رَهی نو

مسجد ملک کرمان ؛ بنایی به جا مانده از سلجوقیان | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۹ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

اگر می‌خواهید به جاذبه‌های گردشگری کرمان دسترسی آسانی داشته باشید، بهتر است که به مرکز این شهر بروید. یکی از این مکان‌های تاریخی و قدیمی، مسجد ملک کرمان است که به دوره سلجوقیان تعلق دارد. گرچه معماری پیاده شده برای ساخت این مسجد، مربوط به دوره سلجوقی است، اما در آن می‌توانید سبک معماری قبل و بعد از این تاریخ را هم مشاهده کنید. همراهی شما با سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری در مورد این اثر تاریخی چند صد ساله به‌دست بیاورید.

درباره مسجد ملک  کرمان

در قلب بافت تاریخی شهر کرمان، مسجدی با عظمت و شکوه خودنمایی می‌کند که گویی از دل تاریخ بیرون آمده است. مسجد ملک یکی از آثار دوره سلجوقیان است که در لیست بزرگ‌ترین مساجد این شهر قرار دارد.  مسجد ملک که امروزه با نام مسجد امام نیز شناخته می‌شود، با قدمتی بیش از هزار سال، نه تنها به‌عنوان یک مکان معنوی، بلکه به‌عنوان یک شاهکار معماری و هنری، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد با معماری بی‌نظیر و تزئینات خیره‌کننده، هر ساله گردشگران و زائران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

درباره مسجد ملک

مسجد ملک کجا قرار دارد؟

مسجد ملک در خیابان امام خمینی و در جنوب بازار تاریخی کرمان واقع شده است.

مسجد ملک کجا قرار دارد

پیشینه مسجد ملک

مسجد ملک یا مسجد امام، در سال 478 هجری قمری، به‌دستور ملک توران شاه اول، از پادشاهان سلجوقی کرمان، بنا شد. در طول تاریخ، این مسجد بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. ازجمله این مرمت‌ها، می‌توان به کاشی‌کاری‌های دوره صفوی و تزئینات دوره قاجار اشاره کرد. مسجد ملک که یکی از بناهای به‌جا مانده از قرن پنجم هجری است، در لیست قدیمی‌ترین مسجد شهر کرمان قرار دارد. این مسجد در سال 1346 با شماره 760 در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت.

معماری و طراحی مسجد ملک 

مسجد ملک، نمونه‌ا‌ی از معماری ایرانی-اسلامی است. این مسجد از نوع مساجد چهار ایوانی است که شامل صحن، ایوان‌های شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و شبستان‌های متعدد می‌شود. صحن مسجد ملک، فضایی وسیع و مستطیل شکل است که در مرکز آن، حوضی بزرگ قرار دارد. ایوان‌های چهارگانه مسجد، در اضلاع شمالی، جنوبی، شرقی و غربی صحن واقع شده‌اند.
ایوان شمالی، بلندترین و باشکوه‌ترین ایوان مسجد ملک است. این ایوان، با مقرنس‌کاری‌های زیبا و کتیبه‌های کوفی، تزئین شده است. در دو طرف ایوان شمالی، دو مناره قرار دارد که به زیبایی این ایوان افزوده‌اند. مسجد ملک دارای چندین شبستان است که با واقع شدن در اضلاع شرقی، غربی و جنوبی و با ستون‌های سنگی و طاق‌های آجری، فضایی روحانی و معنوی را برای نمازگزاران فراهم می‌کنند.
از تزئینات انجام شده در بخش‌های مختلف این مسجد مانند محراب آن می‌توان به کاشی‌کاری، گچ‌بری، نقاشی و مقرنس‌کاری‌های آن اشاره کرد که تصاویر خیره‌کننده‌ای را به چشم گردشگر هدیه می‌دهد. همچنین منبر این مسجد از جنس چوب ساخته شده که با منبت‌کاری‌های ظریف و آیات قرآنی مزین شده است.
مسجد ملک همچنان به‌عنوان یک مکان معنوی شناخته می‌شود که نمازگزاران برای ادای نماز به این مکان می‌روند. علاوه‌بر این، یک مرکز فرهنگی و آموزشی نیز است که در آنجا کلاس‌های درس قرآن و احکام و همچنین برنامه‌های مذهبی و فرهنگی نیز برگزار می‌شود.

معماری و طراحی مسجد ملک

مکان های دیدنی نزدیک به مسجد ملک کرمان

قطعاً بازدید از مکان‌های دیدنی نزدیک به مسجد امام در شهر کرمان، سفر را به کامتان شیرین‌تر می‌کند؛ به‌خصوص اگر در یکی از هتل‌های معروف این شهر مانند هتل پارس کرمان که امکانات رفاهی بسیار مناسبی را به شما ارائه می‌دهد، اقامت داشته باشید. در ادامه، این جاذبه‌های دیدنی را به شما معرفی می‌کنیم.

