رَهی نو

روستای جنت رودبار؛ بهشتی گمشده در رامسر

تعداد بازدید: ۲۳۶ ۱۳ آبان ۱۴۰۲

روستای جنت رودبار یک گوهر زیبا واقع در استان مازندران است. این روستا، در شهرستان رامسر واقع شده و به دلیل طبیعت بکر و آب و هوای خوشایندش، مقصدی محبوب برای گردشگران، علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی است. «جنت رودبار» در کنار جریان آرام رودخانه‌ای با همین نام، در کوهستان‌های زیبای البرز قرار دارد.

این روستا با مناظر طبیعی و سرسبز، آبشارها، جنگل‌ها و کوه‌های پوشیده از درختان و گیاهان وحشی توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. جاذبه‌ها و تفریحات متعددی در این منطقه وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به پیاده‌روی در دل کوه‌ها، بازارچه محلی، اقامتگاه بوم گردی، آب و هوای سالم و ... اشاره کرد. در این مطلب، به معرفی روستای جنت رودبار و جاذبه‌های آن می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر به رامسر و دیدن این روستای زیبا، با این مطلب که توسط سامانه رزرو آنلاین هتل رهی نو ارائه شده است همراه باشید.

جنت-رودبار

تاریخچه روستای جنت رودبار

تا سال ۱۳۱۴، این روستا «سخت‌سر» نام داشت. برای بررسی روستای جنت رودبار باید به ۲ هزار سال پیش سفر کنیم، یعنی زمانی که گیلان و مازندران تحت یک حکومت محلی قرار داشتند. سخت‌سر استقلال خود را در میانه‌ی قرن هشتم به دست آورد؛ آن زمان «سید رکاب‌زن کیا حسنی» به عنوان حاکم این منطقه شناخته می‌شد.

شهرت این روستا به دلیل وجودِ جاده‌ی شاه عباسی بود که از میان آن رد می‌شد. این جاده در کنار کوه ایلمیلی (پناهگاه راهزنان) قرار داشت؛ مردم در آن زمان می‌توانستند از طریق این جاده به سمت ساحل خزر حرکت کنند.

در دوره زندیه، سخت‌سر و تنکابن جمعا زیرمجموعه‌ی استان گیلان شدند. اما در دوره حکومت قاجاریه مجددا سخت‌سر به همراه گرجیان، از شرق تا نسارود گسترش یافت و میان آنها فاصله ایجاد شد. ۱۵۰ سال پیش سخت‌سر به عنوان یک منطقه تاریخی و جغرافیایی بین گیلان و مازندران دائما مبادله می‌شد. پس از حذف کردنِ بخش گرجیان و اضافه کردنِ بخش ییلاقی آن به گلجیان، نام آن را جنت‌رودبار گذاشتند.

در سال ۱۳۵۸ بود که دهستان گلیجان از جنت‌رودبار جدا شد. این بخش به عنوان یک دهستان مستقل به رسمیت شناخته شد. از آن زمان تا به امروز، جنت رودبار به عنوان یک دهستان و بخشِ جنوبی رامسر شناخته می‌شود. گلیجان نیز یکی از توابعِ تنکابن به حساب می‌آید.

جنت رودبار کجاست؟

روستای جنت رودبار در استان مازندران واقع شده است. این روستا در شمال ایران و در شهرستان رامسر قرار دارد. رامسر یکی از شهرهای ساحلی معروف در سواحل دریای خزر است؛ در اصل، جنت رودبار از جمله روستاهای زیبا و دلپذیر ِ این شهرستان است.

روستای جنت رودبار به دلیل مناظر طبیعی خیره کننده‌اش شناخته می‌شود. این روستا در کنار یک رودخانه آرام و مناظر کوهستانی و جنگلی قرار دارد که تجربه‌ی یک تعطیلات آرام و طبیعت‌گردی دلپذیر را برای گردشگران فراهم می‌کند. اطراف جنت رودبار از مسیرهای کوهستانی و جنگلی تشکیل شده است.

اینجا گردشگران می‌توانند در میان جنگل‌ها و ارتفاعات بلند پیاده روی کنند. منطقه جنت رودبار دارای آبشارهای طبیعی زیباست که از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه به حساب می‌آید. آبشارها با تلاطم از ارتفاعات به پایین جاری می‌شوند و منظره‌های شگفت‌انگیزی ایجاد می‌کنند.

