رَهی نو

جنگل و آبشار پلنگ دره

تعداد بازدید: ۱۷۲۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۶

همه مازندران را با سرسبزی بی‌نظیر و جنگل‌های بکر و دست‌نخورده‌اش می‌شناسیم؛ استانی که جای‌جای آن پر از ییلاقات زیبا و رودخانه‌ها و آبشارهای پرآب است که جان را تازه کرده و انسان را دمی از زندگی ماشینی‌اش بیرون می‌آورد. یکی از این مناطق سرسبز جنگل پلنگ دره است که در شهر شیرگاه قرار دارد؛ جنگلی که آبشاری پرآب با همین نام و به ‌اسم آبشار پلنگ دره دارد و هرسال بهار و تابستان، مسافران زیادی را به‌خود می‌بیند. در این مطلب قصد داریم تا درباره این بهشت زمینی، راه‌های دسترسی به آن، بهترین زمان سفر و موارد موردنیاز دیگر صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

پلنگ دره کجاست؟

پلنگ دره که از جاذبه‌های گردشگری محبوب استان مازندران محسوب می‌شود، در شهرستان سوادکوه، شهر شیرگاه و روستای نفار قرار دارد. این جاذبه دیدنی شامل جنگل پلنگ دره با درختانی انبوه و کهنسال سربه‌فلک کشیده ازجمله توسکا، انجیلی و گیاهانی مانند پونه وحشی و پرسیاوشان است؛ به‌طوری که هرلحظه چشم بیننده را از جایی به جای دیگر می‌کشاند. آبشار پلنگ دره نیز با ارتفاع هشت متر در انتهای مسیر رودخانه پلنگ دره قرار گرفته و صحنه زیبایی را درمیان درختان و گیاهان ساخته است.

 

آبشار پلنگ دره

 

در پای این آبشار حوضچه‌ای درست شده که عمق مناسبی برای شیرجه از بالای صخره‌ها و شنا دارد؛ البته برای افرادی که به شیرجه و شنا مسلط هستند؛ درغیر این‌صورت می‌توانید در رودخانه پلنگ‌دره که در عمیق‌ترین بخش‌های آن عمق آب نهایتا به نیم متر می‌رسد، آب‌تنی کنید. اگر هم اهل دوچرخه‌سواری هستید، حتما دوچرخه خود را تا جنگل همراهتان ببرید، زیرا این قسمت، سطح همواری دارد و برای دوچرخه‌سواری جنگلی بسیار مناسب محسوب می‌شود. اگر هم به هیچکدام از این دو مورد علاقه ندارید، پیاده‌روی درمیان درختان بهترین انتخاب است که ذهنتان را نیز آرام می‌کند؛ خیاتان هم راحت باشد، چون که در این منطقه، حیوان وحشی و خطرناک ندارد.

 

چگونه به پلنگ دره برسیم؟

اگر بخواهید از پایتخت کشور یعنی تهران به پلنگ دره برسید، باید جاده فیروزکوه را برای سفر انتخاب کنید؛ جاده‌ای که در شرق تهران قرار گرفته و به استان مازندران ختم می‌شود. وقتی وارد این جاده شدید، باید به شیرگاه برسید؛ شیرگاه بعد از پل‌سفید و قبل از قائمشهر قرار گرفته؛ پس از حدود 3 ساعت رانندگی به شهر شیرگاه می‌رسید، آن‌گاه باید پس از عبور از این شهر در سمت چپ وارد جاده فرعی در کنار پل آهنی شوید که یک تابلوی محیط‌بانی نیز در ابتدای آن دیده می‌شود.

 

یک ساعت به مسیر خود ادامه دهید تا به روستای نفار برسید. سپس ماشین خود را پارک کرده و پیاده به مسیرتان ادامه دهید. مسیر پیاده‌روی تا جنگل حدود 13 کیلومتر است؛ این مسیر در امتداد رودخانه قرار دارد تا به آبشار پلنگ دره برسد.

 

به‌طور کلی فاصله تهران تا آبشار پلنگ دره را حدود 241 کیلومتر برآورد کرده‌اند. درضمن یادتان باشد که قبل از شروع سفر وضعیت آب‌وهوا را چک کنید؛ چون در روزهای بارانی، زمین گِل‌آلود و لغزنده و مسیر نیز خطرناک می‌شود.

 

بهترین زمان سفر به پلنگ دره

بهترین زمان سفر به جنگل پلنگ دره، وقتی است که هوا نسبتا گرم و مطبوع بوده و می‌توان با خیال راحت در آن قدم زد و از آن مهم‌تر در رودخانه آب‌تنی کرد. درواقع از اوایل اردیبهشت تا اواسط شهریور زمان مناسبی برای سفر به جنگل پلنگ دره است، اما بهترین زمان سفر تیر و مرداد به‌شمار می‌آید که آب‌تنی در رودخانه در این زمان بسیار مطلوب است. در فصل پاییز هم این منطقه دیدنی، به‌دلیل انبوه درختان سربه‌فلک کشیده‌ای که مهمانی رنگ‌های پاییزی در برگ‌هایشان آغاز می‌شود، مکان زیبایی برای سفر محسوب می‌شود، اما بهتر است که قبل از آغاز حرکت در فصل پاییز از وضعیت آب‌وهوا مطمئن شوید، لباس گرم با خود به‌همراه ببرید و از آب‌تنی در آب سرد رودخانه چشم‌پوشی کنید.

