناب کند. اگر می‌خواهید به قبرستان جن‌ها بروید، بهتر است چند روزی در چابهار بمانید و از دیگر جاذبه‎های گردشگری شهر نیز لذت ببرید. پس، می‌توانید در هتل لیپار چابهار اتاق رزرو کنید و بعد از گشت و گذار، استراحت کنید و سپس به سمت مقصد حرکت کنید.

دخمه زرتشتیان، یزد

در جنوب شهرستان یزد، دخمه‌هایی به نام "برج خاموشان" و "برج سکوت" وجود دارند که در گذشته گورستان زرتشتیان بوده‌اند و تا حدود ۴۰۰ سال قبل از آن استفاده می‌‌کردند. زرتشتیان از زمان‎های قدیم اموات خود را در این دخمه‌ها به طبق آداب و سنن مذهبی خود دفن می‌کردند تا از خطر لاشخورها و کرکس‌ها در امان باشند.  این دخمه‌ها عمدتاً خارج از شهرها و روستاها ساخته می‌شدند تا وزش باد آلودگی‌ها را به سمت شهرها و مناطق مسکونی نبرد. دخمه‌ها دارای چاهی به نام "استودان" بودند که استخوان‌های باقی‌مانده از اجساد را در آن می‌ریختند. این دخمه‌ها با مراسم خاصی به طور مرتب جارو وضدعفونی می‌شدند تا برای استفاده‌های بعدی آماده باشند. 

دخمه-زرتشتیان

دخمه‌های تاریخی یزد در منطقه صفائیه در جنوب شرقی یزد قرار دارند و دارای دو عمارت سنگی مدور به شکل برج هستند. دخمه‌ها با نام‌های "مانکجی هاتریا (زرتشتی هندی‌الاصل)" و "گلستان" شناخته می‌شوند. دخمه گلستان در دوران قاجاریه ساخته شده و دارای قطر 25 متر و ارتفاع 6 متر از سطح تپه است، همچنین دخمه مانکجی 15 متر قطر دارد.  زرتشتیان به دخمه‌ها دادگاه نیز می‌گفتند و به معنای دادگاه ایزدی یا دادگاه محاسبه اعمال است.

آن‌ها اعتقاد داشتند که مرگ یک ابزار برای مقابله با اهریمن (اجنّه‌ها) است و بنابراین اجساد نیز باید در جایی قرار بگیرند که اهریمن نیز حضور دارد. دخمه‌ها به دلیل جذابیت تاریخی و اسطوره‌ای‌شان، هاله‌ای مخوف و جذابیت‌بخش را اطراف خود به ارمغان آورده‌اند و بازدید از آن‌ها، به ویژه پس از غروب آفتاب و هنگام تاریکی شب، تجربه‌ای منحصر به فرد و پر از جذابیت است.

کلام آخر

ایران کشوری با تاریخ و فرهنگی بسیار غنی است که جاهای ترسناک و مرموز زیادی دارد و از جمله ویژگی‌های جالب و جذاب آن محسوب می‌شوند. از قبرستان‌های زرتشتیان گرفته تا دره‌ها و باغ‌های ناشناخته، با رازها و اسرار خود، عاشقان هیجانات و ماجراجویی را به خود جلب می‌کنند. 
با این حال، سفر به این مناطق نیازمند آمادگی و احتیاطات خاصی است؛ زیرا تجربه‌ی این جاها ممکن است به دلیل جوانب تاریک و مخوفی که دارند، برخی افراد را ترسیده و ناخوشایند کند. به همین دلیل، قبل از سفر به این مناطق، بهتر است با دقت و برنامه‌ریزی مناسب اقدام کرده و به سمت نقاطی که توانایی مقابله با آن‌ها را دارید، حرکت کنید. در حالت کلی، سفر به ترسناک‌ترین مکان‌ های ایران تجربه‌ای منحصربه‌فرد است که علاقه‌مندان به ماجراجویی و کشف اسرار، از آن لذت خواهند برد.

سوالات متداول

چه ویژگی‌هایی دریاچه ممرز را ویژه می‌کند؟

دریاچه ممرز یا ملا کلا در نوشهر مازندران، با آب شفاف و درختان مرده اطراف خود، فضای ترسناک و وهم‌آلودی را به ارمغان می‌آورد. 

قبرستان سفیدچاه در کدام منطقه واقع است؟

سفیدچاه در ایران، در منطقه مازندران واقع شده است.

لقب غار پرآو در استان کرمانشاه چیست؟ 

غار پرآو به عنوان "غار قاتل" هم شناخته می‌شود.

چه ویژگی‌هایی از کوه پدری باعث جذابیت آن برای گردشگران می‌شود؟

کوه پدری با زیبایی‌های طبیعتی، پوشش گیاهی متنوع، تولید عسل و خرمای مرغوب و نزدیکی به خلیج فارس، گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

چرا قنات قصبه به عنوان یکی از ترسناک‌ترین مکان‌ های ایران شناخته می‌شود؟

براساس افسانه‌هایی که وجود دارد، ساختن این قنات عمیق توسط انسان‌ها انجام نشده و به دست دیوها و اجنه‌ها اتفاق افتاده است.

چه چیزی گورستان شهریئری را ترسناک‌تر می‌کند؟ 

وجود سنگ‌های قبری با نقش‌های یکنواخت از چهره‌های بدون دهان برروی آن‌ها، این گورستان را وحشتناک‌تر می‌کند. 

توصیه‌های ایمنی برای سفر به جنگل جیغ مشهد چیست؟ 

برای سفر به این منطقه لازم است توجه به ایمنی‌ها و قوانین سفر را حفظ کنید. به‌ویژه در شب‌ها، بهتر است از ورود به این جنگل خودداری کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
کتی ۱۴۰۲/۷/۸

چه اسمهای ترسناکی هم داره چه جالب واقعا نمیدونستم اینجاهایی که گفتید

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۱۰

کتی عزیز خوشحالیم که این مقاله مورد توجه و استفاده تون قرارگرفت شاد و پیروز باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...