رودخانه چالک یکی از رودخانه‌های مهم و پرآب استان مازندران است و روستای جنت رودبار در نزدیکی این رودخانه قرار دارد. ارتباط این روستا با رود چالک به گردشگران اجازه می‌دهد تا بعد از تماشای زیبایی‌های طبیعی روستا، به دیدن این رودخانه بروند.

جنت رودبار در نزدیکی روستاهای دیگری همچون روستاهای ارمو، ده جیر حیات، روستای چورمه و ... قرار دارد که همگی از جذابیت‌های این منطقه هستند و به گردشگران تجربه‌ی بی‌نظیری از حضور در روستاها و مناطق بکر ایران را می‌دهند.

طبیعت-روستای-جنت

چگونه می‌توان به روستای جنت دسترسی پیدا کرد؟

ارتفاع روستای جنت رودبار از سطح دریا 1500 متر بوده و در فاصله 60 کیلومتری با جنوب غربی شهر رامسر واقع شده است. روستای جنت رودبار از سمت شمال به کولوزه، از سمت جنوب به جنگل و مرتع پرکاه، از شرق به آبادی یا روستای مشاورک و از سمت شمال غربی در مجاورت با روستای نمک دره است.

برای رسیدن به روستای جنت رودبار می‌توانید از هر نقطه ایران خود را به رامسر برسانید. اگر با ماشین شخصی سفر نمی‌کنید می‌توانید جابجایی با هواپیما را انتخاب کنید. سپس از رامسر به سمت جنت رودبار حرکت کنید که فاصله این دو نقطه با یکدیگر حدودا 55 کیلومتر است؛ شما طی 1 ساعت و نیم می‌توانید خود را به این منطقه برسانید. جاده رامسر به سمت این روستا آسفالت است و هیچگونه جاده خاکی یا پیچ و خم عجیب غریبی در مسیرتان نخواهید دید. از این رو به راحتی می‌توانید به این روستا برسید.

اقامت در روستای جنت رودبار

شرایط اقامت در روستای جنت رودبار و مناطق اطراف آن به شرایط گردشگران و انتخاب محل اقامت وابسته است. در این منطقه، شما می‌توانید هتل‌ها، مهمانسراها، و ویلا برای اقامت تان رزرو کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید در هتل بزرگ  پارسیان  رامسر اقامت داشته باشید. این هتل اقامت لوکس و کاملا مدرنی را در شهر رامسر برای شما رقم زده و امکان دسترسی‌تان به کلیه جاذبه‌های دیدنی این شهر همچون روستای جنت رودبار را فراهم خواهد کرد.

اگر به اقامت به سبک سنتی می‌اندیشید، می‌توانید طی چند روز در یک اقامتگاه بوم گردی سکونت داشته باشید. اقامتگاه‌های بوم گردی که در این منطقه ساخته شده‌اند، شامل چند ساختمان جدا از هم هستند که سبک ِطراحی روستایی طراحی دارند. تعداد واحدهای برخی از این اقامتگاه‌ها نسبت به دیگری بیشتر است. در نتیجه آزادی عملِ بیشتری برای یافتن واحد خالی در آنها خواهید داشت.

از طریق اقامت در این واحد‌ها، ویو یا چشم اندازِ شما جنگل‌های سرسبزی که در میان مه گم شده‌اند و سایر خانه‌های روستایی خواهد بود. امکاناتی که در این اقامتگاه‌ها وجود دارند شامل پارکینگ، سرویس بهداشتی، اجاق گاز برای پخت و پز و حمام هستند. در این واحد‌ها از تخت خواب خبری نیست و تمامی آنها کف خواب هستند. اکثر آنها دارای یک ایوان هستند که شما می‌توانید با نشستن و وقت گذراندن در آن، تجربه‌ی زندگی یک فرد روستایی در این مکان را از نزدیک لمس کنید.