 

در سفر به پلنگ دره با خود چه ببریم؟

بهتر است بدانید که غیر از یک پارک جنگلی در شیرگاه که امکانات اقامتی دارد، در هیچ بخش دیگری از جنگل، امکاناتی پیدا نمی‌کنید؛ بنابراین اگر قصد دارید که سفری نیم‌روزه در این فضای سرسبز داشته باشید، بهتر است قبل از تاریکی هوا مسیر رفته را بازگردید و اگر قصد شب‌مانی دارید، تمام لوازم مهم و موردنیاز را با خود به‌همراه ببرید؛ ازجمله چادر کمپینگ، لوازم پخت‌وپز، زیرانداز، لباس گرم، غذای کنسروی، آب آشامیدنی، کیسه‌خواب، چراغ روشنایی، پماد ضد گزش حشرات و... درضمن برای پیاده‌روی در مسیر جنگلی، کفش و لباس مناسب و کرم ضدآفتاب را نیز فراموش نکنید. اگر هم قصد آب‌تنی دارید، یک دست لباس اضافه و حوله نیز با خود بردارید.

 

جنگل پلنگ دره

 

دیدنی های اطراف جنگل و آبشار پلنگ دره

جنگل پلنگ دره غیر از درختان، گیاهان، آبشار و رودخانه‌اش دیدنی‌های دیگری نیز در اطرافش دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارک جنگلی اندارگلی: پارک جنگلی اندرگلی، نزدیک به پلنگ دره است که آبشار زیبا و معروفی به‌نام جلسنگ هم دارد و فاصله‌اش تا آبشار پلنگ دره، حدود 20 کیلومتر است.
  • دریاچه شورمست: نام دریاچه شورمست را تقریبا همه شنیده‌اند. یک دریاچه بزرگ و خیره‌کننده در میان منطقه‌ای مرتفع که اطراف آن را درختان بلند و چشم‌نواز توسکا محاصره کرده‌اند. این دریاچه که از آب‌های زیرزمینی تغذیه می‌شو، در 50 کیلومتری جنگل قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان شانس دیدن دریاچه شورمست را از دست ندهید.
  • جنگل لفور: جنگل لفور فاصله زیادی با پلنگ دره ندارد و تقریبا درکنار یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ درواقع هردوی آن‌ها بخشی از جنگل‌های باستانی هیرکانی مازندران محسوب می‌شوند که جزو زیباترین دیدنی‌های این استان و حتی ایران هستند.
  • پل شاه عباسی: درست است که این پل بسیار قدیمی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک جنگل پلنگ دره به ‌شمار می‌آید، اما دراصل ازنظر جغرافیایی از جاهای دیدنی استان البرز است. پل شاه عباسی یا همان پل دختر یا پل سلیمانیه در زمان سلجوقیان ساخته شده و روی رودخانه کرج قرار دارد. فاصله این پل تا جنگل پلنگ دره حدودا 40 کیلومتر است و در بخش شمالی آن واقع شده است.
  • پل راه‌آهن: سوادکوه به شهر پل‌ها معروف است؛ پس عجیب نیست که در این‌میان چند جاذبه گردشگری‌اش هم پل باشد. پل راه‌آهن شیرگاه یا پل راه‌آهن سرتپه که بین دو تپه مرتفع قرار گرفته، در زمان پهلوی اول ساخته شده و برای افرادی که به عکاسی و نیز بناهای تاریخی علاقه‌مند هستند، بسیار مناسب است.
  • جاده نارنج‌بن: این جاده زیبا که حدود یک‌ونیم کیلومتر از ورودی جنوبی جنگل فاصله دارد، مناسب افرادی است که از پیاده‌روی‌های عاشقانه در جاده‌های سرسبز لذت می‌برند. جاده نارنج‌بن که در محله‌ای با همین نام قرار گرفته از کنار یک رودخانه می‌گذرد و در منطقه‌ای جنگلی واقع شده است.
  • آبشار گزو: در جنوب غربی جنگل پلنگ دره و حدودا در 70 کیلومتری آن، آبشار زیبای دیگری به‌نام آبشار گزو وجود دارد که برای دیدن آن باید از جاده‌ای خاکی در جنگل‌هایی بکر بگذرید. این آبشار در نزدیکی منطقه حفاظت شده واز قرار دارد.

 

سخن پایانی

در این مطلب با جنگل پلنگ دره و آبشار زیبای آن، آشنا شدید و دانستید که در شهر شیرگاه، شهرستان سوادکوه و استان مازندران قرار گرفته و برای سفر به آن از شهر تهران باید از جاده فیروزکوه حرکت کنید. بهترین زمان سفر به این جنگل فصل تابستان است که بتوانید در پای حوضچه آبشار هشت متری پلنگ دره یا در رودخانه کم‌عمق آن آب‌تنی کنید. درضمن می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی اطراف آن مثل جنگل لفور، دریاچه شورمست، پل شاه عباسی و آبشار گزو نیز دیدن کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سلامی ۱۴۰۲/۱۰/۱۹

وای این پلنگ دره بسیار زیباست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۰/۲۱

سلامی عزیز ممنون از ثبت نظرتون در سایت رهی نو

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...