رَهی نو

مسجد جامع کرمان ؛ روایت به آتش کشیدن مسجد مظفری | رهی نو

تعداد بازدید: ۲۸ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

مسجدهای تاریخی در بسیاری از شهرهای ایران دیده می‌شوند، مسجد جامع کرمان یکی از بناهای تاریخی است که در سفر به این شهر تماشای آن را نباید از دست داد. معماری این مسجد تاریخی آن‌چنان باشکوه و منحصربه‌فرد است که هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. شما در سفر به شهر کرمان می‌توانید در کنار سایر جذابیت‌های گردشگری از این بنای بی‌بدیل دیدن کنید.
کرمان شهری در دل کویر داستان‌هایی از تاریخ گذشتگان این مرزوبوم دارد که شنیدنی است. این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با معرفی مسجد جامع این شهر شما را با هنر مردمان قدیم آشنا می‌کند. شما می‌توانید در سفر خود به شهر کرمان در بازار قدیمی شهر قدم بزنید، یا گردشی در باغ شازده در دل کویر داشته باشید و یا اینکه از مجموعه گنجعلی خان دیدن کنید. این شهر شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

معرفی مسجد جامع کرمان

مسجد جامع شهر کرمان به مسجد جامع مظفری شهرت دارد. این مسجد قدمتی 700 ساله در دل تاریخ دارد که با معماری بی‌نظیرش در این شهر کویری و زیبا جای خوش کرده است. این مسجد دیدنی در میدان شهدا در نزدیکی بازار مظفری و خیابان شریعتی و میدان مشتاق قرار دارد. مسجدی که چهار ایوان و یک سردر بلند خود نمایی می‌کند. شبستانی زیبا، محرابی با کاشیکاری معرق و سردر شرقی مسجد هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد کرد. وقایعی که در طول تاریخ بر سر این بنا آمده است این مسجد را منحصربه‌فردتر می‌کند.

مسجد-جامع-کرمان

تاریخچه مسجد جامع شهر کرمان

داستان ساخت مسجد جامع در کرمان برمی‌گردد به زمانی که محمد مظفر پادشاه آل مظفر یا همان مظفریان در جنگ با قوم جرمان و اوغان بودند. او در این نبرد سخت نذر می‌کند اگر زنده بماند یک اثر ازشمند از خود به یادگار بگذارد.
امیر مبارزالدین محمد مظفر موسس مظفریان بود که در قرن هشتم هجری قمری بر ایران حکومت می‌کرد. در زمان حکومت او مغول‌ها و تیمور به ایران حمله کردند و او در جنگ‌های سخت قرار گرفت. در دوره‌های تاریخی بعدی مسجد موردبازسازی قرار گرفت و کاشی‌کاری‌های ایوان بزرگ، ستون‌ها و لچکی‌ها داخل مسجد مرمت شدند و شبستان شمالی به مسجد اضافه شد.
مسجد جامع در کرمان بیرون از شهر قرار داشته است ولی به‌مرور زمان و توسعه شهری این مسجد در دل شهر جای گرفت. مسجد جامع مظفری از دوره‌ای که بناشده نام خود را گرفته است. پس از گذشت 700 سال مسجد جامع همچنان در شهر کرمان پابرجاست که در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی به دلیل معماری بی‌نظیر و قدمت تاریخی‌اش در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت.