اقامتگاه-بوم-گردی-در-روستا

جاذبه‌ های روستای جنت رودبار

با وجود جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی، روستای جنت رودبار یک مقصد طبیعت‌گردی و تفریحی بسیار جذاب برای گردشگران است و امکان تجربه آرامش و لذت در طبیعت را برای آنان فراهم می‌کند. گردشگران برای تجربه‌ی تماشا و لذت بردن از جاذبه‌های زیر به روستای جنت رودبار می‌آیند.

آبشارهای روستای جنت رودبار

روستای جنت رودبار به داشتنِ آبشارهای طبیعی زیبای خود مشهور است. این آبشارها در فصل بهار و تابستان، در اثر بارش‌های فراوان پُر آب شده و نمایی خیره کننده دارند. زمانی که به سمت روستا حرکت می‌کنید می‌توانید بسیاری از این آبشارها را مشاهده کنید. داخل روستا یک آبشار به اسم منوشه قرار دارد که برای رسیدن به آن باید از راهنمای محلی کمک بگیرید. یک آبشار دیگر به اسم خشکا در این روستا قرار دارد که به دلیل نزدیکی به امامزاده خشکا به این اسم نامگذاری شده است.

کوه‌ها، ارتفاعات و مناطق ییلاقی

روستای جنت رودبار در کوهستان‌های زیبای البرز واقع شده است. این منطقه دارای ارتفاعات بسیار زیبا با مناظر طبیعی است، که برای علاقمندان به کوهنوردی و پیاده‌روی مناسب است. در دل این کوه‌ها مناطق ییلاقی قرار گرفته‌اند که مشهور‌ترین آنها اکراسر و نمکدره هستند. آب و هوا و سکوتِ این منطقه باعث شده است تا بسیاری از گردشگران دست کم یک بار برای دیدن این مناطق ییلاقی از میان کوه‌ها بگذرند و خود را به اینجا برسانند.

بازارچه‌های محلی

مردمان جنت رودبار فرهنگ خاص خود را داشته، خونگرم و مهمان‌نواز هستند. با سفر به روستای جنت رودبار می‌توانید از بافت روستایی و مناظر دل انگیز آن دیدن کنید. همچنین امکان خرید از بازارچه محلی که در این مکان برپا شده است و ملاقات با فروشندگان آن که غالبا زنان روستایی هستند را خواهید داشت. در این بازارچه عموما محصولاتی که در این روستا تهیه می‌شوند، به فروش می‌رسند؛ شما می‌توانید لبنیات محلی، سبزی‌های تازه چیده شده، صنایع دستی و ... را از این بازارچه تهیه کنید.

رداشت-گل-گاو-زبان-در-روستای-جنت-رودبار

مسیرهای کوهنوردی و پیاده‌روی

اطراف جنت رودبار مسیرهای کوهنوردی و پیاده‌روی متنوعی وجود دارد که از میانِ جنگل‌ها و کوهستان‌های زیبای این منطقه می‌گذرند. این مسیرها برای علاقه‌مندان به پیاده روی و وقت گذرانی در طبیعت کاملا مناسب هستند.

بهترین زمان سفر به جنت رودبار کدام فصل است؟

بهترین زمان برای رفتن به روستای جنت رودبار و مناطق مازندران به ویژگی‌های هر فصل بستگی دارد، اما به طور کلی، فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به جنت رودبار محسوب می‌شود. در بهار، مناظر طبیعی جنت رودبار به اوج زیبایی خود می‌رسند. در این فصل‌ها گل‌ها، گیاهان رنگارنگ، و طبیعت بهترین دوران خویش را سپری می‌کنند.

آبشارها به دلیل ذوب برف و باران‌های فصل بهار، قوتِ بیشتری می‌گیرند و گردشگران را به سمت خود جلب می‌کنند. تابستان نیز زمان خوبی برای سفر به جنت رودبار است. این فصل با آب و هوای گرم و خشک به شما امکان انجام فعالیت‌های خاص همچون کوهنوردی می‌دهد. همچنین، در تابستان امکان دسترسی به رودخانه‌ها و آبشارها بیشتر است و شنا و تفریح در آب بسیار آسان‌تر خواهد بود.

