رَهی نو

غذاهای چابهار ؛ خوشمزه ترین غذاهای محلی و سنتی چابهار

تعداد بازدید: ۲۳۸۷ ۱۴ آبان ۱۴۰۱

در جنوب شرقی ایران، شهر زیبا و گشتنی چابهار قرار گرفته که یکی از مقاصد گردشگری در ایران به‌حساب می‌آید. اما زمانی که به این شهر سفر می‌کنید، قطعاً یکی از دغدغه‌های شما غذا و خوراکی است، چراکه غذا نقش مهمی در زندگی ما دارد و در مسافرت سعی داریم که از غذاهای خوشمزه و باکیفیتی بهره‌مند شویم.

 

چابهار هم مانند هر شهر دیگری کدبانو و آشپزهای هنرمند و ماهری دارد که غذاهای چابهار را به طرز مخصوصی تهیه می‌کنند و طعم و عطر بی‌نظیری به آن می‌بخشند. به همین دلیل قصد داریم که غذاهای سنتی و معروف چابهار را معرفی کنیم، تا اگر به آنجا سفر کردید و به رستوران‌های این شهر سری زدید، از بهترین و معروف‌ترین غذاهای مخصوص خود چابهار میل کنید.

 

لیست بهترین غذاهای محلی چابهار

هر شهری لیستی از غذاهای خوشمزه و متنوع دارد و چشیدن مزه آن‌ها می‌تواند تجربه خاصی را به افراد انتقال دهد. چابهار هم در لیست غذاهای خود انواع غذا برای ذائقه و سلیقه‌های مختلف دارد که با معرفی آن‌ها شما را در انتخاب غذای محلی چابهار راهنمایی می‌کنیم.

 

بت ماش

اگر بخواهیم بت ماش را توصیف کنیم، روش تهیه و پخت آن چیزی شبیه به دمپختک خودمان است که اکثر ایرانی‌ها درست کرده و برای ناهار و شام میل می‌کنند. برای تهیه این غذا از برنج و ماش که اساس مواد اولیه بت ماش است استفاده می‌کنند و برای معطر و خوش‌طعم کردن آن‌ها از سبزی‌های معطر و ادویه‌جات استفاده می‌کنند. این غذا بسیار مقوی بوده و بیش‌تر در روزهایی از سال که هوای خنکی در چابهار حاکم است پخت می‌شود.

 

غذاهای محلی چابهار


بیشتر بخوانید: لیست خوشمزه ترین غذاهای جنوبی


روزهای اسفندماه و اوایل بهار که هوا خنک است و انواع سبزی در چابهار کشت می‌شود، اگر به چابهار سفر کردید از خوردن این غذای محلی نگذرید، چراکه با سبزی تازه تهیه می‌شود و طعمی بی‌نظیرتر از هر زمان دیگری دارد.

 

تباهگ

یکی از غذاهای معروف چابهار که طعم خاصی دارد، تباهگ است و اگر روزی مهمان چابهاری‌های مهربان شوید و وعده غذایی را در منزل آن‌ها بگذرانید، به‌احتمال زیاد با این غذای خوشمزه از شما پذیرایی می‌کنند. در تهیه تباهگ، گوشت خشک شده را به روش‌های خاصی که دارد نمک‌سود کرده و سپس آن را درون آب و نمک و ادویه‌های مخصوصی می‌پزند. سپس با آب همان گوشت، برنج را می‌پزند و با هم سرو می‌کنند و پخت برنج در آب همان گوشت، راز خوشمزه شدن تباهگ است که تجربه مزه لذیذ و جدیدی را به افراد می‌دهد.

 

تخلان

مورد بعدی از غذاهای مخصوص چابهار که می‌توان نام برد، تخلان است. افراد محلی چابهار به دلیل اینکه این غذا، یک غذای مقوی است و ارزش غذایی بالایی دارد، آن را بیش‌تر در روزهای سرد سال و زمستان طبخ می‌کنند که طبع گرم و مفیدی دارد. اما شما هر زمان که به این شهر سفر کنید، می‌توانید در اکثر رستوران‌های محلی و کوچک و بزرگ این غذا را در لیست منوی آنجا ببینید. برای پخت این غذا از گندم و دنبه گوسفند و بره که خاصیت بالایی دارند استفاده می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم خوردن آن را در سفر به چابهار از دست ندهید تا یک تجربه جدیدی از غذاهای محلی و جنوبی را به یاد داشته باشید.