معماری مسجد جامع مظفری کرمان

مسجد جامع مظفری در شهر کرمان حاصل دست رنج و تلاش هنرمندان و معماران دوران آل مظفر است که با معماری خیره‌کننده‌اش در قلب شهر قرار دارد. این مسجد باشکوه سه درب ورودی دارد که در ضلع‌های شرقی، غربی و شمالی قرار گرفته‌اند. در بالای ضلع شرقی مسجد یک سردر بزرگ قرار که با هنر کاشی‌کاری‌ زیبا شده است. در بالا سردر یک ساعت فوق‌العاده زیبا قرار دارد. شما در این قسمت مقرنس‌کاری‌های بی‌نظیری خواهید دید.
حاشیه محراب مسجد جامع در کرمان از سنگ مرمر ساخنه شده که یک سری خطوط زیبا روی آن قرار دارد. رنگ زرد به کار رفته در این قسمت، زیبایی آن را دوچندان کرده است. در بلندای محراب، جایی که خطوط قرآنی به پایان می‌رسد، حضور نام خواجه تمنکین یادآور دستان هنرمند و خلاق اوست که چنین اثر باشکوهی را خلق کرده است.
در جای جای مسجد، می‌توان کاشی‌کاری‌های معرق، هفت رنگ ساده و چند رنگ را دید که هر یک، زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارند. مسجد جامع شهر کرمان، یکی از زیباترین نمونه‌های مسجد چهار ایوانی در ایران است که در قلب شهر کویر و تاریخی قرار دارد.
آرتور پوپ، باستان‌شناس معروف آمریکایی، مسجد جامع مظفری را به‌عنوان یکی از مفاخر معماری اسلامی_ ایرانی می‌داند. این مسجد با تزئینات کاشی‌کاری، گچ‌بری و مقرنس‌کاری، جلوه‌ای بی‌نظیر و چشم‌نواز دارد. برای ورود به این مسجد بی‌نظیر بایستی چند پله به پایین بروید و پس از ورود به مسجد متوجه می‌شوید از هیاهوی شهر خبری نیست و در سکوت و آرامش قرار می‌گیرید.
مسجد جامع مظفری چهار ایوان و یک صحن زیبا دارد. طول این مسجد به ۶۶/۵ متر می‌رسد و عرض آن حدود 49 متر است. در کل مساحت مجموع مسجد جامع به 3260 مترمربع محدود می‌شود. شما در ورودی شرقی به دو ستون برخورد می‌کنید که چون پیچک به در دو طرف درب ورودی قرار دارند. این ستون‌ها از سنگ ساخته شده‌اند. روی این ستون با گچ پوشیده شده و روی گچ‌ها با کاشی‌های کوچک تزئینات شده است.
پس از بازدید از این مجموعه تاریخی و گردشگری بی‌نظیر می‌توانید برای استراحت در یکی از هتل‌های باکیفیت این شهر نظیر هتل پارس کرمان اقامت داشته باشید.

مرمت‌ و الحاقات مسجد جامع تاریخی کرمان

مسجد جامع مظفری به دلیل رها شدن بارها آسیب دیده است و بارها هم موردبازسازی قرار گرفته است. در زمان پادشاهی شاه عباس صفوی این مسجد توسط شخصی به نام شاهرخ بازسازی شد. در دوران زندیه نیز فردی به نام محمد تقی خان درانی در سال ۱۱۷۶ هجری قمری مسجد جامع در شهر کرمان مورد مرمت قرار گرفت. این موضوع را باستان شناسنان از آثار و خطوط به‌جا مانده، متوجه شده‌اند.
در زمان محمد خان قاجار مسجد جامع موردحمله او قرار گرفت و اثر شلیک گلوله در سردر ضلع شرقی مسجد دیده می‌شود. عنایت الله بن نظام الدین معمار اصفهانی نقش مهمی در بازسازی مسجد جامع مظفری داشته است. او اثر چشمگیری بر حجاری و کاشی‌کاری‌های این بنا داشت که نامش بر سر ایوان بزرگ دیده می‌شود.
در 24 مهرماه سال 1357 هجری شمسی در مسجد جامع تاریخی کرمان تجمعی از مردم به دلیل تبعید امام خمینی به فرانسه و چهلم شهدای واقعه ۱۷ شهریور شکل گرفت. در پی این اقدام ماموران ساواک مسجد را به آتش کشیدند و قرآن‌ها، منبرها و فرش‌ها آن در آتش سوختند. شما در صحن و حیاط مسجد جامع به پنجره‌های فولادی برمی‌خورید که بر ایوان‌های سمت راست و سمت چپ قرار گرفته‌اند. سال نصب این ایوان‌ها 1366 هجری شمسی است.

مرمت-مسجد-جامع-کرمان

دسترسی به مسجد جامع دیدنی کرمان

برای رسیدن به بنای باشکوه مسجد جامع در شهر کرمان، کافی است راهی غرب میدان شهدا شوید و در ابتدای خیابان دکتر شریعتی قدم بگذارید. برای دسترسی به این مسجد می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. همچنین می‌توانید با خودرو شخصی به این مسجد بروید و در پارکینگ طبقاتی میدان شهدا پارک کنید. از میدان آزادی به سمت خیابان شریعتی حرکت کنید. در تقاطع خیابان شریعتی و خیابان میرزا رضای کرمانی به سمت راست بپیچید. مسجد جامع در سمت چپ شما قرار خواهد گرفت.