اگر به تماشای گل‌های وحشی رنگارنگ و تجربه دیدنِ مناظر طبیعی خیره کننده از نزدیک علاقه دارید، بهار بهترین زمان برای سفر به جنت رودبار و مناطق مشابه آن در مازندران است، اما اگر شنا در آب و کوهنوردی جزو علایق شماست، تابستان مناسب‌ترین زمان برای سر زدن به این روستا است.

جاهای  دیدنی اطراف جنت رودبار

در نزدیکی روستای جنت رودبار روستاهای جذاب دیگری هم قرار گرفته‌اند که می‌توانید به آنها سر بزنید. به عنوان مثال در فاصله‌ی 30 دقیقه‌ای جنت رودبار، یک روستای دیدنی به اسم پلهم جان قرار گرفته است که دارای چشمه‌های فراوان است. سایر روستاهایی که در نزدیکی جنت رودبار قرار گرفته‌اند شامل ارمو، مشاورک، سرمشک و چورته هستند.

آبشار-سیاسرت

روستای ارمو

دره‌ی روستای ارمو طبیعت بسیار چشم نوازی دارد. اگر علاقه مند به پیاده روی در دره و پیمودن جنگل هستید به سادگی می‌توانید از میان مسیر پرفراز و نشیب ِآن عبور کنید و در نهایت به روستای آرمو برسید که در انتهای یک جاده بن بست و فرعی قرار گرفته است. اکثر مردم ساکن در این روستا بومی هستند. شما می‌توانید محصولات مختلفی مثل گل گاو زبان، غلات، فندق و گردو از این روستا تهیه کنید.

روستای مِشاورک و سرمشک

در میانه‌ی روستای پلهم جان، روستای مشاورک واقع شده است. با ورود به این روستا با مردمی مواجه می‌شوید که شغل اکثرشان گله داری و دامداری است. برخی از آنها نیز با کشاورزی، تولید فندق و گردو یا گل گاو زبان به کسب درآمد مشغول هستند. به دلیل تغییر کاربری جاده هریس و ساخت و ساز‌های جدید در این منطقه، مهاجرانِ بیشتری نسبت به مردمِ بومی روستای ارمو در آن ساکن شده‌اند. 

بعد از بازدید از روستای مشاورک می‌توانید به سراغ روستای سرمشک بروید. سرخ بودنِ خاک این منطقه باعث شده است تا اکثر مردم ِساکن در آن به کوزه گری مشغول باشند. شما با مراجعه به این منطقه می‌توانید فندق و گردو یا سیب و گلابی تهیه کنید. مزه‌ی میوه‌ها و آجیل‌هایی که از این مناطق تهیه می‌کنید با محصولات صنعتی و شهری از زمین تا آسمان تفاوت دارد.

روستای چورته

پیشنهاد میکنیم حتما دیدن روستای چورته را در برنامه سفرتان جای دهید. بومیان این روستا ادعا می‌کنند که اینجا بیشتر از 300 سال قدمت دارد. اکثر مردم ساکن در چورته با یکدیگر فامیل هستند و هرساله در آن جشنواره‌ای به اسم «کشتی گیله مردی» اجرا می‌شود.

دِه جیر حیات

کمی پایین‌تر از روستای جنت رودبار، ده کوچکی به اسم جیر حیات وجود دارد. حدود صد سال پیش شخصی به نام رحیم خلعتبری که از خرده مالکان این منطقه به حساب می‌آید، اقدام به ساخت مسجد و حمامی در این منطقه می‌کند. حمام ِاین ده به سبک قدیم ساخته شده بود که تا دهه‌ی ۶۰ به اغلب مردم خدمت رسانی می‌کرد. متاسفانه با تاسیس حمامی مدرن در روستای چورته، اغلب مردم ترجیح دادند از آن استفاده کنند. مسجد جیر حیات هنوز سرجای خود باقی مانده است. این مسجد تماما از چوب است و با هر مسجد دیگری در ایران تفاوت دارد.

جنگل‌های-دالخانی

دیدنِ هیچ یک از این روستاها را نباید از دست بدهید. البته مناطق و روستاهای کوچک ِنزدیک جنت رودبار به یکی دو مورد ختم نمی‌شوند، تعداد آنها بسیار زیاد است. شما می‌توانید بعد از انتخاب محل اقامت‌تان بدون نگرانی به اطراف این روستا و جاذبه‌های موجود در آن سر بزنید.