 

کراهی میگو

میگو از خوشمزه‌ترین غذاهای دریایی جنوب کشور است و اگر اهل غذاهای خوشمزه دریایی هستید، پس به‌هیچ‌عنوان خوردن کراهی میگو را در یکی از وعده‌های غذایی خود از دست ندهید. این غذا با اینکه بسیار خوشمزه است، ولی طرز تهیه راحت و آسانی دارد و در بیش‌تر رستوران‌های کوچک و بزرگ و مهمانی‌های این شهر پخته می‌شود. در پخت کراهی میگو، میگوها را بعد از شستن و تمیزکردن، همراه با پیاز به‌خوبی تفت می‌دهند و بعد از اینکه رنگ میگو تغییر کرد و رنگ خوبی گرفت، گشنیز و ادویه‌جات مخصوص جنوبی به آن اضافه می‌کنند و روی شعله می‌گذارند که باهم دم بکشند.

 

خوراک خرما

همان‌طور که می‌دانید خرما از میوه‌های لذیذ و مقوی مخصوص جنوب است و در غذا، حلوا، شیرینی و نان‌های محلی آنجا به‌وفور یافت می‌شود و حتی بعضی از آن‌ها سر سفره همیشه خرما دارند. از غذاهای محلی چابهار که با خرما تهیه می‌کنند و طرف‌داران زیادی دارد، خوراک خرما است. خوراک خرما را از نان، برنج، حبوبات، خرما و ادویه‌های خاصی تهیه می‌کنند و یک غذای کامل و پرخاصیت شمرده می‌شود و سر سفره اکثر چابهاری‌ها سرو می‌شود.

 

پلو زعفرانی چابهار

پلو زعفرانی چابهار یکی از غذاهای خاص و خوشمزه و زیبای چابهار است که در مهمانی‌ها و رستوران‌های چابهار سرو می‌کنند. اما شاید کلمه زیبا برای بیان غذا کمی عجیب باشد؛ ولی خوب این غذا را به روش‌های خاصی تزئین می‌کنند که واقعاً زیبا می‌شود و مهمان را ترغیب به خوردن غذا می‌کند. در پخت پلو زعفرانی چابهار که یک غذای مخصوص پاکستانی است و بعدها در میان چابهاری‌ها مرسوم شد و در لیست غذاهای سنتی چابهار جا یافت، از برنج، مرغ، زعفران، میخک، زیره، فلفل‌دلمه‌ای، پیاز، سیر و ادویه‌های خاصی استفاده می‌شود و درنهایت یک غذای بی‌نظیر با عطری دلنواز آماده می‌شود.

 

غذاهای معروف چابهار

 

تنورچه

تنورچه که از غذاهای بسیار محبوب و معروف چابهار بوده، همان‌طور که از نامش پیدا است، در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان به دو روش در تنور آماده می‌شود. برای تهیه این غذا از گوشت گوسفند استفاده می‎‌کنند که در روش اول، گوشت گوسفند را با ادویه و نمک طعم‌دار کرده و به سیخ می‌کشند و سیخ‌ها را درون تنور قرار می‌دهند تا گوشت پخته و آماده شود.

 

در روش دوم نیز، پس از ذبح گوسفند شکم آن را خالی و تمیز می‌کنند و آن را دوخته و سپس مانند روش قبلی طعم‌دار کرده و درسته درون تنور قرار می‌دهند تا پخته شود. پس از آماده‌شدن می‌توان آن را با نان یا برنج سرو کرد و از طعم خوشمزه آن لذت برد؛ چرا که در تهیه تنورچه از انواع ادویه‌های جنوبی و هندی که عطروطعم خاصی دارند استفاده می‌شود و این یکی از دلایل خوشمزگی تمامی غذاهای چابهاری است.

 

باتوجه‌به مطالبی که گفته شد، در تهیه غذاهای چابهار از ادویه‌های مخصوص و زیادی استفاده می‌شود و ممکن است مزه بعضی از غذاها اندکی تند باشد، اما با هر ذائقه‌ای سازگار هستند. از طرفی غذاهای این شهر بسیار مقوی بوده و ازآنجایی‌که در بیش‌تر خوراکی‌های خود از خرما استفاده می‌کنند، خاصیت بالایی دارند.

اگر قصد اقامت و سفر به چابهار را دارید می توانید هتل های چابهار را مانند هتل لیپار چابهار و هتل بین المللی چابهار را از رهی نو با تخفیف ویژه رزرو کنید و برای تجربه ی یک سفر به یادماندنی جاهای دیدنی چابهار را در این مطلب ببینید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
بهاره رویین تن ۱۴۰۲/۷/۲۳

پلو زعفرانی چابهار بنظر از غذاهای دیگه خوشمزه تر میاد که طبخش هم آسونه میشه درست کرد مرسی از مقاله تون

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۴

بهاره عزیز تشکر از شما که وقت گذاشتید و مقاله رو مطالعه نمودید حتما یکبار امتحان و میل نمایید ارزشش رو داره

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...