کاروانسرای وکیل

کاروانسرای وکیل یکی از قدیمی‌ترین‌ کاروانسراهای شهر کرمان است که زمان ساخت آن به سال 1249 هجری شمسی برمی‌گردد. این کاروانسرا به‌دستور محمد اسماعیل خان وکیل الملک ساخته شد که در زمان ناصرالدین شاه در لیست یکی از شناخته‌ شده‌ترین بازارها قرار داشت. همچنین در زمان پهلوی نیز این بازار در زمینه فروش پارچه زبانزد خاص و عام بود. 
در دو طرف کاروانسرا وکیل، میدان گنجعلی خان و ارگ قرار دارد که در زمان بازدید از این بنا می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. این کاروانسرا فقط 450 متر با مسجد امام خمینی شهر کرمان فاصله دارد که با طی یک مسیر کوتاه به آن خواهید رسید.

کاروانسرای وکیل

موزه مردم شناسی بی بی حیاتی

موزه بی بی حیاتی در سال 1267 هجری شمسی با عنوان بانک شاهنشاهی ایران و انگلیس که اولین بانک کرمان بود، ساخته شد. مدتی از تعطیلی این بانک نگذشته بود که آن را به کنسولگری انگلیس تحویل دادند. در سال‌های بعد، این بنا به اداره معارف شهر کرمان واگذار شد.  بعد از گذشت مدت زمانی، این بنا به مدرسه بی بی حیاتی تبدیل شد. نام این مدرسه را به جهت احترام به شاعر و عارف گرانقدر، بی بی حیاتی گذاشتند.
موزه بانو حیاتی یکی از موزه‌هایی است که شغل و صنعت مردم کرمان را نمایش می‌دهد. در این موزه می‌توانید صنایع دستی کرمان مانند سفالگری، قالی‌بافی، مسگری، صنایع دستی، وسایل هنری و تزئینی این شهر را مشاهده کنید. فاصله این موزه تا مسجد ملک 400 متر است که به‌راحتی می‌توانید با طی یک مسیر کوتاه، بازدیدی از آن داشته باشید.

موزه مردم شناسی بی بی جیاتی

مدرسه ابراهیم خان

مدرسه ابراهیم خان یکی از بناهای باشکوهی است که بیش از 200 سال قدمت دارد. این بنا نه تنها یک مکان آموزشی است، بلکه به‌عنوان یک شاهکار معماری و هنری در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. این مدرسه در سال 1212 هجری قمری به‌دستور ابراهیم خان ظهیرالدوله، حاکم وقت کرمان در دوره قاجار ساخته شد که البته تا به امروز، بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. شما به‌عنوان بازدیدکننده می‌توانید با طی یک مسیر 400 متری از مسجد ملک، از این بنای تاریخی دیدن کنید.

مدرسه ابراهیم خان

حمام گنجعلی خان

حمام گنجعلی خان در فاصله 650 متری مسجد ملک قرار دارد. این حمام یکی از بناهای به‌جا مانده از دوره صفویه است که معماری خاص آن، سالانه گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور به سمت خود می‌کشاند. نکته جالب اینجاست که از این حمام تا سال 1316 استفاده می‌شد. اما در سال 1347 بعد از بازسازی، این حمام به موزه مردم‌شناسی تبدیل شد. 

حمام گنجعلی خان

بازدید از مسجد امام

بازدید از مسجد امام همه روزه امکان‌پذیر است و نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای از طرف گردشگران نخواهد بود.

سخن پایانی

مسجد ملک کرمان، با قدمت هزار ساله، معماری بی‌نظیر و تزئینات خیره‌کننده، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد تاریخی ایران شناخته می‌شود. این مسجد، گنجینه‌ای ارزشمند از هنر و معماری ایرانی-اسلامی است که باید برای نسل‌های آینده حفظ و نگهداری شود.
بازدید از جاذبه های گردشگری کرمان، دریچه‌ای از تاریخ، فرهنگ و سبک زندگی مردم ایران را به روی شما باز می‌کند که این امر، تجربه‌ای فراموش‌‌نشدنی را برایتان رقم خواهد زد.  همچنین پیشنهاد می‌کنیم در کنار دیدن مکان‌های تفریحی و تاریخی این شهر، خود را به غذاهای محلی شهر کرمان مانند کلمپه، قیمه نخود و آبگوشت بز قورمه دعوت کنید تا خاطره سفر به این شهر برایتان به‌ یادماندنی باشد.

سوالات متداول در مورد مسجد ملک

مسجد ملک در کجا قرار دارد؟

این مسجد در خیابان امام خمینی و در بافت تاریخی شهر کرمان واقع شده است.

چه زمانی می‌توان از مسجد ملک بازدید کرد؟

مسجد ملک همه روزه برای بازدید عموم باز است.

چه چیزی مسجد ملک را از دیگر مساجد کرمان متمایز می‌کند؟

مسجد ملک به‌دلیل قدمت هزار ساله، معماری بی‌نظیر و تزئینات خیره‌کننده، از دیگر مساجد کرمان متمایز می‌شود.

مکان‌های دیدنی نزدیک به مسجد کرمان کدامند؟

حمام گنجعلی خان، کاروانسرای وکیل، مدرسه ابراهیم خان و مدرسه بی بی حیاتی.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...