آبشار سیاسرت و پیشه شار

یکی از آبشار‌های معروف نزدیک به روستای جنت رودبار، آبشار سیاسرت یا سیاسورت است. فاصله این آبشار تا روستا 15 کیلومتر است. آبشار سیاسرت در میان جنگل‌های دالخانی واقع شده است و شما باید بخش عمده‌ای از راه را با پیاده روی طی کنید.

کمی دورتر از روستای جنت رودبار یک آبشار دیگر به اسم پیشه شار قرار گرفته است که برای رسیدن به آن باید از میان دو پل چوبی عبور کنید. بعد از رسیدن به روستای گالش محله باید مسیر خود را تا دامنه کوه‌ها ادامه دهید، بعد از دو کیلومتر پیاده روی می‌توانید به پل مُعلق چوبی برسید که 35 متر طول دارد. با دنبال کردن پاکوب، کمی جلوتر به آبشار پیشه شار دسترسی پیدا خواهید کرد.

جنگل‌های دالخانی

وسعت جنگل‌های دالخانی تقریبا تا 600 هزار متر مربع تخمین زده می‌شود. مه غلیظی در سرتاسر سال این جنگل را دربر می‌گیرد که به راز آلود بودنِ آن می‌افزاید. محل دقیق قرارگیری جنگل‌های دالخانی در میانه‌ی جاده جنت رودبار و 30 کیلومتر نرسیده به رامسر است. بعد از رسیدن به این جنگل می‌توانید از رستوران‌ها و آلاچیق‌های موجود در حاشیه جاده استفاده کرده و استراحت کنید.

کلام آخر

روستای جنت رودبار یک بهشت واقعی و گمشده بر روی زمین است که هر ایرانی باید دست کم یک مرتبه در زندگی‌اش آن را از نزدیک تماشا کند. جدا از طبیعت بکر این منطقه، با سفر به روستای جنب رودبار می‌توانید به سراغ سایر روستاها و دِه‌های واقع شده در نزدیکی آن مراجعه کنید. شما این امکان را خواهید داشت تا با پیاده روی و عبور از دل جنگل‌ها، تماشای آبشار‌ها، رودخانه‌ها و ... روح خود را جلا دهید. خرید از بازارهای محلی جنت رودبار و سایر روستاهای نزدیکِ آن در نوع ِخود تجربه‌ای دلنشین است. همچنین می‌توانید در یکی از واحدهای بوم گردی این منطقه یک واحد اجاره کنید یا در هتل پارسیان که در شهر رامسر واقع شده است، اقامت داشته باشید.

سوالات متداول

روستای جنت رودبار کجا واقع شده است؟

روستای جنت رودبار در استان مازندران و شهرستان رامسر در شمال ایران واقع شده است.

بهترین زمان برای سفر به روستای جنت رودبار چه موقع است؟

به طور کلی، بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به جنت رودبار و سایر مناطق مازندران هستند.

در اطراف جنت رودبار چه نوع جاذبه‌هایی وجود دارد؟

اطراف جنت رودبار آبشارها، رودخانه‌ها، کوهستان‌ها، روستاهای متعدد قرار گرفته‌اند.

چگونه می‌توان به آبشارها و رودخانه‌ی این روستا دسترسی پیدا کرد؟

برای دسترسی به آبشارها و رودخانه‌ها، بهتر است از گوگل مپ و یا افراد محلی راهنمایی بگیرید.

چه مکان‌هایی برای اقامت در روستای جنت رودبار وجود دارند؟

این روستا دارای اقامتگاه‌های بوم گردی متعدد است. شما می‌توانید برای تجربه‌ی یک اقامت لوکس و به یاد ماندنی در شهر رامسر، هتل پارسیان را رزرو کنید. سامانه هتل رهی نو برای رزرو این هتل در خدمت شماست.

آیا امکانات توریستی در این روستا وجود دارد؟

بله، در این منطقه امکانات متنوعی مانند رستوران و فروشگاه‌های محلی وجود دارد.

چگونه به روستای جنت رودبار دسترسی پیدا کنم؟

برای دسترسی به روستای جنت رودبار، می‌توانید از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنید. برای رسیدن به رامسر می‌توانید از هواپیما استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...