بهترین زمان برای بازدید از مسجد جامع باشکوه کرمان

آب‌وهوای شهر کرمان گرم و خشک است و برای بازدید از مسجد جامع و سایر جاذبه‌های گردشگری این شهر بهتر است در فصل‌هایی که هوای خنکی دارد، اقدام کنید. اوایل فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به این شهر تاریخی است. در این زمان‌ها هوا خنکی مطلوبی دارد. فصل بهار همه درختان شهر سرسبز هستند و در فصل پاییز به هزار رنگ درمی‌آیند که لذت سفر شما رو دوچندان می‌کند.
فصل تابستان هوای کرمان به شدت گرم است و این موضوع ممکن است خوشایند شما نباشد. در فصل زمستان سرمای خشک بر این شهر حاکم است. شما در طول روزهای هفته می‌توانید به‌صورت رایگان از مسجد جامع کرمان دیدن کنید. فقط توجه داشته باشید برای حفظ این بنای تاریخی مراقب باشید هنگام بازدید آسیبی به آن نرسد.

دیدنی های کرمان در حوالی مسجد جامع

شهر کرمان در تاریخ ایران نقش پررنگ و بسزایی دارد و این موضوع را می‌توان از مجموعه‌های تاریخی منحصربه‌فردش فهمید. شما در سفر به این شهر علاوه بر بازدید از مسجد جامعی که مربوط به دوره مظفریان است می‌توانید از جاهای دیدنی دیگری بازدید کنید که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

حمام دیدنی وکیل کرمان

حمام وکیل کرمان، یکی از زیباترین حمام‌های تاریخی ایران، در دل بازار بزرگ این شهر قرار دارد. سردر رفیع و آجری حمام با کاشی‌کاری‌های معرق و مقرنس‌کاری، ورودی باشکوهی را به نمایش می‌گذارد. این حمام که در سال ۱۲۷۰ هجری قمری به دستور محمد اسماعیل‌خان نوری، حاکم وقت کرمان، بنا شد. حمام وکیل، نمونه‌ای از هنر معماری و تزئینات دوره قاجار به‌حساب می‌آید. کاشی‌کاری‌های معرق و هفت‌رنگ، نقاشی‌های آبرنگ، گچ‌بری و مقرنس‌کاری را شما می‌توانید در این حمام بی‌نظیر ببینید.

حمام-وکیل-کرمان

باغ زیبای شاهزاده ماهان

باغ شازده ماهان یکی از طبیعت‌های خارق‌العاده ایران، در ۲ کیلومتری شهر ماهان در استان کرمان قرار دارد. این باغ جذاب در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده است. باغ شازده در اواخر دوره قاجار توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله، فرمانفرمایان و حاکم وقت کرمان، ساخته شد. این باغ در سال 1389 در فهرست یونسکو ثبت شد و یکی از 9 باغ ایرانی کشور به‌حساب می‌آید.

ارگ مستحکم راین

ارگ راین، دومین بنای خشتی بزرگ جهان پس از ارگ بم، در شهر راین کرمان قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد. این ارگ در زمینی به مساحت حدود ۲۲ هزار مترمربع در زمان پادشاهان ساسانی ساخته شد و تا حدود یک و نیم قرن پیش، مردمانی در آن ساکن بودند. چهار برج، دو حصار و یک دروازه ورودی ارگ راین را تشکیل می‌دهند. این ارگ از مصالحی چون خشت و گل ساخته شده است و با این وجود هنوز پابرجاست.

خانه دیدنی هرندی

خانه هرندی یا باغ هرندی، از جاذبه‌های دیدنی شهر کرمان و یکی از آثار ملی ایران به‌حساب می‌آید. این خانه که در حدود سال ۱۲۹۰ هجری قمری بنا شده، درواقع شامل دو بخش مجزا، باغ و خانه، می‌شود. باغ هرندی با مساحتی حدود ۲۵۰۰ مترمربع، نمونه‌ای از باغ‌های ایرانی با درختان سر به فلک کشیده، حوض‌های زیبا و فضایی دلنشین محسوب می‌شود. موزه باستان شناسی و موزه سازهای سنتی در این خانه قرار دارند.

هتل‌های نزدیک به مسجد جامع کرمان

کرمان، با سابقه‌ای دیرینه و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعدد، مقصد بسیاری از گردشگران به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید از آثار تاریخی این شهر مثل مسجد جامع دیدن کنید و در یک هتل درجه یک اقامت داشته باشید. هتل‌های کرمان در تنوعی چشمگیر، از هتل‌های سنتی و بوم‌گردی تا هتل‌های مدرن و لوکس، برای هر سلیقه و بودجه‌ای، گزینه‌ای مناسب ارائه می‌کنند.
هتل پنج ستاره پارس کرمان در بلوار جمهوری اسلامی، چهارراه فرهنگیان قرار دارد و حدود 6 کیلومتر با مسجد جامع فاصله دارد که با خودروی شخصی حدود 12 دقیقه زمان می‌برد. این هتل 8 طبقه در سال 1381 فعالیت خود را آغاز نمود که یکی از مجهزترین هتل‌های شهر کرمان به‌حساب می‌آید.
هتل پارس شهر کرمان در زیربنایی حدود 24000 مترمربع، 197 اتاق و سوئیت دارد. اتاق‌های دو تخته توئین، دو تخته دبل، سوئیت ارگ سه نفره و سوئیت پارس یک خوابه سه نفره هتل شما را به اقامتی دلپذیر دعوت می‌کند. هتل پارس امکاناتی نظیر صرافی، فروشگاه، خودپرداز، پذیرش 24 ساعته، استخر، جکوزی، سالن بیلیارد، زمین تنیس، آرایشگاه، کافی نت، خدمات CIP (تشریفات ویژه)، لاندری، اتاق چمدان، صندوق امانات و ... را شامل می‌شود.
این هتل سه رستوران و یک کافی‌شاپ دارد و از جهت صرف غذاهای باکیفیت شما مشکلی نخواهید داشت. رستوران آینه، رستوران ستاره و رستوران باغ تابستانی هتل شمت را به صرف یک غذای لذیذ و اصیل دعوت می‌کند. شما از هتل پارس در کرمان می‌توانید به راحتی به تماشای باغ فتح آباد، موزه هنرهای معاصر صنعتی، یخدان مویدی، مجموعه گنجعلی‌خان، مجموعه ابراهیم خان، آرامگاه مشتاقیه، بازار سردار، مسجد ملک و غیره بروید.

هتل-پارس-کرمان

کلام پایانی

مسجد جامع کرمان، بنایی باشکوه و تاریخی، در قلب شهر کرمان که قدمت آن به قرن هشتم هجری قمری باز می‌گردد و ازجمله مساجد چهار ایوانی ایران است که در دوران آل مظفر بنا شده است. معماری این مسجد تلفیقی از هنر و ظرافت ایرانی است. بنای زیبا و فیروزه‌ای مسجد، از دور خودنمایی می‌کند و کاشی‌کاری‌های معرق و مقرنس‌های ظریف، زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. این مسجد در طول تاریخ، شاهد وقایع و اتفاقات بسیاری بوده است و از زلزله و سیل تا جنگ و ناآرامی را به خود دیده است ولی همچنان محکم و با طلابت پابرجاست.

سوالات متداول درباره مسجد جامع بزرگ کرمان

مسجد جامع در کرمان کجاست؟

شما می‌توانید مسجد جامع مظفری یا مسجد جامع کرمان را در غرب میدان مشتاقیه (میدان شهدا) و ابتدای خیابان دکتر شریعتی پیدا کنید.

قدمت مسجد جامع مظفری چقدر است؟

به دستور امیر مبارزالدین محمد مظفری میبدی، از پادشاهان آل مظفر، ساخت مسجد جامع کرمان در حدود سال ۷۵۰ هجری قمری آغاز شد و این بنای باشکوه به تاریخ پیوست.

چرا به مسجد جامع شهر کرمان مسجد مظفری می‌گویند؟

این مسجد در زمان حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفری میبدی، از پادشاهان آل مظفر، ساخته شد. به همین دلیل، به نام این پادشاه، مسجد مظفری نیز نامیده می‌شود.

اتاق‌های هتل پارس در کرمان چه امکاناتی دارد؟

اتاق‌های هتل پارس با امکاناتی نظیر یخچال، کمد لباس، مبلمان، تلفن، تلویزیون، سرویس و لوازم بهداشتی، چای‌ساز، روم سرویس، مینی بار، پاور سوئیچ، اینترنت و ... مجهز شده‌اند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...